StoryEditor
Eksport
02.12.2021 00:00

Import kosmetyków do Chin wciąż notuje wzrosty

Import kosmetyków do Chin zanotował w latach 2017-2019 wzrost o 189,8 proc. do ponad 14,4 mld EUR. Co ciekawe, pandemia COVID-19 nie załamała trendu wzrostowego z ostatnich lat – Chiny odnotowały w 2020 silny wzrost importu aż o 24,5 proc. r/r. – wynika z raporty PKO BP pt. "Branża Kosmetyczna – pozycja międzynarodowa polskich producentów w obliczu kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19".

Światowym liderem w imporcie kosmetyków są Chiny, które w 2020 r. nabyły kosmetyki o wartości blisko 18,0 mld EUR, osiągając udział w światowym imporcie na poziomie 14,2 proc. 

Import kosmetyków do Chin zanotował w latach 2017-2019 wzrost o 189,8 proc. do ponad 14,4 mld EUR. Co ciekawe, pandemia COVID-19 nie załamała trendu wzrostowego z ostatnich lat – Chiny odnotowały w 2020 silny wzrost importu aż o 24,5 proc. r/r. 

W strukturze chińskiego importu najwyższą pozycję zajmuje Japonia z udziałem wynoszącym 23,9 proc. w 2020 r. Kosmetyki importowane z Polski o wartości 66,5 mln EUR stanowiły w 2020 jedynie 0,4 proc. importu kosmetyków do Chin, co daje Polsce 19. miejsce wśród dostawców branży na tym rynku.

Największą importowaną przez Chiny kategorią produktową są kosmetyki do upiększania i pielęgnacji ciała.    

W latach 2017-2019 rynek kosmetyków w Chinach zwiększał się znacząco o 6,2 proc. rocznie. Prawdopodobnie pandemia COVID-19 jedynie osłabi tempo wzrostu tego rynku do 4,1 proc. rocznie (CAGR 2020- 2021). Statista przewiduje w kolejnych latach dalszą ekspansję i znaczące odbicie tempa wzrostu chińskiego rynku kosmetyków do 8,7 proc. rocznie (CAGR 2022-2025).

Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2020 r. w Chinach wyniosła 20,2 mld EUR, stanowiąc 44,5 proc. całkowitej sprzedaży branży

W 2020 r. mieszkaniec Chin wydał na kosmetyki średnio 31 EUR. Prognozowany jest wzrost tej kwoty do ponad 47 EUR w 2025 r.

W 2020 r. 42 proc. przychodów ze sprzedaży kosmetyków w Chinach było generowane przez sklepy online. Prognozowany jest lekki wzrost udziału tego kanału do 44 proc. w 2024 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
16.07.2025 15:38
FDA zaostrza kontrolę importu: koniec z wyjątkiem dla małych przesyłek
USA w ramach „wolnościowych” reform administracji Trumpa wprowadza kolejne obostrzenia.The U.S. Food and Drug Administration, Public domain, via Wikimedia Commons

Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) ogłosiła, że od 9 lipca będzie kontrolować wszystkie przesyłki zawierające produkty przez nią regulowane – niezależnie od ich wartości czy wielkości. Oznacza to zniesienie dotychczasowego wyjątku, który umożliwiał import przesyłek o wartości do 800 dolarów bez pełnej kontroli.

Decyzja ta została podjęta po tym, jak amerykańskie organy ścigania wycofały wcześniejsze zwolnienie dla małych paczek. Nowe regulacje obejmą szeroki zakres towarów, w tym żywność, napoje, suplementy diety, leki, kosmetyki, wyroby medyczne oraz próbki biologiczne. Wszystkie przesyłki będą teraz musiały spełniać te same standardy, co duże transporty. Zmiana ma na celu zwiększenie nadzoru nad łańcuchem dostaw i umożliwienie identyfikacji podmiotów wielokrotnie naruszających przepisy.

Szczególną uwagę zwraca się na rynek nielegalnego importu składników leków odchudzających, takich jak semaglutyd. Według raportu Reutersa z czerwca, Amerykanie coraz częściej sprowadzają aktywne substancje czynne z Chin pod pretekstem badań naukowych. Tylko w styczniu odnotowano wzrost takich przesyłek od niezarejestrowanych chińskich podmiotów aż o 44 proc. w porównaniu do grudnia.

Dane te nie obejmowały jednak paczek o wartości poniżej 800 dolarów, które wcześniej nie były kontrolowane przez FDA. Nowe przepisy mają zatem umożliwić skuteczniejsze monitorowanie tzw. „szarego rynku” i przeciwdziałać obchodzeniu regulacji przy pomocy małych przesyłek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. lipiec 2025 01:19