StoryEditor
Producenci
23.06.2021 00:00

[FBK 2021] Katarzyna Konopa, Stowarzyszenia Kosmetyki Bez Okrucieństwa: Konsumenci są zagubieni i oczekują jasnego przekazu

- Wzrasta zainteresowanie tematem kosmetyków etycznych i liczba źródeł, z którymi konsumenci muszą się zmierzyć. Często są zagubieni w ogromie informacji - powiedziała Katarzyna Konopa, prezes Stowarzyszenia Kosmetyki Bez Okrucieństwa, w debacie „Eko, natura, zero waste, konsument jutra” podczas Forum Branży Kosmetycznej 2021 Piękno z natury.

Jak przyznała panelistka, konsumenci lubią informacje uproszczone - kosmetyki "na tak" lub na nie", ale wielu kupujących kosmetyki chce wejść w temat głębiej.

- Chcą wiedzieć, ale lubią prosty przekaz. A my dogłębnie tłumaczymy konsumentom na czym polega sprawa. Nie mamy listy firm czy marek wolnych od okrucieństwa zwierząt. Staramy się motywować do zapoznania z podstawowymi informacjami - mówiła podczas dyskusji.

Prezes Stowarzyszenia Kosmetyki Bez Okrucieństwa przyznała, że obecnie jest w Polsce dostępnych kilkaset certyfikatów eko, do tego certyfikaty wegańskości i cruelty free.

Konsumenci się gubią i nie nadążają za dowiadywaniem się jakie są kryteria przyznawania certyfikatów. Dostęp do informacji o tym, czego dotyczy certyfikat jest utrudniony.

Sytuacji nie ułatwiają sami producenci.  

- Firmy piszą na przykład "Kochamy zwierzęta" a to nic mówi, może tylko o hobby producentów, ale nie wpływa na cechy kosmetyku. Takie informacje mieszają w głowach. Edukacja jest kluczem, ale potrzebne są jasne wytyczne - przekonywała Katarzyna Konopa.

Ekspertka obserwuje działania firm kosmetycznych w zakresie ochrony środowiska i ochrony zwierząt i stwierdziła, że jest bardzo podbudowana faktem, że coraz więcej firm pisze do Stowarzyszenia z własnej inicjatywy.

- Dostajemy dużo maili, jesteśmy stowarzyszeniem non-profit, zajmujemy się tym w swoim wolnym czasie i bez wynagrodzenia. Ta liczba zgłoszeń, od firm i konsumentów, jest budująca. Firmy same chcą się zweryfikować. Pierwsze pytanie brzmi często "Ile to kosztuje?" bo producenci są przyzwyczajeni, że za certyfikaty zwykle muszą zapłacić - mówiła.

- Starają się. Coraz więcej jest sytuacji, gdy producent zmienia dystrybutora czy producenta składników po to, aby być w zgodzie z naszymi kryteriami. To ogromny powód do radości, ale są jednak jeszcze braki w edukacji - przyznała Katarzyna Konopa.

Więcej podczas Forum Branży Kosmetycznej 2021. Jeśli chcesz kupić dostęp do wykładów i prezentacji skontaktuj się: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.08.2025 16:04
Colgate-Palmolive z zakazem emisji reklamy jednej z marek po wytknięciu rasistowskiego podtekstu
Brytyjski oddział Colgate-Palmolive, właściciel Sanexu, broni spotu reklamowego.Sanex

Reklama żelu pod prysznic Sanex została zakazana w Wielkiej Brytanii po interwencji Advertising Standards Authority (ASA). Powodem była narracja sugerująca, że czarna skóra jest „problematyczna”, a biała – „lepsza”. Decyzja regulatora zapadła po otrzymaniu dwóch skarg od widzów, którzy wskazali na negatywne stereotypy dotyczące osób o ciemniejszej karnacji.

Spot, emitowany w czerwcu, zawierał narrację: „Do tych, którzy drapią się dniem i nocą. Do tych, których skóra wysusza się nawet od wody”, ilustrowaną obrazami czarnej kobiety z czerwonymi śladami na ciele i innej, której skóra wyglądała jak popękana glina. Następnie reklama przedstawiała białą kobietę biorącą prysznic z produktem Sanex i zapewniała o „24-godzinnym nawilżeniu”. Spot kończył się hasłem: „Ulgę może przynieść zwykły prysznic”.

Colgate-Palmolive, właściciel marki Sanex i globalny koncern dóbr konsumpcyjnych o wartości rynkowej 68 miliardów dolarów, bronił kampanii. Firma argumentowała, że przekaz miał pokazywać efekt „przed i po”, a różnice między modelkami nie koncentrowały się na ich kolorze skóry. Z kolei Clearcast, instytucja odpowiedzialna za zatwierdzanie reklam telewizyjnych w Wielkiej Brytanii, podkreśliła, że reklama miała na celu pokazanie inkluzywności produktu.

ASA uznała jednak, że wykorzystanie różnych kolorów skóry do zobrazowania efektu działania kosmetyku prowadziło do negatywnego porównania. Według regulatora reklama była skonstruowana w taki sposób, że „to czarna skóra została pokazana jako problematyczna i niewygodna, podczas gdy biała skóra – gładka i czysta – przedstawiona została jako efekt udanej przemiany”.

Organ dodał, że choć intencją reklamodawcy nie było utrwalanie stereotypów, przekaz mógł umknąć części odbiorców. Jednocześnie stwierdził, że spot „prawdopodobnie wzmacniał negatywny i obraźliwy stereotyp rasowy”, zgodnie z którym czarna skóra jest wadliwa, a biała lepsza. W konsekwencji reklama została zakazana w obecnej formie, a Colgate-Palmolive otrzymało zalecenie, by w przyszłości unikać przekazów mogących powodować poważne obrażenie na tle rasowym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.08.2025 15:34
The Wall Street Journal: Estée Lauder pogłębia stratę w IV kwartale, akcje spółki spadają o 10 proc.
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Estée Lauder odnotowała pogłębioną stratę w czwartym kwartale roku fiskalnego zakończonym 30 czerwca. Producent marek MAC, Smashbox i Jo Malone wykazał stratę netto w wysokości 546 milionów dolarów, czyli 1,51 dol. na akcję. Rok wcześniej strata wyniosła 284 milionów dolarów, czyli 79 centów na akcję. Wynik ten negatywnie wpłynął na notowania spółki – kurs akcji Estée Lauder spadł w środę na rynku przed sesją o ponad 10 proc.

Przychody w kwartale spadły do 3,41 miliardów dolarów, jednak były minimalnie wyższe od prognoz analityków zakładających 3,39 miliardów dolarów. Skorygowany zysk na akcję (EPS) wyniósł 0,09 dolara, o cent więcej od konsensusu. Mimo to perspektywa na kolejny rok rozczarowała inwestorów – spółka prognozuje zysk na akcję w przedziale 1,90–2,10 dolara wobec rynkowych oczekiwań na poziomie 2,21 dolara.

Sprzedaż organiczna spadła w kwartale o 13 proc., głównie w segmentach pielęgnacji skóry i makijażu. Dochody z kosmetyków pielęgnacyjnych zmniejszyły się o 17 proc., co było szczególnie widoczne w markach Estée Lauder i La Mer. Spadki dotknęły wszystkie regiony działalności, przy czym największe odnotowano w Ameryce Północnej oraz w globalnym segmencie sprzedaży detalicznej dla podróżnych (travel retail).

Firma poinformowała również, że w roku fiskalnym 2026 spodziewa się dodatkowych presji kosztowych rzędu 100 mln dolarów, związanych m.in. z niepewnością wokół taryf handlowych. Jednocześnie kierownictwo podkreśla, że pomimo trudnego otoczenia zewnętrznego widzi szansę na odbicie – po trzech latach spadków spółka liczy na wzrost sprzedaży organicznej w przedziale 0–3 proc. oraz stopniową odbudowę rentowności operacyjnej w kolejnych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. sierpień 2025 01:28