StoryEditor
Prawo
25.09.2024 15:30

Policjanci zatrzymali pracowników spalarni za kradzież i wprowadzenie do obrotu wycofanych z rynku kosmetyków

Złodzieje połakomili się na kosmetyki przeznaczone do utylizacji. / Getty Images

Śląscy funkcjonariusze zatrzymali 11 osób podejrzanych o kradzież wycofanych z rynku produktów przeznaczonych do utylizacji. Wśród nich znaleźli się pracownicy jednej z największych spalarni odpadów przemysłowych w Polsce. Skala procederu obejmowała tysiące produktów sprzedawanych na portalach internetowych.

Policjanci z Katowic zatrzymali pracowników spalarni odpadów przemysłowych z Dąbrowy Górniczej, którzy uczestniczyli w przestępczym procederze wykradania i odsprzedawania produktów przeznaczonych do utylizacji. Wśród skradzionych towarów znajdowały się między innymi markowe kosmetyki, chemia gospodarcza, papierosy, drobna elektronika oraz części samochodowe. Oficerowie z wydziału do walki z przestępczością gospodarczą natrafili na trop grupy pod koniec zeszłego roku, gdy zauważyli, że na portalach sprzedażowych pojawiają się nowe produkty, które zgodnie z dokumentacją miały być zniszczone.

W toku śledztwa ustalono, że produkty, które powinny zostać zutylizowane, trafiały w ręce paserów, którzy sprzedawali je po atrakcyjnych cenach. Policjanci zabezpieczyli duże ilości skradzionych towarów, w tym kartony pełne markowych perfum, kosmetyków, a także 311 modułów samochodowych poduszek powietrznych. Według śledczych grupa działała co najmniej od kwietnia ubiegłego roku, regularnie wyprowadzając towary ze spalarni. Skala procederu wskazuje na znaczne straty dla producentów oraz zagrożenie dla konsumentów, gdyż część produktów mogła być niebezpieczna. Nie wiadomo niestety, których marek kosmetyki wróciły w ten sposób do obrotu.

Na wniosek Prokuratury Okręgowej w Sosnowcu, policjanci zatrzymali łącznie 11 osób, w tym ośmiu pracowników spalarni, kierowcę oraz dwóch paserów. Wszyscy zatrzymani zostali objęci dozorem policyjnym, a także nałożono na nich zakaz opuszczania kraju. Grozi im kara do 15 lat pozbawienia wolności za udział w zorganizowanej grupie przestępczej oraz za wprowadzenie na rynek towarów mogących stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi.

Czytaj także: ECR: Oszustwa zamiany produktów przy kasie samoobsługowej przybierają na sile. Czy kosmetyki są bezpieczne?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 13:50