StoryEditor

Zalando uruchamia asystenta mody obsługiwanego przez ChatGPT

Technologia OpenAI pozwala klientom zadawać pytania przy użyciu własnych terminów i słów związanych z modą, pomagając im poruszać się po dużym asortymencie Zalando w bardziej intuicyjny sposób. Pierwsza wersja beta modowego asystenta Zalando będzie dostępna dla wybranej grupy klientów już wiosną.

Zalando, wiodąca europejska platforma internetowa poświęcona modzie i stylowi życia, wkrótce uruchomi pierwszą wersję beta asystenta mody obsługiwanego przez ChatGPT w swoich aplikacjach i platformach internetowych. Pozwoli to Zalando uwolnić potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, aby zwiększyć doświadczenie związane z odkrywaniem i kupowaniem mody online.

Dzięki jednemu z najbardziej wszechstronnych asortymentów na rynku, czasami klienci mogą skorzystać z dodatkowej pomocy w znalezieniu idealnego artykułu na Zalando. Dzięki nowemu asystentowi mody klienci będą mogli poruszać się po asortymencie Zalando, używając własnych słów lub terminów związanych z modą, dzięki czemu proces będzie bardziej intuicyjny i naturalny. Na przykład, jeśli klient zapyta „Co powinnam założyć na wieczór panieński w Grecji w maju?”, asystentka ds. mody Zalando jest w stanie zrozumieć, że jest to oficjalne wydarzenie, jaka jest pogoda w Grecji w maju i w związku z tym zapewnić pisemną odpowiedź z zaleceniami dotyczącymi odzieży na podstawie tych danych wejściowych. W przyszłości można to połączyć z preferencjami klientów, takimi jak obserwowane przez nich marki i produkty dostępne w ich rozmiarach, aby zapewnić bardziej spersonalizowany wybór produktów.

Dzięki odpowiedziom asystent mody Zalando dostarczy klientom odpowiednie produkty, umożliwiając im prowadzenie bieżących rozmów w celu udoskonalenia wyników. Pierwsza wersja beta zostanie udostępniona wybranej grupie klientów wiosną, z obsługą zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim, i zostanie udostępniona w Niemczech, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Austrii. Ta technologia wprowadzi nowy sposób odkrywania asortymentu Zalando i zapewni klientom bardziej intuicyjne inspiracje modowe. Nie wiadomo, czy asystent będzie pomagał również w doborze kosmetyków; na platformie sprzedażowej Zalando znajduje się bogata oferta produktowa ponad 150 marek kosmetycznych.
 


W Zalando nasi klienci zawsze byli w centrum wszystkiego, co robimy. Jako lider modowego e-commerce w Europie od 15 lat, konsekwentnie wdrażamy nowe technologie, aby poprawić wrażenia zakupowe naszych klientów. Cieszymy się, że możemy eksperymentować z ChatGPT, aby pomóc naszym cenionym klientom odkryć jeszcze więcej mody, którą pokochają, mówi Tian Su, wiceprezeska ds. personalizacji i rekomendacji w Zalando. To dopiero początek; dokładamy wszelkich starań, aby jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje naszych klientów i chętnie odkrywamy potencjał, jaki ChatGPT może wnieść do ich podróży zakupowej. Kontynuując testowanie i wprowadzanie nowych rozwiązań, koncentrujemy się na poznawaniu sposobów, w jakie nasi klienci chcą wchodzić w interakcje z naszym asystentem ds. mody, aby zapewnić im jak najlepsze wrażenia.

To nie pierwsze przedsięwzięcie Zalando polegające na udostępnieniu swoim klientom wirtualnego asystenta. Rozwiązanie internetowe, zwane Algorithmic Fashion Companion, wprowadzone w 2018 roku, było w stanie generować rekomendacje dotyczące stroju w czasie rzeczywistym. Algorytm identyfikował produkt „kotwicy” na podstawie osobistych preferencji klienta, takich jak jego lista życzeń lub poprzednie zakupy. Następnie zbudował nowy strój wokół tego produktu. Rekomendacje zostały zbudowane na podstawie uczenia maszynowego na podstawie analizy 200 000 istniejących zestawów z Zalando, serwisu zakupowego wybranego sprzedawcy. Jednak wskazując, że Zalando nie było skłonne całkowicie zaufać maszynie w kwestiach stylu, jej styliści regularnie poprawiali algorytm, aby był na bieżąco z aktualnymi trendami. Wczesne opinie pokazały, że 50 proc. wygenerowanych strojów zostało uznanych za „dobre”.

Wraz ze zbliżającą się premierą pierwszej wersji swojego asystenta mody, Zalando przygotowuje grunt pod przyszłe zmiany i funkcje, które mogą obejmować porady dotyczące mody i urody lub tworzenie strojów.

Czytaj także: Zalando ma już ponad 50 mln użytkowników. 2 mln to członkowie programu lojalnościowego

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Veoli Botanica otwiera swoje pierwsze laboratorium badawczo-rozwojowe
Na czele zespołu R&D w nowym laboratorium Veoli Botanica stoją: dr Marta Majszyk-Świątek, mgr inż. Natalia Pela, inż. Aleksandra ZielińskaMigdał Studio/Veoli Botanica

Prawdziwe piękno pochodzi z równowagi pomiędzy tym, co daje nam natura, a tym, co odkrywa nauka – podkreślają przedstawiciele Veoli Botanica, opowiadając o otwarciu swojego pierwszego laboratorium, które ma stać się centrum innowacji w dziedzinie pielęgnacji skóry w duchu clean beauty.

Miejsce to, czyli LAB by Veoli Botanica – cechuje się wyjątkowym designem. Będą tam pracować eksperci z działu R&D, mający wieloletnie doświadczenie. Misją laboratorium ma być tworzenie spersonalizowanych produktów kosmetycznych, idealnie dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb skóry. Powstające tu innowacje będą szły w parze z troską o skórę konsumentek oraz środowisko.

Managerem zespołu R&D w laboratorium Veoli Botanica jest dr Marta Majszyk-Świątek, a managerem – mgr inż. Natalia Pela, młodszy technolog R&D i specjalistka ds. dokumentacji produktowej. Inż. Aleksandra Zielińska pełni funkcję młodszego technologa R&D i specjalistki ds. kontroli jakości produktu gotowego.

Laboratorium w znaczący sposób zwiększa kontrolę nad procesem wdrażania każdego produktu – od początkowej idei po finalne wprowadzenie na rynek. Dzięki temu możliwa jest precyzyjna reakcja na potrzeby zgłaszane przez klientów, co pozwala na tworzenie produktów idealnie dopasowanych do ich oczekiwań – wyjaśnia dr Marta Majszyk-Świątek.

Nowe formuły w nurcie clean beuty

Marka ma ambicję tworzenia nowych, przełomowych formuł, które staną się odpowiedzią na najnowsze trendy rynkowe i będą tym samym spełniać oczekiwania konsumentów. W laboratorium będa ponadto udoskonalane dotychczasowe, autorskie receptury marki. Zadaniem laboratorium będzie też poszukiwanie, testowanie i ocenianie najnowocześniejszych składników aktywnych – ze szczególnym uwzględnieniem nurtu clean beauty. 

Priorytetem jest dla nas wybór surowców o udowodnionym działaniu, pochodzących ze zrównoważonych źródeł, bezpiecznych dla skóry i środowiska – wyliczają eksperci z Veoli Botanica. Przy tworzeniu autorskich receptur istotne jest też dopasowanie parametrów sensorycznych, takich jak tekstura, zapach czy aplikacja – tak, aby konsument otrzymał kosmetyk nie tylko skuteczny, ale dający komfort podczas użytkowania.

Zobacz też: Alicja Falender, Agata Kolasińska, Dax: Laboratorium to siła naszej marki

Testy i analizy na każdym etapie

Rygorystyczne testy i analizy produktów są przeprowadzane na każdym etapie produkcji: od surowców po gotowy produkt – tak, aby mieć pewność zgodności z normami, gwarancję bezpieczeństwa i naturalnej skuteczności. Przeprowadzane reformulacje i optymalizacje istniejących już produktów mają na celu ich udoskonalenie, adaptację do zmieniających się wymogów rynkowych lub poprawę parametrów jakościowych i użytkowych.

Nowe laboratorium wykonuje zaawansowane badania laboratoryjne, w tym: badania mikrobiologiczne (dające pewność czystości mikrobiologicznej produktów), badania konserwacji masy (oceniające skuteczność systemu konserwującego w produkcie), badania stabilności (monitorujące stabilność fizykochemiczną produktu w czasie i w różnych warunkach), a także badania kompatybilności z opakowaniem, gdzie ocenie poddaje się interakcję między produktem a opakowaniem, zapewniając ich wzajemną neutralność.

Certyfikacja i zgodność z etyką

Zadaniem laboratorium jest także przeprowadzanie testów aplikacyjnych (ocena subiektywna przez panel testerów) oraz aparaturowych (obiektywny pomiar wybranych parametrów na skórze przed i po zastosowaniu kosmetyku za pomocą specjalistycznej aparatury). Działania te są podejmowane także we współpracy z niezależnymi laboratoriami – dla wszystkich formuł kosmetycznych, aby potwierdzić ich skuteczność i działanie. 

Ważną rzeczą jest też również prowadzenie przez laboratorium kompleksowego procesu przygotowania produktów do certyfikacji. Przykładem jest certyfikat „Znak V” Fundacji Viva!, który potwierdza, że produkty nie zawierają składników odzwierzęcych, nie były testowane na zwierzętach i nie wykorzystywały takich składników w procesie produkcji, a także nie zawierają oleju palmowego (z wyjątkiem certyfikowanych upraw, gdzie jest to niezbędne dla emulgatorów/emolientów).

Jak podkreśla Veoli Botanica, jest to świadectwem głębokiego zaangażowania w etykę i poszanowanie zwierząt.

Zobacz też: Avon uhonorowany tytułem Best Cruelty-Free Brand 2025. To kamień milowy w drodze do etycznego piękna

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eurofragance zainwestowało 10 mln euro w rozbudowę i robotyzację swojego zakładu – to potroi moce produkcyjne!
Rozbudowa zakładu produkcyjnego Eurofragrance o ponad 2 tys. mkw. obejmuje przebudowane biura i laboratoriaShutterstock

Eurofragrance, hiszpański producent perfum i kompozycji zapachowych do kosmetyków, zakończył rozbudowę swojej bazy produkcyjnej w Rubí w rejonie Barcelony. W proces ten zainwestowano 10 mln euro. Nowe roboty dozujące mają wg zapowiedzi firmy potroić moce produkcyjne unowocześnionej fabryki.

Zakład produkcyjny w Rubí będzie teraz w stanie obsłużyć połowę z rocznej, globalnej produkcji firmy. A to pozwoli grupie na sprostanie rosnącemu zapotrzebowaniu klientów na rynkach EAT (Europa, Afryka i Turcja) i Bliskiego Wschodu.

Eurofragrance podkreślił przy tym, że rozbudowa zakładu produkcyjnego umożliwi lepszą obsługę kategorii, które wymagają większych wolumenów produkcji, niż luksusowe perfumy (np. kosmetyki do pielęgnacji domu i kosmetyki osobiste).

Odnowienie naszego flagowego zakładu wraz z przeprojektowaną przestrzenią roboczą i nową robotyką pozwalają nam potroić nasze zdolności produkcyjne. Rozszerzenie naszego zakładu produkcyjnego o ponad 2 tys. mkw. obejmuje przebudowane biura i laboratoria, aby zapewnić większą ergonomię i zwiększyć zadowolenie pracowników. Dzięki innowacyjnemu podejściu i naszemu zaangażowaniu w zrównoważony rozwój poprawiliśmy wykorzystanie dostępnej przestrzeni, a jednocześnie stworzyliśmy bardziej nowoczesne, wydajne i przyjemne środowisko pracy — podkreśla Clara Mena, dyrektor ds. operacyjnych w Eurofragrance.

Wraz z rozbudową zakładu, Eurofragrance zainwestowało w najnowocześniejsze technologie. Dzięki temu zautomatyzowane będzie teraz aż 80 proc. operacji. – Pozwala nam to poprawić niezawodność naszych procesów oraz zwiększyć jakość naszych zapachów — wskazuje Santiago Giménez, Global Plant Engineering Manager.

Wprowadzono w zakładzie również systemy optymalizacji zasobów, takie jak wykorzystanie paneli słonecznych, generujących ponad jedną trzecią zapotrzebowania fabryki na energię. Firma postawiła ponadto na strategiczne rozwiązania własne, pozwalające zapewnić  ciągłość procesu produkcyjnego w przypadku nieoczekiwanych sytuacji.

Inauguracja rozbudowanej fabryki w Rubí zbiega się z 35. rocznicą istnienia Eurofragrance. Firma ta, założona w Barcelonie w czerwcu 1990 roku, osiągnęła w ubiegłym roku sprzedaż na poziomie 180 mln euro, co stanowi wzrost o 27 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Eurofragance obecnie zatrudnia globalnie ponad 550 specjalistów.

Zobacz więcej na ten temat: Eurofragrance odnotowuje rekordowe wyniki – 180 mln euro przychodu w 2024 roku

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. lipiec 2025 00:47