StoryEditor
E-commerce
27.08.2019 00:00

Nowości w handlu detalicznym - globalne koncepty, które podbiją świat

Detaliści na całym świecie próbują nowych sposobów, aby dodać wartości standardowym zakupom. Dlatego wciąż ulepszają sposób przeglądania produktów, robienia zakupów i wprowadzają innowacje, aby nadążyć za konsumentami. Oto najlepsze z nich według Euromonitora International.

Świat handlu detalicznego zmienia się z wielką prędkością, bo konkurencja rośnie a preferencje konsumentów się zmieniają. Zapotrzebowanie kupujących na szybsze i wygodniejsze usługi w dowolnym momencie za pośrednictwem dowolnego kanału lub urządzenia wciąż rośnie, zatem detaliści na wielu rynkach na świecie wprowadzają innowacje, aby za nimi nadążyć.

Euromonitor International wykonał analizę porównawczą ponad 30 kanałów na 99 rynkach światowych, aby pokazać krajobraz handlu detalicznego. Raport ma za zadanie pomóc firmom odkryć w globalnym handlu detalicznym nowe możliwości, identyfikować zachowania kupujących i wpływać na zmianę ich nawyków zakupowych.

Milowe kroki poczynione przez detalistów w każdej z czterech kategorii uwzględnionych w tym raporcie - czyli artykuły spożywcze, nie-spożywcze, sprzedaż poza sklepami (non-store) i cyfrowa będą stymulować dalsze innowacje w miarę wzrostu konkurencji. Oto zwycięskie koncepty, nagrodzone za wyjątkową innowacyjność i zgodność z najnowszymi trendami branży detalicznej.

Dla obszaru spożywczego kluczową sprawą jest przejrzystość w łańcuchu dostaw, jako że konsumenci potrzebują więcej informacji na temat źródeł swoich zakupów spożywczych, zarówno pod względem zdrowia jak i wpływu na środowisko.

W kategorii produktów innych niż spożywcze biegłość w omnichannel jest najbardziej znacząca. Priorytetem dla detalistów jest zmiana roli fizycznego sklepu aby sprostać zmieniającym się zachowaniom klientów. Te sklepy stają się miejscem eksperymentalnych zakupów, podczas gdy zakupy tylko transakcyjne nadal przenoszą się do obszaru online ze względu na większą wygodę. Oferty detalistów mają za zadanie stworzyć unikalne wrażenia w sklepie, często możliwe dzięki technologii cyfrowej. Znaczenie tej technologii będzie wciąż rosło.

W kategorii non-store, priorytetem detalistów są innowacje związane z wygodą i usługami, których brakowało. Zarówno na rozwiniętym, jak i wschodzącym rynku, zwiększa się potrzeba klienta posiadania dogodnych opcji do wyboru, np. zróżnicowane możliwości  szybkiej dostawy.

W kategorii cyfrowej, innowacyjne koncepty skupiają się na e-commerce, napędzanym przez postęp technologiczny i rozwój w obszarze detalu offline. Mają zapewnić klientom spersonalizowane doświadczenie zakupowe, gdzie uwaga koncentruje się na wygodzie konsumenta.

Zwycięski koncept w kategorii spożywczej - Ekoplaza

Ekoplaza to pomysł holenderskiej sieci sklepów z ekologicznymi produktami spożywczymi. Został uruchomiony w lutym 2018 r. jako „pierwszy na świecie supermarket bez plastiku” w czasie gorącej debaty publicznej na temat odpadów z tworzyw sztucznych i możliwych sposobów ich ograniczenia przez kraje Europy Zachodniej. Sieć Ekoplaza to wysokiej klasy specjalistyczny organiczny sklep spożywczy w Holandii. Firma jest ukierunkowana na zamożną, dbającą o zdrowie grupę konsumentów i zyskuje na popularności ze względu na rosnące zapotrzebowanie na produkty ekologiczne. 

Zwycięski koncept w kategorii non-food - Smart Baby Care Rooms

Pod koniec 2017 r. Alibaba Group uruchomiła inteligentne pokoje dla niemowląt znajdujące się w domach towarowych i centrach handlowych. Sklep oferuje ulepszenia tradycyjnych pokoi laktacyjnych wyposażonych w inteligentne meble domowe. Inteligentny głośnik Tmall Genie umożliwia klientom sterowanie oświetleniem, mikserami mleka, nawilżaczem i muzyką za pomocą asystenta głosowego. Głośnik opowiada także historie i śpiewa piosenki dla dzieci. Inne funkcje to Cloud Shelf, inteligentny automat. Skanując kody, klienci mogą kupować produkty takie jak pojedynczo pakowane pieluchy i preparaty dla niemowląt. Płatność za pomocą rozpoznawania twarzy umożliwia korzystanie z zestawu głośnomówiącego. Chociaż pokoje laktacji mogą być trudne do znalezienia, pokoje Smart Baby Care Rooms można łatwo zlokalizować za pomocą aplikacji Gaode Map. Pokoje Smart Baby Care przekształcają tradycyjną koncepcję pokoju laktacyjnego, uznając matki za doświadczonych klientów o określonych potrzebach. Istnieje możliwość rozszerzenia tej koncepcji w Chinach i innych krajach.

Zwycięski koncept w kategorii  non-store - Bert

W 2018 roku w Lublanie wprowadzono nową koncepcję vendingu, która oferuje konsumentom pozbawioną opakowań alternatywę dla produktów spożywczych, domowych, kosmetycznych i higieny osobistej. Konsumenci mogą przynieść własne pojemniki lub kupić je na miejscu. Automat oferuje szeroki wybór ekologicznych produktów, w tym detergenty do prania, detergenty do mycia naczyń, szampony bez parabenów i sztucznych barwników. Wykonane przez lokalnego producenta rodzinnego, zawierają składniki pochodzenia ekologicznego bez toksycznych substancji. Ponieważ Komisja Europejska zachęca do stosowania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, a konsumenci są coraz bardziej zaniepokojeni stanem środowiskiem, firma oferuje alternatywne rozwiązania dla odpadów. Obniżenie kosztów pakowania stanowi dodatkowy motyw dla sprzedawców detalicznych do przyjęcia tej koncepcji. Wraz z rosnącym popytem na zrównoważone produkty i redukcją odpadów w sprzedaży detalicznej, sprzedaż bez opakowań stanowi atrakcyjne rozwiązanie. Millennialsi, grupa, która coraz bardziej domaga się zrównoważonych praktyk biznesowych, najprawdopodobniej będą pierwszymi chętnymi do korzystania z nich. 

Zwycięski koncept w kategorii digital

Studenci Uniwersytetu w Zagrzebiu stworzyli aplikację mobilną FoodIn, próbując odpowiedzieć na pytanie klientów „Co ugotujemy dziś wieczorem”? Użytkownicy mogą wybierać przepisy tworzone przez swoją społeczność. Na podstawie wybranego przepisu aplikacja określa, które składniki należy kupić, zamawia jedzenie i organizuje dostawę. To doskonały przykład platformy typu „wszystko w jednym”. Aplikacja dostarcza inspiracji do przepisu przez cały czas dostawy żywności. Początkową docelową grupą demograficzną byli studenci. FoodIn w końcu rozszerzył się na osoby o intensywnym stylu życia lub takie, które nie mają doświadczenia w kuchni i szukają wygodniejszego sposobu gotowania w domu. Chociaż aplikacja jest wciąż w trakcie dopracowywana, wkrótce powinna zostać uruchomiona. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
21.11.2025 12:28
Allegro przyspiesza: dwukrotnie szybszy wzrost niż polska sprzedaż detaliczna
Rafał Brzoska odtrąbił sukces.materiały prasowe/Shutterstock

Allegro zakończyło trzeci kwartał z wynikami znacznie przewyższającymi dynamikę krajowej sprzedaży detalicznej. GMV platformy w Polsce wzrosło o 10,4 proc. rok do roku, czyli ponad dwukrotnie szybciej niż rynek. Grupa zwiększyła bazę aktywnych kupujących o blisko 600 tys. r/r, przekraczając poziom 21,1 mln, a przeciętne roczne wydatki kupujących w Polsce zbliżyły się do 4300 zł. Jednocześnie prawie połowa polskich klientów online zaczyna zakupy od marketplace’ów, przy czym aż 70 proc. z nich – od Allegro. Wzrost przychodów przyspieszył szczególnie dzięki reklamom, które zwiększyły się o 32 proc. rok do roku.

Dynamiczny rozwój widoczny jest także na nowych rynkach, gdzie GMV Allegro wzrosło aż o 56 proc. r/r. Sprzedaż transgraniczna z Czech, Słowacji i Węgier do Polski niemal się podwoiła, a liczba aktywnych kupujących na platformach grupy poza Polską osiągnęła 4,2 mln, rosnąc o ponad 50 proc.. W Polsce liczba sprzedanych produktów zwiększyła się o 11,2 proc. r/r, a kategorie Supermarket oraz Zdrowie i Uroda rosły ponad dwukrotnie szybciej niż całe krajowe GMV. 

W istotnym stopniu do wyników Allegro przyczyniła się rosnąca popularność Allegro Smart!, które w Polsce zyskało w ciągu roku blisko milion nowych subskrybentów. Poza krajem liczba subskrypcji wzrosła ponad dwukrotnie. Aplikacja Allegro pozostaje dominującym kanałem zakupowym – jej baza użytkowników osiągnęła ponad 13 mln w Polsce oraz 2,2 mln na rynkach Czech, Słowacji i Węgier, co oznacza wzrost o 70 proc. r/r. Duże znaczenie miał również rozwój Allegro Pay, które sfinansowało 15,5 proc. wartości GMV w trzecim kwartale.

Nowe technologie stają się kolejnym filarem strategii platformy. Allegro uruchomiło testy Asystenta AI, który ma usprawnić wyszukiwanie i personalizację ofert. Jednocześnie Allegro Delivery zwiększyło udział własnych dostaw do 36 proc. wolumenów, czyli o 2,4 p.p. więcej niż w poprzednim kwartale. Grupa zarządza obecnie siecią ponad 33 tys. automatów paczkowych i 37 tys. punktów odbioru, planując przekroczyć 8000 Allegro One Boxów do końca roku. Nowe magazyny oraz centrum sortowania mają wzmocnić logistykę podczas szczytu zakupowego.

Ważnym elementem strategii okazało się partnerstwo z PKO BP, obejmujące integrację płatności Allegro Klik oraz ofertę finansowania Allegro Kapitał. Plan zakłada ponad 2 mln aktywacji Allegro Klik i wsparcie około 20 tys. firm. Dzięki rosnącym przychodom reklamowym, rozwojowi usług finansowych i logistyki skorygowany zysk EBITDA grupy wzrósł o 24 proc. r/r. Jak podkreśla CFO Jon Eastick, te wyniki dobrze przygotowują Allegro do rywalizacji o udziały w GMV w szczycie sezonu, mimo nieco słabszych niż oczekiwane trendów sprzedaży na początku czwartego kwartału.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
21.11.2025 12:25
Kosmetyczne q-commerce, czyli rewolucja w drogerii Super-Pharm
Program lojalnościowy Klub Super-Pharm zrzesza obecnie ponad milion klientów.mat.pras.

Większość użytkowników sieci aktualnie nie wyobraża sobie życia bez robienia zakupów online. Zamawiane są już nie tylko ubrania, których zabrakło stacjonarnie w ulubionej sieciówce, ale nawet codzienne zakupy spożywcze. Wzrost w tym obszarze zanotowała także branża beauty. W 2024 roku aż 17,3 proc. wszystkich kosmetyków w kraju sprzedano właśnie za pomocą platform e-commerce. Super-Pharm połączyło siły z Glovo i Bolt Food, dzięki czemu od września można zamawiać tysiące produktów z drogeryjnego asortymentu z dostawą pod drzwi – i to w mniej, niż 30 minut. Z usługi mogą już korzystać mieszkańcy 30 polskich miast.

Coraz większą popularnością cieszą się także ekspresowe dostawy, realizowane już w kilkadziesiąt minut. Jest to rozwiązanie pozwalające kupującym oszczędzić czas oraz nerwy, które nierzadko zostają wystawione na próbę podczas wizyty w galerii handlowej. Super-Pharm, jako lider w branży health & beauty, dostrzega potrzeby klientów, starając się na nie niezwłocznie odpowiadać.

W Super-Pharm naszą misją jest inspirowanie do życia, które jest zdrowsze i piękniejsze – mówi Monika Kolaszyńska, CEO Super-Pharm Poland. – Dzięki partnerstwu z Bolt i Glovo przenosimy tę obietnicę na zupełnie nowy poziom. Chcemy być bliżej naszych klientów, dokładnie wtedy, gdy nas potrzebują. Oddajemy w ich ręce możliwość ekspresowej dostawy – ulubiony dermokosmetyk, viralowe perfumy arabskie czy kosmetyki koreańskie mogą znaleźć się pod ich drzwiami nawet w 30 minut.

Wejście we współpracę z dwiema wiodącymi platformami to odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów, dla których kluczowe stają się wygoda, oszczędność czasu i natychmiastowa dostępność produktów. To strategiczny krok dla Super-Pharm, który znacząco wzmacnia pozycję e-commerce marki. Jest to także rozwiązanie na nagłe sytuacje, które mogą spotkać każdego z konsumentów – np. gdy zabraknie pieluszek dla dziecka lub niespodziewanie zaatakuje przeziębienie, nie ma czasu by czekać na zamówienie kilka dni. Taka dostawa w pół godziny jest wówczas ratunkiem. 

Asortyment obejmuje jednak znacznie więcej, m.in. viralowe koreańskie kosmetyki, dermokosmetyki do pielęgnacji skóry wrażliwej, a także produkty do codziennego makijażu oraz niezbędną w domu chemię gospodarczą

Usługa dostępna jest w 30 polskich miastach, w których znajdują się drogerie Super-Pharm. Także w miejscowościach typowo turystycznych, takich jak Zakopane, dzięki czemu nawet podczas wyjazdów nie zabraknie szamponu ani pasty do zębów. Dodatkowym plusem czekającym na zamawiających jest fakt, iż ceny są takie same jak stacjonarnie w drogerii, a członkowie klubu Super-Pharm będą mogli zbierać dodatkowe punkty również za zakupy w aplikacji. Warto dodać, że program lojalnościowy Klub Super-Pharm zrzesza obecnie ponad milion klientów.

Jak podkreśla Super-Pharm, współpraca powstała po to, aby zapewnić kupującym wygodę i ułatwić codzienne zakupy. – Super-Pharm wraz z partnerami chce budować poczucie bezpieczeństwa i niezawodności wśród swoich klientów. Niezależnie od tego, czy trzeba w ostatniej chwili spakować kosmetyczkę, czy uzupełnić zapas ulubionego kremu – podkreśla sieć.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. listopad 2025 08:59