StoryEditor
Eksport
01.12.2022 00:00

Rtęć w kremie wybielającym skórę obwiniana za utratę wzroku u kolejnej poszkodowanej

Według opisu przypadku opublikowanego w CNN, kosumentka ze stanu Minnesota straciła część wzroku „najprawdopodobniej z powodu używania produktów kosmetycznych zawierających wysoki poziom rtęci". Produkty wyprodukowane poza USA nie zostały zidentyfikowane z nazwy, a kobieta pozostaje anonimowa.

Raport, opublikowany przez dr Erin Batdorff z Minnesota Poison Control System, szczegółowo opisuje poważne objawy i komplikacje doświadczane przez konsumentkę, która używała rozjaśniającego kremu do twarzy, oraz jak wizyty domowe przeprowadzone przez Minnesota Pollution Control Agency (MPCA) wykazały wysoki poziom rtęci w pościel jej i jej dzieci ręcznikach domowych i praniu. Kobieta została skierowana do zespołu Batdorff po tym, jak zgłosiła szereg objawów wielu lekarzom, od bezsenności i bólu nóg po osłabienie mięśni, zmęczenie i ostatecznie utratę widzenia peryferyjnego. Testy kliniczne wykazały podwyższony poziom rtęci we krwi i moczu.

Batdorff wyjaśniła, że ​​najczęstszymi objawami potencjalnego zatrucia rtęcią jest mrowienie lub drętwienie dłoni lub stóp pacjenta. Opisała utratę wzroku kobiety jako „bardziej poważny i trwały objaw”. „Ona nie odzyska wzroku” – powiedziała Batdorff CNN. Przepisy amerykańskiej Federalnej Agencji ds. Leków i Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci ograniczają użycie rtęci w kosmetykach, z wyłączeniem tych stosowanych w okolicach oczu, do 1 mg/kg rtęci, czyli 1 ppm. Według raportu CNN produkty znalezione w domu kobiety miały poziom rtęci w zakresie od 4590 do 18 000 ppm. Na pierwszej wizycie poszkodowana pokazała zespołowi kremy wybielające skórę z zagranicy, ale powiedziała, że już ich nie używa. MPCA stwierdziła, że ilość rtęci w dwóch z tych produktów jest kilka tysięcy razy wyższa niż dozwolony poziom, ale według zespołu rtęć nie została w ogóle odnotowana jako składnik produktów.

W 1974 roku Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zakazała stosowania wszelkich produktów kosmetycznych zawierających więcej niż nieuniknione śladowe ilości rtęci, z bardzo nielicznymi wyjątkami. W wyniku znanych zagrożeń związanych z rtęcią FDA podjęła działania regulacyjne przeciwko produktom rozjaśniającym skórę zawierającym rtęć, które czasami nielegalnie wwożone są do Stanów Zjednoczonych z innych krajów. Rtęć jest powszechnym składnikiem kremów i mydeł wybielających skórę na całym świecie ze względu na jej działanie wybielające. Sole rtęci blokują produkcję melaniny, co prowadzi do osiągnięcia jaśniejszego odcienia skóry. Na początku tego roku doniesiono, że kremy wybielające skórę zawierające wysoki poziom rtęci były nadal sprzedawane na eBayu i Amazon.

Czytaj także: Niebezpieczny nielegalny obrót kremami rozjaśniających skórę

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.05.2025 11:30
Nowe cła za chińskie kosmetyki? Unia Europejska chce opłatą 2 euro zahamować zalew paczek z Chin
Tanie kosmetyki o nieznanym składzie mogą wkrótce przestać być tak atrakcyjne dla konsumentów i konsumentek.Aliexpress

Komisja Europejska spodziewa się, że nowa opłata zniechęci niektórych operatorów do masowego importu tanich towarów bez opodatkowania. Środki zebrane z opłaty miałyby trafić bezpośrednio do służb celnych państw członkowskich, co umożliwiłoby lepszą kontrolę jakości i bezpieczeństwa produktów trafiających na unijny rynek.

Unia Europejska planuje wprowadzenie opłaty manipulacyjnej w wysokości 2 euro za każdą małą paczkę spoza Wspólnoty. Celem nowego mechanizmu, zaproponowanego przez komisarza ds. handlu Maroša Šefčoviča, jest sfinansowanie kosztów odpraw celnych i wzmocnienie kontroli napływających przesyłek. Jak zaznacza Komisja Europejska, nie chodzi o nowy podatek, lecz o „kompensatę kosztów” obsługi ogromnego wolumenu tanich przesyłek, głównie z Chin.

Skala zjawiska rośnie lawinowo. W 2024 roku do Unii Europejskiej trafiło około 4,6 miliarda paczek o wartości poniżej 150 euro – średnio 145 przesyłek na sekundę. Aż 91 proc. z nich pochodziło z Chin. Przesyłki te, zwolnione obecnie z ceł, omijają też często kontrole celne, co budzi niepokój unijnych instytucji, zwłaszcza w kontekście przewidywanego zwiększenia napływu po podwyższeniu ceł w USA.

Belgijska federacja handlowa Comeos poparła wg. portalu Retail Detail propozycję Komisji, wskazując, że to krok w stronę bardziej uczciwej konkurencji. Jak podkreślono, każdego dnia do Belgii trafia około 2,5 miliona paczek spoza UE, z czego większość pochodzi z Chin. W skali roku oznacza to nawet miliard przesyłek – dwukrotnie więcej niż w 2023 roku. Tymczasem belgijskie służby celne są w stanie skontrolować zaledwie 0,005 proc. z nich.

Co to oznacza dla Polski?

Wprowadzenie opłaty manipulacyjnej może mieć także istotne skutki dla zachowań zakupowych konsumentów, zwłaszcza w sektorze kosmetycznym. Wzrost kosztów importu tanich produktów z Azji, w tym popularnych marek z platform takich jak Aliexpress i Temu, może skłonić konsumentów do ponownego zainteresowania się ofertą polskich marek beauty z segmentu budżetowego. Rodzime firmy, które już teraz konkurują ceną i coraz częściej stawiają na jakość oraz transparentność składu, mogą zyskać nowych klientów poszukujących alternatywy dla dotychczasowych tanich zakupów zza granicy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 16:38