StoryEditor
Opakowania
09.09.2019 00:00

Minister Jadwiga Emilewicz: czeka nas spowolnienie gospodarcze

– Mam nadzieję, że branża kosmetyczna będzie w ciągu najbliższych lat cieszyć się dalszym wzrostem bez względu na spowolnienie gospodarcze, które przecież nas czeka. Mam nadzieję, że dzięki zwinności, elastyczności, gotowości do ciężkiej pracy, uda się ten nieco trudniejszy okres przejść  w miarę suchą stopą – powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości technologii podczas konferencji „Strategia plastikowa i kosmetyki” zorganizowanej przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Ostatnie 4 lata były dobre dla branży kosmetycznej. Wiele zmian legislacyjnych, które udało nam się wspólnie wprowadzić lub obronić, sprawiają, że przemysł kosmetyczny naprawdę może się rozwijać. Kontrybucja branży do sukcesu polskiego PKB jest widoczna i odczuwalna. Mam nadzieję, że branża kosmetyczna będzie w ciągu najbliższych lat cieszyć się dalszym wzrostem bez względu na spowolnienie gospodarcze, które przecież nas czeka. Mam nadzieję, że dzięki zwinności, elastyczności, gotowości do ciężkiej pracy, uda się ten nieco trudniejszy okres przejść  w miarę suchą stopą – powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii podczas konferencji „Strategia plastikowa i kosmetyki” zorganizowanej przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. Konferencja poświęcona wyzwaniom wynikającym z europejskiej strategii dotyczącej tworzyw sztucznych (Strategii Plastikowej) odbyła się 5 września w Warszawie. Uczestniczyli w niej przedsiębiorcy zrzeszeni w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego – organizacji branżowej, do której należy ponad 180 firm kosmetycznych.

Firmy kosmetyczne, jako jedna z pierwszych branż w Polsce, wyszły naprzeciw nowym obowiązkom wynikającym ze Strategii Plastikowej, która zakłada, że do 2030 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych wprowadzane do obrotu na rynku Unii Europejskiej powinny nadawać się do ponownego użycia lub recyklingu w sposób racjonalny pod względem kosztów. Do tego samego roku ponad połowa wytwarzanych w Europie opadów ma być poddawana recyklingowi. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego oraz firma Deloitte Advisory opracowały raport, w którym omówione zostały założenia Strategii Plastikowej oraz wynikające z niej obowiązki dla producentów. Znalazły się w nim także wskazówki, jak zacząć wprowadzać zrównoważone opakowania z tworzyw sztucznych, by sprostać wizji gospodarki o obiegu zamkniętym.

Producenci wszystkich branż, w tym kosmetycznej, muszą się przygotować na wzrost kosztów działalności wynikający z nowego zarządzania odpadami. Koszty selektywnej zbiórki, transportu i przetwarzania odpadów opakowaniowych będą podzielone pomiędzy producentów i konsumentów. Producenci pokryją od 50 do 80 proc. tych kosztów (w zależności od regulacji krajowych i stopnia spełnienia wymaganych poziomów recyklingu). Konsumenci odczują tę zmianę prawdopodobnie w wyższych cenach produktów na półce.

Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) jest częścią pakietu dyrektyw dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Jest to zasada, zgodnie z którą producent odpowiada za produkt i opakowanie, w którym wprowadził produkt na rynek przez cały cykl ich życia, aż do momentu zagospodarowania odpadu powstałego z tego produktu lub opakowania. Kraje członkowskie mają niespełna 4 lata, do 5 stycznia 2023 r., na implementację przepisów zmienianych dyrektyw oraz dostosowanie istniejących, w tym ROP, do wymaganych standardów.

Minister Jadwiga Emilewicz podkreśliła innowacyjność polskiej branży kosmetycznej. – Jesteście pionierami w wielu dziedzinach – zwróciła się do przedsiębiorców zrzeszonych w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego. –  Jest to pierwsza konferencja w Polsce, która w poważny sposób podchodzi do projektowania zmian w sektorze kosmetycznym wobec Strategii Plastikowej. Nie mówię o spotkaniach i dyskusjach w grupach roboczych, które także prowadzimy w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. To co jest niedoborem polskiej gospodarki wielu sektorów, to że często reagujemy za późno, kiedy legislacja jest już właściwie gotowa i staramy się tylko nieco poprawić tę rzeczywistość zamiast ją współkreować. Mam nadzieję, że ta konferencja pomoże nam przygotować dobre, odpowiedzialne, do udźwignięcia dla przemysłu, prawo – podkreśliła minister Emilewicz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.10.2025 16:12
Nowa fabryka zrównoważonych opakowań w Żyrardowie. Fillsy i Meadow zainwestują 14 mln euro do 2030 roku
Edyta Kresińska, pełnomocniczka zarządu Fillsy.TGperspective

Polska spółka co-packingowa Fillsy oraz szwedzki producent technologii opakowaniowych Meadow ogłosiły otwarcie nowoczesnej fabryki w Żyrardowie. Zakład ma wzmocnić europejskie dostawy w pełni nadających się do recyklingu aluminiowych opakowań i osiągnąć docelową zdolność produkcyjną na poziomie 100 mln puszek rocznie do końca 2027 roku. Obecnie moce produkcyjne sięgają 10 mln jednostek rocznie.

W nowym zakładzie powstawać będzie Meadow Kapsul – innowacyjne aluminiowe rozwiązanie pre-fill, które może być przetwarzane nieskończoną liczbę razy bez utraty jakości materiału. Inwestycja jest finansowana przez Fillsy, które do końca 2027 roku przeznaczy na ten cel 4 mln euro, a następnie planuje zainwestować dodatkowe 10 mln euro do 2030 roku w rozwój linii produkcyjnych i rozbudowę fabryki.

Projekt wpisuje się w realizację unijnych celów zawartych w Rozporządzeniu w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), przyjętym w lutym 2025 roku. Nowe regulacje nakładają na firmy obowiązek osiągania wiążących poziomów recyklingu i ograniczania zużycia materiałów. Fabryka w Żyrardowie ma odegrać kluczową rolę w zwiększeniu zdolności produkcyjnych Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonych opakowań, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie sektora FMCG na rozwiązania przyjazne środowisku i zgodne z przepisami.

Polska, dzięki centralnemu położeniu i dostępowi do głównych szlaków logistycznych, staje się strategiczną lokalizacją dla inwestycji w obszarze opakowań i produkcji kosmetyków oraz produktów spożywczych. W ostatnich latach w kraju powstały centra napełniania i pakowania m.in. firm Unilever i L’Oréal. Żyrardowski zakład Fillsy i Meadow będzie wyposażony w zaawansowane linie przemysłowe oraz showroom technologiczny, w którym partnerzy i potencjalni klienci będą mogli zapoznać się z zastosowaniami Meadow Kapsul w kategoriach żywności, pielęgnacji osobistej i chemii gospodarczej.

Dzięki nowej fabryce Fillsy stanie się pierwszym europejskim producentem, który zindustrializuje technologię Meadow Kapsul na dużą skalę. Spółka dołączy tym samym do grona globalnych partnerów Meadow, wśród których znajdują się Ball Corporation – największy producent aluminium w USA, DRT Holdings – światowy lider w zakresie systemów easy-open end, oraz Novelis – największy recykler aluminium na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 12:58