REKLAMAPolpack - banner główny - 1-20 września 2021

PRODUCENCI I MARKI

Biznes

Marketing

Innowacje

 

8 września 2020, 10:15



wiadomoscikosmetyczne.pl

napisz maila ‹ | ostatnie artykuły ‹
 Zbudujecie grupę do, której Wasza marka będzie zapraszać. Twórzcie emocjonujące legendy oparte na marzeniach, strachu i nadziei lub budujące ego nabywcy - zachęca Łukasz Barbacki, właściciel firmy Barbacki Consulting.

Zbudujecie grupę do, której Wasza marka będzie zapraszać. Twórzcie emocjonujące legendy oparte na marzeniach, strachu i nadziei lub budujące ego nabywcy - zachęca Łukasz Barbacki, właściciel firmy Barbacki Consulting. ( fot. archiwum redakcji)

Nikt nie czeka na Wasz produkt i markę. Wszystko już jest i to w tysiącach odsłon. Nie dajcie się zwieść poczuciu, że rynek Was chce. Rynek zrobi wszystko, aby Wasza marka została pogrzebana. Rynek to dżungla i las deszczowy marek. Kontrowersyjne? Ale prawdziwe. To nie znaczy, że na nowe marki i produkty nie ma miejsca. Jest, ale marka musi mieć „to coś”. Dobra jakość to nie jest argument. „Mamy dobrą jakość” – tak może powiedzieć każdy. I każdy mówi. 

Co roku na rynku pojawia się niezliczona liczba nowych marek kosmetycznych. Bariera wejścia jest tu relatywnie niska, wystarczy zwrócić się do jednej z wielu firm zajmujących się produkcją kontraktową i marka gotowa. Takich marek (produkowanych przez zewnętrzne firmy) jest bardzo dużo. Kolejnym źródłem nowości są firmy produkcyjne, których strategia polega na tworzeniu dużej ilości nowych marek pod parasolem jednego właściciela.

Przepis na nową markę jest w miarę prosty. Na ogół są to jedna lub dwie panie poszukujące dla siebie wyjątkowego kosmetyku (tak przy okazji, jeśli w takiej liczbie kosmetyków te panie nie mogły przez lata trafić na odpowiedni, to oznacza, że wymyślony przez nie specyfik nikomu nie jest potrzebny). Następnie musimy użyć odpowiednich słów: naturalny, ekologiczny, farmaceutyczny etc. Kolejnym niezwykle ważnym składnikiem są pieniądze (które często w kosmetycznych start-upach znikają równie szybko jak marzenia o wielkiej marce). Wizyta w firmie zajmującej się produkcją kontraktową i już rodzi się nowa marka.

W przypadku kosmetyki kolorowej i pełnego portfolio produktowego kapitał potrzebny do stworzenia nowej marki to kilkaset tysięcy do około miliona złotych netto (ale tak naprawdę górnej granicy nie ma i zależy ona tylko od zasobności i pomysłowości twórców). Jednak przy markach w segmentach „włosy” lub „pielęgnacja skóry” możemy startować z poziomu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Czyli, podsumowując, stworzenie nowej marki kosmetycznej jest w stosunku do innych biznesów łatwe, tanie i szybkie. Problem zaczyna się w momencie, kiedy trzeba te kosmetyki sprzedać. Oczywiście na tym etapie pomysłodawcy są jeszcze znieczuleni jednym z najczęściej używanych w branży słów, czyli: „jakość”. „Mamy wysoką jakość”, „Nasze kosmetyki są wysokiej jakości”, „Nasze składniki są wysokiej jakości”. Czy znacie państwo firmę, która mówi „Nasze kosmetyki są słabej jakości?”. Ja nie znam. Wszystkie firmy zapewniają o wysokiej jakości produktów. Problem w tym, że w marketingu to, co jest komunikowane przez wszystkich, nie ma żadnego znaczenia. To oczywistość. Nic szczególnego.

Czy konsumenci chcą kupować nowości?

Zadaniem mojej firmy jest wprowadzanie marek na rynki zagraniczne. Po latach pracy wystarczy czasami jedno spojrzenie na markę i półgodzinna rozmowa z właścicielami, aby wiedzieć, że zabieramy się do pracy mozolnej i z minimalną szansą na sukces lub fascynującej, przyjemnej i gwarantującej atrakcyjne wyniki. Trudno jest patrząc w oczy przekonanego o wyjątkowości swojej marki właściciela powiedzieć wprost, że świat nie czeka na takie produkty. Przecież już udało się je sprzedać w jednej z sieci handlowych za 10 000 złotych, więc konsumenci na nie czekali. Niestety, rzeczywistość rozwiewa marzenia. Jeśli kolejną markę tworzy duży producent, mający skuteczną dystrybucję, szansa na sprzedaż jest bardzo duża. Efekt skali pomoże, znajomości w hurcie i w detalu też, możliwość wzajemnego wsparcia marketingowego kilku marek też się przyda. Jeśli marka jest nikomu nieznana, nie dysponuje sporym budżetem marketingowym i nie ma w sobie wyjątkowości, będzie bardzo ciężko.

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 81

  • 79
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

7Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Michał 7 12 miesięcy temuocena: 100% 

    Świetnie napisane

    Edytowany: 12 miesięcy temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~A4123Adam 6 ponad rok temuocena: 100% 

    W punkt!

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Kasia Blue 5 ponad rok temuocena: 100% 

    wydrukuję sobie i powieszę jako motto :-)

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~BB 4 ponad rok temuocena: 100% 

    Świetny i bardzo potrzeby artykuł! Brawo dla Autora za analizę i wnioski! ;)

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Radek 3 ponad rok temuocena: 100% 

    Łukasz, jak zwykle w punkt, rzeczowo i na temat, gratuluję

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Olga Pl 2 ponad rok temuocena: 100% 

    Takie artykuły są naprawdę bardzo potrzebne. Trzeba pokazywać prawdę, nawet jeśli jest niewygodna. Brawo.

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~MarcinVBC 1 ponad rok temuocena: 100% 

    Bardzo rzeczowy artykuł. W końcu na temat.

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony