StoryEditor
Eksport
24.05.2022 00:00

Henryk Orfinger, Dr Irena Eris: Pomimo wielu problemów branża kosmetyczna jest w znakomitej kondycji [FBK 2022]

Wiarygodność, etyka są bardzo ważne w naszej branży, ale nie każdy identycznie te wartości rozumie. Nasze miejsce na rynku białoruskim już zajęła inna polska firma. Jednak z naszej perspektywy nie ma obecnie potrzeby walki o rynek rosyjski i białoruski. Po pierwsze chodzi o względy etyczne, a po drugie – sytuacja na krajowym runku kosmetycznym jest wystarczająca dobra, by wzrosty sprzedaży w Polsce rekompensowały ewentualne straty w eksporcie – powiedział Henryk Orfinger, współwłaściciel, przewodniczący rady nadzorczej, Dr Irena Eris podczas debaty w czasie 10. Forum Branży Kosmetycznej na Retail Trends 2022.

– Na początku wojny w Ukrainie wydawało się ze branża włączy się w sankcje, wycofa swoje produkty z rynku rosyjskiego i białoruskiego. Okazało się, że się myliłem. Przez wiele tygodni postawa branży była niejednolita. Do tej pory niektórzy producenci eksportują do Rosji, wykorzystując sytuację do walki konkurencyjnej – powiedział Henryk Orfinger, współwłaściciel, przewodniczący rady nadzorczej, Dr Irena Eris podczas debaty w czasie Forum Branży Kosmetycznej 2022.

Zdradził też, że polscy producenci wchodzą drogą okrężną na Białoruś i stosują nieuczciwe zagrywki pr-owe dyskredytujące firmę Dr Irena Eris. 

– Wykorzystują sytuację wojny do zbudowania swojego biznesu i eksportu. Nasze miejsce na Białorusi już zostało zajęte przez inną polską firmę. Wiarygodność, etyka są bardzo ważne w naszej branży, ale nie każdy identycznie te wartości rozumie – dodał Henryk Orfinger.

Jednak pomijając problemy z eksportem, sytuacja na rynku jest według niego dobra.

– Jesteśmy w świetnej kondycji, a nawet rośniemy pomimo pandemii i wojny. Inflacja w naszej branży jest stosunkowo niska, co jest wynikiem wysokich marż. Borykamy się oczywiście z wieloma trudnościami, jak choćby te związane z zakupem opakowań. Obecnie musimy to robić z większym wyprzedzeniem i szybciej, bo ofert szybko się dezaktualizują. Ale ogólnie branża ma się świetnie. Od lat co roku powstają nowe firmy, a upadłości zdarzają się bardzo rzadko. Ten trend się nie zatrzymał – zapewnia współwłaściciel firmy Dr Irena Eris.

10. Forum Branży Kosmetycznej odbywa się w ramach Retail Trends 2022, konferencji łączącej producentów i handel z sektora food i kosmetycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.07.2025 13:00
Packeta: AI pomaga polskim e-sklepom w nawiązaniu wspólnego języka z nowymi klientami
Zakupy online w polskich sklepach? Tylko z obsługą w ojczystym języku.Miljan Zivkovic

Ekspansja zagraniczna przestaje być domeną wyłącznie dużych, globalnych marek. Z danych Grupy Packeta wynika, że coraz więcej polskich e-sklepów średniej i mniejszej wielkości rozwija swoją działalność poza krajem. Aż 80 proc. firm, które rozpoczęły sprzedaż internetową w jednym kraju poza Polską, decyduje się w ciągu roku na wejście na kolejne rynki. Oznacza to, że ekspansja nie jest już jednorazowym projektem testowym, lecz świadomą i długoterminową strategią wzrostu.

Firmy, które osiągają sukces za granicą, podejmują szereg złożonych działań. Tłumaczenie strony internetowej to jedynie punkt wyjścia. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych zwyczajów zakupowych, preferowanych metod płatności, logistyki oraz stylu komunikacji z klientami. Różnice w oczekiwaniach konsumentów sprawiają, że polskie sklepy inwestują w lokalne wersje UX – modyfikując filtry wyszukiwania, kategorie produktowe czy format cen.

Rosnące znaczenie odgrywa także sztuczna inteligencja, która wspiera proces lokalizacji treści. Dzięki AI możliwe jest stworzenie i przetłumaczenie setek opisów produktów w zaledwie kilka dni. Jednak eksperci przestrzegają przed całkowitym poleganiem na automatyzacji. –  AI umożliwia tworzenie i tłumaczenie setek opisów w kilka dni, ale wciąż rekomendujemy, by kluczowe treści marketingowe czy strony koszyka i checkoutu były dodatkowo sprawdzone przez native speakerów. Daje to pewność, że unikniemy kulturowych wpadek, które mogą zaszkodzić marce – podkreśla Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland & Germany, zwracając uwagę na ryzyko błędów.

Równie ważnym elementem skutecznej ekspansji jest dostosowanie obsługi klienta do lokalnych oczekiwań. Jak pokazuje raport Zendesk CX Trends 2025, aż 77 proc. konsumentów deklaruje lojalność wobec firm oferujących wysoką jakość customer service. Szybki kontakt w ojczystym języku staje się standardem, a jego brak może skutecznie zniechęcić klientów do powrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. sierpień 2025 07:55