StoryEditor
Rynek i trendy
06.12.2019 00:00

The Beauty Survey 2019: Cyfrowy konsument wyznacza trendy w branży kosmetycznej

Platformy cyfrowe i media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w edukowaniu konsumentów na temat produktów kosmetycznych, składników oraz ich specyficznych potrzeb w zakresie pielęgnacji włosów lub skóry, a jednocześnie zapewniają wygodę zakupów. Rozwój technologii cyfrowej sprawił, że marki, detaliści, influencerzy świata beauty są bliżej konsumentów niż kiedykolwiek wcześniej.

Badanie pod nazwą Beauty Survey zostało opracowane przez zespół Euromonitor International Survey, przy udziale zespołu z branży kosmetyków i higieny osobistej oraz klientów. Informacje w nim przekazane pomagają firmom identyfikować pojawiające się trendy konsumenckie, precyzyjnie określać możliwości marketingu i rozwoju produktów oraz tworzyć strategie dotarcia do niewykorzystanych rynków o dużym potencjale.

Międzynarodowe badanie Beauty Survey zbadało trzy ważne trendy kształtujące piękno i pielęgnację ciała w 2019 r .: nowo powstały segment cyfrowych konsumentów produktów kosmetycznych, postrzeganie przez konsumentów piękna z segmentu premium i zmieniającą się definicję męskości. 

Rozwój najnowszych technologii dał początek  rozwijającemu się segmentowi konsumentów, na który wpływają nie tylko treści kosmetyczne dostępne online, ale i zakupy w sieci. Dyskusje online i w mediach tradycyjnych zwiększają świadomość mężczyzn i kobiet na temat toksycznej męskości i nierealistycznych standardów urody.

Niezależnie od tego, czy zaopatrują się online czy w sklepach fizycznych, klienci stają się coraz bardziej świadomi swoich zakupów, szczególnie jeśli rozważają produkt premium z wysoką ceną.

Nazwy marek nie są już kluczową oznaką piękna premium, ponieważ konsumenci badają etykiety i opakowania pod kątem składników i korzyści, które kojarzą z „premium”. Ta zmiana jest szczególnie ważna dla marek w branży kosmetycznej, ponieważ sprzedaż kosmetyków premium wciąż się rozwija.

Prawie jedną trzecią konsumentów produktów kupowanych przez internet stanowią konsumenci kosmetyków, którzy kupują je w sieci i są pod wpływem mediów cyfrowych i treści internetowych generowanych przez  innych użytkowników lub ekspertów beauty.

Rozwój technologii cyfrowej sprawił, że marki, detaliści, influencerzy i doradcy kosmetyczni są bliżej konsumentów produktów kosmetycznych niż kiedykolwiek wcześniej. Wygoda i dostępność skłaniają coraz więcej konsumentów do kupowania kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała przez Internet. Na skrzyżowaniu tych dwóch trendów pojawia się nowy segment: konsument cyfrowego piękna.

Obecnie 30 proc. globalnych konsumentów online obejmuje segment cyfrowych konsumentów produktów kosmetycznych. Będzie się on powiększał, zarówno pod względem wielkości, jak i wpływów, ponieważ coraz więcej kupujących korzysta z aplikacji i innych platform cyfrowych, gdzie wchodzi w interakcje z markami i robi zakupy. Marki i detaliści, którzy potrafią to zrozumieć i skierować swoją ofertę do segmentu produktów kosmetycznych online, będą teraz mieli silną pozycję do przyszłego wzrostu.

Aż 60 proc. cyfrowych konsumentów produktów kosmetycznych korzystało z aplikacji kosmetycznej w ciągu ostatnich 12 miesięcy, głównie w celu uzyskania informacji o produktach, porad kosmetycznych lub najnowszych trendów.

Przy podejmowaniu decyzji zakupowych 45 proc. konsumentów kosmetyków cyfrowych opierało się w dużej mierze na opiniach użytkowników, w porównaniu z 23 proc., którzy polegali na informacjach bezpośrednio od marek lub sprzedawców detalicznych.

Z badania wynika też, że ponad połowa cyfrowych konsumentów produktów kosmetycznych korzysta z co najmniej siedmiu różnych produktów do pielęgnacji skóry tygodniowo.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.04.2024 14:05
Rozpoczyna się sprzątanie po zawaleniu się mostu w Baltimore, a z nim pojawia się strach przed skażeniem środowiska... przez kosmetyki
Sławny wypadek statku, w wyniku którego zawalił się most Francis Scott Key Bridge może mieć wymierne konsekwencje dla środowiska naturalnego.NTSBgov, Public domain, via Wikimedia Commons
Władze sprzątają wrak pozostawiony po wtorkowym śmiertelnym zawaleniu się mostu Francis Scott Key Bridge w Baltimore i szukają również oznak potencjalnego skażenia środowiska. Służby ratownicze obecnie nie stwierdziły „żadnego bezpośredniego zagrożenia dla środowiska”. Jednak eksperci ds. ochrony środowiska nadal budzą obawy związane z zawartością ładunku na statku, w tym produktów kosmetycznych.

Ogromny kontenerowiec, który uderzył w most w drodze z portu w Baltimore, przewoził co najmniej 56 kontenerów z materiałami niebezpiecznymi, zawierającymi łącznie 764 tony substancji żrących, łatwopalnych i innych substancji zanieczyszczających – podała w czwartek Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Urzędnicy twierdzą, że czternaście z tych kontenerów zostało zniszczonych podczas katastrofy, ale nie stwierdzili żadnych bezpośrednich powodów do niepokoju – przynajmniej na razie.

Jak dotąd wydaje się, że Baltimore mogło zapobiec wielu najgorszym scenariuszom, stwierdził w rozmowie z Guardianiem Gary Belan, starszy dyrektor krajowej organizacji zajmującej się ochroną przyrody American Rivers. Po pierwsze, 14 zniszczonych pojemników było pełnych głównie olejków eterycznych, mydeł i perfum. Mogą one być szkodliwe, ale w „wystarczająco małych” ilościach nie są jawnie szkodliwe. „Zwykle [po zbadaniu] w miejskich rzekach stwierdza się pewien poziom mydła lub perfum” – powiedział Belan, zauważając, że materiały te mogą przedostawać się do dróg wodnych przez przelewy ścieków lub spływ wód burzowych podczas ulewnych deszczy.

Dlaczego jest to problem?

Kosmetyki są niezbędne dla codziennej higieny i estetyki, ale mogą szkodzić środowisku wodnemu. Po użyciu, ich resztki często przedostają się do wód powierzchniowych przez kanalizację. Oleje, silikony i parafiny w składzie kosmetyków, jeśli trafią w ogromnej ilości do środowiska, tworzą tłustą warstwę na wodzie, blokując dostęp tlenu, niezbędnego dla życia wodnych organizmów. Brak tlenu zakłóca procesy biologiczne, co może prowadzić do śmierci ryb i innych stworzeń wodnych, jak również utrudnia fotosyntezę, kluczową dla roślin wodnych i fitoplanktonu. Ponadto, chemiczne składniki kosmetyków mogą działać jako dysruptory endokrynne, zakłócając funkcjonowanie układu hormonalnego zwierząt wodnych.

Czytaj także: Orientana wprowadza dział Outlet by zmniejszyć skalę sztucznego tworzenia odpadów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.04.2024 11:29
Karolina Szałas, PMR: E-commerce będzie rósł, ale mniej dynamicznie. Kosmetyki pozostają największą kategorią w internetowym rynku FMCG
Karolina Szałas, senior analyst, PMRfot. PMR
Rynek e-commerce w Polsce nadal rośnie, jednak dynamika wzrostu staje się mniejsza przez niesprzyjające czynniki gospodarcze. Jest to już także rynek dojrzały. W najbliższych latach najszybciej będzie rosła sprzedaż online biżuterii, produktów dla zwierząt oraz produktów OTC. Natomiast kosmetyki mają już 48 proc. udziału w sprzedaży internetowej rynku – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Karolina Szałas, senior analyst w firmie badawczej PMR.

Jaka będzie wartość rynku e-commerce w Polsce w najbliższych latach?

Jak wynika z najnowszych prognoz PMR, w 2024 r. wartość rynku e-commerce przekroczy 100 mld zł, wzrastając zarówno nominalnie i realnie względem 2023 roku. Do 2029 r. prognozujemy, ze wartość rynku zbliży się do 150 mld zł, odnotowując średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) na poziomie 7 proc. w latach 2025-2029.

To wzrost, ale mniej dynamiczny niż w minionych latach. Co na to wpływa?

W 2024 r. odbudowa popytu, wraz z obniżającą się, choć dalej pozostającą na podwyższonym poziomie, inflacją i nadal silnie rosnącymi nominalnie wynagrodzeniami, będzie kontynuowana, co wesprze wzrost polskiego PKB.

Silniejszy wzrost gospodarczy będzie natomiast ograniczany poprzez gorsze perspektywy dla inwestycji, związane m.in. z cyklem wyborczym oraz mniejszym niż w 2023 r. napływem środków unijnych, a także nadal ograniczonymi perspektywami dla eksportu w związku z sytuacją gospodarczą w strefie euro.

Czytaj także: PMR: Rynek kosmetyczny w Polsce będzie rósł średnio o 5 proc. rocznie

Należy pamiętać także, że rynek internetowy w Polsce jest rynkiem dojrzałym, a udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej ogółem jest już wysoki. Większość dużych firm działających w poszczególnych segmentach posiada już sklepy internetowe i nie pojawiają się gracze, którzy mogliby wpłynąć znacząco na dynamikę rynku.

Dodatkowo, po ustąpieniu ograniczeń pandemicznych, widoczny był powrót konsumentów do kanałów stacjonarnych, przykładowo w kategoriach takich jak odzież i obuwie czy artykuły spożywcze. Również konsumenci, którzy w okresie pandemii nie przeszli do tego kanału, raczej już tego nie zrobią. W efekcie powyższych czynników, prognozujemy, że rynek internetowy będzie rósł w kolejnych latach, jednak jego dynamika będzie hamować z roku na rok.

Jakie kategorie produktów mogą liczyć na dobry wzrost w sprzedaży online?

Kategoriami, które najszybciej będą rosły w najbliższych latach są biżuteria, produkty dla zwierząt  oraz produkty OTC. Wszystkie te kategorie osiągną dwucyfrowe średnioroczne tempo wzrostu w latach 2025-2029.

W naszej ocenie są to jedne z kategorii produktowych – z wyjątkiem produktów dla zwierząt – o najniższym stopniu penetracji sprzedaży internetowej, jak również pozostają jednymi z najmniejszych kategorii produktowych spośród omawianych w naszym najnowszym raporcie dotyczącym handlu internetowego w Polsce, co będzie stymulować wzrost wynikający ze stosunkowo niskiej bazy.

Jak zachowa się w tych warunkach kategoria kosmetyczna?

Sam internetowy rynek artykułów kosmetycznych w 2024 r. osiągnie wartość prawie 6 mld zł, z dwucyfrową dynamiką wzrostu r/r. Kosmetyki pozostają największą kategorią produktową w segmencie internetowego rynku FMCG, z udziałem na poziomie 48 proc.

A jego dynamika?

W ostatnich latach internetowy rynek artykułów kosmetycznych bardzo szybko rósł, odnotowując dwucyfrowe wzrosty, w latach 2020-2023 średniorocznie przekraczały one 18 proc. W kolejnych latach objętych prognozą  2025-2029 kanał ten będzie wciąż rósł w tempie zbliżonym do całego rynku internetowego, czyli średniorocznie o około 7 proc. 

Więcej informacji w raporcie: Handel internetowy w Polsce. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2023-2028

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. kwiecień 2024 00:18