StoryEditor
E-commerce
09.02.2024 14:17

Jędrzej Karasek, Primavera Parfum: Koszty działalności zabiją e-commerce w kategorii health & beauty

Jędrzej Karasek, CEO w Primavera Parfum Group / Primavera Parfum Group
Obniżanie ceny i marży to ślepy zaułek, w który idą firmy działające w e-commerce – uważa Jędrzej Karasek, CEO w Primavera Parfum Group. E-biznesy w branży health & beauty są zabijane także przez koszty utrzymania ludzi i magazynów oraz brak indywidualnych pomysłów na prowadzenie działalności. O sukcesie w e-handlu zadecyduje umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji.

Boom na otwieranie e-sklepów zapoczątkowany w okresie pandemii Covid obecnie utrzymywany jest przez dostępne na rynku narzędzia, zaniżające próg wejścia w handel internetowy – uważa Jędrzej Karasek, szef firmy Primavera Parfum Group będącej jednym z największych operatorów e-commerce w kategorii health & beauty.

Co ma na myśli? Prosty e-sklep można uruchomić nawet za kilku tysięcy złotych, a sam proces startu witryny można skrócić nawet do kilku godzin. To jednak zdecydowanie za mało, by naprawdę działać w internetowym handlu. Utrzymanie witryny przez dłuższy czas i generowanie z niej zysków wymaga uporządkowanej wiedzy oraz stałych inwestycji.

Według Jędrzeja Karaska, większość start-upów popełnia wciąż te same błędy:

– Część z nich źle konstruuje swój kontent. Brakuje w nim kluczowych informacji o produktach czy ich składach, a także zachęty do sięgnięcia po nie. Często zawodzi też mało intuicyjny proces zakupowy, który generuje problemy z wyborem transportu czy zapłatą, a dziś przecież standardem na świecie są przelewy internetowe, płatności kartą, portfele elektroniczne  czy płatności odroczone, takie jak np. PayPo. Wiele z tych sklepów nie zwraca uwagi na aspekt szybkości pakowania towaru oraz jego wysyłki, a właśnie to, w parze ze schludnym wyglądem paczki, stanowi jeden z kluczowych elementów pozyskiwania klientów. 

Według Karaska, rynek e-handlu w branży health&beauty  jest przykładem zmian wynikających z niespełnienia wymogów współczesnego klienta:

– W ciągu najbliższych pięciu lat mocno się on skurczy i zostanie na nim około 1000, może 1500 podmiotów, mogących zapewnić wysoką jakość dostawy bez względu na sprzedawane wolumeny. To jeden z najważniejszych przejawów konkurencyjności w tej branży.

Jak wynika z raportu  Dun & Bradstreet dla DGP, w 2023 roku Polacy zarejestrowali działalność ponad 15 tys. sklepów internetowych. W tym samym czasie wykreślili działalność ponad 7,2 tys. sklepów internetowych i zawiesili niemal drugie tyle.

Zdaniem Jędrzeja Karaska wiele poczatkujących e-biznesów zabijanych jest bo ponoszą niepotrzebne koszty, choć przede wszystkim powinny pilnować płynności finansowej. 

Wiele takich sklepów decyduje się na własny magazyn, zakład produkcyjny czy pracowników zamiast outsourcować te usługi na zewnątrz. Start-up musi być przede wszystkim firmą marketingową, gdyż skuteczny marketing w sieci sam pociągnie za sobą handel. Liczy się przede wszystkim pomysł na produkty oraz to, w jaki sposób chcemy je pozycjonować i sprzedać.

Niestety większość początkujących graczy pomija ten element w swojej strategii. Część z nich sprzedaje swoje produkty pochodzące z tych samych hurtowni, z której korzystają wszyscy. Bez unikalnego podejście do sprzedaży i promocji produktów, jedynym sposobem na przyciągniecie klienta będzie obniżenie ceny i marży, a to jest ślepy zaułek – przestrzega CEO Primavera Parfum.

Czytaj także: Jędrzej Karasek, Primavera Parfum: W e-commerce dobrze sprzedają się obecnie kosmetyki luksusowe oraz tanie marki [FBK 2023]

Długofalowe prognozy dotyczące światowego rynku e-commerce pozwalają spać spokojnie – mówią o ponad 57 bln dolarów w 2032 roku przy 16 bln w minionym roku. W samej Europie przychody z handlu online mają rosnąć w kolejnych latach o ok. 9–10 proc. rocznie.

Natomiast bieżące prognozy gospodarcze nie są już tak optymistyczne, a na pewno nie pozwalają wdrożyć konkretnego planowania. Ekonomiści prognozują, że w I kwartale 2024 wciąż będzie następował wzrost cen, co wpłynie na popyt konsumencki. Z kolei badania przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor, wskazują na poprawę nastrojów konsumenckich w 2024 r. – aż sześciu na dziesięciu respondentów uważa, że ten rok będzie lepszy od poprzedniego, a co piąty badany spodziewa się poprawy sytuacji finansowej. Bez względu na rozwój sytuacji gospodarczej, postępująca konkurencja w e-handlu wymusi większe nakłady na marketing.

– Uważam, że dojdzie do zaostrzenia konkurencji – szczególnie pomiędzy e-platformami zakupowymi, ale nie tylko. Wygrają ci, którzy będą w stanie personalizować swoje oferty, a do tego potrzebna jest nowa technologia, z mocnym naciskiem na AI. Kluczowe będzie skoncentrowanie się na wartości dla klienta i dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych – stwierdza Jędrzej Karasek.   

W jego opinii umiejętne korzystanie ze sztucznej inteligencji przesądzi o sukcesie w e-handlu. AI wspiera m.in. generowanie treści, analizowanie preferencji klientów, optymalizację logistyki czy zarządzanie zapasami. Chatboty i wirtualni asystenci oferują szybką oraz precyzyjną pomoc, rozwiązując „od ręki” większość problemów konsumenckich. Proces ten trwa już od kilka lat. Rekomendacje zakupowe oparte na wykorzystaniu sztucznej inteligencji pomagają od dłuższego czasu największym graczom e-commerce poprawiać i tak już wyśrubowane wyniki sprzedażowe.

– Dziś każdy gracz musi korzystać z takich możliwości. W przeciwnym razie pozostanie daleko za konkurencją. Szczególnie w dobie rosnących oczekiwań wychowanego na Internecie pokolenia X i Z – podsumowuje Karasek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
21.10.2024 09:46
UOKiK stawia zarzuty serwisowi Temu – czy doszło do naruszenia praw konsumentów?
Sporadycznie na Temu kupuje 29 proc. osóbShutterstock

Prezes UOKiK postawił zarzuty wobec spółki Whaleco Technology Limited, odpowiedzialnej za działalność chińskiego serwisu zakupowego Temu na terenie Polski. Zarzuty dotyczą naruszania praw konsumentów, w tym braku jasnych informacji o sprzedawcach i zasadach reklamacji. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu, jeśli praktyki zostaną uznane za niezgodne z prawem.

Serwis zakupowy Temu, jedna z największych platform z chińskim kapitałem, oferująca szeroką gamę produktów, w tym odzież, kosmetyki, elektronikę i artykuły gospodarstwa domowego, znalazł się pod lupą Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Platforma działa na terenie Polski za pośrednictwem irlandzkiej spółki Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie. UOKiK postawił zarzuty wobec tej spółki, dotyczące naruszania praw konsumentów, głównie w kontekście niejasnego przedstawiania kluczowych informacji na stronie internetowej oraz w aplikacji mobilnej Temu.

Jednym z głównych zarzutów Prezesa UOKiK jest brak wyraźnych informacji dotyczących sprzedawców i zasad składania reklamacji. Konsumenci, dokonując zakupów online, powinni być dokładnie poinformowani, z kim zawierają umowę i kto ponosi odpowiedzialność za zamówiony towar. Tymczasem, w opinii UOKiK, Temu nie zapewnia konsumentom dostatecznie przejrzystych informacji. Przykładowo, dostęp do danych sprzedawców wymaga wykonania kilku dodatkowych kroków w interfejsie, co może wprowadzać w błąd, a niektóre informacje są przedstawiane w języku chińskim, co utrudnia ich zrozumienie przez polskich użytkowników.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zwrócił również uwagę na nieprawidłowe oznaczanie przycisku finalizującego zamówienie. Zgodnie z przepisami, konsumenci powinni być jasno poinformowani, kiedy powstaje obowiązek zapłaty, co powinno być odpowiednio oznaczone słowami „z obowiązkiem zapłaty”. Jeżeli zarzuty wobec Whaleco Technology Limited się potwierdzą, spółce grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu za każdą zakwestionowaną praktykę. Prezes UOKiK prowadzi także postępowanie wyjaśniające dotyczące prezentacji cen i innych informacji konsumenckich na platformie Temu.

Czytaj także: USA i Niemcy wprowadzają restrykcje wobec Temu i Shein — koniec przepisów de minimis?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.10.2024 11:40
Działasz w branży beauty? Załóż konto na Allegro Business i zyskaj 500 zł na zakupy
Profesjonalne zakupy dla branży Beauty? Allegro Business to najlepszy wybór.Materiał Partnera

Allegro Business to platforma, która oferuje przedsiębiorcom znacznie korzystniejsze warunki zakupowe niż standardowe konto osobiste. Dzięki rozwiązaniom skrojonym specjalnie pod potrzeby firm, kupujący mogą cieszyć się szeregiem dodatkowych opcji, które ułatwiają codzienne zakupy biznesowe. Coraz więcej firm z branży Beauty przekonuje się o zaletach tego rozwiązania. W tym artykule dowiesz się, jakie korzyści skłaniają profesjonalistów do wyboru Allegro Business.

Konto firmowe na Allegro Business – to po prostu się opłaca!

Przedsiębiorców nie trzeba namawiać do kupowania na Allegro, ponieważ robią to od lat. Na dowód wystarczy sięgnąć po dane, z których wynika, że co druga firma w Polsce zaopatruje się na Allegro. W skali tygodnia aż 130 tysięcy biznesów robi zakupy na tej platformie.

Nie wszyscy wiedzą jednak, że przedsiębiorcy mogą otworzyć w serwisie konto firmowe, które daje znacznie więcej możliwości niż konto osobiste. Rozszerza ono przede wszystkim zakres dostępnych ofert – oprócz tych widocznych dla wszystkich użytkowników, widzisz dodatkowo oferty adresowane wyłącznie do przedsiębiorców. Łącznie jest to aż 220 milionów ofert, z czego blisko 80 tysięcy jest objętych atrakcyjnymi rabatami dla firm.

Właściciele kont biznesowych mają również dostęp do wielu udogodnień i benefitów. Po zalogowaniu się do konta firmowego:

  • nie muszą płacić za faktury od razu dzięki rozwiązaniu Allegro Pay Business, czyli odroczeniu płatności aż do 60 dni z limitem odnawialnym do 50 tys. złotych,
  • widzą zarówno ceny netto, jak i brutto,
  • zyskują lepsze warunki zakupu, w tym dostęp do niedostępnych w profilach konsumenckich rabatów i cen hurtowych, które zaczynają się już od kilku sztuk towaru,
  • mogą korzystać z leasingu, i to nie tylko w przypadku pojedynczych ofert, ale także całych koszyków, na które składają się przedmioty różnych sprzedających,
  • otrzymują rekomendacje ofert, które są objęte rabatami.

Aktualne pozostają też nielimitowane dostawy i darmowe zwroty z programem Smart!. Co ważne, jeśli przedsiębiorca korzysta już z tej funkcji na koncie osobistym, zmieniając je na firmowe, zachowuje dotychczasowe funkcje.

Kompleksowa oferta dla branży beauty

Allegro Business to platforma zakupowa dla firm z rozmaitych sektorów, ale żadne inne kategorie nie rozwijają się równie dynamicznie jak Beauty.   Dane z pierwszego półrocza 2024 roku pokazują, że przychody ze sprzedaży w kategorii Beauty wzrosły prawie o połowę, z czego najbardziej dynamiczna podkategoria "Manicure i Pedicure" zanotowała ponad 70% wzrost w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku.

Oferta znacząco wykracza poza jednorazowe artykuły kosmetyczne takie jak płatki higieniczne czy maseczki. Na Allegro Business dostępne jest praktycznie wszystko, czego trzeba, aby wyposażyć profesjonalny salon urody, studio tatuażu czy barbershop: zaczynając od specjalistycznego sprzętu, kończąc na umeblowaniu i kosmetykach renomowanych marek.

Dla przykładu zajrzyjmy do kategorii „Manicure i pedicure”. Znajdziemy tam pilniki, frezarki, lampy UV i LED, zestawy lakierów hybrydowych oraz mnóstwo różnego rodzaju akcesoriów.

Z kolei w kategorii „Pielęgnacja” czekają profesjonalne produkty kosmetyczne renomowanych marek. Allegro Business współpracuje z wiodącymi koncernami kosmetycznymi, polskimi producentami oraz dystrybutorami w oficjalnych strefach marek, dzięki czemu może zagwarantować atrakcyjne ceny oraz solidność i rzetelność sprzedających.

Zamiast zaopatrywać się w wielu hurtowniach, możesz więc teraz robić zakupy firmowe w jednym miejscu. Co ważne, zawartość paczki nie musi ograniczać się wyłącznie do artykułów beauty. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uzupełnić koszyk o artykuły biurowe niezbędne na recepcji czy zapas kawy do ekspresu. Wszechstronność to drugie imię Allegro Business!

Załóż darmowe konto i odbierz 500 zł na pierwsze zakupy

Założenie konta firmowego na Allegro Business nie wiąże się z żadną dodatkową opłatą. Jest wręcz przeciwnie, przedsiębiorcy mogą zaopatrywać się tu w ulubione produkty w niższych cenach oraz korzystać z atrakcyjnych rabatów ilościowych i koszykowych.

A teraz, od 14 października Allegro przygotowało kupon o wartości 500 zł dla wszystkich, którzy zdecydują się otworzyć konto biznesowe i zrobić pierwsze zakupy. Oferta obowiązuje tylko do 3 listopada, więc lepiej nie zwlekać z decyzją.

Kupon można wykorzystać przy zakupach o wartości min. 2000 zł. Jest ważny do końca listopada, więc obowiązuje także podczas trwania promocji związanych z Black Friday.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: allegro.pl/biznes

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. październik 2024 01:58