StoryEditor
E-commerce
10.11.2020 00:00

Murat Kalafat, Criteo: W okresie przedświątecznym zakupy online to już standard 

Z wyników badania Criteo wynika, że rośnie znaczenie zniżek za wcześniejsze zakupy oraz rola obsługi klienta w handlu detalicznym w Polsce. Tegoroczne zakupy online Polaków przed świętami obejmować będą kosmetyki, zabawki, gry, zakupy związane z aktywnością kulturalną, urządzenia elektroniczne, marki luksusowe, odzież i dodatki, akcesoria do domu i dekoracje bożonarodzeniowe. 

Criteo, globalna firma technologiczna oferująca branży marketingowej na całym świecie narzędzia reklamowe, opublikowała wyniki badania konsumenckiego na temat opinii i zachowań klientów w okresie przedświątecznym w Polsce. Badanie przeprowadzono na próbie 1100 polskich konsumentów. Oto trzy kluczowe wnioski dotyczące polskich konsumentów w przeddzień okresu świątecznego 2020 roku:

1. W tym roku kupujący dokonają więcej zakupów w sieci. 37 proc. polskich kupujących stwierdziło, że w porównaniu z okresem sprzed kilku miesięcy, wolą robić zakupy w sklepie, jednak 53 proc. ankietowanych jest zdania, że w tym roku lepiej robi się im zakupy w sieci niż w sklepach stacjonarnych. O ile polscy konsumenci twierdzą, że we wszystkich kategoriach produktowych, w nadchodzących miesiącach ich zakupy online będą większe, to zakupy spożywcze oraz piwo/ wino/ wyroby spirytusowe będą robić głównie w sklepach stacjonarnych.

2. Zniżki za wcześniejsze zakupy jako impuls napędzający wyniki sprzedaży przed Black Friday. W czasach pandemii, polscy konsumenci zaczęli zwracać coraz większą uwagę na ceny i co drugi z nich stwierdził w badaniu, że nie będzie czekać do Czarnego Piątku z zakupem świątecznych prezentów, jeśli w swych ulubionych sklepach uzyska zniżki za wcześniejszy zakup.

3. Dostawa do domu to klucz do satysfakcji klienta. 2 na 5 polskich konsumentów, jako najważniejszy czynnik przy robieniu zakupów online wskazało opcje dostawy. Koszt dostawy to również jedna z głównych motywacji jakimi kierują się w tym roku polscy kupujący przy wyborze sklepu internetowego.

- Nadchodzące święta będą wyjątkowe. Dotyczy to nie tylko sprzedawców, ale również klientów. Wciąż nie wiadomo jak wyglądać będą tegoroczne spotkania rodzin i przyjaciół, natomiast prezenty wciąż odgrywają znaczącą rolę - stwierdził Murat Kalafat, dyrektor regionalny ds. rynków wschodzących w firmie Criteo.

- Zniżki udzielane jeszcze przed Black Friday umożliwiają sklepom dość wczesne generowanie wyższych wyników sprzedaży, jeśli chodzi o ostatni kwartał roku. Obok szerokiej oferty produktów, absolutnie podstawowe znaczenie ma jakość obsługi klienta. Atrakcyjne opcje dostawy oraz szybkie dostarczenie towaru klientowi już od dawna są niezbędnym składnikiem oferty, a w okresie świątecznym stanowią klucz do pełnego zadowolenia klienta - dodał.

Większość polskich klientów będzie wyszukiwać i kupować prezenty w sklepach internetowych i aplikacjach mobilnych, natomiast starsi konsumenci będą raczej w miarę możliwości dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych.

Epidemia COVID-19 wpłynęła na sytuację ekonomiczną wielu sprzedawców, szczególnie tych z krótszym stażem. Jedna trzecia klientów nie jest pewna czy spotkania rodzinne możliwe będą w dotychczasowej formie. Mimo to, blisko dwie trzecie polskich konsumentów nadal planuje dokonanie zakupów na tegoroczne święta

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
08.07.2025 14:34
Boots i Deliveroo ruszają z ekspresową dostawą letnich kosmetycznych niezbędników
Kurierzy Deliveroo dowiozą między innymi krem z filtrem.Boots

Wspólna inicjatywa to odpowiedź na badania, według których co drugi Brytyjczyk zapomina zabrać letnie akcesoria na jednodniowe wypady. Aby ułatwić przygotowania, Boots we współpracy z ekspertką Chelseą Dickenson stworzył trzy gotowe zestawy: „Festival”, „Beach” i „Adventure”. Każdy kosztuje 20 funtów, zawiera 5–7 produktów i umożliwia oszczędność ponad 10 funtów w porównaniu z ceną pojedynczych artykułów.

Pierwszy tego lata projekt Boots i Deliveroo obejmie ponad 75 brytyjskich plaż, szlaków turystycznych i festiwali, gdzie zakupy dotrą nawet w 20 minut. Klienci mogą wybierać spośród ponad 750 artykułów – od kremów z filtrem, przez środki przeciw ukąszeniom, po leki przeciwbólowe. Firma zastrzega jednak, że rowerzyści Deliveroo dostarczą paczki tylko do najbliższej przejezdnej drogi; nie wjadą bezpośrednio na piasek, górskie ścieżki ani na teren festiwalu.

Dodatkowo na stronie Boots pojawiły się trzy listy kontrolne (packing listers), które przypominają o najczęściej pomijanych pozycjach podczas pakowania. Ma to ograniczyć liczbę awaryjnych zakupów i ułatwić planowanie zarówno krótkich wypadów, jak i dłuższych podróży wakacyjnych.

Partnerstwo wpisuje się w szerszą strategię Deliveroo poprawiania doświadczeń klientów. W czerwcu platforma rozpoczęła w Dublinie testy dronowych dostaw we współpracy z operatorem Manna – pierwszy lot odbył się w dzielnicy Blanchardstown. choć test prowadzony jest w Irlandii, wnioski z niego mogą przyspieszyć wprowadzanie innowacyjnych form logistyki również na brytyjskim rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. lipiec 2025 00:10