StoryEditor
Biznes
10.07.2024 10:38

Kioski Ruchu staną się nowymi paczkomatami? Sprzedaż spada, rośnie liczba odebranych paczek.

Kioski Ruchu wrosły na stałe w krajobraz miast, ale mogą zmienić swoje przeznaczenie. / WrS.tm.pl, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Ruch zanotował spadek przychodów sprzedażowych w 2023 roku, osiągając 763,73 milionów złotych, co stanowiło 4,5 proc. mniej niż w 2022 roku. Spadki te wynikają głównie z malejących wpływów z kolportażu prasy i obsługi prenumerat. Jednak firma, będąca pod skrzydłami Orlen, PZU i Alior Bank, dynamicznie rozwija segment usług kurierskich pod marką Orlen Paczka, który prawie podwoił swoje przychody.

Chociaż w ofercie Ruchu od początku niemal zawsze znajdowały się produkty kosmetyczne, to obecnie dla firmy oraz branży handlowej istotniejszy staje się aspekt logistyczny. W obliczu rosnącej popularności e-commerce i dynamicznego rozwoju usług kurierskich, kioski Ruchu mogą wkrótce przekształcić się po prostu w punkty odbioru przesyłek.

W 2023 roku przychody sprzedażowe Ruchu wyniosły 763,73 milionów złotych, co oznacza spadek o 4,5 proc. w porównaniu do 799,61 milionów złotych w 2022 roku. Największy wpływ na tę sytuację miał segment prasowy. Przychody z kolportażu prasy spadły z 167,76 milionów złotych do 127,13 milionów złotych, a z obsługi prenumerat zmniejszyły się z 23,67 milionów złotych do 20,31 milionów złotych. W kwietniu 2023 roku firma całkowicie wycofała się z dystrybucji prasy, również do własnych kiosków i saloników, co miało swoje konsekwencje w dalszym zmniejszaniu się liczby tych punktów – na koniec maja 2023 roku działało ich 428, wobec 794 rok wcześniej.

Zmniejszenie liczby kiosków i saloników oraz wycofanie się z dystrybucji prasy wpłynęło na spadek całorocznych przychodów ze sprzedaży detalicznej, które zmalały z 489,76 milionów złotych do 427,64 milionów złotych. Jednak Ruch, będący od jesieni 2020 roku w rękach Orlen, PZU i Alior Bank, aktywnie rozwija inne obszary działalności. Przykładem jest segment usług kurierskich pod marką Orlen Paczka, który w 2023 roku wygenerował 147,69 milionów złotych przychodów, prawie dwa razy więcej niż 78,1 milionów złotych w 2022 roku. Firma podała, że dostarczyła o 70 proc. więcej paczek niż rok wcześniej, a sieć punktów nadania i odbioru wzrosła do około 10,5 tys.

W sprawozdaniu finansowym Ruch zwrócił uwagę na kluczowe elementy mające wpływ na jakość usług kurierskich, takie jak utrzymanie wskaźników jakościowych w zakresie czasu dostawy przesyłek, dostosowanie procesów IT oraz uruchomienie kolejnych automatycznych maszyn paczkowych (tzw. „APM”). Firma pozyskuje również klientów z perspektywą długoterminowej współpracy, co pozwala realizować rekordowe wolumeny przesyłek i oczekiwać dalszych wzrostów w kolejnych okresach.

Czytaj także: Allegro wprowadza program Allegro Delivery

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
28.11.2025 12:02
Indonezja tworzy listę produktów objętych obowiązkową certyfikacją halal: eksporterze, przeczytaj!
Kosmetyki zawierające produkty odzwierzęce mogą być z miejsca odrzucane przez Muzułmanki.Kaboompics

Indonezja poinformowała Światową Organizację Handlu o projekcie dekretu wprowadzającego listę produktów objętych obowiązkową certyfikacją halal, opartą na kodach HS. Zgłoszenie zostało przekazane 6 listopada 2025 r. w ramach notyfikacji G/TBT/N/IDN/160/Add.2, a konsultacje publiczne potrwają do 30 listopada 2025 r. To kolejne działanie władz mające na celu uporządkowanie systemu certyfikacji halal w kraju liczącym ponad 270 mln mieszkańców, gdzie produkty zgodne z zasadami halal stanowią podstawę rynku spożywczego i kosmetycznego.

Projekt przewiduje stworzenie szczegółowej listy kodów Harmonized System (HS), które jednoznacznie określą, które produkty będą podlegać obowiązkowej certyfikacji przed ich importem, handlem lub sprzedażą w Indonezji. Dotyczy to takich kategorii jak żywność, napoje, substancje dodatkowe do żywności, kosmetyki oraz produkty medycyny naturalnej. Przypisanie obowiązków do kodów HS ma usprawnić klasyfikację towarów oraz uszczelnić nadzór nad produktami trafiającymi na rynek.

Zgodnie z projektem lista HS będzie pełnić funkcję przewodnika dla importerów i przedstawicieli upoważnionych do rejestracji zagranicznych certyfikatów halal. Ma pomóc im ustalić, czy dany produkt podlega indonezyjskim przepisom halal, a także uprościć proces ubiegania się o certyfikację w krajowej agencji BPJPH lub uznanych zagranicznych jednostkach certyfikujących. Wprowadzenie jednolitego systemu kodów pozwoli również na szybszą weryfikację dokumentów przy odprawie celnej.

Projekt dekretu jest rozwinięciem wymogów ogłoszonych 9 września 2025 r. przez BPJPH, które dotyczyły nowych zasad oznakowania halal oraz obowiązku publicznego udostępniania informacji o certyfikacji. Władze podkreślają, że połączenie nowych regulacji z listą kodową ma poprawić transparentność i ograniczyć przypadki wprowadzania na rynek produktów błędnie oznaczonych lub nieposiadających wymaganych certyfikatów.

Celem całego systemu opartego na kodach HS jest zwiększenie skuteczności egzekwowania przepisów halal oraz zapewnienie przedsiębiorstwom jasnych ram zgodności. Indonezja, jako największy rynek halal na świecie, dąży do stworzenia bardziej przejrzystego i przewidywalnego środowiska regulacyjnego, co ma ułatwić funkcjonowanie firmom eksportującym produkty z kategorii objętych obowiązkową certyfikacją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
28.11.2025 11:32
Brytyjski import niskowartościowych przesyłek z Chin podwaja wartość – rośnie presja na uszczelnienie systemu
Temu i Shein są wyjątkowo popularne również w Polsce.Ascannio/Shutterstock

Wartość niskocennych przesyłek przychodzących do Wielkiej Brytanii z Chin podwoiła się rok do roku, osiągając poziom około 3 mld funtów. Dane HMRC, uzyskane przez BBC, wskazują, że przesyłki o wartości do 135 funtów, zwolnione z należności celnych, gwałtownie zyskały na znaczeniu w strukturze importu. Rok wcześniej ich wartość wynosiła 1,3 mld funtów, co pokazuje skok o ponad 130 proc.

Rosnący napływ paczek z Chin oznacza, że 51 proc. wszystkich niskowartościowych importów do Wielkiej Brytanii pochodzi obecnie z tego kierunku. Przedstawiciele brytyjskich hurtowni i sieci handlowych alarmują, że tak dynamiczny wzrost zagraża krajowym firmom. Według nich duża część towarów trafia na rynek bez pełnych kontroli celnych, co zwiększa ryzyko obecności produktów niespełniających norm bezpieczeństwa.

Sektor handlowy apeluje do rządu o pilne działania legislacyjne. Największe grupy detaliczne wskazują, że obowiązujące zwolnienie z ceł dla przesyłek do 135 funtów funkcjonuje dziś jako realna luka regulacyjna. Ministerstwo Finansów prowadzi przegląd tego mechanizmu, jednak branża oczekuje szybszego tempa zmian, argumentując, że obecny system faworyzuje zewnętrzne platformy sprzedażowe.

Do wzrostu niskowartościowych przesyłek przyczynia się gwałtowne umocnienie na rynku takich platform jak Shein i Temu, które korzystają z intensywnych modeli sprzedaży transgranicznej. Jednocześnie inne regiony – w tym Stany Zjednoczone i Unia Europejska – ogłosiły już zaostrzenie przepisów dotyczących podobnych importów, co zwiększa presję na Wielką Brytanię, by dostosować regulacje.

Dynamiczna ekspansja przesyłek zwolnionych z opłat celnych wzmaga napięcie między rządem a sektorem handlowym. Według branży obecna skala importu z Chin wymaga natychmiastowej interwencji, by zamknąć lukę podatkową i ograniczyć napływ towarów mogących nie spełniać wymogów bezpieczeństwa. Wzrost do 3 mld funtów w skali roku stał się kluczowym argumentem w debacie o przyszłości zwolnień celnych w Wielkiej Brytanii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 17:09