StoryEditor
E-commerce
22.05.2023 00:00

Roczna dynamika e-commerce na rynku aptecznym to 20 proc.

Przez internet kupić można tylko leki bez recepty. Średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła w kwietniu 129,50 zł / fot. shutterstock
Wartość e-commerce na rynku aptecznym zanotowała w kwietniu 2023 r. 20-proc. wzrost wobec ubiegłego roku. Równocześnie zmalała średnia wartość zamówień – wynika z comiesięcznego raportu IQVIA. Przy wzrostach cen leków OTC spowodowanych inflacją oznacza to, że konsumenci, choć robią mniejsze zamówienia w internecie, to kupują coraz częściej.

Wartość rynku aptek stacjonarnych wyniosła w kwietniu 2,3 mld zł, co stanowi wzrost o 5,7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Natomiast wartość e-commerce odnotowała 20 proc. wzrost i osiągnęła 141 mln zł – wynika z comiesięcznego raportu IQVIA.

Raport pokazuje też, że udział e-commerce w rynku produktów bez recepty osiągnął w kwietniu 7,4 proc., a sam rynek tych produktów odnotował 2-proc. dynamikę. Średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła w kwietniu 129,50 zł i zmalała wobec ubiegłego roku o 7, 5 proc. Tymczasem wartość sprzedaży w aptekach stacjonarnych wzrosła  o 7,4 proc. i osiągnęła średnio 300 tys. zł na aptekę.   

Z raportu IQVIA wynika także, że liczna aptek w sieciach wirtualnych (powiązanych funkcjonalne i operacyjne bez powiązań kapitałowych, np. w grupy zakupowe) zwiększyła się wobec kwietnia w ubiegłym roku o 8,8 proc. W tej chwili należy do nich 1175 placówek. 12 sieci wirtualnych odpowiada za 17,3 proc. wartości rynku.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
08.07.2025 14:34
Boots i Deliveroo ruszają z ekspresową dostawą letnich kosmetycznych niezbędników
Kurierzy Deliveroo dowiozą między innymi krem z filtrem.Boots

Wspólna inicjatywa to odpowiedź na badania, według których co drugi Brytyjczyk zapomina zabrać letnie akcesoria na jednodniowe wypady. Aby ułatwić przygotowania, Boots we współpracy z ekspertką Chelseą Dickenson stworzył trzy gotowe zestawy: „Festival”, „Beach” i „Adventure”. Każdy kosztuje 20 funtów, zawiera 5–7 produktów i umożliwia oszczędność ponad 10 funtów w porównaniu z ceną pojedynczych artykułów.

Pierwszy tego lata projekt Boots i Deliveroo obejmie ponad 75 brytyjskich plaż, szlaków turystycznych i festiwali, gdzie zakupy dotrą nawet w 20 minut. Klienci mogą wybierać spośród ponad 750 artykułów – od kremów z filtrem, przez środki przeciw ukąszeniom, po leki przeciwbólowe. Firma zastrzega jednak, że rowerzyści Deliveroo dostarczą paczki tylko do najbliższej przejezdnej drogi; nie wjadą bezpośrednio na piasek, górskie ścieżki ani na teren festiwalu.

Dodatkowo na stronie Boots pojawiły się trzy listy kontrolne (packing listers), które przypominają o najczęściej pomijanych pozycjach podczas pakowania. Ma to ograniczyć liczbę awaryjnych zakupów i ułatwić planowanie zarówno krótkich wypadów, jak i dłuższych podróży wakacyjnych.

Partnerstwo wpisuje się w szerszą strategię Deliveroo poprawiania doświadczeń klientów. W czerwcu platforma rozpoczęła w Dublinie testy dronowych dostaw we współpracy z operatorem Manna – pierwszy lot odbył się w dzielnicy Blanchardstown. choć test prowadzony jest w Irlandii, wnioski z niego mogą przyspieszyć wprowadzanie innowacyjnych form logistyki również na brytyjskim rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. lipiec 2025 08:19