StoryEditor
Opakowania
25.03.2021 00:00

[FBK 2021] Forum Branży Kosmetycznej 2021 już 22 czerwca pod hasłem: Piękno z natury

Przyjemne dla mnie, dobre dla Ziemi – jak pokazują badania, takich innowacji poszukują konsumenci. Produktów eko, bio, wege wpisujących się w ogólnoświatowe zielone trendy. Na te zjawiska zwrócimy uwagę podczas czerwcowej edycji Forum Branży Kosmetycznej 2021 już 22 czerwca. Przewodnie hasło konferencji to: Piękno z natury.

Pomimo pandemii koronawirusa, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce odnotował dodatnią dynamikę w 2020 r. Wzrósł o około 1,6 proc. do około 25 mld zł. Najnowszy raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026” przynosi jeszcze lepsze informacje.

Analitycy PMR wskazują, że wyniku powolnego łagodzenia restrykcji covidowych i powrotu konsumentów do dawnych zachowań (większa aktywność poza domem, częstsze odwiedzanie sklepów, czy powolny powrót do biur) dynamika wzrostu rynku kosmetycznego powróci do trendu sprzed pandemii i  odnotuje on wzrost na poziomie 4,2 proc. rok do roku.

Tej prognozy się trzymamy i zapraszamy Państwa na 9. edycję Forum Branży Kosmetycznej. Tym razem planujemy, że spotkamy się aż dwa razy. Po raz pierwszy 22 czerwca, po raz drugi 5 października.

Obie konferencje odbędą się w formule online, z którą musieliśmy się wszyscy oswoić i wykorzystać wszelkie atuty, które ona niesie. Ten i ubiegły rok pokazały nam, że elastyczność, otwartość na zmianę, umiejętność podejmowania szybkich decyzji, zaprzyjaźnienie się z nowymi technologiami stały się niezbędne do funkcjonowania w obecnym świecie.

Zwrot ku roślinnym składnikom

Głównym motywem przewodnim czerwcowej edycji  Forum Branży Kosmetycznej 2021 będzie natura. Nie oznacza to, że ograniczamy się wyłącznie do kosmetyków naturalnych, jednak chcemy zwrócić uwagę na to, że zwrot ku roślinnym składnikom jest faktem, a troska o środowisko, poszanowanie zwierząt stają się dla nas wszystkich coraz ważniejsze. Chcemy ocalić Ziemię i zostawić ją w dobrym stanie dla kolejnych pokoleń. Nawet jeśli naszym wkładem w to miałoby być tylko lub aż kupowanie produktów, przy produkcji których nie ucierpiały zwierzęta i podanych w ekologicznych opakowaniach. Wszyscy jesteśmy konsumentami i wszyscy w życiu prywatnym i w biznesie decydujemy o tym, jak będzie wyglądał nasz świat.

Co w programie?

Swoje wystąpienia podczas Forum Branży Kosmetycznej zapowiedzieli już:

Barbara Goździkowska, prezes zarządu, drogerie Natura
Adam Kołodziejczyk, prezes zarządu, Super-Pharm Poland
Magdalena Piwkowska, Trends & Content Development Leader, NielsenIQ
Michał Rudecki, Client Director, Beauty & Home Care, Nielsen Polska 
Kamilla Stańczyk, prezes zarządu, Eco & More

Konferencję poprowadzą: Katarzyna Bochner, redaktor naczelna redakcji „Wiadomości Kosmetyczne" oraz Łukasz Barbacki, właściciel firmy Barbacki-Consulting. 

W programie chcemy poruszyć szereg interesujących zagadnień związanych z prowadzeniem biznesu, marketingiem i sprzedażą ze szczególnym zwróceniem uwagi na ekologiczne trendy:

- Kosmetyki naturalne motorem napędowym rynku kosmetycznego.  
- Strategie dla marek eko w sieciach handlowych.
- Co w trawie piszczy? Jakie czynniki wpłyną na dalszy rozwój rynku produktów naturalnych?
- Kierunki eksportu – jakie rynki są otwarte na produkty naturalne polskich firm?
- Dlaczego konsumenci pokochali naturalne produty?  
- Innowacyjne składniki – co w naturze piszczy?  
- Jakie opakowania są naprawdę naturalne?  
- Jak zwrócić uwagę klienta na kosmetyki naturalne?  
- Natura – najmodniejsze słowo w internecie. 
- Naturalne marki własne – jak stworzyć dobry brand?
  

To tylko niektóre z wątków. Program będzie rozbudowywany i aktualizowany. 

Partnerem Złotym Forum Branży Kosmetycznej 2021 Piękno z natury jest marka Herbapol-Polana

Partnerem Srebrnym Forum Branży Kosmetycznej 2021 Piękno z natury jest marka TAAT 

Świadoma konsumpcja

Z raportu firmy Nielsen "Breakthrough Innovations" – cyklicznej analizy nowości wprowadzanych w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Azji – wynika, że coraz więcej innowacji w sektorze FMCG jest utrzymanych w trendzie świadomej konsumpcji. To produkty wegańskie, roślinne, z czystym składem, krótką etykietą, odpowiadające na potrzebę zrównoważonego rozwoju i dbania o środowisko. W samej edycji europejskiej raportu z 2020 r. 52 proc. nowości odwołuje się do tych wartości, w 2019 r. było to 26 proc. Przyjemne, dobre dla mnie, a jednocześnie dobre dla Ziemi – takich innowacji poszukują konsumenci.

Sklepy szukają ekologicznych produktów

Segment kosmetyków naturalnych rośnie szybciej niż cały rynek. I to te produkty ciągną go w górę. Umacnia się kategoria kosmetyków wegańskich. Pandemia przyspieszyła te zjawiska. Według danych GfK Polonia udział kosmetyków naturalnych w rynku tylko w miesiącach styczeń-czerwiec 2020 wzrósł o 40 proc. rok do roku, a wydatki na nie o 39 proc. osiągając wartość 194 mln zł. Również ekologiczne środki czystości zdobywają coraz większe grono odbiorców. Sklepy i sieci handlowe poszukują takich produktów, o czym świadczą działania wiodących detalistów, którzy tworzą „zielone strefy”, poszukują nowych, ciekawych, ekologicznych marek.Czytaj: Super-Pharm wprowadza zielone strefy z produktami naturalnymi

Czytaj: Drogerie Natura pokazują swój flagowy sklep

Wskazujemy trendy

Forum Branży Kosmetycznej ma niezmiennie trzy główne cele – dostarczyć wiedzę, łączyć biznesy, stymulować sprzedaż. W tym roku, korzystając z zasięgów i możliwości, jakie daje formuła online, zapraszamy Państwa na prezentacje nowości w duchu naturalnym, eko i wege marek świetnie znanych, ale także takich, które są zupełnie nowe i wnoszą na rynek innowacyjne rozwiązania. Producenci mają okazję zaprezentować swoje marki i produkty poprzez wykłady i podczas wywiadów z dziennikarzami Wiadomości Kosmetycznych. My gwarantujemy, że nagłośnimy te działania korzystając z naszych narzędzi – gazety i portalu, a także z mediów społecznościowych. Handel ma okazję poznać nowe marki i produkty, wzbogacić półki o nowości kosmetyczne zgodne z naturalnym trendem oraz skorzystać ze specjalnych rabatów na zakupy tylko tego dnia.

Serdecznie zapraszamy Państwa do współtworzenia Forum Branży Kosmetycznej 2021. Niech to będzie święto kosmetyków i natury.

 Co oferujemy naszym partnerom?

- możliwość zaprezentowania swoich marek, produktów i usług w interesującej formie menedżerom odpowiedzialnym za wprowadzanie ich na półki sklepów i sieci handlowych

- intensywną promocję w  mediach Wiadomości Kosmetycznych oraz w mediach społecznościowych

- nawiązanie kontaktów biznesowych z odbiorcami w detalu, hurcie i e-commerce

Kontakt dla producentów i dostawców usług: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Co oferujemy uczestnikom FBK 2021?

- przegląd najciekawszych marek i produktów kosmetycznych utrzymanych w nurcie eko

- poznanie nowości z segmentów kosmetyków naturalnych, ekologicznych, wegańskich

- zakupy ze specjalnymi rabatami na hasło FBK 2021 

- interesujące prezentacje na temat rozwoju rynku produktów naturalnych oraz innych najważniejszych trendów kształtujących rynek kosmetyczny

Kontakt dla przedstawicieli handlu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Kogo zapraszamy do zaprezentowania się podczas FBK 2021?

- producentów, dystrybutorów i importerów kosmetyków

- producentów marek własnych

- producentów opakowań

- dostawców komponentów

- firmy badawcze i doradcze

- dostawców usług dla handlu i dla branży kosmetycznej

- sieci drogeryjne, handlowe, e-sklepy, dla których produkty naturalne są ważną częścią biznesu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
21.08.2025 10:08
System kaucyjny: jak zmieni codzienne zakupy i nawyki klientów
– Przejście z modelu „klient – kosz” do modelu „klient – zwrot – ponowne użycie” to nie tylko kwestia przepisów, ale również budowania świadomości i poczucia wpływu na środowisko – mówi Michał Pląska, dyrektor operacyjny w Centrum Innowacji Retail, COMP S.A.Comp SA

Aż 73,3 proc. Polaków uznaje system kaucyjny za najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – wynika z badania opinii „Postawy Polaków wobec systemu kaucyjnego”. Ta wysoka akceptacja społeczna to dobry punkt wyjścia do nadchodzących zmian, które od 1 października na stałe wpiszą się w doświadczenie zakupowe klientów w Polsce. Bo choć o samej idei mówiło się od lat, teraz staje się ona realną praktyką – z obowiązkami, technologią i wpływem na codzienne wybory konsumenckie.

System kaucyjny oznacza nowy obieg opakowań, w którym każda butelka czy puszka może wrócić do sklepu zamiast trafić do pojemnika na odpady. W praktyce oznacza to dla klientów konieczność planowania zwrotu opakowań w ramach kolejnych wizyt w sklepie. Dla wielu będzie to zmiana: dotychczasowa logika „wyrzucam po użyciu” zostanie zastąpiona przez „odnoszę z powrotem”. To pozornie niewielka różnica, ale z perspektywy logistyki domowej, organizacji czasu czy choćby przestrzeni – istotna.

Jedną z kluczowych zmian będzie także konieczność zmiany nawyków związanych z obchodzeniem się z pustymi opakowaniami. Do tej pory konsumenci byli zachęcani do zgniatania butelek czy puszek, by zmniejszyć objętość śmieci. Teraz jednak – aby opakowanie zostało przyjęte w systemie kaucyjnym – musi być ono niezgniecione, nieuszkodzone i wyraźnie oznaczone specjalnym symbolem kaucji. To pozorny detal, ale wymagający zmiany rutyny – konsumenci będą musieli pamiętać, by nie wrzucać pustej butelki do torby, plecaka czy kosza w taki sposób, który może ją zdeformować.

Sklepy powyżej określonej powierzchni sprzedaży będą musiały przyjmować zwroty – automatycznie lub ręcznie – a mniejsze placówki, choć nie objęte obowiązkiem, mogą włączać się w system dobrowolnie. Dla klientów ważne będzie, aby proces był prosty: bez paragonów, kolejek i konieczności tłumaczenia, dlaczego dane opakowanie nie zostało przyjęte. Przejrzystość i intuicyjność rozwiązań staną się kluczowe dla ich akceptacji.

To także moment, w którym codzienne zakupy zyskują dodatkowy wymiar – prośrodowiskowy i ekonomiczny. Choć jednostkowa kaucja nie jest wysoka, regularnie oddawane opakowania mogą realnie wpływać na domowy budżet. Co więcej, udział w systemie będzie coraz częściej traktowany jako gest odpowiedzialności – zarówno przez konsumentów, jak i przez sprzedawców. Przejście z modelu „klient – kosz” do modelu „klient – zwrot – ponowne użycie” to nie tylko kwestia przepisów, ale również budowania świadomości i poczucia wpływu na środowisko – mówi Michał Pląska, dyrektor operacyjny w Centrum Innowacji Retail, COMP S.A.

Zobacz też: Super-Pharm pozostaje przy napojach i wchodzi do systemu kaucyjnego

Nowe przepisy wymuszą też zmiany technologiczne, nie zawsze widoczne na pierwszy rzut oka. Sklepy będą musiały zintegrować systemy sprzedażowe z mechanizmami obsługi kaucji – tak, by rejestracja zwrotów przebiegała płynnie, a rozliczenia były przejrzyste. Dla klientów kluczowe jest, by wszystkie te procesy działały w tle: oni chcą jedynie wiedzieć, że ich butelka została przyjęta, a pieniądze wróciły do portfela – niezależnie od tego, czy zakupy robią w dużym supermarkecie, czy w osiedlowym sklepie.

– Pojawią się również wyzwania. Nie każdy klient zrozumie od razu, które opakowania podlegają zwrotowi, a które nie. W początkowym okresie możliwe są nieporozumienia, związane z oznaczeniami, wysokością kaucji czy dostępnością punktów odbioru. Dodatkowe trudności mogą pojawić się również wtedy, gdy klient przyniesie opakowanie uszkodzone lub bez widocznego oznaczenia – dlatego tak ważne będzie informowanie o tym, jak obchodzić się z butelką czy puszką po opróżnieniu. Równolegle z wdrażaniem systemu konieczne będzie więc konsekwentne informowanie i edukowanie, nie tylko przez ustawodawcę, ale także przez handel – podsumowuje Michał Pląska.

System kaucyjny nie będzie jedynie nową procedurą przy kasie – to zmiana nawyków, rytuałów i oczekiwań. W dłuższej perspektywie może on wpłynąć na większą dbałość o porządek w przestrzeni publicznej, zmniejszyć ilość odpadów w środowisku i wzmocnić lokalne więzi między sklepem a klientem. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
14.08.2025 12:12
Negocjacje nad pierwszym globalnym traktatem ws. plastiku utknęły w martwym punkcie
Dennis Clare, negocjator reprezentujący Mikronezję, powiedział: „Niektóre strony, w tym nasza, nie chcą nawet podejmować dyskusji na temat tego tekstu. To krok wstecz”.Krizjohn Rosales

Rozmowy w ramach Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju nad pierwszym na świecie prawnie wiążącym traktatem mającym zakończyć zanieczyszczenie plastikiem znalazły się w impasie na dzień przed planowanym zakończeniem negocjacji. Projekt dokumentu przedstawiony przez przewodniczącego, Luisa Vayasa Valdivieso, został odrzucony przez wiele państw, w tym Kolumbię, Chile, Meksyk, Wielką Brytanię i kraje UE, jako „nieakceptowalny” i „pozbawiony ambicji”. Krytycy wskazują, że z tekstu usunięto zapisy o ograniczeniu produkcji plastiku, chemikaliach używanych w jego wytwarzaniu oraz pełnym cyklu życia tworzyw.

Jak donosi Guardian, prawie 100 państw – m.in. Australia, Kanada, Meksyk oraz liczne kraje afrykańskie i pacyficzne – opowiada się za wprowadzeniem prawnie wiążących limitów produkcji plastiku, aby przeciwdziałać problemowi u źródła. Delegaci podkreślają również konieczność kontroli toksycznych substancji zawartych w produktach plastikowych. Jednak grupa państw-producentów ropy i plastiku, w tym Arabia Saudyjska, Rosja i Iran, wspierana przez USA i przemysł chemiczny, stanowczo sprzeciwia się takim limitom, proponując skupienie się wyłącznie na gospodarce odpadami, recyklingu i ponownym użyciu surowców.

Podczas środowego spotkania w Genewie padły ostre słowa pod adresem projektu. Kolumbijski delegat Sebastián Rodríguez nazwał dokument „całkowicie nie do przyjęcia”, a przedstawiciel Panamy Juan Carlos Monterrey Gómez stwierdził, że przekroczono „czerwone linie” negocjacyjne jego kraju. Ministra Emma Hardy, szefowa brytyjskiej delegacji, oceniła tekst jako „najmniejszy wspólny mianownik”, a przedstawiciele Kenii i Meksyku określili go odpowiednio jako „instrument gospodarki odpadami” i dowód „kryzysu multilateralizmu”.

Według Greenpeace, obecna wersja traktatu jest „prezentem dla przemysłu petrochemicznego” i pomija podstawowe przyczyny kryzysu – niekontrolowany wzrost produkcji plastiku. Graham Forbes z tej organizacji ostrzegł, że brak zapisów o ograniczeniach produkcji i chemikaliach „gloryfikuje mit, że można wyjść z kryzysu samym recyklingiem”. Negocjatorzy mają jeszcze około 30 godzin, by osiągnąć porozumienie, jednak różnice stanowisk między stronami pozostają głębokie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. sierpień 2025 17:07