StoryEditor
Opakowania
06.02.2019 00:00

Firmy kosmetyczne walczą z opakowaniami z plastiku

Zero waste to kolejny duży trend globalnego piękna w 2019 roku. Z roku na rok konsumenci dbający o środowisko domagają się od marek coraz większych wysiłków w zakresie zrównoważonego rozwoju - mówi najnowszy raport firmy Mintel. Jak firmy kosmetyczne reagują na to wyzwanie?

Ponieważ troska konsumentów o środowisko naturalne stale rośnie, marki kosmetyczne muszą w tym roku podnieść zrównoważony rozwój do następnego poziomu.

Szczególnie zainteresowane ekotrendem są Millenialsi i osoby z pokolenia wyżu demograficznego żądając większego zaangażowania marek w zakresie zrównoważonego rozwoju opakowań produktów.

W Wielkiej Brytanii ta świadomość jest już duża, nawet wśród starszego pokolenia. Dziewięciu na dziesięciu brytyjskich konsumentów chce rządowych przepisów dotyczących zielonych opakowań i naciska, aby marki wyszczególniały na etykiecie trwałość opakowania produktu.

Badanie "Europejskie postrzeganie opakowań konsumenckich" wykazało, że 88 proc. kupujących w Wielkiej Brytanii prosi o informacje na opakowaniach, które podkreślają, że forma opakowania jest przyjazna dla środowiska, a dziewięciu na dziesięciu kupujących w Wielkiej Brytanii pragnie, aby opakowanie można było łatwo poddać recyklingowi.

Naturalna marka kosmetyków Faith in Nature rozpoczęła nową inicjatywę mającą na celu zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Ta wegańska i wolna od okrucieństwa marka pomaga zredukować odpady z tworzyw sztucznych dzięki nowemu systemowi recyklingu i używa przetworzonego plastiku w swoich produktach do pielęgnacji włosów i skóry.

Od niedawna klienci mogą wysyłać puste pięciolitrowe pojemniki "Faith in Nature" z powrotem do siedziby głównej marki w Radcliffe w Manchesterze w Wielkiej Brytanii, aby ponownie je wykorzystać w łańcuchu dostaw firmy.

Klienci mogą wybierać spośród 23 produktów o pojemności pięciu litrów, w tym szamponów, odżywek czy żeli do mycia ciała. Według przedstawicieli firmy, która już używa plastiku z recyklingu do wielu opakowań swoich produktów, marka chciała zrobić więcej, aby zmniejszyć ilość odpadów.

Również Chanel inwestuje w zrównoważoną alternatywę opakowań z tworzyw sztucznych. Francuski gigant zainwestował w fińską firmę Sulapac, stając się pierwszą marką kosmetyczną, która sfinansowała firmę produkującą opakowania. Sulapac produkuje biodegradowalne, nie zawierające plastiku opakowania.

Inwestycja francuskiej marki luksusowej pozwoli producentowi ekoopakowań rozszerzyć działalność i dział badawczo-rozwojowy. Chanel jest jednym z prekursorów takich działań w segmencie luksusowym, inwestując w najnowsze zrównoważone technologie i innowacje technologiczne.
 
Tymczasem francuska marka L'Occitane ogłosiła ważną inicjatywę w zakresie zrównoważonego rozwoju, podpisując wieloletnią umowę na dostawę z Loop Industries, aby zastąpić wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych w 100 proc. zrównoważoną alternatywą dla PET.

W ramach nowego partnerstwa L'Occitane będzie wykorzystywać do swoich opakowań w całości przetworzone i nadające się do recyklingu tworzywo sztuczne. Porozumienie obejmie wprowadzenie do marki L'Occitane w 100 proc. zrównoważonego tworzywa sztucznego Loop w plastikowym opakowaniu i zwiększenie obecnej zawartości plastiku z recyklingu z 30 proc. do 100 proc.

Od 2022 roku w ciągu 3 lat marka ma zamiar używać wyłącznie oryginalnego PET Loop z recyklingu we wszystkich swoich plastikowych opakowaniach.

Jeszcze dalej poszła marka Lush, która otworzyła swój pierwszy sklep "Naked" w Mediolanie, gdzie będą w ofercie tylko produkty, które nie mają żadnego opakowania. Sklep w Mediolanie został opisany jako "nowy eksperyment dla marki" i będzie oferował kosmetyki bez opakowań.


Marka Envision Plastics wprowadziła z kolei na rynek recyklingową kolekcję opakowań z tworzyw sztucznych.
Opakowania plastikowe pochodzą z odzysku, zostały wydobyte z oceanów a teraz debiutują w nowej linii kosmetyków łazienkowych z recyklingu. Plastik jest zbierany przez organizację charytatywną OceanBound na Haiti, zanim zostanie ponownie wykorzystany w opakowaniu produktu.

Naukowcy przewidują, że jeśli nie zatrzymamy przepływu plastiku w naszych oceanach, to do 2050 roku w morzach może być więcej plastiku niż ryb. Co roku trafia do oceanu osiem milionów ton plastiku. To ostatni moment, aby zatrzymać tę falę zniszczenia i jak się okazuje, firmy kosmetyczne mogą zrobić więcej w dziedzinie ekologii. Oby miały jak najwięcej następców i były inspiracją również dla rodzimych marek z branży kosmetycznej.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
23.07.2025 16:31
Francuski przemysł kosmetyczny testuje system zwrotu flakonów perfum
Domeckol via Pixabay

Francuski sektor urody staje przed koniecznością adaptacji do nowych regulacji środowiskowych. Ustawa AGEC (przeciwko marnotrawstwu i na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym) zobowiązuje branżę do osiągnięcia 7 proc. udziału opakowań wielokrotnego użytku do końca 2025 roku oraz 10 proc. do 2027 roku. W odpowiedzi na te wymagania, sześciu kluczowych graczy uruchomiło pilotażowy program “La Boucle Beauté Parfums”, który potrwa od 30 czerwca do 31 października 2025 roku i obejmie 192 punkty sprzedaży na terenie całej Francji.

Za inicjatywą stoją Circul’R oraz partnerzy We Don’t Need Roads i organizacja ekologiczna Citeo. Do projektu przystąpiły cztery prestiżowe marki perfumeryjne: Parfums Christian Dior (LVMH), Diptyque, Kenzo Parfums (L’Oréal) oraz Rochas (Interparfums), a także dwaj dystrybutorzy – Nocibé i Beauty Success. Klienci mogą przynieść puste flakony z linii J’adore, Flower by Kenzo, Eau de Rochas i Diptyque i w zamian otrzymać nagrodę, zależną od decyzji danej marki.

Odebrane flakony trafiają do specjalistycznego centrum, gdzie są sortowane, myte i przygotowywane do ponownego wykorzystania. Proces czyszczenia oparty jest na technologii mycia CO₂ – innowacyjnym rozwiązaniu niewymagającym wody, detergentów ani rozpuszczalników. Dzięki temu minimalizowany jest ślad środowiskowy. Skuteczność technologii i jakość ponownie użytych opakowań zostaną ocenione po zakończeniu testu.

Wyniki eksperymentu zostaną wykorzystane do analiz środowiskowych i ekonomicznych – w tym zużycia wody i energii. Równolegle opracowane zostanie modelowanie ekonomiczne mające na celu określenie warunków wdrożenia systemu na większą skalę. Przeprowadzona zostanie również analiza zachowań konsumenckich, która pozwoli ocenić gotowość klientów do przyjęcia nowego modelu.

– Potrzebujemy objętości do ponownego wykorzystania, aby stworzyć dynamikę i uzyskać korzyści ze skalowania – powiedziała przedstawicielka inicjatywy, Sixtine Jourde-Roussel. To wymaga zmiany postrzegania flakonu perfum – nie jako jednorazowego opakowania, lecz trwałego przedmiotu, który może znaleźć zastosowanie również w mniej luksusowych liniach lub na rynku wtórnym. W obliczu wysokiej energochłonności produkcji szkła, program może zapoczątkować nowy standard w świecie luksusowej perfumerii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
22.07.2025 15:40
Francja przed Trybunałem UE za obowiązkowe oznaczenie recyklingowe „Triman”. O co chodzi?
Symbol recyklingowy stał się kością niezgody.Canva

Komisja Europejska skierowała Francję do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z krajowymi przepisami dotyczącymi oznakowania produktów wymagających sortowania odpadów. Spór dotyczy obowiązkowego stosowania tzw. „logo Triman”, które – według Komisji – stanowi barierę dla swobodnego przepływu towarów na jednolitym rynku europejskim.

Wprowadzony we Francji w 2015 roku znak „Triman” przedstawia postać otoczoną trzema strzałkami i informuje konsumentów, że dane opakowanie powinno zostać poddane selektywnej zbiórce. Produkt opatrzony tym symbolem nie powinien trafiać do odpadów zmieszanych, lecz do odpowiedniego pojemnika lub punktu zbiórki. Z punktu widzenia Brukseli, rosnąca liczba krajowych systemów oznaczeń może jednak rozbijać wspólny rynek i osłabiać konkurencyjność UE względem gospodarek takich jak Chiny czy Stany Zjednoczone.

Komisja Europejska podkreśla, że zgodnie z art. 34 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), krajowe przepisy narzucające wymogi dotyczące oznaczeń na produktach legalnie wytwarzanych i sprzedawanych w innych państwach członkowskich, są niedozwolone, ponieważ stanowią środek o równoważnym skutku do ograniczeń ilościowych. W ocenie Komisji francuskie wymogi są również nieproporcjonalne – istnieją bowiem inne, mniej restrykcyjne środki informowania konsumentów, które nie zakłócają handlu wewnętrznego.

Postępowanie przeciwko Francji zostało zainicjowane w lutym 2023 r., kiedy Komisja przesłała pierwsze formalne zawiadomienie. W listopadzie 2024 r. wydano uzasadnioną opinię, jednak – wobec braku zmian legislacyjnych – KE zdecydowała się skierować sprawę do Trybunału.

W odpowiedzi na problem rozdrobnienia systemów oznaczeń, Unia Europejska planuje wprowadzenie zharmonizowanego systemu etykietowania opakowań. Będzie on gotowy do sierpnia 2026 r., a jego stosowanie stanie się obowiązkowe we wszystkich państwach członkowskich od 12 sierpnia 2028 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. lipiec 2025 03:38