StoryEditor
E-commerce
27.07.2020 00:00

Goldman Sachs: Przejście FMCG do handlu elektronicznego będzie trwałe

Eksperci Goldman Sachs przygotowali raport pokazujący jak pandemia wpłynęła na zmianę konsumenckich zwyczajów zakupowych w segmencie FMCG. Zdaniem analityków, wzrost popularności zakupów podstawowych produktów przez sieć w czasie samoizolacji ma szansę stać się bardziej stałym trendem.

Eksperci Goldman Sachs zwracają również uwagę na generalne zjawisko szybszego rośnięcia całego e-commerce w wyniku COVID-19. - Uważamy, że będzie to najgłębszy i najtrwalszy wpływ wybuchu epidemii na sektor - uważają analitycy firmy.

W swoim raporcie analitycy Goldman Sachs wykorzystali dane online oraz dane dotyczące udziału w rynku wewnętrznym w Stanach Zjednoczonych, aby określić, które firmy są najlepiej przygotowane do wykorzystania tej zmiany, a które mogą pozostać w tyle.

- Z biegiem czasu uważamy, że zwiększony wskaźnik penetracji handlu elektronicznego stwarza zagrożenie fragmentacją dla markowych graczy FMCG. Jest to już widoczne w kategoriach o wyższej penetracji, tworząc bardziej korzystną dynamikę udziału w rynku żywności w porównaniu z kategoriami HPC. Spodziewamy się, że ta luka będzie się zmniejszać wraz ze wzrostem penetracji i ogólnie postrzegamy handel elektroniczny jako zagrożenie dla markowych graczy FMCG. Uważamy jednak, że to „średnie” marki są najbardziej narażone na to przejście - czytamy w raporcie.

Analiza danych firmy Nielsen z USA wskazuje na silny udział w rynku online Nestle i P&G, wyróżniających się liderów. W handlu elektronicznym nastąpiła zmiana strukturalna po Covid-19.

- Zaobserwowaliśmy przyspieszenie tempa wzrostu handlu elektronicznego w wielu analizowanych regionach, w tym w USA, Chinach i Wielkiej Brytanii. Widoczny jest również wzrost w I kw. 2020 r. dla graczy FMCG - przyspieszył średnio 1,4 raza w porównaniu z kursami za rok 2019, pomimo efektu wyższej bazy. Postrzegamy to przejście do trybu online jako strukturalne - zauważyli analitycy.

W związku z tym widzimy ryzyko fragmentacji rosnącej wraz ze wzrostem poziomu penetracji. Nadal spodziewamy się, że marki numer jeden będą osiągać lepsze wyniki niż te z  końcówki peletonu. Istnieje wysoki poziom rozproszenia według podkategorii. Udział marek własnych w internecie jest niższy, ale nadrabia  już zaległości. 

- Uważamy, że wybuch epidemii Covid -19 spowodował prawdopodobnie trwałe przejście konsumpcji do handlu elektronicznego - podkreślają analitycy. - Było to widoczne we wszystkich analizowanych przez nas regionach geograficznych, przy czym Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Chiny odnotowały największy wzrost w internecie zgodnie z najnowszymi danymi (Kantar / Nielsen).

Obecnie e-commerce stanowi odpowiednio 5 proc., 8 proc. i 16 proc. sprzedaży FMCG w każdym z tych krajów, w porównaniu ze średnią 4 proc. / 7 proc. / 14 proc. w  2018 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
08.07.2025 14:34
Boots i Deliveroo ruszają z ekspresową dostawą letnich kosmetycznych niezbędników
Kurierzy Deliveroo dowiozą między innymi krem z filtrem.Boots

Wspólna inicjatywa to odpowiedź na badania, według których co drugi Brytyjczyk zapomina zabrać letnie akcesoria na jednodniowe wypady. Aby ułatwić przygotowania, Boots we współpracy z ekspertką Chelseą Dickenson stworzył trzy gotowe zestawy: „Festival”, „Beach” i „Adventure”. Każdy kosztuje 20 funtów, zawiera 5–7 produktów i umożliwia oszczędność ponad 10 funtów w porównaniu z ceną pojedynczych artykułów.

Pierwszy tego lata projekt Boots i Deliveroo obejmie ponad 75 brytyjskich plaż, szlaków turystycznych i festiwali, gdzie zakupy dotrą nawet w 20 minut. Klienci mogą wybierać spośród ponad 750 artykułów – od kremów z filtrem, przez środki przeciw ukąszeniom, po leki przeciwbólowe. Firma zastrzega jednak, że rowerzyści Deliveroo dostarczą paczki tylko do najbliższej przejezdnej drogi; nie wjadą bezpośrednio na piasek, górskie ścieżki ani na teren festiwalu.

Dodatkowo na stronie Boots pojawiły się trzy listy kontrolne (packing listers), które przypominają o najczęściej pomijanych pozycjach podczas pakowania. Ma to ograniczyć liczbę awaryjnych zakupów i ułatwić planowanie zarówno krótkich wypadów, jak i dłuższych podróży wakacyjnych.

Partnerstwo wpisuje się w szerszą strategię Deliveroo poprawiania doświadczeń klientów. W czerwcu platforma rozpoczęła w Dublinie testy dronowych dostaw we współpracy z operatorem Manna – pierwszy lot odbył się w dzielnicy Blanchardstown. choć test prowadzony jest w Irlandii, wnioski z niego mogą przyspieszyć wprowadzanie innowacyjnych form logistyki również na brytyjskim rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. lipiec 2025 09:30