StoryEditor
Prawo
12.07.2019 00:00

Komisja Europejska nie da za wygraną w sprawie podatku handlowego w Polsce

W Komisji Europejskiej "jest determinacja, aby nie ustępować i dalej z podatkiem obrotowym walczyć" - donosi "Rzeczpospolita", powołując się na swoje nieoficjalne informacje.

Może to oznaczać, iż KE zdecyduje się odwołać od majowego wyroku Sądu UE, korzystnego dla polskich władz. Sąd UE uznał, że nie ma przeszkód do wprowadzenia podatku obrotowego w Polsce, a Komisja Europejska bezprawnie zablokowała pobór daniny. KE może się odwołać od tego wyroku do 26 lipca, jednak odwołanie może dotyczyć jedynie kwestii prawnych, co znacznie zawęża możliwości skutecznej apelacji.

"Rzeczpospolita" twierdzi że odwołanie od decyzji Sądu UE "raczej" zostanie złożone. Dziennik powstrzymał się przed definitywnym stwierdzeniem, że do tego nastąpi.

Jednak anonimowe źródło cytowane przez gazetę zwraca uwagę, że majowy wyrok Sądu UE był "trzecim tego rodzaju wyrokiem w kwestii pomocy publicznej" i "nie można pozwolić na sytuację, w której państwa poczują przyzwolenie i za chwilę będą dowolnie ustalały sektorowe podatki niezależne od wyniku finansowego, aby pomóc bądź zaszkodzić wybranej grupie firm".

Przypomnijmy, że zgodnie z aktualnym stanem prawnym podatek handlowy będzie pobierany od firm z sektora detalicznego począwszy od 1 stycznia 2020 r. Jednak w Ministerstwie Finansów powstał projekt nowelizacji ustawy o podatku handlowym, przewidujący przyspieszenie wejścia w życie daniny o cztery miesiące. W pierwszych miesiącach wpływy z podatku byłyby "zamrożone" na wypadek przedłużania się sporu z Komisją Europejską.

Rada Ministrów miała rozpatrzyć projekt nowelizacji ustawy we wtorek 2 lipca, jednak w ostatnich chwili punkt ten został usunięty z porządku obrad rządu. Projekt nadal nie został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji - znamy więc tylko jego główne założenia, a samego dokumentu nie widzieliśmy.

Nieoficjalnie mówi się, że rząd nie procedował projektu aby nie drażnić Komisji Europejskiej, co mogłoby nakłonić ją do odwołania się od wyroku Sądu UE. "Rzeczpospolita" twierdzi też, że wątpliwości co do projektu miało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Co istotne, rząd rezygnując z rozpatrzenia projektu ustawy sprawił, że znowelizowanie prawa przed 1 września (od kiedy podatek miałby być pobierany po zmianach) stało się mniej prawdopodobne. Do parlamentarnych wakacji pozostało bowiem już tylko jedno posiedzenie Sejmu, zaplanowane na 16-18 lipca, czyli przed upływem terminu KE na wystąpienie z apelacją. Senat po raz ostatni przed letnią przerwą zbierze się w dniach 31 lipca - 2 sierpnia.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 12:11