StoryEditor
Eksport
16.03.2023 00:00

Rosja włącza Lancôme do systemu importu równoległego

Według raportu opublikowanego przez Reuters, rosyjski rząd dodał szereg marek do swojej listy importu równoległego. Luksusowe marki Lancôme, Armani i Yves Saint Laurent znalazły się wśród tych, które znalazły się w najnowszym rejestrze. Program umożliwia rosyjskim firmom zakup produktów od firm spoza Rosji.

Rosyjskie ministerstwo przemysłu poinformowało w poniedziałek, że rozszerza listę marek, które można importować bez zgody właściciela znaku towarowego, o towary takich firm jak IKEA oraz amerykańskich producentów zabawek Hasbro i Mattel. Moskwa forsuje tak zwany program „importu równoległego”, aby pomóc rosyjskim konsumentom w utrzymaniu dostępu do wielu zagranicznych produktów w obliczu surowych sankcji karnych nałożonych przez Zachód w związku z konfliktem na Ukrainie. Mechanizm pozwala rosyjskim firmom kupować towary od dowolnej firmy spoza Rosji, w tym z kraju pochodzenia towarów, pod warunkiem, że zostały one zakupione legalnie.

Import równoległy to produkty, które są sprowadzane na rynek bez prawnej zgody ich producentów. Są to towary autentyczne, faktycznie wyprodukowane przez daną markę, ale mogą być przeznaczone przez nią do sprzedaży w innym kraju lub regionie, np. kremy rozjaśniające przeznaczone na rynek indyjski bywają skupowane i przekazywane na rynki afrykańskie przez inne niż dana firma podmioty. Tak działalność jest elementem szarej strefy, ponieważ towar sprzedawany jest przez nieautoryzowanych przez markę sprzedawców, nie ma ona kontroli nad dystrybucją, oraz nie są one objęte planami gwarancyjnymi.

Rozszerzona lista Ministerstwa Przemysłu i Handlu obejmuje luksusowe marki, takie jak Lancôme, Kérastase, Giorgio Armani i Yves Saint Laurent, marki artykułów gospodarstwa domowego Wahl i Zanussi oraz japońskie Nintendo. Dodano również marki producentów olejów silnikowych i sprzętu rolniczego. Zaktualizowaną listę jako pierwszy podał dziennik Izwiestia, który podał, że IKEA zostanie dodana w lecie. „Izwiestia ma poprawną listę i jest teraz rejestrowana w Ministerstwie Sprawiedliwości” – poinformowało ministerstwo w oświadczeniu.

Wiele towarów czołowych marek, które wycofały się z Rosji, pozostaje dostępnych, a mechanizmy importu równoległego zostały skonsolidowane i rozszerzone w ubiegłym roku, co pokazuje trudności, jakie mają firmy z kontrolowaniem łańcuchów dostaw przy wychodzeniu z rynku. Ministerstwo powiedziało, że pracuje nad dopracowaniem mechanizmu, przejściem od włączania nazw marek do posiadaczy praw, co miałoby uprościć procedurę administracyjną.

Czytaj także: Unilever broni decyzji o pozostaniu w Rosji: decyzja jest w trakcie „ścisłej weryfikacji”

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.04.2025 14:59
Ceny perfum w USA wzrosną o 6-7 proc. – to odpowiedź Interparfums na cła Trumpa
Jimmy Choo jest marką perfum, przynoszącą koncernowi Interparfums największe dochody   IG interparfums_official

Interparfums, producent perfum z Francji, planuje podniesienie cen swoich produktów na terenie USA 6 do 7 proc. już od 1 sierpnia. To odpowiedź na nałożenie 10-procentowych ceł na towary importowane. Interparfums ma w swoim portfolio perfumy kilku globalnym marek modowych, takich jak Coach, Jimmy Choo, Montblanc i Lacoste.

Nie przeprowadziliśmy jeszcze dokładnych obliczeń, ale myślę że w tym roku poniesiemy dodatkowe wydatki w granicach od 5 do 6 milionów euro – zapowiedział dyrektor generalny Interparfums Philippe Benacin podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w Paryżu.

Obecnie Stany Zjednoczone są dla Interparfums największym rynkiem, przynoszącym w 2024 roku 38 proc. całkowitych przychodów firmy. Jak dodał też Benacin, firma pomimo przewidywanego wpływu ceł miała w USA “bardzo mocny pierwszy kwartał”. Oficjalne wyniki Interparfums za pierwszy kwartał zostaną opublikowane 24 kwietnia.

Benacin potwierdził ponadto odnowienie umowy licencyjnej z amerykańską marką Coach, obowiązującej do 2031 roku. W 2024 roku perfumy marki Coach wygenerowały dla Interparfums 43 mln euro zysków ze sprzedaży, co czyni je jedną z najlepiej sprzedających się licencji grupy po Jimmy Choo, która przyniosła 56,3 mln euro.

Ogółem Interparfums odnotowało 10-procentowy wzrost zysku netto w 2024 roku.

Czytaj też: Coach przedłuża umowę licencyjną na swoje perfumy z Interparfums

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
15.04.2025 13:32
Korea Południowa uruchamia fundusz wspierający branżę K-beauty o wartości 40 miliardów wonów
Hebe

Ministerstwo Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Start-upów w Korei Południowej ogłosiło utworzenie specjalnego funduszu dedykowanego branży kosmetycznej. Fundusz o wartości 40 miliardów wonów (około 27 milionów dolarów amerykańskich) ma wspierać start-upy z sektora K-beauty i obejmuje cały łańcuch dostaw kosmetyków w kraju. To pierwsza tego typu inicjatywa w Korei Południowej, realizowana we współpracy publiczno-prywatnej. Głównymi inwestorami funduszu zostały wiodące firmy zajmujące się produkcją kontraktową kosmetyków — Kolmar Korea i Cosmax Inc.

Inicjatywa pojawiła się w odpowiedzi na rosnące obawy związane z potencjalnym wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone 25-procentowych ceł wzajemnych. Choć jeszcze nie weszły one w życie, ich zapowiedź już teraz budzi niepokój wśród eksporterów. Branża kosmetyczna stanowi kluczowy sektor eksportowy południowokoreańskich MŚP. W 2023 roku wartość zagranicznej sprzedaży kosmetyków z Korei osiągnęła poziom 6,8 miliarda dolarów amerykańskich, co czyni ją liderem wśród kategorii eksportowych w tym segmencie przedsiębiorstw.

Fundusz ma na celu nie tylko ochronę sektora kosmetycznego przed skutkami geopolitycznych napięć i ryzyk handlowych, lecz także zwiększenie konkurencyjności koreańskich marek na rynkach międzynarodowych. Władze Korei liczą, że strategiczne inwestycje pozwolą firmom przetrwać ewentualne turbulencje i wzmocnić ich pozycję globalną. K-beauty już od lat uchodzi za symbol innowacyjności i wysokiej jakości, a także za ważny element „miękkiej siły” kulturowej Korei Południowej.

Utworzenie funduszu wpisuje się w szerszą strategię wspierania innowacyjnych gałęzi przemysłu oraz zabezpieczania przyszłości koreańskiej gospodarki. Zwiększenie odporności sektora kosmetycznego ma kluczowe znaczenie w obliczu zmieniających się warunków globalnego handlu. Inwestycje tego typu mają również zachęcać młode, dynamiczne firmy do ekspansji zagranicznej i rozwijania nowych technologii, które umocnią pozycję Korei Południowej jako światowego lidera w dziedzinie urody.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:15