StoryEditor
Eksport
15.11.2022 00:00

Co warto wiedzieć o kosmetykach halal: sztuczne rzęsy i kępki

Kępki i sztuczne rzęsy na stałe weszły do kanonu makijażowego, jednak w świecie islamu budzą pewne kontrowersje. Jakie rzęsy i kępki są halal? Jakie wątpliwości mogą mieć klientki-muzułmanki?

Dla wielu miłośniczek makijażu sztuczne rzęsy to obowiązkowy element makijażu. Sztuczne rzęsy nie tylko zwiększają objętość rzęs, ale biorąc pod uwagę różnorodne style i kształty, mogą tworzyć wiele różnych stylizacji, od odważnych i odważnych po delikatne i subtelne.

Istnieje kilka różnych wersji interpretacji Koranu, zgodnie z którymi ocenia się to, czy rzęsy i kępki są halal (dozwolone) czy haram (zabronione). Niektórzy uczeni w Koranie dowodzą, że ponieważ hadith mówiący o wyłysieniu z powodu choroby nie wspomina o maskowaniu łysiny włosami zwierząt, a jedynie innych ludzi, to dozwolone są wszystkie przedłużki włosów i rzęs, które nie pochodzą od ludzi — w tym z materiałów syntetycznych.

W fatwie al-Fatawa al-Hindiyya ogłoszone zostało, że jakiekolwiek przedłużenie włosów (w tym rzęs) jest dozwolone, o ile są to włosy zwierzęcia z natury halal (czyli wszystkich poza świnią). Zabronione jest jednak zawsze używanie włosów ludzkich. Inni uczeni wskazują, że Koran i Bóg zachęcają kobiety do upiększania się i poczytują im to za sunnah — akt, który jest godzien pochwały (inne sunnah to na przykład małżeństwo albo dzielenie się jedzeniem).

Jest jeszcze jedna szkoła poglądu na temat rzęs sztucznych, i mówi ona, że są zabronione bez względu na materiał, ponieważ modyfikują to, co stworzył Bóg. Osoby wyznające ten kierunek religijny zazwyczaj odrzucają także farby do włosów czy makijaż.

Największym wspólnym mianownikiem wszelkich reguł dotyczących rzęs i kępek jest to, że absolutnie nie mogą zawierać półproduktów pochodzenia świńskiego, toteż najprawdopodobniej najbardziej akceptowalne wśród muzułmanek będą rzęsy i kępki syntetyczne. Warto jednak mieć na względzie różnice poglądów i szkół w islamie, które podobnie jak różne denominacje chrześcijańskie (katolicyzm, protestantyzm, mariawityzm itd.) mają różne zasady i kierunki.

Czytaj także: Co warto wiedzieć o kosmetykach halal: składy i pochodzenie składników

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. lipiec 2025 01:05