StoryEditor
Targi i konferencje
16.01.2010 00:00

Strefa Urody w Skawinie

Drogeria Strefa Urody w Skawinie jest pierwszą otwartą przez Polską Grupę Kosmetyczną Dystrybucja. Ma być sklepem wzorcowym dla detalistów, którzy chcieliby – stawiając przede wszystkim na polskie marki – zrzeszyć się pod jednym szyldem wokół tego dystrybutora.

Polska Grupa Kosmetyczna jest spółką, która zajmuje się hurtową sprzedażą kosmetyków, a jednocześnie świadczy usługi dla polskich producentów w zakresie obsługi sprzedaży ich wyrobów na terenie Polski. PGK współpracuje z grupą ponad 20 wytwórców kosmetyków i dostarcza produkty do sklepów kosmetycznych, zielarskich i aptek, głównie na terenie Małopolski. W ofercie posiada 7 tys. SKU, w tym również kosmetyki profesjonalne firm Farmona i Dermika, które za jej pośrednictwem trafiają do ponad 60 gabinetów kosmetycznych i SPA w południowej Polsce.

Początek sieci?
Na początku 2008 r. PGK uruchomiła pierwszy własny sklep. Jest to drogeria Strefa Urody w Skawinie, zgłoszona do konkursu Drogeria Roku. Dzięki tej placówce dystrybutor może sprawdzać na „żywym organizmie” jak przyjmują się na rynku nowe produkty i marki, obserwuje reakcje konsumentów na nowości, testuje różne formy promocji organizowane wspólnie z producentami. – Zachęcam do współpracy wszystkich detalistów, którzy chcieliby budować  wspólnie z nami sieć w formie sklepów agencyjnych lub partnerskich – mówi Jarosław Topolski, prezes PGK. – Jestem przekonany, że konsolidacja w detalu to dzisiaj już konieczność. Nie da się rywalizować z silnymi sieciami w pojedynkę. Celowo nie mówię o walce, bo to nie o to chodzi. Trzeba znaleźć swoje miejsce na rynku i ofertę, która odróżnia od konkurencji. Jeśli chodzi o ceny, to też uzyskanie dobrej oferty, zależy od efektu skali. Mając grupę sklepów stowarzyszonych moglibyśmy przygotowywać nie mniej atrakcyjne pakiety dla konsumentów od najbardziej znanych sieci. Trzeba tylko chcieć, a nie skupiać się na własnym zysku i … narzekaniu – dodaje Jarosław Topolski.

Głównie polskie marki
W drogerii Strefa Urody dominują polskie marki, bo takie PGK ma w głównie swojej ofercie. Eveline, Dax Cosmetics, Farmona, Bielenda, Dermika, FlosLek, Joanna to niektóre z nich. – Polskie kosmetyki mają ponad 50 proc. udziału w sprzedaży drogerii pod względem ilościowym. Numerem jeden w sprzedaży numerycznej jest marka Joanna, dopiero za nią znajdują się kosmetyki Procter & Gamble – mówi Jarosław Topolski.
Wnętrze sklepu jest przejrzyste dzięki zróżnicowanej wysokości regałów. Te znajdujące się na środku są niskie (ok. 150 cm), więc klient ogarnia wzrokiem całą ofertę, obsługa sklepu również widzi co się dzieje na sali sprzedaży. Kosmetyki są ładnie wyeksponowane, a klient bez problemu trafia do ulubionego kremu, dzięki regałom oznakowanym logo marek. Trzy pierwsze półki od góry zajmują najpopularniejsze kosmetyki do pielęgnacji twarzy, niżej znajdują się preparaty do pielęgnacji ciała. W drogerii znajduje się szafa z kolorówką Bell oraz samodzielnie przygotowane szafy na wyroby Eveline i Celia. Brak jest wydzielonej ekspozycji drogiej kolorówki. – Taka ekspozycja nie byłaby ekonomicznie uzasadniona. Sklep znajduje się na osiedlu, którego mieszkańcy nie należą do zamożnych. Polskie kosmetyki do makijażu cieszą się największym zainteresowaniem – tłumaczy Jarosław Topolski. W sklepie znajdują się kosmetyki ze wszystkich najważniejszych kategorii. Ofertę uzupełniają akcesoria (numerem jeden jest marka Anco) i parafarmaceutyki. Ostatnio, na wyraźnie życzenie klientów, doszły także artykuły higieniczne i podstawowe środki czystości.

Program lojalnościowy dla klientów
Drogeria Strefa Urody nie ma w Skawinie konkurencji najsilniejszych drogerii sieciowych. Rywalizuje ze sklepami tradycyjnymi i z drogerią À propos. Dla swoich klientów prowadzi program lojalnościowy. Za określoną kwotę zakupów klienci otrzymują punkty, które następnie są zamieniane na rabat. Na koniec każdego miesiąca losowane są także upominki dla klientów (pakiety powstają z produktów promocyjnych, które trafiają do sklepu od producentów). Sklep jest wyposażony w system komputerowy, dzięki czemu producenci mają dostęp do raportów sprzedaży i mogą sprawdzić, jak rotują ich marki. Placówka w 50 proc. jest zaopatrywana przez Polską Grupę Kosmetyczną. Resztę towaru dostarczają lokalne hurtownie z Małopolski.

Drogeria Strefa Urody,
ul. Ogrody 101/2, Skawina
Kategoria: filia sieci sklepów
Powierzchnia: 48,18 mkw.
Liczba zatrudnionych: 2
Średnia liczba klientów tygodniowo: 552
Średnia wartość koszyka zakupowego: 15,74 zł
Liczba pozycji asortymentowych: 4800

Wiadomości Kosmetyczne, Styczeń 2010 Nr 1(38)

Kosmetyki – produkcja i handel, setki rynkowych nowości: pielęgnacja, makijaż, zapachy i najbardziej aktualne trendy! 


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Targi i konferencje
24.10.2025 17:01
Polskie kosmetyki na targach Beautyworld Middle East
Messefrankfurt.com

Polscy producenci kosmetyków od ponad stu lat łączą tradycję z nowoczesnością, korzystając z naturalnych składników i technologicznych innowacji. Dzięki temu zdobywają uznanie i wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów – także tych z Bliskiego Wschodu.

Wyjątkowa oferta znad Wisły

Polska wyróżnia się na tle europejskich krajów w sektorze kosmetycznym różnorodnością oferty. Polskie firmy dostarczają kosmetyki niemal każdej kategorii. Preparaty do pielęgnacji włosów, stóp i dłoni, perfumy, dezodoranty i produkty myjące, ale też produkty specjalnego przeznaczenia i dermokosmetyki trafiają do odbiorców na całym świecie.

Taka wszechstronność wymaga doskonałego zrozumienia lokalnej charakterystyki i potrzeb klientów. To właśnie z myślą o nabywcach z Bliskiego Wschodu polskie laboratoria opracowują np. produkty wybielające skórę, oddychające lakiery do paznokci i inne produkty spełniające standardy halal. Polska oferta jest elastyczna, tak by spełniała wszystkie potrzeby najbardziej wymagającego odbiorcy na danym rynku, na który trafia produkt.

image
Messefrankfurt.com

Rosnąca popularność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Gdy patrzymy, jak aktywni na Bliskim Wschodzie stali się w ostatnich latach producenci kosmetyków z Polski, odczuwamy dumę. Dubaj i inne arabskie miasta to rynki wymagające przemyślanej strategii sprzedaży, dobrego researchu, zaufanych lokalnych współpracowników. Producenci z Polski znaleźli sposób na to, by przekonać konsumentów z regionu do swoich kosmetyków. Kluczową rolę odegrała w tym procesie elastyczność produkcji i otwartość na odmienne potrzeby lokalnych konsumentów. Nie bez znaczenia są też najwyższe standardy jakości i skuteczność promocji, które pomogły zbudować zaufanie do kosmetyków „made in Poland”. Śmiało możemy więc stwierdzić, że eksportujemy kosmetyki zaadaptowane do potrzeb i oczekiwań arabskich konsumentów – mówi dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Międzynarodowe uznanie

Światowy sukces polskiej branży kosmetycznej to efekt połączenia lat tradycji i doświadczenia oraz nieustannego rozwoju. Polscy producenci łączą zasoby natury z nowoczesnymi technologiami, tworząc unikalne formuły. Dzięki pasji, doświadczeniu i profesjonalnemu podejściu tworzą światowej klasy produkty zgodnie z najbardziej rygorystycznymi europejskimi normami.

To sprawia, że polskie kosmetyki trafiają na półki w dziesiątkach krajów – i zdobywają uznanie wymagających konsumentów.

Polskie kosmetyki na Beautyworld Middle East 2025

W międzynarodowej ekspansji polskie firmy mogą liczyć na wsparcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która promuje pozytywny wizerunek polskiego sektora kosmetycznego na świecie. Jednym z działań PAIH jest organizacja polskiego stoiska narodowego podczas targów Beautyworld Middle East 2025 – kluczowego i prestiżowego wydarzenia branżowego, przyciągającego tysiące potencjalnych partnerów biznesowych. Na stoisku PAIH pojawią się przedstawiciele z około 30. polskich firm kosmetycznych.

Targi Beautyworld Middle East będą okazją do zapoznania się z szeroką gamą polskich produktów kosmetycznych. Na naszym stoisku zaprezentują się przede wszystkim producenci kosmetyków pielęgnacyjnych i makijażowych. Cieszymy się, że jako PAIH mamy udział w promocji polskiego sektora kosmetycznego i umacniamy jego rozpoznawalność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i całym regionie – mówi Dorota Szczytowicz z Departamentu Projektów Europejskich PAIH, koordynatorka działań promocyjnych dla sektora kosmetycznego w ramach projektu Brand HUB.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu organizuje polskie stoiska narodowe w ramach projektu „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” (program „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021 -2027”).

Celem projektu „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” jest wzrost eksportu oraz wykorzystanie i zwiększenie potencjału rozwojowego polskich MŚP. Projekt wspiera rozpoznawalność wskazanych sektorów gospodarczych na rynkach zagranicznych pod hasłem „Poland. Business Forward”.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Beauty
16.10.2025 09:53
Katarzyna Reizer, Katarzyna Waszek, NielsenIQ: W pokoleniu X drzemie największy potencjał na wzrosty dla branży beauty [FBK 2025]
Prezentacja firmy NielsenIQ podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 (fot. wiadomoscikosmetyczne.pl)wiadomoscikosmetyczne.pl

Kosmetyki to jedyna kategoria w koszyku kosmetyczno-chemicznym, która rośnie nie tylko pod względem wartości, ale także wolumenu - wynika z danych NIelsenIQ. Nawet w tej kategorii wzrosty nie są jednak duże. Żeby je osiągać, warto skoncentrować uwagę na pokoleniu X - podkreślają ekspertki z tego instytutu.

W 12-miesięcznym okresie badawczym kończącym się na sierpniu 2025 r. koszyk kosmetyczno-chemiczny osiągnął wartość prawie 43 mld zł. Połowa z tej wartości przypadała na kosmetyki.

Jak zaznaczyła Katarzyna Reizer, client business partner w NielsenIQ, podczas Forum Branży Kosmetycznej, kosmetyki są też jedyną kategorią, na którą konsumenci nie tylko wydają więcej, ale też kupują więcej. Wzrosty nawet w tej kategorii nie są jednak imponujące. Pod względem wartości wyniosły one 2,5 proc. rok do roku.

Postaw na pokolenie X

Ekspertki z NielsenIQ podkreśliły, że szukając szans na wzrosty producenci i sprzedawcy kosmetyków powinni skupić się na konsumentach z pokolenia X. Osoby urodzone w latach 1965-1980 to obecnie najważniejsza grupa kupujących w branży beauty, która utrzyma tę pozycję aż do 2034 r.

Szacuje się, że do tego czasu ich wydatki na kosmetyki przekroczą 430 miliardów dolarów. Ekspertki z NielsenIQ podkreśliły, że potrzeby tego pokolenia są specyficzne. Ważne są dla nich takie wartości jak autentyczność, otwartość, równość i uczciwość. Przedstawiciele pokolenia X aktywne poszukują produktów wspierających zdrowy styl życia (dotyczy to 34 proc. przedstawicieli tej generacji).

Jak trafić do pokolenia X?

Pokolenie X jest otwarte na interakcje z markami: 52 proc. z nich lubi, gdy sprzedawcy kontaktują się z nimi podczas zakupów. Jednocześnie, 52 proc. uważa, że w wielu kategoriach jest zbyt wiele opcji do wyboru.

Katarzyna Waszek, retail analytics team leader w NielsenIQ dodała, że najważniejszym trendem dla tego pokolenia jest trend “All about Me" ("Wszystko o mnie"), który koncentruje się na indywidualności i przyjemności.

***

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. październik 2025 18:34