StoryEditor
Innowacje
19.05.2025 11:24

Unilever buduje najnowocześniejszy zakład perfumeryjny w Wielkiej Brytanii

W nowym zakładzie Unilever nosy” firmy będą współpracować z AI przy opracowywaniu nowych zapachów / shutterstock

Koncern Unilever zapowiada wybudowanie zakładu do produkcji perfum o wartości 80 mln funtów w okolicy Liverpoolu. Inwestycja ma zakończyć się w 2027 roku, ale wiele funkcjonalności rozpocznie się nawet wcześniej. Zakład będzie wykorzystywać robotykę do mieszania olejków zapachowych, a „nosy” firmy będą współpracować z AI przy opracowywaniu nowych zapachów.

Inwestycja ta stanowi część pakietu 300 mln funtów, przeznaczonego przez Unilever na badania i rozwój w Wielkiej Brytanii w ciągu najbliższych dwóch lat. Jak informuje The Times, w ramach projektu powstanie laboratorium badawczo-innowacyjne w zakresie perfum, nowoczesna mieszalnia oraz przestrzeń do testów.

Jeśli chodzi o innowacje technologiczne, zakład będzie wykorzystywać robotykę do mieszania olejków zapachowych, a „nosy” firmy będą współpracować z AI przy opracowywaniu nowych zapachów.

Jesteśmy jednym z największych na świecie nabywców i użytkowników perfum, co ma absolutnie kluczowe znaczenie dla wydajności produktów tak wielu naszych marek i kategorii oraz postrzegania ich przez konsumentów – wyjaśnia Richard Slater, dyrektor ds. badań i rozwoju w Unilever, w rozmowie z The Times. Jak dodaje, nawet pomimo inwestycji w nowy obiekt, Unilever zamierza kontynuować współpracę z dużymi domami perfumeryjnymi, takimi jak DSM-Firmenich i Givaudan.

Informacja o planowanej inwestycji została opublikowana w ubiegłym roku, ale brytyjsko-holenderski koncern nie ujawnił wówczas lokalizacji. Poinformowano o planie zainwestowania 100 mln euro aby “zwiększyć możliwości projektowania i tworzenia zapachów Unilever w ramach globalnego portfolio”. Wspiera to strategię przyspieszenia wzrostu i zwiększenia produktywności Unilever, umożliwiając uzyskanie większej kontroli nad projektowaniem i udoskonalaniem zapachów, co jest kluczowym elementem formuły produktu i preferencji konsumentów.

Jak podkreśla koncern, zapach stanowi istotną część wielu produktów Unilever – począwszy od kremów pod prysznic po dezodoranty czy płyny do prania. W portfolio Unilever znajdziemy takie marki, jak Dove, Persil czy Rexona.

Historycznie rzecz biorąc, współpracowaliśmy z domami perfumeryjnymi na całym świecie, aby tworzyć zapachy, które konsumenci znają i kochają. Takie partnerstwa pozostają dla nas ważne, ponieważ rozwijamy nasze wewnętrzne możliwości, co doprowadzi do przejścia Unilever na model hybrydowy, w którym nasze zespoły wspomagane cyfrowo będą uczestniczyć w każdym etapie innowacji, tworząc zapachy idealnie pasujące do naszych produktów. Połączymy naszą własną wiedzę naukową w takich obszarach jak neuronauka, sztuczna inteligencja i rozwój produktów cyfrowych z istniejącymi partnerstwami strategicznymi, aby szybciej dostarczać spójne i przystępne cenowo produkty o wyższej jakości w ramach naszych marek – wyjaśnia Unilever. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
02.10.2025 14:32
Naukowczynie z Politechniki Krakowskiej opracowały innowację surowcową na bazie dąbrówki rozłogowej
Naukowczynie z Politechniki Krakowskiej: mgr inż. Anna Dziki, dr hab. inż. Magdalena Malinowska, prof. PK i dr hab. inż. Elżbiera Sikora.Jan Zych

Naukowczynie z Politechniki Krakowskiej opracowały recepturę kremów, które mają działać jak niewidzialna tarcza ochronna dla skóry. Produkty powstały w wyniku wieloletnich badań i, według twórczyń, zabezpieczają przed szkodliwym wpływem smogu, metali ciężkich, promieniowania UV oraz niebieskiego światła emitowanego przez ekrany komputerów i telefonów. – Działa odmładzająco, chroni struktury białkowe, takie jak kolagen i elastyna, zapobiega przebarwieniom skóry – podkreśla dr hab. Magdalena Malinowska z Katedry Chemii i Technologii Organicznej PK.

Kluczowym składnikiem opracowanej receptury jest ekstrakt z korzenia dąbrówki rozłogowej – rośliny pospolitej w polskich ogrodach i parkach. W kosmetyce dotychczas wykorzystywano jedynie jej liście i kwiaty. Badaczki z Krakowa jako pierwsze na świecie dowiodły, że to właśnie korzeń wykazuje znacznie silniejsze właściwości ochronne i regeneracyjne. – Zaczęło się od badania właściwości samej rośliny, potwierdzenia skuteczności działania i badań bezpieczeństwa – wyjaśnia dr hab. Elżbieta Sikora, kierowniczka katedry.

Prawa do stworzonych na Politechnice Krakowskiej innowacyjnych receptur na bazie korzenia dąbrówki zostały przejęte przez spółkę DUOLIFE S.A. To polska firma z 12-letnim doświadczeniem w produkcji i sprzedaży suplementów diety oraz kosmetyków. Jej działalność koncentruje się na wdrażaniu nowatorskich rozwiązań wspierających propagowanie zdrowego i świadomego stylu życia.

To nie pierwszy raz, gdy laboratoria Politechniki Krakowskiej angażują się w opracowanie innowacyjnych rozwiązań kosmetycznych. Wcześniej zespół badaczek stworzył m.in. receptury perfum bez alkoholu oraz leczniczych lakierów do paznokci. Najnowsze odkrycie, oparte na właściwościach dąbrówki rozłogowej, ma szansę umocnić pozycję polskich uczelni w obszarze badań nad kosmetykami nowej generacji i zwiększyć udział rodzimych innowacji na globalnym rynku beauty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Innowacje
25.09.2025 14:04
Rusza centrum innowacji Biedronka LAB – wspólny projekt Jeronimo Martins i SGGW. Jakie ma cele?
Biedronka mat.pras.

Sieć handlowa Biedronka wraz ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie podpisały umowę, zakładającą unikatową współpracę na rzecz konsumentów w Polsce. W ramach nowo powstającego Innowacyjnego Centrum Nauk Żywieniowych SGGW otwarte zostanie centrum innowacji „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach!”.

Jest to pierwszy tego typu projekt nie tylko w Grupie Jeronimo Martins, ale też i na polskim rynku. Inicjatywa wystartuje w pierwszej połowie 2026 roku, a premierowe produkty będą gotowe do końca przyszłego roku. 

Synergia nauki i biznesu

Wypracowane wspólnie z klientami produkty będą odpowiadać na zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów. „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach” będzie miejscem, gdzie biznes spotyka się z nauką i wspólnie znajdują odpowiedzi na oczekiwania konsumentów w zakresie smaku, składu, funkcjonalności, a także opakowań i wygody użytkowania produktów spożywczych i przemysłowych. Będzie to również nowoczesna i potrzebna przestrzeń do tworzenia rozwiązań w obliczu wyzwań żywieniowych, w tym między innymi wspierających walkę z chorobami dietozależnymi zarówno wśród dzieci, dorosłych i osób starszych. 

Wieloletnia umowa została podpisana przez Rektora SGGW Prof. dr. hab. Michała Zasadę, oraz członka zarządu Jeronimo Martins Polska – Jarosława Sobczyka.

W roku 30-lecia Biedronki w Polsce tworzymy centrum innowacji „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach”, którego misją jest koncentracja na konsumencie i jego realnych potrzebach. Ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego łączą nas cele odpowiedzialności społecznej oraz możliwości pozytywnego oddziaływania na zdrowie konsumentów w Polsce. Teraz będziemy tę misję realizować wspólnie: największa sieć handlowa w Polsce oraz wiodąca uczelnia w obszarze żywienia i żywności. Jestem przekonany, że efektem tej współpracy będzie realny, pozytywny wpływ na zdrowie społeczeństwa i wspieranie właściwych nawyków żywieniowych – komentuje Jarosław Sobczyk, Dyrektor Personalny i Członek Zarządu Jeronimo Martins Polska.

Konsument w centrum uwagi

Wspólna inicjatywa będzie koncentrować się na tworzeniu innowacyjnych, wysokiej jakości produktów, dostosowanych do indywidualnych potrzeb różnych grup wiekowych i społecznych, a także na edukacji żywieniowej i działaniach profilaktycznych. Dzięki sieci ponad 3,8 tys. sklepów Biedronka w całej Polsce, opracowane  nowe receptury produktów będą dostępne dla wszystkich klientów w Polsce.

Co ważne, to konsument ma znaleźć się w centrum uwagi, bo to z nim będą tworzone koncepcje nowych produktów i wzbogacane o nowe elementy te już istniejące. Współpraca ta wpisuje się również w długofalowe strategie odpowiedzialności społecznej obu instytucji.

image

Rossmann oraz Politechnika Śląska łączą siły. Co zakłada współpraca świata nauki z biznesem?

Fokus na produkty marki własnej 

W Biedronce od 30 lat koncentrujemy się na potrzebach klientów. „Biedronka Lab. Produkty przyszłości w Twoich rękach” to unikalne miejsce, w którym będziemy testować i rozwijać innowacyjne produkty marki własnej – wysokiej jakości, smaczne, funkcjonalne i odpowiadające na potrzeby zdrowotne różnych grup konsumentów. Połączenie kompetencji badawczych SGGW z naszą wiedzą o rynku to gwarancja skutecznych i wartościowych rozwiązań dla klientów w całej Polsce – podkreśla dr inż. Justyna Szymani, Dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka

Inicjatywa powstania centrum innowacji to jednak nie tylko kwestia badań i tworzenia receptur, ale też równie ważna edukacja i kształcenie przyszłych kadr.

Naszym celem i misją jest przekładanie wiedzy naukowej na konkretne rozwiązania, które mają pozytywny wpływ na zdrowie społeczeństwa. Współpraca z Biedronką, liderem rynku detalicznego, to ogromna szansa, by wspólnie tworzyć realne innowacje w skali kraju. Centrum innowacji będzie miejscem, w którym spotkają się kompetencje badawcze, możliwości wdrożeniowe i wiedza o konsumentach. Ważny jest także element edukacyjny, czyli kształcenie nowych kadr naukowych, które będą w stanie skutecznie stawiać czoła wyzwaniom społecznym. Edukacja i dzielenie się wiedzą to kolejny ważny element naszej współpracy – uważa prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

image

Pieluszki... motywacyjne? Dada aktywizuje rodziców w specjalnej akcji

Zdaniem Jeronimo Martins, powstające „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach” ma szansę uzyskania  statusu centralnego hubu innowacji produktowych, łączącego konsumenckie potrzeby, nowoczesne zaplecze technologiczne, „know-how” naukowe oraz możliwości implementacyjne rozwiązań na dużą skalę. 

Ta pionierska inicjatywa na polskim rynku, pokazuje, jak odpowiedzialna współpraca biznesu i nauki może kształtować przyszłość polskiego rynku żywności, tym samym przyczyniając się do poprawy poziomu życia i zdrowia społeczeństwa.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 11:40