StoryEditor
Prawo
09.03.2020 00:00

Polska wprowadza kontrole sanitarne na przejściach granicznych

Kontrole mają odbywać się w głównych punktach granicy z Niemcami i Czechami, a także w pociągach - szczególnie w ruchu przygranicznym oraz w portach. Nie wykluczono wprowadzenia dalszych środków bezpieczeństwa - w tym zamknięcia szkół i uniwersytetów oraz odwołania imprez masowych.

W poniedziałek 9 marca potwierdzono łącznie pięć nowych przypadków, zatem w Polsce jest obecnie 16 pacjentów zakażonych nowym koronawirusem (stan na godz.14:00). W niedzielę wieczorem Ministerstwo Zdrowia informowało, że kwarantanną domową jest objętych w Polsce ponad 900 osób.

"Jest w 100 procentach pewne, że będziemy mieli do czynienia z przyrostem zachorowań" - podkreślono na konferencji prasowej, na której premier oraz ministrowie zdrowia i MSWiA przedstawili najnowsze działania prewencyjne w walce z koronawirusem. Ponieważ lista zakażonych się zwiększa, zdecydowano o kolejnych środkach zapobiegających rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2 powodującego chorobę COVID-19. 

 - Podejmujemy dzisiaj kolejne decyzje, jesteśmy jednymi z pierwszych w Europie, którzy taką decyzję podejmują. Mianowicie wdrażamy kontrole sanitarne na granicy z Niemcami i Czechami, na głównych przejściach - zapowiedział podczas specjalnej konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

Premier dodał, że w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa kontrolami będą objęte "cztery przejścia z Republiką Federalną Niemiec i jedno przejście z Republiką Czeską". Chodzi o przejścia w miejscowościach: Kołbaskowo, Świecko, Olszyna, Jędrzychowice, Gorzyczki.

- Od dziś wdrażamy kompleksowy system ochrony granic. Jest to pierwsze tego typu działanie w Europie - zapowiedział szef MSWiA Mariusz Kamiński. - Dziś o godz.15:00  zostanie uruchomionych pięć punktów. To są te miejsca, gdzie rejsowe busy i autobusy przekraczają granicę polską. Od jutra zostaną wprowadzone w 100 proc. przejść - dodał przyznając, że sytuacja ta będzie się wiązała z częściową zmianą organizacji ruchu drogowego na przejściach granicznych.

Dodał, że punkty te są nieprzypadkowo wybrane - są to miejsca, gdzie autobusy rejsowe przekraczają polską granicę. - W ciągu kilkudziesięciu godzin punkty te zostaną rozszerzone na całość - na wszystkie najważniejsze przejścia na granicy zachodniej i południowej. Od jutra wszelkie procedury medyczne i sanitarne zostaną wdrożone w stu procentach na naszych granicach zewnętrznych, czyli z Ukrainą, z Białorusią i z Rosją - poinformował Mariusz Kamiński, szef MSWiA. W ciągu kilkudziesięciu godzin całość granic Polski zostanie zabezpieczona - zapowiedział.

Podkreślono, że takie kroki zapobiegawcze są podejmowane, aby przyrost osób zakażonych koronawirusem był jak najwolniejszy. - To podejście, by raczej zapobiegać, starać się ograniczać rozprzestrzenianie wirusa, niż reagować po fakcie, gdy krzywa przyrostu jest bardzo stroma - powiedział premier.

Mateusz Morawiecki zaapelował też w sprawie imprez masowych. - Chcę mocno zaapelować do wszystkich organizatorów imprez masowych, aby powstrzymali się od ich organizacji i je odwoływali. Właśnie imprezy masowe według naszych analiz były przyczyną szybszego rozprzestrzeniania się wirusa w Niemczech i Włoszech - stwierdził.

 Minister zdrowia Łukasz Szumowski z kolei zwrócił się do osób starszych, aby ograniczyły aktywność społeczną. Przedstawiciele rządu zapowiedzieli, że możliwe są dalsze kroki, które pozwolą lepiej kontrolować rozprzestrzenianie się wirusa - w tym zakaz imprez i zgromadzeń masowych czy zamknięcie szkół i uniwersytetów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
16.05.2025 14:40
Promocje przyciągają, ale wciąż budzą wątpliwości – co wynika z badania UOKiK?
Promocje przyciągają, ale budzą pytania i wątpliwości konsumentów.

Dla większości Polaków promocje są decydującym czynnikiem przy wyborze miejsca zakupów – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Z badania zrealizowanego na zlecenie UOKiK wynika, że aż 80 proc. konsumentów kieruje się promocjami cenowymi przy wyborze sklepu stacjonarnego. W e-commerce wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i wynosi 82 proc. Szczególną rolę rabaty odgrywają w przypadku produktów codziennego użytku, takich jak żywność, chemia gospodarcza, kosmetyki czy odzież.

Wyniki pokazują również, jak silny wpływ na decyzje zakupowe mają komunikaty promocyjne. Blisko 40 proc. badanych deklaruje, że trafiło do sklepu internetowego, klikając reklamę związaną z obniżką cen. W zakupach stacjonarnych efekt ten jest jeszcze bardziej wyraźny – połowa konsumentów przyznaje, że przy wyborze produktów spożywczych i chemii gospodarczej zwraca uwagę głównie na te z wyraźnie oznaczoną promocją. Z kolei 70 proc. Polaków przyznaje, że wybiera artykuły spożywcze na podstawie aktualnych promocji, a 40 proc. kupuje przecenione produkty, mimo że wcześniej nie planowało takiego zakupu.

Jednocześnie badanie pokazuje, że promocje często skłaniają konsumentów do większych zakupów. Efekt ten dotyczy nie tylko żywności, ale także kosmetyków, chemii i odzieży. Respondenci przyznają, że promocje zachęcają ich do kupna większej liczby produktów, niż pierwotnie zamierzali. Jednak za impulsywnymi decyzjami zakupowymi często nie idzie pełne zrozumienie, ile realnie zaoszczędzili.

image
Cenówki bez metki promocyjnej kuszą mniej, ale te z wobblerem czy kolorowym oznaczeniem wzbudzają czujność.
Agata Grysiak

Aż 74 proc. ankietowanych przyznaje, że miało trudności ze zrozumieniem zasad promocji. Wskazywano na problemy z interpretacją ofert wielosztukowych typu „2+1” czy „drugi produkt tańszy o 50 proc.”. Respondenci krytykowali nieczytelne oznaczenia cen – na przykład zbyt małą czcionkę lub układ graficzny, który utrudniał zrozumienie, jaka kwota obowiązuje przy zakupie pojedynczego produktu.

Wątpliwości wzbudzają również przekreślone ceny bez jasnego kontekstu. Konsumenci często nie są w stanie wskazać, co oznacza przekreślona wartość – czy to poprzednia cena regularna, czy może najniższa cena z ostatnich 30 dni. Tego rodzaju brak przejrzystości sprawia, że znaczna część badanych przecenia realny poziom rabatu. Dla wielu osób sam znak „%” działa jak sugestia pełnej zniżki, nawet jeśli dotyczy on tylko drugiego produktu lub ceny rekomendowanej.

Wnioski z badania jasno wskazują, że konsumenci oczekują prostszej i bardziej transparentnej komunikacji promocyjnej. Największą czytelność mają promocje z jednym punktem odniesienia i wyraźnym wskazaniem ceny sprzed obniżki – najlepiej z 30 dni poprzedzających promocję. Zdaniem respondentów takie podejście ułatwiłoby podejmowanie decyzji zakupowych i ograniczyło ryzyko wprowadzenia w błąd.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
15.05.2025 15:41
Co trzeci post influencera bez oznaczenia reklamy – wyniki kontroli ASA
Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy (ASA) opublikował najnowszy raport dotyczący oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Getty Images

W 2024 roku Advertising Standards Authority (ASA) otrzymała 3,5 tys. skarg dotyczących braku ujawniania powiązań komercyjnych na platformach społecznościowych. Choć poziom ujawniania reklam wzrósł od poprzedniego raportu z 2021 roku, urząd zapowiada dalsze działania edukacyjne i sankcje w przypadku powtarzających się naruszeń. Jak podkreślił Ed Senior z ASA: „Jeśli to reklama, musi być to oczywiste”.

Brytyjski urząd ds. standardów reklamy (Advertising Standards Authority, ASA) ujawnił, że aż 33% treści publikowanych przez influencerów na TikToku i Instagramie nie zawierało żadnych oznaczeń wskazujących, że są to materiały reklamowe. W badaniu przeanalizowano ponad 50 tys. treści z ponad 50 kont brytyjskich influencerów – zarówno postów, jak i relacji czy reelsów – w tym 122 konta monitorowane już w 2021 roku oraz konta, wobec których zgłoszono skargi lub które wcześniej naruszyły zasady.

Dodatkowe 9% postów próbowało oznaczyć komercyjny charakter materiału, jednak w sposób niewystarczająco czytelny. Używane określenia, takie jak „gifted”, „PR trip” czy „affiliate”, według ASA nie oddają wprost intencji reklamowej. Regulator podkreślił, że jedynie jasne oznaczenie – np. „Ad” lub „#Ad” – spełnia wymogi i zalecił, aby było ono widoczne na każdej jednostce treści, nie tylko w biogramie lub jednym z postów.

Najwięcej nieprawidłowości odnotowano w kategoriach: podróże, technologia, moda i uroda. W szczególności ASA wskazała na brak przejrzystości przy kodach rabatowych, nieoznaczonych relacjach ambasadorskich oraz treściach kierujących do innych – już oznaczonych – materiałów reklamowych. Przykładem jest post z napisem „link w stories”, gdzie dopiero w relacji znajduje się odnośnik partnerski.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. maj 2025 17:26