StoryEditor
E-commerce
27.07.2020 00:00

Goldman Sachs: Przejście FMCG do handlu elektronicznego będzie trwałe

Eksperci Goldman Sachs przygotowali raport pokazujący jak pandemia wpłynęła na zmianę konsumenckich zwyczajów zakupowych w segmencie FMCG. Zdaniem analityków, wzrost popularności zakupów podstawowych produktów przez sieć w czasie samoizolacji ma szansę stać się bardziej stałym trendem.

Eksperci Goldman Sachs zwracają również uwagę na generalne zjawisko szybszego rośnięcia całego e-commerce w wyniku COVID-19. - Uważamy, że będzie to najgłębszy i najtrwalszy wpływ wybuchu epidemii na sektor - uważają analitycy firmy.

W swoim raporcie analitycy Goldman Sachs wykorzystali dane online oraz dane dotyczące udziału w rynku wewnętrznym w Stanach Zjednoczonych, aby określić, które firmy są najlepiej przygotowane do wykorzystania tej zmiany, a które mogą pozostać w tyle.

- Z biegiem czasu uważamy, że zwiększony wskaźnik penetracji handlu elektronicznego stwarza zagrożenie fragmentacją dla markowych graczy FMCG. Jest to już widoczne w kategoriach o wyższej penetracji, tworząc bardziej korzystną dynamikę udziału w rynku żywności w porównaniu z kategoriami HPC. Spodziewamy się, że ta luka będzie się zmniejszać wraz ze wzrostem penetracji i ogólnie postrzegamy handel elektroniczny jako zagrożenie dla markowych graczy FMCG. Uważamy jednak, że to „średnie” marki są najbardziej narażone na to przejście - czytamy w raporcie.

Analiza danych firmy Nielsen z USA wskazuje na silny udział w rynku online Nestle i P&G, wyróżniających się liderów. W handlu elektronicznym nastąpiła zmiana strukturalna po Covid-19.

- Zaobserwowaliśmy przyspieszenie tempa wzrostu handlu elektronicznego w wielu analizowanych regionach, w tym w USA, Chinach i Wielkiej Brytanii. Widoczny jest również wzrost w I kw. 2020 r. dla graczy FMCG - przyspieszył średnio 1,4 raza w porównaniu z kursami za rok 2019, pomimo efektu wyższej bazy. Postrzegamy to przejście do trybu online jako strukturalne - zauważyli analitycy.

W związku z tym widzimy ryzyko fragmentacji rosnącej wraz ze wzrostem poziomu penetracji. Nadal spodziewamy się, że marki numer jeden będą osiągać lepsze wyniki niż te z  końcówki peletonu. Istnieje wysoki poziom rozproszenia według podkategorii. Udział marek własnych w internecie jest niższy, ale nadrabia  już zaległości. 

- Uważamy, że wybuch epidemii Covid -19 spowodował prawdopodobnie trwałe przejście konsumpcji do handlu elektronicznego - podkreślają analitycy. - Było to widoczne we wszystkich analizowanych przez nas regionach geograficznych, przy czym Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Chiny odnotowały największy wzrost w internecie zgodnie z najnowszymi danymi (Kantar / Nielsen).

Obecnie e-commerce stanowi odpowiednio 5 proc., 8 proc. i 16 proc. sprzedaży FMCG w każdym z tych krajów, w porównaniu ze średnią 4 proc. / 7 proc. / 14 proc. w  2018 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
06.11.2025 15:15
Allegro i L‘Oréal Polska otwierają sklepy marek w modelu DTC
Wybrane marki z portfolio L‘Oréal Polska rozbudują swoje oficjalne sklepy na AllegroAllegro mat.pras.

Allegro i L‘Oréal Polska rozszerzają współpracę, wprowadzając oficjalne sklepy marek w modelu Direct-to-Consumer (DTC). Decyzja ta stanowi kolejny krok w realizacji strategii, mającej na celu budowanie bezpośrednich relacji z konsumentami i oferowanie spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.

W ramach tej nowej inicjatywy, wybrane marki z portfolio L‘Oréal Polska rozbudują swoje oficjalne sklepy na platformie Allegro. Umożliwi to pełniejszą kontrolę nad doświadczeniem klienta – od prezentacji produktu po obsługę posprzedażową, a także pozwoli na bezpośrednie pozyskiwanie cennych danych rynkowych.

Platforma Allegro jest kluczowym filarem polskiego e-commerce i naturalnym miejscem, w którym chcemy prowadzić naszą strategię DTC. Otwarcie dedykowanych e-sklepów na Allegro to inwestycja w bezpośrednią relację z naszymi polskimi konsumentami. Dzięki modelowi DTC możemy zapewnić autentyczność, najszerszą oraz ekskluzywną ofertę dla naszych shopperów. To kolejny dowód na to, jak L’Oréal chcemy wraz z partnerami dokonywać transformacji doświadczeń zakupowych – komentuje Adam Nitecki, General Manager E-commerce L‘Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.

image

Dagmara Gołek, Allegro: Co trzeci zakup kosmetyków na Allegro jest spontaniczny [FBK 2025]

Jak potwierdza nasze najnowsze badanie – Customer Journey 2025, kupujący najczęściej rozpoczynają ścieżkę zakupową na platformach handlowych – wskazuje je blisko co drugi badany, w tym 36 proc. wybiera Allegro. Obecność w tym kanale zakupowym jest więc kluczowa w strategiach rozwoju sprzedaży online. Obecność oficjalnych sklepów marek L‘Oréal na Allegro w modelu DTC skutecznie łączy dwa światy: bezpośredniej, jakościowej komunikacji marki z kupującym z zasięgiem i narzędziami marketplace’ów. To znakomity przykład współpracy kluczowych graczy rynkowych, dzięki którym polski konsument zyskuje najwyższą jakość oferty i najlepsze doświadczenia zakupowe – wyjaśnia Adam Adamiak, Director, Group Category Management Health & Beauty, Supermarket.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
06.11.2025 10:40
Zalando podsumowało III kwartał: wzrosły zyski i ilość klientów
T. Schneider/Shutterstock

Opublikowane dziś wyniki Zalando za trzeci kwartał 2025 r. pokazują silny wzrost platformy, mającej obecnie ponad 61 mln klientów. W trzecim kwartale Zalando osiągnęło silny wzrost i podwyższyło rentowność, do czego przyczyniło się połączenie sił z platformą About You, jak również skuteczna realizacja strategii mających na celu zwiększenie zysków w obszarach B2C i B2B.

Strategiczne połączenie z pochodzącą z Hamburga firmą About You zostało sfinalizowane w lipcu. Dzięki temu Zalando jest w stanie obsłużyć większą liczbę klientów, mając przy nowe możliwości współpracy dla partnerów w całej Europie.

W trzecim kwartale Zalando utrzymało trend wzrostu rentowności zwiększając GMV o 21,6 proc. do 4,2 mld euro, a przychody o 26,5 proc. do 3 mld euro. Wyniki te były w dużej mierze efektem włączenia About You i bardzo dobrych wyników Zalando i About You.

image

Raport Zalando: Kluczowe trendy w dziedzinie urody, inspirujące w 2025 roku. Które kosmetyki są na topie?

W segmencie B2B Zalando odnotowało znaczące sukcesy we współpracy z dużymi partnerami handlowymi, włączając w to rozszerzenie współpracy z brytyjskim Marks & Spencer. Prognoza na cały rok 2025 potwierdzona została w oparciu o dobre wyniki, osiągnięte od początku roku. 

Dobre wyniki trzeciego kwartału pokazują, że połączenie sił z About You przyspieszyło realizację naszej strategii budowy ekosystemu, otwierając nowe możliwości rozwoju w całej Europie. To ważny krok w budowaniu jeszcze bardziej spójnego i inspirującego doświadczenia zarówno dla naszych klientów jak i partnerów. Widzimy dynamicznie rosnącą liczbę klientów, także w Polsce, którzy coraz częściej odkrywają naszą szeroką ofertę i wybierają spośród wielu propozycji – od mody, przez sport, po beauty. To właśnie ta różnorodność i lojalność klientów napędzają nasz wzrost i wzmacniają pozycję Zalando jako jednej z wiodących destynacji dla mody i lifestyle w Europie – komentuje Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando. – Stawiamy klientów w centrum wszystkich decyzji, budując doświadczenie, które inspiruje i pomaga im wyrażać siebie. W Polsce przykładem takiego podejścia jest nasza współpraca z programem Top Model Polska, którego jesteśmy wyłącznym partnerem modowym. Dzięki temu stylizacje z programu są dostępne dla każdego – wprost na naszej platformie – dodaje Daniel Rogiński.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. listopad 2025 17:22