StoryEditor
Prawo
04.09.2023 09:51

UOKiK weryfikuje stosowanie dyrektywy Omnibus przez platformy. Zalando i inni z zarzutami

Przedsiębiorcy działający w e-commerce muszą spełnić szereg wymogów związanych z obowiązującą od 1 stycznia 2023 r. unijną dyrektywą Omnibus zwiększającą ochronę konsumentów w cyfrowym świecie.Shutterstock
Prezes UOKiK postawił zarzuty trzem platformom e-commerce – Zalando, Booking i Travelist – za niestosowanie się do wymogów dyrektywy Omnibus. Przedsiębiorstwom grozi kara do 10 proc. obrotu.

UOKiK przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność stosowania przez nie rozszerzonego obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus.

Nakłada ona na przedsiębiorców działających w internecie m.in. obowiązek  podawania numeru telefonu, informowania czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.

Wymagane jest również, by dostawcy internetowych platform handlowych w sposób jasny i zrozumiały wskazywali jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy zawieranej na platformie między nimi a dostawcami oferowanych produktów i usług.

Z punktu widzenia konsumenta jasna informacja o tym kto odpowiada na przykład za dostawę produktu lub obsługę płatności (sprzedawca czy operator platformy handlowej) jest istotna, choćby w przypadku konieczności złożenia reklamacji.

Jak podaje UOKiK większość przedsiębiorców zareagowała na interwencję i  zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji. Są wśród nich: Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro.

image

Informacja o sprzedającym dla konsumenta na platformie Allegro

FOTO: allegro

Trzy platformy, w opinii UOKiK nie zrobiły tego.

Pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK do zmiany praktyk, trzech przedsiębiorców - Zalando, Booking i Travelist – nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia. Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach – czytamy w komunikacie.

Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Unijna dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Jej celem jest zwiększenie ochrony konsumentów w cyfrowym świecie. To nie pierwsze zarzuty, które UOKiK stawia sklepom i platformom e-comerce. Bardzo dużo problemów nastręczyło firmom także prawidłowe oznaczanie cen i promocji. Czytaj: UOKiK stawia pierwsze zarzuty za nieprawidłowe prezentowanie promocji - na celowniku m. in. Sephora i Zalando

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
30.11.2023 08:00
Zmiany legislacyjne w przemyśle kosmetycznym w 2024 roku. Składniki, formuły, etykietowanie [WEBINAR]
Do jakich zmian należy przygotować firmę i portfolio produktów?Shutterstock
Branża kosmetyczna znajduje się pod ciągłą presją zmiany prawa szczególnie w zakresie składu produktów. 2023 r. przyniósł szereg obostrzeń lub ich zapowiedzi w stosowaniu kolejnych surowców oraz umieszczania odpowiednich informacji na etykietach. Rok 2024 wcale nie zapowiada się łatwiejszy i mniej intensywny. Do jakich zmian należy przygotować firmę i portfolio produktów?

Zmiany legislacyjne i ich wpływ na branżę kosmetyczną skupiają się głównie na składnikach kosmetycznych i kwestiach etykietowania. Jest to duże wyzwanie dla producentów kosmetyków, którzy muszą bacznie obserwować nadchodzące regulacje i w porę dostosować pod nie swój produkt kosmetyczny. Często konieczna jest również zmiana formulacji tak, aby wyeliminować z receptury dany zakazany składnik lub dostosować jego stężenie do wymaganego regulacją limitu.

Czytaj: Od 16 sierpnia 2023 nowe przepisy dotyczące oznaczania alergenów w kosmetykach

Czytaj: 30 kolejnych substancji zakazanych do stosowania w kosmetykach

Czytaj: Komisja Europejska zakaże sprzedaży kosmetyków z wysokim stężeniem retinolu. Przygotuj się na zmiany w prawie!

 

Jakie regulacje czekają na producentów kosmetyków w 2024 roku i kiedy wchodzą one w życie? Jakie są terminy na dostosowanie produktów do tych regulacji? Na te pytania odpowiemy w webinarze poświęconym zmianom legislacyjnym w branży kosmetycznej, który odbędze się już 5 grudnia 2023 o godz. 11.00

 

KUP DOSTĘP: TUTAJ

Z webinaru dowiesz się:

  • Które składniki w kosmetykach uległy zmianom regulacyjnym?
  • Jakie składniki będą zakazane lub ograniczone w ciągu najbliższych lat?
  • Jakich zmian możemy się spodziewać w 2024 roku?
  • Gdzie szukać informacji o zmianach w prawie kosmetycznym?
  • Jaki jest cel zmian legislacyjnych?
  • Co  grozi za niedostosowanie się do zmian w wyznaczonym terminie?
  • Czy istnieje okres przejściowy dla wprowadzanych zmian?
  • Czy zmiany w prawie kosmetycznym są odpowiedzią na realne problemy?

 

Webinar poprowadzi Monika Rek, współzałożycielka firmy MPR Labs oraz MPR Science, safety assessor z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej w ocenie bezpieczeństwa produktów kosmetycznych. Pomaga we wdrażaniu kosmetyków na rynek europejski i brytyjski. Mgr chemii – absolwentka Wydziału Chemii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.  Członek Polskiego Towarzystwa Chemików Kosmetologów oraz Grupy Roboczej ds. Kosmetyków przy Polskim Stowarzyszeniu Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. Autorka wielu artykułów branżowych oraz prelegent i szkoleniowiec z zakresu legislacji kosmetycznej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
29.11.2023 10:37
Wigilia przypadająca w niedzielę będzie wolna dla handlu – jest decyzja Sejmu
W drogeriach święta już w pełni. Klienci będą kupić prezenty w dwie niedziele poprzedzające Boże Narodzenie. Niedziela przypadająca w Wigilię będzie wolna dla handluwiadomoscikosmetyczne.pl
Sejm przegłosował ustawę o zakazie handlu w niedzielę. Dla pracowników sklepów oznacza to, że nie będą musieli pracować w Wigilię Bożego Narodzenia, jeśli ta przypada w niedzielę.

Sejm przegłosował dziś projekt nowelizacji ustawy o zakazie handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni, wniesiony przez posłów Polska 2050.

Zgodnie z nim, jeśli 24 grudnia  (Wigilia Bożego Narodzenia) przypada w niedzielę, tego dnia będzie obowiązywał zakaz handlu. Natomiast handlowe mają być dwie niedziele poprzedzające Boże Narodzenie i sklepy będą czynne przez cały dzień.

Ten przepis zagwarantował stałą zmianę – nie trzeba będzie każdorazowo zmieniać ustawy, gdy Wigilia przypada w niedzielę.

Uregulowania tej sytuacji handel domagał się od dawna chcąc zapewnić pracownikom wolny dzień w niedzielę wigilijną. Nawet bardzo powściągliwe w komentowaniu politycznej rzeczywistości sieci handlowe zdecydowały się zabrać głos wypominając politykom, że mieli bardzo dużo czasu, aby zareagować na to, że niedziela handlowa przypada w tym roku w Wigilię i pozwolić, by dla handlu ten dzień był wolny od pracy, a zarazem, by biznesowo branża retail nie straciła. „Jako branża retail prosiliśmy rząd o regulację tej kwestii od wiosny. Projekt ustawy, mimo iż został przyjęty przez Radę Ministrów 14 listopada, nie został skierowany do parlamentu" – napisała IKEA w mediach społecznościowych dając do zrozumienia, że rząd Morawieckiego zaspał w tej sprawie, a zgodnie z prawem pracy pracownicy muszą poznać swoje grafiki do 23 listopada. Również sieci handlowe muszą logistycznie przygotować się do pracy w danym miesiącu. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. grudzień 2023 18:37