StoryEditor
E-commerce
28.08.2018 00:00

W Europie to Polacy najchętniej kupują kosmetyki w sieci

Zachęceni bogatą ofertą, niskimi cenami oraz szybką dostawą zamówionych produktów, Polacy coraz chętniej kupują kosmetyki w sklepach online. Internet jest też dla wielu klientów źródłem wiedzy o właściwościach i opiniach o produktach. Jak pokazują wyniki raportu "Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2039 roku" przygotowanego przez Comarch i Kantar TNS, 27 procent Polaków kupuje kosmetyki w sklepach internetowych. To najwyższy wskaźnik w Europie, gdzie średnia wynosi 21 procent.

Raport pokazuje również jak zachowania konsumenckie będą wyglądały w 2030 roku. Blisko 40 procent Polaków deklaruje, że w przyszłości będzie kupowało perfumy, kremy czy inne artykuły do pielęgnacji ciała tylko w sklepach internetowych. To znacznie więcej niż średnia europejska, która wynosi 33 procent.

Badanie na temat aktualnych i przyszłych zachowań konsumenckich oraz ich oczekiwań zostało przeprowadzone w sześciu krajach europejskich: Holandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Przepytanych zostało ponad 3 tys. osób w wieku od 18 do 65 lat.

Ponad ¼ ankietowanych (27 procent) Polaków kupuje kosmetyki online. Blisko połowa z nich (12 procent) nie robi wcześniejszego rozeznania w sklepach stacjonarnych. Pozostali decydują się na zakupy w sieci dopiero po tym jak sprawdzą dany produkt w drogerii lub galerii handlowej. Jednak zdecydowana większość przepytanych Polaków (71 procent) wskazuje tradycyjne sklepy jako miejsce zakupów i tylko 31 procent szuka wcześniej informacji o właściwościach kosmetyków w internecie. Pozostała część (40 procent) od razu kieruje się do sklepów tradycyjnych.

Dla porównania średnia europejska dla zakupów online wynosi 21 proc., czyli różnica między preferencjami zakupowymi Polaków a pozostałych Europejczyków wynosi kilka punktów procentowych. Konsumenci z pozostałych krajów rzadziej robią zakupy online bez rozeznania w sklepach tradycyjnych (11 proc.) i tylko 10 proc. szuka wybranych produktów w sklepie, zanim zdecydują się na zakupy w sieci. Jeśli chodzi o odsetek kupujących w tradycyjnych kanałach handlu, to Polacy również przewyższają średnią europejską. 67 proc. Europejczyków stawia głównie na sklepy stacjonarne. 22 proc. z nich najpierw wertuje strony internetowe, ale zakupów dokonuje już w drogeriach. Natomiast dla 37 proc. sklep stacjonarny jest jedynym miejscem na zakupy. 

– Nic dziwnego, że odsetek klientów, którzy decydują się na zakupy w sieci będzie rósł. Zakupy online to wygoda, oszczędność czasu, możliwość zwrotów, często większy wybór i bogatsza oferta oraz niekiedy darmowa przesyłka. Rośnie również ilość operacji dokonywanych przy użyciu smartfonów zarówno na stronach mobilnych poszczególnych sklepów, jak i przy użyciu aplikacji mobilnych. Systemy informatyczne dla sklepów online dają klientowi wiele przewag nad wizytą w sklepie stacjonarnym. Przykładowo; jeżeli w danym momencie nie ma na stanie naszego ulubionego kremu czy zapachu perfum, to w momencie jak produkt będzie już dostępny, dostaniemy o tym powiadomienie w profilu użytkownika – mówi Witold Podgórski, product manager Comarch ERP.

Na drugim miejscu w rankingu zakupów kosmetycznych w sieci są ex-aequo Brytyjczycy i Włosi (23 procent), dalej uplasowali się Niemcy i Szwajcarzy z jednakowym wynikiem 18 procent. Najmniej przekonani do sklepów internetowych są Holendrzy (16 procent).

– To zestawienie pokazuje skalę zastosowania nowoczesnych technologii w handlu detalicznym w Polsce na tle innych krajów europejskich. Jak widać Polacy chętniej niż pozostali mieszkańcy starego kontynentu korzystają z nowinek informatycznych, co determinuje detalistów do budowania strategii sprzedażowej tak, aby to kanał internetowy był jak najmocniejszy – zauważa Witold Podgórski.   

Raport Comarch i Kantar TNS pokazuje też, gdzie będziemy kupować kosmetyki za 12 lat. Tutaj wyniki również wskazują Polaków, jako naród, który najchętniej będzie kupował kosmetyki w sieci. Ten kanał będzie wybierać 37 procent Polaków, w tym 20 proc. postawi tylko na zakupy online, a dla 17 proc. internet będzie głównym miejscem zakupów. Jednak dalej większość kupujących (61 procent) pozostanie wierna tradycyjnym sklepom.

Podobnie sytuacja będzie wyglądać w pozostałych krajach europejskich, gdzie średnia internetowych klientów wyniesie 33 procent. Dla 18 procent ankietowanych sieć będzie głównym miejscem na zakupy kosmetyczne, a 15 procent z nich deklaruje, że najczęściej będzie wybierać sklepy online. Mimo rozwoju i dostępności nowoczesnych technologii ponad połowa Europejczyków prezentuje swoje przywiązanie do sklepów stacjonarnych. 58 procent z nich będzie dalej robić zakupy w drogeriach i supermarketach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
29.11.2023 11:22
Allegro zmienia agencję strategiczno-kreatywną
Agencja DDB Warsaw będzie wspierać Allegro w działaniach strategicznych oraz współtworzyć komunikację marki na wszystkich rynkach Europy Środkowo-Wschodniej fot. Allegro, materiały prasowe
Allegro wybrało nową agencję strategiczno-kreatywną, która będzie obsługiwać Allegro na rynku polskim i czeskim, a docelowo także na pozostałych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Przetarg wygrała agencja DDB Warsaw.

Allegro ma nową agencję strategiczo-kreatywną. To DDB Warsaw. Współpraca pomiędzy firmami rozpocznie się od stycznia 2024 roku i docelowo obejmie wszystkie rynki Europy Środkowo-Wschodniej, na których obecne jest Allegro. Agencja będzie wspierać Allegro w działaniach strategicznych oraz współtworzyć komunikację marki.

Czytaj także: Sprzedaż Allegro rośnie szybciej niż rynek. Za wzrost odpowiedzialna jest m.in. kategoria Zdrowie i Uroda

Tym samym kończy się współpraca Allegro z agencją Ogilvy, która trwała od lipca 2019. W tym czasie agencja stworzyła między innymi koncepty komunikacyjne “Znajdź to, co teraz najważniejsze”, “Nasz największy sklep”, a także cieszące się dużą popularnością reklamy świąteczne.

DDB Warsaw to agencja reklamowa innowacyjnego marketingu, łącząca marketing online i offline. Najskuteczniejsza Agencja 20-lecia Effie Polska, zdobywczyni nagród Najskuteczniejsza Agencja Reklamowa Effie: 2023, 2022, 2020, 2015, 2014, 2013, 2012 oraz Agencja Roku – festiwalu KTR 2023 i 2016, 2015 i 2014. Jej główni klienci to: Durex, McDonald‘s, Pepco, Grupa Volkswagen (Porsche, SEAT, Volkswagen), HBO Max.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
27.11.2023 12:18
Rosną wydatki na kosmetyki w internecie
W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło kosmetyków online.Shutterstock
Konsumenci wydają coraz więcej na kosmetyki. I nie jest to tylko wynik wzrostu cen – wynika z badania Mobile Institute. O ile wzrosła wartość koszyka zakupowego?

Konsumenci pozostawiają w kasach sklepów i e-sklepów niemałe kwoty za zakupy kosmetyków. Z badania Mobile Institute „Kanały dystrybucji kosmetyków 2023” przeprowadzonego dla wiadomoscikosmetyczne.pl wynika, że 32 proc. kupujących wydaje średnio jednorazowo (niezależnie od kanały sprzedaży) 201-300 zł. Tyle samo deklaruje, że przeciętnie zostawiają w sklepie od 151 do 200 zł. 15 proc. wydaje od 51 do 100 zł.

Coraz więcej osób kupuje kosmetyki przez internet. W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło produktów beauty online. Rośnie też wartość e-koszyka – średnio  o 27 zł rok do roku.

Czytaj także: Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej

Częściowo to efekt inflacji, ale w dużej mierze generalnie przeniesienia zakupów beauty do Internetu.  Największe koszyki zakupowe należą do mężczyzn, konsumentów dojrzałych 45+ lat, ale i zenialsów, osób zamożnych, kupujących świadomie, hurtowo i dla przyjemności – komentuje Katarzyna Czuchaj- Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. Perfumy, produkty specjalistyczne, których nie można kupić w innym miejscu oraz produkty w promocji – to najczęściej wkładane do e-koszyków zakupy internautów z kategorii beauty.

Internauci zapytani za co przede wszystkim cenią, lubią e-zakupy wymieniają wiele atutów, które wydają się być dla nich tak samo ważne. Przede wszystkim są to jednak: możliwość robienia zakupów przez całą dobę i 7 dni w tygodniu (41 proc.)., niskie ceny (39 proc.), szeroki wybór produktów i marek (39 proc.), promocje (38 proc.), wygodna dostawa, np. do automatu paczkowego 38 proc.

image

Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023", Mobile Institute dla wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023

FOTO: Mobile Institute

Badanie Mobile Institute zostało przeprowadzone na panelu 1000 internautów w sierpniu 2023 r. Raport, wraz z wynikami rankingu Drogeria Roku 2023, został zaprezentowany podczas organizowanego przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych Forum Branży Kosmetycznej, ktore odbyło się 19 października br.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2023 18:09