StoryEditor
Apteki
27.11.2020 00:00

W aptekach rusza akcja plakatowa w związku z COVID-19

Do aptek w całej Polsce trafią plakaty przypominające zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas pandemii COVID-19. Zawierają one także instrukcję postępowania przy podejrzeniu zakażenia koronawirusem. Przygotowane zostały przez Ministerstwo Zdrowia przy współudziale Naczelnej Izby Aptekarskiej, a ich dystrybucją zajmą się Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Z plakatów pacjent dowie się, co powinien zrobić, gdy pojawi się u niego gorączka, kaszel, duszności, utrata węchu lub smaku, a także co należy zrobić, by zapobiec infekcji, albo ją zwalczyć.

Akcja informacyjna ma także przypomnieć pacjentom, że brak dolegliwości może uśpić czujność i sprawić, że nieświadomie mogą zarażać innych. Dlatego na plakatach znalazła się informacja przypominająca zasadę DDMA+W (D jak dystans, D jak dezynfekcja, M jak maseczka, A jak Aplikacja Stop COVID – ProteGO Safe, W jak wietrzenie).

Ponadto na plakacie znajduje się zestaw praktycznych wskazówek, o tym, czego należy unikać oraz o czym trzeba pamiętać, aby zapobiec ewentualnemu rozprzestrzenianiu się wirusa. Jest też instrukcja, jak zalogować się na Internetowe Konta Pacjenta (IKP), na którym można sprawdzić swój wynik testu na koronawirusa, a także informację, czy i ewentualnie jak długo jest się objętym kwarantanną lub izolacją domową.

– Zachęcam Państwa do włączenia się w naszą akcję poprzez przekazywanie załączonych informacji do jak najszerszego grona odbiorców. Tylko wspólnie możemy uporać się z epidemią – zwrócił się do aptekarzy minister zdrowia Adam Niedzielski, cytowany w informacji zamieszczonej na oficjalnym portalu Naczelnej Izby Aptekarskiej .

Włączenie farmaceutów w akcję informacyjną jest kolejnym ważnym krokiem propagującym prawidłowe postawy w czasie wzmożonego rygoru sanitarno-epidemiologicznego. Swobodny dostęp do aptek dla pacjentów sprawia, że wspólna akcja informacyjna ma szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców – skomentowała Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. grudzień 2025 17:53