Spowoduj, żeby klienci chcieli u Ciebie kupować
- Zadbaj o czystość i estetykę
To kluczowe, jeśli chcesz na stałe przywiązać konsumentów do twojej placówki. Klienci lubią porządek i coraz częściej zwracają na to uwagę.
- Zapewnij profesjonalną obsługę
Przeszkolony, pomocny personel znacznie bardziej wpływa na poziom zadowolenia klientów niż poziom cen, czy szeroki wybór produktów.
- Organizuj konkursy z nagrodami dla klientów
Nawet z drobnymi, typu bon na zakupy o wartości 100 zł czy kuchenka mikrofalowa. Ludzie bardzo lubią otrzymywać prezenty.
- Organizuj promocje „tylko dziś”
Polegają one na oferowaniu różnych produktów (codziennie innych) w atrakcyjnych cenach. W ten sposób nakłonisz klientów do częstszego odwiedzania twojego sklepu.
- Od czasu do czasu przeprowadź dodatkowe działania marketingowe, np. urodziny sklepu
Zorganizuj wówczas dodatkowe konkursy, albo poczęstuj klientów czymś słodkim
- Zapewnij konkurencyjne ceny na podstawowe produkty
Sklep powinien być konkurencyjny cenowo, ale zasada ta dotyczy wyłącznie produktów, których ceny ludzie pamiętają. Staraj się więc kontrolować niski poziom ich cen. To, co stracisz obniżając marżę, odzyskasz na wyższej marży zastosowanej w przypadku droższych i niszowych produktów.
- Zwiększ średnią wartość transakcji
- Przekonaj pracowników do aktywnej sprzedaży
Pracownik, który potrafi rozmawiać z klientem i sugeruje kupno dodatkowych, komplementarnych produktów, może zwiększyć koszyk nawet o ponad 20 proc.!
- Wprowadź atrakcyjny asortyment
Hipermarket oferuje 50 000 produktów. W Biedronce spotkamy ich na półkach zaledwie 1000, ale klienci na mały wybór nie narzekają, bo sieć ma dużą grupę wyrobów „akcyjnych”, które co tydzień zmienia, dając klientom poczucie szerokiego asortymentu. Warto tę zasadę zastosować na swoim handlowym podwórku.
- Stosuj promocje cenowe
Klienci chętniej kupują produkty w promocji. I nie patrzą wtedy na cenę. To promocja daje gwarancję atrakcyjności produktu i warto często z tego korzystać.
- Nie pozwól, żeby na półkach zabrakło kluczowych produktów
Szczególną uwagę zwróć na najlepiej sprzedające się produkty – tych nigdy nie powinno zabraknąć.
- Zadbaj o strefę kasy
Udział strefy kasy w obrotach sklepu może wynosić nawet kilka procent, przy wysokiej marży. Wystawienie w jej obrębie atrakcyjnych produktów, to idealny sposób na dodatkowy zarobek.
- Zaoferuj darmowe próbki
Kiedy ktoś dostanie coś za darmo, czuje się zobligowany do rewanżu. Tak działa prosty mechanizm psychologiczny, tzw. „reguła wzajemności”. Dlatego klienci najczęściej kupują produkt, który dostają do wypróbowania.
- Ustaw produkty w taki sposób, aby klient niczego nie musiał szukać
Ludzie są leniwi z natury i nie lubią trudności. Jeśli czegoś nie mogą znaleźć, to tego nie kupią. Dbaj o przejrzystość ekspozycji i logiczne układanie produktów grupami towarowymi obok siebie.
Warto testować podane pomysły i wprowadzać w życie inne, własne, wyniesione z wieloletniej praktyki. Warto też podpatrywać innych i przenosić na własny grunt sprawdzone rozwiązania. Warunek jest jeden – trzeba działać, a nie czekać z założonymi rękami i liczyć, że obroty wzrosną same z siebie. Bo można się nie doczekać…
Wojciech Drozd, prezes firmy RetPro, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., www.retpro.pl