StoryEditor
Eksport
06.03.2013 00:00

Kłopoty polskich firm przed targami w Bolonii. Zbankrutował wykonawca polskiego pawilonu narodowego

Firma Baltica Design z Wrocławia, która miała budować pawilon narodowy dla polskich firm kosmetycznych wystawiających się na największych targach kosmetycznych Cosmoprof 2013 w Bolonii zbankrutowała i poinformowała, że nie będzie w stanie zrealizować zlecenia. Targi rozpoczynają się w najbliższy piątek 8 marca. Przedstawiciele producentów są już na miejscu.

– Z firmą Baltica nie ma żadnego kontaktu, jej szef wyjechał do Polski wczoraj wieczorem, ma wyłączony telefon. Część ekspozycji i produktów nie dojechała, meble do siebie nie pasują.  Poginęły wejściówki na targi dla Polaków. Jesteśmy zdenerwowani, ale zostajemy.  Ponieśliśmy już olbrzymie koszty związane z wyjazdem na targi i przygotowaniem do nich. Firma SPC House of Media próbuje ratować sytuację i mamy nadzieję, że polski pawilon narodowy powstanie – relacjonowali nam dziś na gorąco przedstawiciele firm kosmetycznych obecni w Bolonii.

Marianna Wartecka z firmy SPC House of Media, która prowadzi trzyletni program promocji polskiej branży kosmetycznej na rynkach zagranicznych na zlecenie Ministerstwa Gospodarki RP, potwierdza że pojawiły się problemy, ale zarazem uspokaja. – Dostaliśmy wczoraj wieczorem faks z informacją, że konta firmy Baltica zostały zajęte przez komornika i sami poinformowaliśmy polskich wystawców o zaistniałej sytuacji. Nie było wcześniej żadnych sygnałów, że Baltica ma kłopoty. Udało nam się już opanować sytuację. Polski pawilon buduje włoska firma i na pewno on powstanie, będzie najbardziej zbliżony do założonego projektu jak to możliwe. Trzy osoby z firmy Baltica, architekt i dwóch pracowników technicznych, zdecydowało się na pozostanie w Bolonii i przekazują włoskiemu wykonawcy informacje dotyczące realizacji projektu. Przedstawiciele naszej firmy też są na miejscu – zapewnia Marianna Wartecka. Nie wszystkie polskie firmy wyjechały do Bolonii pod opieką SPC House of Media, część na własną rękę podpisała umowy z firmą Baltica. Dzisiaj wysyłały do Bolonii dodatkowe samochody z towarem i elementami ekspozycji. – Ci producenci są na pewno w bardzo trudnej sytuacji, ale też staramy się im pomóc na ile możemy. Również organizatorzy targów robią co mogą, nikt nie może sobie pozwolić, aby narodowy pawilon w centralnej części ekspozycji nie powstał. Na pewno powstanie, odbędzie się też zaplanowana na 9 marca konferencja prasowa promująca polską branżę kosmetyczną – zapewnia Marianna Wartecka. Na targach we włoskiej Bolonii ma się wystawić blisko 100 polskich firm.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
26.08.2025 13:36
Strefa Biznesu: Polska branża kosmetyczna rośnie w siłę – piąta w UE, dziewiąta na świecie
Polskie kosmetyki to hit eksportowy.Agata Grysiak

Polska branża kosmetyczna należy dziś do czołówki światowej – kraj zajmuje piąte miejsce w Unii Europejskiej i dziewiąte na świecie pod względem eksportu. W 2023 r. wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 25,4 mld zł, a średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w latach 2014–2023 wyniosło 5,2 proc. Na znaczeniu zyskują zarówno rebranding i przejęcia, jak i dostosowanie do wymogów regulacyjnych UE, m.in. zakazu mikroplastików czy rozporządzenia o opakowaniach. Branża przechodzi także przyspieszoną digitalizację sprzedaży oraz doświadcza dynamicznego wzrostu segmentu dermokosmetyków.

Silną pozycję Polski budują rozpoznawalne marki, takie jak Bielenda, Ziaja, Inglot, Eveline czy dr Irena Eris. Ich przewagi konkurencyjne opierają się na innowacjach, skutecznym marketingu i ekspansji zagranicznej. Wartość eksportu polskich kosmetyków w 2023 r. osiągnęła 5,1 miliarda euro. Najważniejszymi kierunkami sprzedaży są Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Belgia, Francja, Ukraina, Holandia, Włochy i Hiszpania. Co istotne, coraz większą rolę w eksporcie odgrywają także średnie przedsiębiorstwa i firmy rodzinne, które wspólnie z dużymi graczami tworzą silny ekosystem.

Jak podkreśla Renata Ropska z Uniwersytetu SWPS w wypowiedzi dla portalu Strefa Biznesu, kondycja polskiego sektora kosmetycznego jest wyjątkowo stabilna. – Nasze kosmetyki mają się świetnie, i to nie tylko na polskim rynku – zaznacza ekspertka. Polskie produkty są obecne w całej Europie, a nawet dalej, niekiedy pod zmienionymi nazwami, ale zachowują wysoką jakość i konkurencyjność. Dzięki temu marki z Polski skutecznie rywalizują zarówno z globalnymi gigantami, jak i z lokalnymi producentami w poszczególnych krajach.

Sektor posiada kilka istotnych przewag na rynku międzynarodowym: skalę i elastyczność produkcji (ponad 1,3 tys. producentów), wysoką jakość badań i rozwoju oraz doświadczenie w dostosowywaniu się do rygorystycznych regulacji unijnych. Jeśli polskie firmy utrzymają tempo innowacji i sprawnie przejdą przez „lejek regulacyjny” UE, lata 2025–2030 mogą stać się okresem awansu konkurencyjnego nie tylko w Europie Środkowej, lecz także na rynkach Europy Zachodniej i poza kontynentem. Branża stoi więc przed szansą dalszej profesjonalizacji i ugruntowania pozycji w globalnym łańcuchu dostaw kosmetyków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. wrzesień 2025 06:56