StoryEditor
E-commerce
13.12.2019 00:00

177 zł w niecałe pół godziny. Polacy pokochali zakupy FMCG przez internet

Aż 56 proc. Polaków kupiło produkty FMCG (artykuły spożywcze, kosmetyki oraz chemię gospodarczą) w internecie w ciągu ostatnich 6 miesięcy, a blisko połowa z nich zrobiła to więcej niż jeden raz - wynika z nowego raportu Nielsena o zakupach produktów spożywczych, kosmetycznych i chemicznych online. 

Raport  Nielsena pod nazwą “wE- COMMERCE” na temat zakupów FMCG online obejmuje trzy kategorie produktów: spożywcze, kosmetyki oraz chemię domową.

Kupujący produkty FMCG w sieci to pod względem demograficznym przeciętny internauta, ale jeśli przyjrzymy się tym najbardziej aktywnym w e-commerce (najwięcej zakupów, największe zróżnicowanie kupowanych kategorii produktowych i wykorzystywanych kanałów oraz najwyższa wartość koszyka) to częściej będą to kobiety w wieku 25 – 44 lata.

Zakupów produktów FMCG online dokonują najczęściej na portalach, np. Allegro, Zalando (37 proc.), w e-drogeriach, np. Rossmann, Drogeria Natura, Super-Pharm (24 proc.), w e-marketach, np. Tesco, Auchan, Carrefour, Frisco (18 proc.), e-aptekach, np. DOZ (11 proc.), e-perfumeriach, np. Notino, Sephora, Douglas (8 proc.).  

- Na zakupy artykułów FMCG w internecie poświęcamy średnio ok. 177 zł i niecałe 30 minut, choć co czwartej osobie zajmuje to nieco dłużej. Wśród produktów spożywczych wybieramy przede wszystkim: kawę (61 proc.), żywność dla zwierząt (58 proc.) oraz herbatę (53 proc.). W kosmetykach przeważają: żele pod prysznic (53 proc.), perfumy i szampony (po 51 proc.), zaś w chemii domowej: produkty do prania (64 proc.), środki czystości (62 proc.), a także płyny do naczyń (54 proc.) - mówi Karolina Flaht - Soroka, client business partner w firmie Nielsen. 

Według ekspertów, liczba konsumentów kupujących produkty FMCG w internecie nadal będzie rosła – 56 proc. aktualnie kupuje, natomiast zainteresowanie deklaruje 63 proc. wszystkich internautów. Wzrost ten jest raczej umiarkowany, dlatego dalszego rozwoju sprzedaży online należy upatrywać nie tylko we wzroście penetracji, co również we wzroście częstotliwości zakupów. Dlaczego rozważamy zakupy artykułów FMCG online? 

Zdaniem autorki raportu decyduje wygodna dostawa do domu bez konieczności dźwigania, szczególnie w przypadku zakupów w e-marketach (motyw 63 proc. kupujących), atrakcyjne ceny produktów, najbardziej tych kupowanych w e-aptekach, e-perfumeriach czy na portalach (motyw około połowy kupujących), jak również oszczędność czasu, będąca uniwersalnym dla wszystkich kanałów motywem zakupów online,

- Także silna potrzeba rozsądnego kupowania, tzw. „smart shopping” (kontrolowania budżetu, bieżącego sprawdzania recenzji produktów, weryfikowania potrzeb z tym co jest w domu) to główna zaleta kupowania przez internet, na jaką wskazują zwolennicy e-commerce w FMCG - podsumowuje autorka raportu. 

Wciąż jednak część konsumentów nie dostrzega takich korzyści, zwracając jednocześnie uwagę na wady, takie jak: brak możliwości dotknięcia czy wypróbowania produktu przed zakupem oraz wysokie koszty dostawy. Wielu z nich przyznaje również, że sklepy internetowe są dla nich przede wszystkim źródłem informacji, odwiedzają je, ale nie dokonują zakupów, ponieważ chcą tylko zobaczyć, jak działają lub twierdzą, że nie znaleźli interesującego ich produktu. 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
08.07.2025 14:34
Boots i Deliveroo ruszają z ekspresową dostawą letnich kosmetycznych niezbędników
Kurierzy Deliveroo dowiozą między innymi krem z filtrem.Boots

Wspólna inicjatywa to odpowiedź na badania, według których co drugi Brytyjczyk zapomina zabrać letnie akcesoria na jednodniowe wypady. Aby ułatwić przygotowania, Boots we współpracy z ekspertką Chelseą Dickenson stworzył trzy gotowe zestawy: „Festival”, „Beach” i „Adventure”. Każdy kosztuje 20 funtów, zawiera 5–7 produktów i umożliwia oszczędność ponad 10 funtów w porównaniu z ceną pojedynczych artykułów.

Pierwszy tego lata projekt Boots i Deliveroo obejmie ponad 75 brytyjskich plaż, szlaków turystycznych i festiwali, gdzie zakupy dotrą nawet w 20 minut. Klienci mogą wybierać spośród ponad 750 artykułów – od kremów z filtrem, przez środki przeciw ukąszeniom, po leki przeciwbólowe. Firma zastrzega jednak, że rowerzyści Deliveroo dostarczą paczki tylko do najbliższej przejezdnej drogi; nie wjadą bezpośrednio na piasek, górskie ścieżki ani na teren festiwalu.

Dodatkowo na stronie Boots pojawiły się trzy listy kontrolne (packing listers), które przypominają o najczęściej pomijanych pozycjach podczas pakowania. Ma to ograniczyć liczbę awaryjnych zakupów i ułatwić planowanie zarówno krótkich wypadów, jak i dłuższych podróży wakacyjnych.

Partnerstwo wpisuje się w szerszą strategię Deliveroo poprawiania doświadczeń klientów. W czerwcu platforma rozpoczęła w Dublinie testy dronowych dostaw we współpracy z operatorem Manna – pierwszy lot odbył się w dzielnicy Blanchardstown. choć test prowadzony jest w Irlandii, wnioski z niego mogą przyspieszyć wprowadzanie innowacyjnych form logistyki również na brytyjskim rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. lipiec 2025 10:52