StoryEditor
Biznes
09.08.2024 15:49

Elon Musk pozywa Unilever za rzekomy bojkot platformy X

Właściciel X (dawniej Twittera) idzie na wojnę z reklamodawcami. / Chris J. Davis via Unsplash

Elon Musk, właściciel platformy społecznościowej X, znanej wcześniej jako Twitter, wytoczył we wtorek proces sądowy przeciwko niektórym z największych światowych reklamodawców, w tym gigantowi branży kosmetycznej Unilever. W pozwie zarzuca się firmom, że niezgodnie z prawem zmówiły się, by bojkotować platformę, celowo pozbawiając ją miliardowych przychodów.

Wśród pozwanych firm znalazły się takie marki jak Unilever, producent marek Dove i Paula’s Choice, a także Mars, CVS Health i Orsted. Sprawa została wniesiona do sądu w Teksasie. Musk, komentując wydarzenia, napisał na Twitterze: „Próbowaliśmy być mili przez dwa lata, a dostaliśmy jedynie puste obietnice. Teraz to wojna.”

Według platformy X, grupa reklamodawców działała poprzez inicjatywę Światowej Federacji Reklamodawców (WFA) o nazwie Global Alliance for Responsible Media (GARM), co miało być elementem spisku przeciwko X i naruszeniem amerykańskiego prawa antymonopolowego. Linda Yaccarino, CEO X, opublikowała otwarty list do reklamodawców, w którym stwierdziła, że skutkiem – a być może zamierzonym celem – tego bojkotu było pozbawienie użytkowników platformy, w tym fanów sportu, graczy, dziennikarzy, aktywistów, rodziców oraz liderów politycznych i korporacyjnych, dostępu do “Globalnego Placu Miejskiego”.

Yaccarino podkreśliła, że decyzja o pozwaniu Unilever i innych firm nie była podjęta lekko, ale jest bezpośrednią konsekwencją ich działań. Według niej, takie zachowanie szkodzi rynkowi idei, gdzie niektóre poglądy są dyskryminowane w wyniku nielegalnego bojkotu, co może prowadzić do podziałów w społeczeństwie. Pozew został wniesiony niedługo po opublikowaniu raportu przez Komisję Sądownictwa Izby Reprezentantów USA, który miał wskazać na bezpośrednie działania GARM i jego członków w organizacji bojkotów oraz stosowanie innych pośrednich taktyk wymierzonych w niechciane platformy.

Przejęcie platformy X przez Muska w 2022 roku za 44 miliardy dolarów miało na celu przekształcenie jej w oazę wolności słowa. Jednak krytycy twierdzą, że działania Muska przyczyniły się do szerzenia dezinformacji na stronie i odstraszenia reklamodawców. Musk wcześniej oskarżał reklamodawców o próbę „szantażowania” go, a na konferencji New York Times stwierdził, że firmy biorące udział w narastającym bojkocie reklamowym mogą „spieprzać”.

Czytaj także: L’Oréal: dementujemy pogłoski, jakoby koncern wycofywał się z reklamowania się na X/Twitterze

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Innowacje
19.05.2025 11:24
Unilever buduje najnowocześniejszy zakład perfumeryjny w Wielkiej Brytanii
W nowym zakładzie Unilever nosy” firmy będą współpracować z AI przy opracowywaniu nowych zapachówshutterstock

Koncern Unilever zapowiada wybudowanie zakładu do produkcji perfum o wartości 80 mln funtów w okolicy Liverpoolu. Inwestycja ma zakończyć się w 2027 roku, ale wiele funkcjonalności rozpocznie się nawet wcześniej. Zakład będzie wykorzystywać robotykę do mieszania olejków zapachowych, a „nosy” firmy będą współpracować z AI przy opracowywaniu nowych zapachów.

Inwestycja ta stanowi część pakietu 300 mln funtów, przeznaczonego przez Unilever na badania i rozwój w Wielkiej Brytanii w ciągu najbliższych dwóch lat. Jak informuje The Times, w ramach projektu powstanie laboratorium badawczo-innowacyjne w zakresie perfum, nowoczesna mieszalnia oraz przestrzeń do testów.

Jeśli chodzi o innowacje technologiczne, zakład będzie wykorzystywać robotykę do mieszania olejków zapachowych, a „nosy” firmy będą współpracować z AI przy opracowywaniu nowych zapachów.

Jesteśmy jednym z największych na świecie nabywców i użytkowników perfum, co ma absolutnie kluczowe znaczenie dla wydajności produktów tak wielu naszych marek i kategorii oraz postrzegania ich przez konsumentów – wyjaśnia Richard Slater, dyrektor ds. badań i rozwoju w Unilever, w rozmowie z The Times. Jak dodaje, nawet pomimo inwestycji w nowy obiekt, Unilever zamierza kontynuować współpracę z dużymi domami perfumeryjnymi, takimi jak DSM-Firmenich i Givaudan.

Informacja o planowanej inwestycji została opublikowana w ubiegłym roku, ale brytyjsko-holenderski koncern nie ujawnił wówczas lokalizacji. Poinformowano o planie zainwestowania 100 mln euro aby “zwiększyć możliwości projektowania i tworzenia zapachów Unilever w ramach globalnego portfolio”. Wspiera to strategię przyspieszenia wzrostu i zwiększenia produktywności Unilever, umożliwiając uzyskanie większej kontroli nad projektowaniem i udoskonalaniem zapachów, co jest kluczowym elementem formuły produktu i preferencji konsumentów.

Jak podkreśla koncern, zapach stanowi istotną część wielu produktów Unilever – począwszy od kremów pod prysznic po dezodoranty czy płyny do prania. W portfolio Unilever znajdziemy takie marki, jak Dove, Persil czy Rexona.

Historycznie rzecz biorąc, współpracowaliśmy z domami perfumeryjnymi na całym świecie, aby tworzyć zapachy, które konsumenci znają i kochają. Takie partnerstwa pozostają dla nas ważne, ponieważ rozwijamy nasze wewnętrzne możliwości, co doprowadzi do przejścia Unilever na model hybrydowy, w którym nasze zespoły wspomagane cyfrowo będą uczestniczyć w każdym etapie innowacji, tworząc zapachy idealnie pasujące do naszych produktów. Połączymy naszą własną wiedzę naukową w takich obszarach jak neuronauka, sztuczna inteligencja i rozwój produktów cyfrowych z istniejącymi partnerstwami strategicznymi, aby szybciej dostarczać spójne i przystępne cenowo produkty o wyższej jakości w ramach naszych marek – wyjaśnia Unilever. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.05.2025 14:59
Zmiany personalne na szczycie Novo Nordisk – producenta Ozempicu i Wegovy

Lars Jorgensen, dyrektor generalny koncernu Novo Nordisk, ustąpi ze stanowiska. Firma, produkująca m.in. Ozempic i Wegovy, znajduje się w trudnej sytuacji, wynikającej ze wzrostu konkurencji w USA.

Lars Jorgensen pracował w Novo Nordisk od 1991 roku, dyrektorem generalnym był roku 2017. W ostatnich latach kierowany przez niego koncern stał się globalnym liderem w leczeniu cukrzycy i otyłości dzięki wprowadzeniu na rynek takich preparatów jak Ozempic i Wegovy.

Ostatnie miesiące to dla duńskiego koncernu czas zmagań z konkurencją - głównie ze strony amerykańskiej firmy Eli Lilly, produkującej preparat Zepbound. Ten ostatni wyprzedził w marcu na amerykańskim rynku Wegovy pod względem ilości wystawianych recept.

O problemach firmy pisaliśmy w artykule Ozempic przestaje być lekiem-cudem? Nowe kłopoty w raju dla Novo Nordisk

Od początku 2025 roku wycena akcji Novo Nordisk spadła o 32 proc., dodatkowo po ogłoszeniu decyzji o rezygnacji Jorgensena spadek pogłębił się o kolejne 2,2 proc. Jak wyjaśniają Duńczycy, zmiany na szczycie firmy są odpowiedzią na wyzwania rynkowe, mają też spowodować wzmocnienie pozycji europejskiego producenta.

Jorgensen będzie pełnił swoje zadania do czasu wyznaczenia następcy. Jak podaje CNBC, jego poszukiwania już trwają.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. maj 2025 20:08