StoryEditor
Opakowania
12.02.2020 00:00

[Jak być EKO] Yope: Wielorazowe opakowania wprowadzimy na szeroką skalę

Niezależnie od rozporządzeń unijnych regulacje zawarte w Strategii Plastikowej już od dawna wprowadzamy w naszej firmie w życie. Redukcja ilości nowego plastiku wprowadzanego przez nas na rynek, ułatwianie recyklingu i zachęcanie do niego, to nasze standardowe działania. Za wszystkimi od dawna stoi myślenie o planecie - mówi Karolina Kuklińska-Kosowicz, współwłaścicielka marki Yope.

Co my robimy?

Na małą skalę działamy w naszym warszawskim butiku, gdzie klienci mogą przyjść i w systemie refill uzupełnić opakowania po produktach nowym płynem albo kupić szklaną butelkę i ją napełnić na miejscu. Szykujemy też podobne rozwiązanie na szeroką skalę i już niebawem będziemy mogli się nim pochwalić. Te działania pozwalają na ponowne użycie opakowań, a tym samym na redukcję o sto procent potencjalnego zakupu kolejnych. To bardzo ważny dla nas projekt, który cieszy się ogromnym powodzeniem wśród klientów butiku. Wierzymy więc, że udostępnienie go szerszemu gronu odbiorców ma sens.

Na szeroką skalę ekologiczne rozwiązania wdrażamy w opakowaniach  – większość naszych butelek produkujemy już teraz z materiału pochodzącego z recyklingu tj. z RPET. Tam, gdzie to możliwe stosujemy opakowania z tak zwanego BIO-plastiku produkowanego z oleju z trzciny cukrowej.  Z BIO-folii są z kolei wykonane wszystkie nasze etykiety. Kremy sprzedajemy od początku w tubach aluminiowych, mamy dostępne produkty w doypackach i tę ofertę również rozszerzamy.

Czy to trudne i drogie?

Wdrażanie ekologicznych opakowań jest coraz łatwiejsze, ale nadal te rozwiązania są droższe oraz bardzo ograniczone. Producenci nie mają jeszcze dostępnej tak szerokiej gamy rozwiązań jak w opakowaniach standardowych, co bardzo utrudnia wybór i proces wdrażania nowych produktów w oryginalnym designie. Ale z roku na rok rynek jest coraz bardziej różnorodny, a też bezpośrednia praca z dostawcami, rozmawianie z nimi o takich rozwiązaniach i pokazywanie ich wagi, daje swoje efekty. Koszty tych zmian są oczywiście wliczone w cenę produktu, ale ten koszt w naszym przypadku jest rozłożony również na producenta. Uznajemy, że działania proekologiczne to element naszej misji.

Od czego warto zacząć wdrażanie ekologicznych rozwiązań?

Myślę, że teraz najistotniejsze jest myślenie o ekologii i zrównoważonych opakowaniach już na etapie kreowania marki. Każda firma wybiera rozwiązania na własną miarę, własny model biznesowy i klienta, do którego kieruje produkty. Poszukiwanie inspiracji i rozwiązań warto rozpocząć na międzynarodowych targach, takich jak Cosmoprof czy targach branży opakowań. Firmy pokazują tam swoje najbardziej nowatorskie projekty i produkty, z których można albo od razu skorzystać, albo przy okazji rozmawiać z nimi bezpośrednio o szytych na miarę rozwiązaniach. Czasami okazuje się, że rzeczy niemożliwe stają się w takim bezpośrednim kontakcie do wykonania.

„Jak być Eko” to cykl publikacji na temat tego, jakie działania na rzecz środowiska już prowadzą firmy kosmetyczne oraz jakie wyzwania stoją jeszcze przed nimi w związku z europejskimi przepisami wprowadzającymi obowiązek redukcji nieprzetwarzalnego plastiku, wykorzystywania do produkcji opakowań materiałów pochodzących z recyklingu oraz właściwego zarządzania odpadami. Piszcie do nas, jeśli chcecie podzielić się swoimi doświadczeniami i pomóc innym w byciu eko.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
07.07.2025 10:00
Edyta Kresińska podejmuje nowe wyzwanie zawodowe jako pełnomocnik zarządu w Fillsy
Edyta Kresińska - pełnomocnik zarządu Fillsy, odpowiedzialna za komunikację i współpracę z rynkiem kosmetycznymTGperspective

Edyta Kresińska od ponad 20 lat nieprzerwanie związana jest zawodowo z branżą beauty i farmacją, konsekwentnie zarządzając markami kosmetycznymi. Teraz zaczyna pracę na nowym stanowisku – jako pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul System w spółce Fillsy.

Edyta Kresińska jest cenionym ekspertem i prelegentem w branży kosmetycznej, przez wiele lat oceniała nowe na rynku produkty jako juror konkursu branżowego „Perły Rynku Kosmetycznego”, organizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze (wydawcę m.in. portalu Wiadomości Kosmetyczne).

Zobacz też: Edyta Kresińska: Rynek drogeryjny w Polsce 2025. Jakie wyzwania czekają na horyzoncie?

W czerwcu bieżącego roku Kresińska przyjęła propozycję wejścia do spółki Fillsy w roli pełnomocnika zarządu ds. systemu Meadow Kapsul. Jak sama podkreśla, ta nowa rola pozwoliła jej wrócić do biznesu w środowisku międzynarodowym. Fillsy jako nowo powołana spółka w grupie LOG-IT to jedyny partner strategiczny szwedzkiej firmy Meadow, w ramach którego trwa kooperacja z Ball w Europie. 

Niezmiernie cieszy mnie fakt, że dzięki nam Polska staje się ważnym punktem na mapie Europy w dziedzinie innowacyjnych opakowań aluminiowych z obiegiem zamkniętym. A dodatkowy fakt, że w ramach mojej nowej roli będę odpowiedzialna za komunikację i szeroko pojęty marketing, kierowany do tak bliskiej mi branży kosmetycznej, to podwójny powód do satysfakcji z nowego mianowania

 – komentuje Edyta Kresińska.

image
TGperspective

Zarząd spółki Fillsy tworzą: Paweł Siwirski (prezes zarządu/ CEO LOG-IT), Piotr Bojanowski (dyrektor generalny) oraz Edyta Kresińska (pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul). 

Podczas przedpremierowego śniadania, zorganizowanego 1 lipca w warszawskim hotelu Radisson dla branży beauty, obecni tam członkowie zarządu spółki Fillsy zapowiedzieli, że będą budować świadomość rozwiązania Meadow Kapsul System poprzez edukację i promocję rozwiązania na wydarzeniach branżowych, podczas wystąpień w panelach konferencyjnych oraz w ramach współpracy z Instytucjami i stowarzyszeniami branżowymi.

Podczas eventu w Radissonie prezes spółki Fillsy – Paweł Siwirski – potwierdził również, że spółka będzie obecna 16 października na Forum Branży Kosmetycznej, gdzie zaprezentuje uczestnikom konferencji innowację w opakowaniach, czyli Meadow Kapsul System.

Zobacz też: Edyta Kresińska żegna się z Drogeriami Jawa po 7 latach

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. lipiec 2025 08:38