StoryEditor
E-commerce
02.03.2023 00:00

Santander: kosmetyki to trzecia najpopularniejsza kategoria zakupowa online

Rosnąca popularność platform marketplace, takich jak Amazon, Ceneo, Allegro czy inne, zachęca do szybszych i bardziej impulsowych zakupów - a także przyjrzenia się nawykom użytkowniczek i użytkowników. / Alexander Grey via Unsplash
Marketplace, czyli sklep internetowy typu Allegro, Amazon czy Ceneo, to miejsce robienia zakupów dla już 72 proc. Polaków. Zamawiają tam głównie ubrania (46 proc. użytkowników), w następnej kolejności obuwie (31 proc.) i kosmetyki (27 proc) – takie dane podaje raport z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”.

E-commerce wrosło już na stałe w tkankę polskiego rynku, czego dowodem są wyrastające jak grzyby po deszczu sklepy internetowe poszczególnych marek czy producentów. Asortyment, po który klienci i klientki sięgają i wkładają do swoich wirtualnych koszyków, zmienia się jednak z sezonu zakupowego na sezon zakupowy. Według badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”, najczęściej sięgamy po ubrania (46 proc. użytkowników i użytkowniczek platform zakupowych typu marketplace), obuwie (31 proc.) i kosmetyki (27 proc.) Podział na płcie ma tu znaczenie: w produkty kosmetyczne online zaopatruje się tylko 17 proc. mężczyzn, w porównaniu do 36 proc. kobiet.

Według Santander Consumer Bank większość Polaków robiących zakupy na platformach typu marketplace szuka informacji w internecie przed zamówieniem interesującego ich produktu. Odpowiedzi tysiąca ankietowanych osób pokazują, że co dwie osoby korzystają w tym celu z treści podanych na samym marketplace (42 proc.). Tylko wyszukiwarki takie jak Google zajmują wyższą pozycję (72 proc. użytkowników serwisów zakupowych). W poszukiwaniu informacji respondenci często odwiedzają stronę internetową konkretnej, interesującej ich marki (34 proc.) lub szukają filmów na YouTube omawiających produkt i recenzujących go (25 proc.). Jedna czwarta wybiera media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy Tik-tok (24 proc.) jako źródło wiedzy dotyczącej danego przedmiotu. Co ciekawe, prawie równie często (23 proc.) korzystamy również z forów internetowych, które — mogłoby się wydawać — w epoce grup na Facebooku odeszły już do lamusa. Co znamienne, blogerzy i blogerki plasują się na samym końcu stawki. Po ich opinie sięga zaledwie 3 proc. ankietowanych.

Badanie zostało zlecone przez Santander Consumer Bank z wykorzystaniem metodologii telefonicznej i standaryzowanego kwestionariusza wspomaganego komputerowo (CATI), przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków, licząca tysiąc osób.

Czytaj także: Dla klientów e-commerce liczy się opinia innych, a niska cena produktu wzbudza podejrzenia [WYNIKI BADANIA]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 15:46
Rakuten rozpoczyna ekspansję w Europie od Hiszpanii
W Europie marka jest najbardziej znana ze swojego modelu marketplace’u, który łączy sprzedawców i konsumentów, oferując szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach.Rakuten

Japońska platforma e-commerce Rakuten, obecna we Francji od 15 lat, rozpoczęła nowy etap swojej działalności, uruchamiając marketplace w Hiszpanii. Projekt ten ma stanowić pierwszy krok w kierunku szerszej ekspansji na rynki europejskie. Firma wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do szybkiego skalowania modelu i redukcji kosztów, co ma przyspieszyć proces wejścia na kolejne rynki.

Według Cédrica Dufoura, prezesa Rakuten France, Hiszpania została wybrana ze względu na dynamiczny rozwój e-handlu. W tym kraju rynek e-commerce notuje dwucyfrowe wzrosty rok do roku, podczas gdy we Francji tempo rozwoju jest znacznie niższe. Obecnie w Hiszpanii działa około 30 mln e-kupujących, co czyni ten rynek jednym z największych w Europie.

Kluczowym argumentem dla decyzji o starcie w Hiszpanii są również podobieństwa w zwyczajach konsumenckich pomiędzy Hiszpanami a Francuzami. Rakuten liczy, że wcześniejsze doświadczenia zdobyte we Francji będą mogły zostać przeniesione niemal bez zmian, co znacząco ograniczy ryzyko i koszty wejścia. Wdrożenie narzędzi opartych na generatywnej AI pozwoliło firmie na skopiowanie modelu biznesowego w krótkim czasie.

Ekspansja Rakuten ma na celu wzmocnienie pozycji firmy w Europie, gdzie rynek e-commerce stale rośnie. Start od Hiszpanii ma być preludium do kolejnych debiutów w krajach o wysokim potencjale zakupów online. Zastosowanie technologii AI ma umożliwić firmie elastyczne reagowanie na lokalne potrzeby konsumentów i szybsze dostosowanie oferty w porównaniu do tradycyjnych metod rozwoju międzynarodowego.

Rakuten to japońska grupa technologiczna i jedna z największych platform e-commerce na świecie, często nazywana „japońskim Amazonem”. Firma powstała w 1997 roku w Tokio i obecnie działa w ponad 25 krajach, obsługując ponad 1,6 miliarda użytkowników na całym świecie. Oprócz marketplace’u, Rakuten rozwija także usługi finansowe, telekomunikacyjne, streamingowe i programy lojalnościowe oparte na punktach Rakuten Points. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 12:30
Vinted to najtańszy serwis kurierski? Ekonomista: Spodziewajmy się podwyżki cen.
Jak najtaniej wysłać paczkę? ”Vintedem”.Canva/Vinted

W Holandii i Francji ujawniono przypadki nadużyć związanych z usługą taniej wysyłki na platformie Vinted. Jak ustaliły redakcje AD.nl, France Info i Le Parisien, część użytkowników wykorzystuje system do przesyłania paczek do siebie lub rodziny, omijając w ten sposób droższe usługi pocztowe i kurierskie. Mechanizm jest prosty – wystarczy wystawić przedmiot za symboliczną kwotę, a następnie znajomy „kupuje” go i opłaca transport. Dzięki temu można wysłać paczki zagraniczne za 5–6 euro, podczas gdy standardowe usługi kurierskie kosztują wielokrotnie więcej.

Vinted potwierdził, że ma świadomość problemu i podjął działania w celu ograniczenia nadużyć. Jak informuje spółka, konta łamiące regulamin zostały usunięte lub zablokowane. „Nawet jeśli skala zjawiska jest marginalna, tego typu praktyki podważają zaufanie pomiędzy użytkownikami i mogą wpływać na jakość całego doświadczenia na platformie” – przekazała firma w rozmowie z AD.nl. Praktyka jest również znana i powszechna w Polsce.

Na proceder zareagowały również firmy kurierskie współpracujące z Vinted, które nie kryły zaskoczenia. Dla operatorów oznacza to bowiem nieuczciwą konkurencję wobec własnych usług w tradycyjnym modelu B2C. Koszty wysyłek w ramach Vinted są bowiem negocjowane w ramach taniej umowy B2B, co znacząco obniża stawki dla użytkowników końcowych.

Ekspert ds. logistyki i transportu, prof. Roel Gevaers z Uniwersytetu w Antwerpii, ostrzegł w rozmowie z Retail Detail, że jeśli nadużycia będą się nasilać, firmy kurierskie mogą zdecydować się na podniesienie cen. Jego zdaniem w dłuższej perspektywie takie działania mogą wpłynąć nie tylko na koszty przesyłek w Vinted, ale też na cały rynek usług kurierskich w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 06:27