StoryEditor
Eksport
13.04.2023 00:00

Inditex otrzymuje zgodę na sprzedaż rosyjskiego biznesu Zary firmie z UAE

Producent fast-fashion, Inditex, dostał zielone światło na sprzedaż rosyjskiego biznesu. / materiały marketingowe Inditex
Popularna marka fast-fashion, Zara, opuszcza finalnie rosyjski rynek jako flagowy sklep grupy Inditex — przejmie ją przedsiębiorstwo ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, grupa Daher. Zara oferuje bogatą ofertę makijażową od 2021 r.

Inditex SA, który prowadzi sieci odzieżowe Zara i Bershka, uzyskał zgodę na sprzedaż swojego biznesu w Rosji grupie Daher ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Rosyjska komisja ds. inwestycji zagranicznych zatwierdziła wycofanie się właściciela Zary pod koniec marca, powiedział w środę w wywiadzie dla telewizji państwowej wiceminister przemysłu i handlu Wiktor Jewtuchow. Wyjście Inditexu z Rosji przygotowywane było od miesięcy. Hiszpański detalista, który jest również właścicielem takich marek jak Stradivarius i Pull & Bear, ogłosił w październiku porozumienie z Daher Group po zamknięciu wszystkich swoich sklepów w Rosji po inwazji na Ukrainę. Zgodnie z umową Daher będzie działał w Rosji pod własnymi markami, ale jeśli w przyszłości Inditex zechce zwrócić krajowy biznes, umowa przewiduje możliwość zrobienia tego poprzez franczyzę.
 


Daher ma siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i ma powiązania z Azadea, libańską firmą, która prowadzi franczyzy Inditex na Bliskim Wschodzie. Rosja odpowiadała wcześniej za około 8,5 proc. całkowitego zysku operacyjnego Inditexu i była drugim co do wielkości rynkiem firmy pod względem liczby sklepów. Daher planuje w maju przenieść ponad 200 sklepów do czterech innych marek i zatrzymać 4200 pracowników Inditexu, powiedział Evtukhov w rozmowie z RBC, który wcześniej informował o zatwierdzeniu.

Zara oficjalnie weszła do świata branży kosmetycznej w 2021 roku, oferując pierwszą kompletną kolekcję kosmetyków pod nazwą Zara Beauty, a także z szeroką gamą produktów do ust, oczu, twarzy i paznokci. Z mocnym przesłaniem „Nie ma piękna, są tylko piękności” Zara zaprezentowała produkty, z których może korzystać każdy, niezależnie od płci, wieku, rasy, koloru skóry czy indywidualnego stylu, a dzięki różnorodności prawie 130 kolorów możliwe jest dopasowanie odcienia kosmetyku do skóry dowolnej osoby. W kolekcji znajdują się również pojemniki wielokrotnego użytku, co ułatwia nam posiadanie szerokiego asortymentu, nie zapominając jednak o środowisku.

Zara Beauty powstaje pod kreatywnym kierownictwem ekspertki od makijażu Diane Kendal, a fotografowie tacy jak Steven Meisel, David Sims, Marilyn Minter, Oliver Hadlee Pearch, Zoë Ghertner, Craig McDean, Nadine Ijewere, Mario Sorrenti i Fabien Baron stworzyli różne grafiki dla Zary Beauty.

Czytaj także: Zara wprowadza linię kosmetyków do makijażu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.05.2025 11:30
Nowe cła za chińskie kosmetyki? Unia Europejska chce opłatą 2 euro zahamować zalew paczek z Chin
Tanie kosmetyki o nieznanym składzie mogą wkrótce przestać być tak atrakcyjne dla konsumentów i konsumentek.Aliexpress

Komisja Europejska spodziewa się, że nowa opłata zniechęci niektórych operatorów do masowego importu tanich towarów bez opodatkowania. Środki zebrane z opłaty miałyby trafić bezpośrednio do służb celnych państw członkowskich, co umożliwiłoby lepszą kontrolę jakości i bezpieczeństwa produktów trafiających na unijny rynek.

Unia Europejska planuje wprowadzenie opłaty manipulacyjnej w wysokości 2 euro za każdą małą paczkę spoza Wspólnoty. Celem nowego mechanizmu, zaproponowanego przez komisarza ds. handlu Maroša Šefčoviča, jest sfinansowanie kosztów odpraw celnych i wzmocnienie kontroli napływających przesyłek. Jak zaznacza Komisja Europejska, nie chodzi o nowy podatek, lecz o „kompensatę kosztów” obsługi ogromnego wolumenu tanich przesyłek, głównie z Chin.

Skala zjawiska rośnie lawinowo. W 2024 roku do Unii Europejskiej trafiło około 4,6 miliarda paczek o wartości poniżej 150 euro – średnio 145 przesyłek na sekundę. Aż 91 proc. z nich pochodziło z Chin. Przesyłki te, zwolnione obecnie z ceł, omijają też często kontrole celne, co budzi niepokój unijnych instytucji, zwłaszcza w kontekście przewidywanego zwiększenia napływu po podwyższeniu ceł w USA.

Belgijska federacja handlowa Comeos poparła wg. portalu Retail Detail propozycję Komisji, wskazując, że to krok w stronę bardziej uczciwej konkurencji. Jak podkreślono, każdego dnia do Belgii trafia około 2,5 miliona paczek spoza UE, z czego większość pochodzi z Chin. W skali roku oznacza to nawet miliard przesyłek – dwukrotnie więcej niż w 2023 roku. Tymczasem belgijskie służby celne są w stanie skontrolować zaledwie 0,005 proc. z nich.

Co to oznacza dla Polski?

Wprowadzenie opłaty manipulacyjnej może mieć także istotne skutki dla zachowań zakupowych konsumentów, zwłaszcza w sektorze kosmetycznym. Wzrost kosztów importu tanich produktów z Azji, w tym popularnych marek z platform takich jak Aliexpress i Temu, może skłonić konsumentów do ponownego zainteresowania się ofertą polskich marek beauty z segmentu budżetowego. Rodzime firmy, które już teraz konkurują ceną i coraz częściej stawiają na jakość oraz transparentność składu, mogą zyskać nowych klientów poszukujących alternatywy dla dotychczasowych tanich zakupów zza granicy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 23:06