StoryEditor
Rynek i trendy
08.02.2023 00:00

Polacy częściej chodzą do drogerii, ale dyskonty są mocną konkurencją

Klienci powrócili do zakupów w stacjonarnych drogeriach, ale wiodące sieci drogeryjne włożyły wiele wysiłku w to, by tak się stało / fot. wiadomoscikosmetyczne.pl
W 2022 r. wzrosła częstotliwość zakupów robionych przez konsumentów w drogeriach. Zyskały także dyskonty i lokalne supermarkety. Największy wzrost zanotował kanał online – wynika z najnowszych danych GfK Polonia. 

Dyskonty są kanałem sprzedaży, który dynamicznie rośnie i – zgodnie z przewidywaniami badaczy – tak będzie nadal ze względu słabnącą siłę nabywczą polskich konsumentów. Udział dyskontów w wydatkach na FMCG wyniósł już ponad 40 proc. przy 16 proc. wzroście rok do roku – wynika z danych GfK Polonia, firmy analizującej zakupy polskich gospodarstw domowych.  

Bardzo dynamicznie jako kanał rosną supermarkety lokalne. W nich, w e-commerce oraz w małych formatach sklepów niespecjalistycznych, oprócz wzrostu wartości, nastąpił także wzrost wolumenu sprzedaży.

Bardzo duży spadek wolumenu zakupów zaliczyły sklepy tradycyjne, niesieciowe, które nie kojarzą się z dobrą czy niską ceną.

Nieco spadł udział drogerii rok do roku w wydatkach na FMCG, ale konsumenci częściej niż rok temu robią w nich zakupy.

Patrząc generalnie na cały rynek detaliczny częstotliwość zakupów wzrosła tylko o 1 proc. rok do roku, ale ważne jest to, że Polacy powrócili do sklepów po okresie pandemicznej izolacji i obostrzeń, nie pozostali wyłącznie w online, choć e-commerce zyskuje tu nadal najwięcej (+14,1 proc.).

Zdecydowanie częściej w 2022 r. Polacy robili zakupy w dyskontach (+9,3 proc.) oraz w lokalnych supermarketach (+6,1 proc.). Częściej chodzili także do drogerii (+7,1 proc.).

– To był także rok odbicia się drogerii, jeśli chodzi o wizyty klientów. Drogerie bardzo mocno  ucierpiały w roku covidowym, ale 2022 przyniósł zdecydowanie odwilż. Zarazem ta pozytywna zmiana dotyczy głównie drogerii sieciowych, Rossmann i Hebe wykonały ogromną pracę, żeby klientów przyciągnąć z powrotem do sklepów. Jako cały kanał – sklepy drogeryjne jeszcze nie są w takiej kondycji jak były przed pandemią – skomentował Szymon Mordasiewicz.

Czytaj także: Od przeglądania gazetek do kupowania marek własnych - Polacy szukają oszczędności

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.10.2025 14:48
L‘Oreal nie zrealizował prognoz sprzedaży, akcje firmy spadły o 7 proc.
L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji i ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinachmat.pras.

Francuski L‘Oreal, największy na świecie producent kosmetyków i kosmetyków, odnotował wzrost sprzedaży w trzecim kwartale o 4,2 proc. To poprawa w porównaniu z poprzednim kwartałem, jednak nie zrealizowano prognoz. Słaba sprzedaż miała miejsce w Ameryce Północnej i Południowej.

Grupa  L‘Oreal, będąca producentem kosmetyków CeraVe i perfum Valentino, poinformowała, że ​​sprzedaż od lipca do września wyniosła 10,3 mld euro, co stanowi wzrost o 4,2 proc. w ujęciu rok do roku. Wynik ten jest słabszy niż zakładane prognozy wzrostu (4,9 proc.).

L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji na zachodnich rynkach, a także ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinach i przeniesieniu ich na rynek lokalny.

Francuski koncern poinformował o przyspieszeniu wzrostu we wszystkich działach, zaznaczając, że Chiny po raz pierwszy od dwóch lat odnotowały jednocyfrowy wzrost, czemu sprzyjało ożywienie w segmencie luksusowych kosmetyków.

Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła w ostatnim kwartale o 1,4 proc., co jest wynikiem niższym od oczekiwanego. Przy tym ogólna sprzedaż była niższa, niż wzrost globalnego rynku kosmetycznego, szacowanego przez analityków na ok. 5 proc.

Prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus wyraził przekonanie, że firma nadal będzie osiągać lepsze wyniki, niż rynek globalny. Grupa podkreśliła, że ​​zwiększa nacisk na innowacje i akwizycje, aby napędzać sprzedaż w najszybciej rozwijających się kategoriach kosmetycznych. 

Zobacz teżKering i L’Oréal łączą siły; historyczne partnerstwo strategiczne luxe/wellness

Po podaniu informacji o wynikach L‘Oreal za trzeci kwartał akcje firmy w Paryżu znacząco  spadły. Akcje w ciągu jednego dnia spadły o ok. 7 proc., zbliżając się do największego jednodniowego spadku (miał on miejsce w lutym 2024). 

Zdaniem analityków Deutsche Bank spadek taki był spodziewany z uwagi na kwartalne wyniki firmy, a także ryzyko spowolnienia wzrostu w Chinach. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.10.2025 14:01
Genaura: 33 proc. Brytyjczyków i Brytyjek uznaje skórę za najważniejszy element swojego wyglądu
Skóra jest przez 1/3 Brytyjek i Brytyjczyków uznawana za najbardziej istotną część ich wyglądu.envato elements

Rosnący wpływ trendów takich jak SkinTok napędza presję na konsumentów, by zmieniali swój wygląd – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii na zlecenie marki pielęgnacyjnej Genaura. Według raportu aż 39 proc. ankietowanych przyznaje, że media społecznościowe wpływają na ich decyzje dotyczące wyglądu, a co piąta osoba stosuje kosmetyki zbyt silne dla swojej skóry. Internetowe porady beauty prowadzą też do rosnącej popularności zabiegów estetycznych: 16 proc. badanych rozważa lub korzysta z botoksu, a 13 proc. z wypełniaczy.

Zdrowa skóra stała się dla Brytyjczyków najważniejszym elementem wizerunku. Dla 33 proc. respondentów to właśnie cera, a nie figura (23 proc.), włosy (21 proc.), zęby (7 proc.), ubrania (8 proc.) czy makijaż (6 proc.), jest kluczowym aspektem wyglądu. Jednocześnie 25 proc. ankietowanych nie czuje się pewnie bez makijażu, a niemal co czwarta osoba (23 proc.) przyznaje, że rzadko lub nigdy nie pokazuje się bez niego.

Dążenie do „idealnej skóry” wpływa również na wydatki konsumentów. Ponad jedna trzecia badanych (34 proc.) ograniczyła zakupy odzieży, 29 proc. zmniejszyło wydatki na posiłki poza domem, 28 proc. obniżyło budżet na alkohol, a 21 proc. zrezygnowało z codziennej kawy, by móc inwestować w pielęgnację. Dla 61 proc. badanych promienna cera jest głównym celem pielęgnacyjnym, a niemal połowa (47 proc.) uważa, że osiągnięcie go dałoby im pewność siebie i pozwoliło zrezygnować z makijażu.

Mimo rosnącego zainteresowania pielęgnacją, wielu Brytyjczyków zaczyna dbać o skórę stosunkowo późno – 20 proc. dopiero po trzydziestce. Tymczasem ponad połowa respondentów (54 proc.) twierdzi, że powinna była rozpocząć pielęgnację już w wieku nastoletnim. Dane te pokazują, że świadomość potrzeb skóry rośnie, ale często dopiero z wiekiem.

Badanie Genaura ujawnia również silny związek między pielęgnacją skóry a dobrostanem psychicznym. Prawie trzy czwarte ankietowanych (73 proc.) czuje się bardziej pewnie, gdy utrzymuje codzienną rutynę pielęgnacyjną, a 37 proc. zauważa poprawę zdrowia psychicznego. Dla 45 proc. dbanie o skórę stało się impulsem do szerszej troski o zdrowie i styl życia – głównie z chęci spowolnienia widocznych oznak starzenia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. październik 2025 23:57