StoryEditor
Opakowania
02.04.2019 00:00

Jaka będzie przyszłość opakowań? Czyste, nadające się do recyklingu, połączone i innowacyjne

W miarę jak technologia wprowadza innowacje do opakowań w wirtualnym świecie, konsumenci domagają się rozwiązań przyjaznych dla środowiska, aby oczyścić świat rzeczywisty. Agencja Mintel ogłosiła cztery trendy mające wpływ na światowy przemysł opakowań w 2019 roku i w następnych latach.

Trendy opakowaniowe obejmują tematy wirtualnego połączenia, innowacji inżynieryjnych, e-commerce i zrównoważonego rozwoju.

1. Wiele technologii umożliwia markom łączenie fizycznych opakowań ze światem wirtualnym.

- „Połączone opakowania” są przedmiotem zainteresowania napędzanego wzrostem posiadanych urządzeń połączonych z internetem na całym świecie i rozwojem technologii łączących opakowania ze światem online - wyjaśnia David Luttenberger, Global Packaging Director w Mintel.

Marki mają teraz wiele opcji, aby w praktyce połączyć się z opakowaniem. „Połączone opakowania” mogą być łącznikiem między fizycznym a cyfrowym światem zakupów, dając markom drogę do pewnej kontroli nad tym, jak marka i produkt są oglądane online, a także możliwość dostarczania interesujących treści i informacji specyficznych dla produktu, aby bezpośrednio wpływać na decyzje zakupowe.

Chociaż deklaracje dotyczące opakowań nadających się do recyklingu stały się powszechne, to te dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu są nadal rzadkością. Konsumenci od lat zajmują się recyklingiem niektórych opakowań i uważają, że jest to standardem. Teraz domagają się od marek kosmetycznych czegoś więcej.

Marki mają okazję rozróżnić i uświadomić konsumentom problemy związane z recyklingiem, będąc częścią rozwiązania i zobowiązując się do wykorzystania materiałów z recyklingu w nowych opakowaniach” - pisze Mintel w raporcie.

2. Dzięki zakupom online, które zyskają na popularności, marki muszą w pełni opracować strategię pakowania w e-commerce.

Globalna sprzedaż e-commerce osiągnęła w 2017 roku ponad 2,1 bln dolarów i oczekuje się, że do 2021 roku osiągnie 3,8 bln dolarów, co stanowi roczną stopę wzrostu około 14 proc. rocznie. 
W miarę jak konsumenci coraz częściej angażują się w zakupy online, markowe opakowania e-commerce i strategie pakowania zmieniają oblicze branży. 

- Szybki rozwój e-commerce miał większy wpływ na projektowanie opakowań na całym świecie niż cokolwiek, czego branża doświadczyła w ciągu ostatnich kilku dekad. Dzięki e-commerce marki uczą się, że przesyłanie wiadomości i branding powinny być dzielone między kontener transportowy i wnętrze pudełka - przy czym te ostatnie zawierają elementy, które dają konsumentom poczucie rozkoszy i zaskoczenia podczas otwierania paczki - komentuje David Luttenberger. 

Oczywiście, oczekiwania konsumentów zależą od rodzaju zamówionego produktu online, ale marki muszą wziąć pod uwagę, że konsumenci będą nadal utożsamiać jakość produktu i marki z dbałością o opakowanie i wysyłkę.

3. Bez plastiku - marki muszą zastanowić się, jakie rozwiązanie opakowaniowe może dać im miejsce na półce.

W związku z rosnącą świadomością szkodliwego wpływu tworzyw sztucznych na środowisko i zdrowie ludzkie, niechęć do plastiku rośnie wśród kupujących, a nowe możliwości, takie jak strefy bez plastiku, sklepy bez opakowań i alternatywne materiały opakowaniowe, pozwalają im aktywnie dokonywać wyborów dotyczących plastiku, który jest wkładany do koszyka.

- Marki powinny działać już teraz, aby zapewnić sobie miejsce w powstających strefach wolnych od plastiku, przechodząc na materiały opakowaniowe możliwe do akceptacji lub angażując się w debatę i jasno wyjaśniając korzyści płynące z opakowań z tworzyw sztucznych dla swoich produktów i rozwiązując problemy związane z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi - podsumowuje David Luttenberger.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
07.07.2025 10:00
Edyta Kresińska podejmuje nowe wyzwanie zawodowe jako pełnomocnik zarządu w Fillsy
Edyta Kresińska - pełnomocnik zarządu Fillsy, odpowiedzialna za komunikację i współpracę z rynkiem kosmetycznymTGperspective

Edyta Kresińska od ponad 20 lat nieprzerwanie związana jest zawodowo z branżą beauty i farmacją, konsekwentnie zarządzając markami kosmetycznymi. Teraz zaczyna pracę na nowym stanowisku – jako pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul System w spółce Fillsy.

Edyta Kresińska jest cenionym ekspertem i prelegentem w branży kosmetycznej, przez wiele lat oceniała nowe na rynku produkty jako juror konkursu branżowego „Perły Rynku Kosmetycznego”, organizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze (wydawcę m.in. portalu Wiadomości Kosmetyczne).

Zobacz też: Edyta Kresińska: Rynek drogeryjny w Polsce 2025. Jakie wyzwania czekają na horyzoncie?

W czerwcu bieżącego roku Kresińska przyjęła propozycję wejścia do spółki Fillsy w roli pełnomocnika zarządu ds. systemu Meadow Kapsul. Jak sama podkreśla, ta nowa rola pozwoliła jej wrócić do biznesu w środowisku międzynarodowym. Fillsy jako nowo powołana spółka w grupie LOG-IT to jedyny partner strategiczny szwedzkiej firmy Meadow, w ramach którego trwa kooperacja z Ball w Europie. 

Niezmiernie cieszy mnie fakt, że dzięki nam Polska staje się ważnym punktem na mapie Europy w dziedzinie innowacyjnych opakowań aluminiowych z obiegiem zamkniętym. A dodatkowy fakt, że w ramach mojej nowej roli będę odpowiedzialna za komunikację i szeroko pojęty marketing, kierowany do tak bliskiej mi branży kosmetycznej, to podwójny powód do satysfakcji z nowego mianowania

 – komentuje Edyta Kresińska.

image
TGperspective

Zarząd spółki Fillsy tworzą: Paweł Siwirski (prezes zarządu/ CEO LOG-IT), Piotr Bojanowski (dyrektor generalny) oraz Edyta Kresińska (pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul). 

Podczas przedpremierowego śniadania, zorganizowanego 1 lipca w warszawskim hotelu Radisson dla branży beauty, obecni tam członkowie zarządu spółki Fillsy zapowiedzieli, że będą budować świadomość rozwiązania Meadow Kapsul System poprzez edukację i promocję rozwiązania na wydarzeniach branżowych, podczas wystąpień w panelach konferencyjnych oraz w ramach współpracy z Instytucjami i stowarzyszeniami branżowymi.

Podczas eventu w Radissonie prezes spółki Fillsy – Paweł Siwirski – potwierdził również, że spółka będzie obecna 16 października na Forum Branży Kosmetycznej, gdzie zaprezentuje uczestnikom konferencji innowację w opakowaniach, czyli Meadow Kapsul System.

Zobacz też: Edyta Kresińska żegna się z Drogeriami Jawa po 7 latach

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. lipiec 2025 10:14