StoryEditor
Rynek i trendy
20.01.2022 00:00

Prognozy wydatków na urodę w 2022 roku

Ponad 70 proc. respondentów z USA biorących udział w niedawnej ankiecie przeprowadzonej przez Catalina planuje wydać na początku roku 2022 r. tyle samo lub więcej na produkty upiększające i wzmacniające, co na początku pandemii w 2019 roku. Z kolei 52 proc. badanych planuje utrzymać wydatki na niezmienionym poziomie, a 13 proc. spodziewa się ich zmniejszenia. Portal Global Cosmetics Industry przedstawił planowane i aktualne wydatki na poszczególne kategorie produktów kosmetycznych w roku 2022.

Z danych zebranych przez firmę Catalina wyłania się obawa konsumentów o ich wygląd. Aż 43 proc. respondentów jest równie zaniepokojonych swoim wyglądem, jak podczas szczytu pandemii. Można sądzić, że styczeń 2022 r. to nowy szczyt pandemii, a 20 proc. jest nawet bardziej zaniepokojonych niż przed pandemią.

Pielęgnacja włosów
Według danych Cataliny, 60 proc. ankietowanych planuje zakup produktów do pielęgnacji włosów w 2022 roku. Porównując styczeń 2020 r. ze styczniem 2021 r. wydatki na produkty do pielęgnacji włosów, wzrosły o 31 proc. Spadały jednak wydatki na kosmetyki do stylizacji włosów o 18 proc. a produkty do pielęgnacji włosów dla mężczyzn o 11 proc. w dół.

Pielęgnacja skóry
W 2022 roku 45 proc. amerykańskich konsumentów zadeklarowało chęć zakupienia produktów do pielęgnacji skóry, takie jak kremy przeciwstarzeniowe czy serum. 7 proc. planuje zakup samoopalaczy.

Kosmetyki kolorowe
33 proc. konsumentów zamierza kupić produkty do makijażu (szminki, tusze do rzęs, róże, podkład itp.). W 2022 roku 24 proc. badanych zamierza kupować również produkty do pielęgnacji paznokci.
Porównując styczeń 2021 r. do stycznia 2020 r. wydatki na kosmetyki do ust, spadły o 48 proc., do twarzy o 27 proc., a makijaż oczu spadł o 17 proc. W tym samym okresie wydatki w dolarach wzrosły o 9 proc. na lakiery do paznokci.

Zapachy
W tym roku 38 proc. ankietowanych planuje zakup wody toaletowej lub perfum. Między styczniem 2021 a styczniem 2020 roku sprzedaż w dolarach kobiecych zapachów wzrosła o 23 proc.

Przeczytaj również: Dermokosmetyki zyskują na znaczeniu. Pomogła im pandemia [EUROMONITOR]

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 02:56