StoryEditor
Opakowania
11.10.2021 00:00

Konsumenci dalecy od kupowania kosmetyków lub detergentów do własnych opakowań

Większość Polaków deklaruje, że zwraca uwagę na opakowania kosmetyków, jednak tylko 18 proc. uważa, że opakowania zwrotne kosmetyków to dobry pomysł, a zaledwie 4 proc. respondentów przyznaje, że zdarzyło im się kupić kosmetyk lub detergent do własnego opakowania.  

Gdy w branży kosmetycznej jest mowa o ekologii wszystkie oczy zwrócone są przede wszystkim na opakowania. To one są widoczne na półce i ich wygląd może kojarzyć się konsumentom z naturalnym produktem, czyli wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Szereg firm podejmuje działania by minimalizować ślad, jaki opakowania pozostawiają w środowisku – przechodzą na materiały z recyklingu i nadające się do ponownego przetworzenia, zmniejszają opakowania, eliminują ich zbędne warstwy. Cześć marek wprowadza kosmetyki z możliwością uzupełniania głównego opakowania dodatkowym wkładem. Kolejne marki informują również o możliwości napełniania własnych opakowań ich produktami w stacjach refil, choć ciągle jest to nisza.

Czytaj także:

L'Occitane uruchomiło stację refil w swoim salonie w Arkadii

We wrocławskim Carrefour BIO stanął drugi refillomat Yope

W swoim najnowszym raporcie Beauty & the Future firma Mobile Institute zapytała internautów, na ile ważne jest dla nich to, w co zapakowane są kosmetyki. 

55 proc.  respondentów zadeklarowało, że zwracają uwagę na to, jak zapakowane są produkty, które kupili. W tej grupie znajduje się 69 proc. przedstawicieli pokolenia Starszych Milenialsów, 67 proc. osób z wyższym wykształceniem oraz 69 proc. mieszkańców największych miast.

Tylko w 18 proc. internautów uważa, że opakowania zwrotne kosmetyków to dobry pomysł, a 12 proc. by z niego skorzystało. 37 proc. zwyczajnie nie wie, jak miałoby to wyglądać, a 42 proc.  respondentów nie wiedziało, że w ogóle istnieje możliwość oddania opakowania po kosmetykach do punktu zwrotu.

26 proc. badanych przyznaje, że nigdy nie myślało o tym, żeby korzystać ponownie z opakowań kosmetyków. 21 proc. nie czuje potrzeby korzystania z takiego rozwiązania, a 20 proc. uważa, że to komplikowałoby im życie. Jedynie 11 proc. kierowałoby się w takiej sytuacji dobrem środowiska naturalnego. Do tej grupy należy 17 proc. Xenialsów oraz 27 proc. osób z małych miast 20-50 tys. mieszkańców.  Dla 22 proc. osób z pokolenia Silver Power bardziej liczyłoby się wtedy ładne opakowanie. 13 proc. jest zdania, że takie rozwiązanie obniżyłoby cenę niektórych produktów – częściej Starsi Milenialsi.

16 proc. badanych chciałoby skorzystać z ponownego napełniania pustego opakowania po produkcie bezpośrednio w sklepie. Znowu – 37proc. nie wie jak miałoby to wyglądać. Tylko 4 proc. respondentów przyznaje, że zdarzyło im się kupić kosmetyk lub detergent do własnego opakowania. 9 proc. w przypadku Pokolenia Z i Młodszych Milenialsów oraz 13 proc. badanych z miast 100-200 tys. mieszkańców.

18 proc. internautów deklaruje natomiast znajomość jakiejś marki lub sklepu, który oferuje możliwość ponownego „napełnienia” pustego opakowania po produkcie, przede wszystkim najmłodsze pokolenie oraz ponownie osoby z miast 100-200 tys. mieszkańców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
28.05.2025 15:33
Badanie DS Smith: Walczymy z plastikiem, ale w e-commerce ma się całkiem dobrze
Szybkie dostawy są Polakom i Polkom nadal w smak — ale za nimi idą tony plastiku używanego do pakowania.Pexels

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith pokazują, że mimo spadku zużycia plastikowych toreb w handlu stacjonarnym, sektor e-commerce pozostaje znaczącym źródłem problemu. W analizie uwzględniono sześć krajów: Polskę, Francję, Hiszpanię, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanię. Szczególną uwagę zwrócono na opakowania wykorzystywane w dostawach zakupów modowych – i to właśnie tam zaobserwowano niepokojący wzrost użycia plastiku.

Dane dotyczące Polski wskazują na skuteczność wdrożonych wcześniej regulacji w handlu tradycyjnym. Wprowadzenie opłaty recyklingowej w 2018 roku znacząco ograniczyło zużycie jednorazowych toreb foliowych – z poziomu 300–400 sztuk rocznie na osobę do zaledwie 6,6 sztuki w 2022 roku. Jednak w sektorze sprzedaży internetowej nie zaobserwowano podobnego postępu. DS Smith ostrzega, że jeśli nie nastąpi zmiana, do 2030 roku w samych tylko dostawach modowych online w Polsce zużytych zostanie aż 147 milionów plastikowych toreb – co oznacza ponad 2500 sztuk na każdą godzinę.

Mimo tych niepokojących trendów badanie daje też powody do umiarkowanego optymizmu. Aż 77 proc. polskich respondentów popiera wycofanie plastikowych toreb na rzecz bardziej zrównoważonych alternatyw, a 72 proc. preferuje karton lub papier jako materiał opakowaniowy dla zakupów internetowych. Co więcej, ponad połowa (57 proc.) badanych przyznała, że odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w przesyłkach e-commerce.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność za ograniczenie plastiku, 42 proc. respondentów wskazało firmy opakowaniowe, 34 proc. detalistów, a 27 proc. – instytucje unijne. Wyniki sugerują, że konsumenci nie tylko oczekują zmiany, ale też są gotowi ją zaakceptować, o ile pojawią się konkretne działania ze strony sektora handlu internetowego i jego partnerów logistycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.05.2025 08:00
Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań
mat.prasowe

W czasach rosnącej presji społecznej i regulacyjnej firmy muszą spojrzeć na opakowania zupełnie inaczej. To, co jeszcze niedawno trafiało na wysypiska, dziś coraz częściej wraca do obiegu jako pełnowartościowy surowiec. Już ponad 53 proc. opakowań podlega recyklingowi – wynika z danych IOŚ-PIB.

I jest do dopiero początek – cele na 2025 rok są znacznie bardziej ambitne. Gospodarka obiegu zamkniętego przestaje być wyborem – staje się biznesową koniecznością i standardem odpowiedzialnego zarządzania zasobami.

Przepakować odpowiedzialność

W dobie rosnącej konsumpcji i globalnych wyzwań środowiskowych nadprodukcja odpadów opakowaniowych staje się kolejnym z kluczowych problemów ekologicznych. Tradycyjny model gospodarki linearnej – „weź, zużyj, wyrzuć” – nie sprawdza się. W odpowiedzi na te wyzwania, rządy wielu państw i coraz więcej firm oraz instytucji wdraża założenia gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ)

GOZ zakłada minimalizację odpadów i maksymalne wykorzystanie zasobów. Ten model gospodarowania to nie chwilowy trend, lecz konieczność wynikająca z potrzeby odpowiedzialnego podejścia do środowiska i długofalowego myślenia o przyszłości biznesu.

Wdrażanie GOZ to również konkretne mechanizmy legislacyjne. Już 1 października w Polsce startuje system kaucyjny – rozwiązanie znane z innych krajów UE, które wpisuje się w rozszerzoną odpowiedzialność producenta (ROP). Choć to ważny krok, wciąż trwa debata o tym, jak szeroka powinna być odpowiedzialność firm za opakowania wprowadzane na rynek. Skala wyzwania jest ogromna – według raportu z 2024 roku, opublikowanego przez Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) do obrotu w Polsce w 2022 roku trafiło ponad 6,7 mln opakowań, z czego najwięcej, bo 34 proc., to papier i tektura.  

Z danych IOŚ-PIB wynika również, że obecnie recyklingowi poddaje się 53 proc. opakowań. To wciąż za mało w kontekście unijnych celów – zgodnie z dyrektywą, do końca 2025 roku poziom ten powinien wzrosnąć do co najmniej 65 proc. wagowo wszystkich odpadów opakowaniowych.

Zobacz też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Niewidzialna ręka wolnego rynku troszczy się o ekologię?

Od lat wspieramy działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Stawiamy na ekologię, innowacje i wspieranie klienta. Dlatego oferujemy szeroki wybór ekologicznych opakowań: wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, nadających się do ponownego przetworzenia, a także wprowadzone niedawno na niektórych rynkach systemy wielokrotnego użytku – komentuje Jarosław Kamiński, dyrektor zarządzający Raja Polska.

Przechodząc alejką sklepową, trudno znaleźć produkt bez opakowania. Choć istnieją sklepy ekologiczne, które zachęcają do przynoszenia własnych opakowań, nadal jest ich niewiele. 

Opakowania są więc nieodłącznym elementem dostawy i sprzedaży produktów, ale nie tylko. Pozostają one istotnym składnikiem strategii marketingowej oraz działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Warto przy tym pamiętać, że każde opakowanie generuje koszty i wymaga zużycia zasobów oraz energii.

Dążąc do gospodarki cyrkulacyjnej, która minimalizuje ilość odpadów i w pełni wykorzystuje ich zasoby, należy rozwijać proces recyklingu, aby dać opakowaniom drugie życie – podkreśla Jarosław Kamiński. – Gdy tylko jest to możliwe, RAJA oferuje opakowania zaprojektowane w taki sposób, aby można je było łatwo ponownie użyć, zgodnie z wyznawanymi przez nas zasadami ekopakowania. Co więcej, do końca 2026 roku mamy ambitny plan, aby każdy oferowany produkt miał swój ekologiczny odpowiednik, wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu lub zaprojektowany z myślą o jego ponownym wykorzystaniu – dodaje.

Papier wszędzie, plastik wszędzie… 

Ambitne cele recyklingu opakowań kartonowych i papierowych, połączone z systemem kaucyjnym dają nadzieję, że już niedługo osiągniemy wysokie poziomy recyklingu. Zmiana myślenia o opakowaniach – z odpadów do cennych surowców – zmieni naszą rzeczywistość i prawdopodobnie nawyki konsumenckie.

Firmy i konsumenci już dziś traktują ekologię jako integralną część swojej strategii i stylu życia, a regulacje takie jak ROP czy systemy kaucyjne na pewno zintensyfikują zachodzące od lat procesy.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 15:42