Ambra – firma dystrybucyjna z grupy Eurocash – zorganizowała targi dla swoich klientów detalicznych. W gliwickiej hali Arena Pre Zero dostawcy kosmetyków, chemii domowej oraz kilka firm z branży spożywczej zaprezentowało swoje oferty - w sumie ponad 50 wystawców.
Detaliści mogli zamówić pakiety produktów w atrakcyjnych, targowych cenach. Wszyscy wystawcy oferowali upusty cenowe lub rabaty procentowe od kilku do kilkunastu procent do odbioru w towarze. Kupujący byli mobilizowani do robienia zakupów na wszystkich stoiskach – za największe zamówienia mogli wygrać wartościowe upominki rzeczowe ufundowane przez dostawców, takie jak np. pralka czy profesjonalny ekspres do kawy. Każde targi slużą także zrobieniu określonych targetów przez przedsiębiorców działających na niezależnym rynku. Najlepsi są nagradzani przez dostawców i dystrybutora np.biorąc udział w atracyjnych wyjazdach integracyjnych.
Targi były okazją do zaprezentowania nowości i sezonowych ofert. Właściciele sklepów składali już zamówienia np. na zestawy świąteczne. Wrzesień to czas, kiedy sklepy zaczynają kupować kosmetyki, które zaoferują w okresie Bożego Narodzenia. Widać jednak, że zestawy kosmetyków mają charakter uniwersalny – tak aby mogły być upominkami także z innych okazji.
Frekwencja na targach dopisała. Dla wystawców był to dobry znak, ponieważ pierwsza połowa roku w handlu (nie tylko tradycyjnym, również w sieciach i w e-commerce) nie była zadowalająca. Koszyki zakupowe zmniejszały się.
Na samym rynku tradycyjnym, na którym pracuje Ambra, problemem jest zmniejszająca się liczba sklepów. Dostawców martwi, że zamykają lub przygotowują się do zamknięcia swoich biznesów właściciele drogerii, których nazywają „grubymi rybami” – mocni na rynku, składający duże zamówienia. Powodem jest silna konkurencja sieci drogeryjnych, które opanowały rynek i wchodzą do coraz mniejszych miast, ale także brak następców, którzy przejęliby biznes po rodzicach. Rosną także czynsze za wynajem lokali oraz bardzo dużym obciążeniem są koszty pracownicze.
Dostawcy podkreślają zarazem, że dobrze zarządzane sklepy kosmetyczne nadal potrafią znaleźć dla siebie niszę. Najlepiej radzą sobie jednak te, których właściciele bardzo szybko reagują na to, co dzieje się na rynku, zmieniają ofertę na sezonową i nie opierają się tylko na kosmetykach, a raczej stają się sklepami wielobranżowymi. Takie placówki mają swoich wiernych klientów w małych miastach i miasteczkach, a działający tak przedsiębiorcy np. w sieci Drogerie Koliber prowadzą po kilka sklepów. Niestety w dużych miastach tradycyjnych drogerii już praktycznie nie ma. Zostały wyparte przez drogerie sieciowe.
Sami detaliści zauważają, że brakuje również odpowiedniego wsparcia ze strony dostawców. Bywa, że ceny oferowane przez producentów w hurcie są wyższe niż ceny, w których konsument kupuje podczas promocji w sieciach drogeryjnych lub dyskontowych.
Tradycją imprez handlowych organizowanych przez dystrybutorów jest wyróżnianie detalistów, którzy są najlepszymi klientami hurtowni, są lojalni, realizują największe zamówienia. Tak też stało się tym razem.
Ambra z okazji swoich 33 urodzin nagrodziła również sieci franczyzowe, które rozwijają z nią biznes – symboliczne statuetki odebrali ich reprezentanci-franczyzobiorcy. Wyróżnieni zostali również dostawcy szczególnie wspierający handel tradycyjny. Zarząd Ambry przyznał także specjalną statuetkę dla Wiadomości Kosmetycznych za wspieranie przez lata handlu detalicznego. Dziękujemy!
Wieczorną galę poprowadziła dyrektor generalna spółki Ambra, Klaudia Rudewicz. Wraz z nią statuetki dla partnerów handlowych wręczali menedżerowie Joanna Mazur, Jakub Kudzia i Tomasz Zięba.
Oto lista wszystkich nagrodzonych:
NAJDŁUŻSZY STAŻ KUPOWANIA W AMBRZE
- FIRMA BADEX IZABELA BOJDYS
- FIRMA KOLOR PAWŁOWICE DANUTA DUDZIK
- FIRMA BOŻENA GÓRKA
- FIRMA WIMAR PAWEŁ HAMERLIK
- Firma DARIUSZ KOŁODZIEJSKI
- FIRMA YARD TATIANA KURZEJA
- FIRMA CUBA RYSZARD MAŃKA
- FIRMA ŁASUCH BOŻENA POLAKOWSKA
- FIRMA NEFRETETE JAWORZNO DOROTA NOSZKA
- FIRMA RSZZ KRZESZOWICE ŁUKASZ SZYPUŁA
- FIRMA ASTIKA EDWARD PABIAN
- FIRMA JASKÓŁKA ANDRZEJ PLASKACZ
- SKLEPY EURO TOMASZ ROSZKO
- FIRMA JS JOLANTA KULESZA-SKOWIERZAK I RADOSŁAW SKOWIERZAK
- FIRMA SYLWIA MICHAŁ SPOREK
- FIRMA SPECTRUM RAFAŁ TRZEPACZKA
SIECI FRANCZYZOWE, KTÓRE WSPÓLNIE Z AMBRĄ ROZWIJAJĄ BIZNES
- BINGO – KAZIMIERA I JAN WĘGLARZ
- DROGERIE KOLIBER – Bożena Górka
- EURO – Tomasz Roszko
- GROSZEK – Mateusz Wójs
- LABOO – Andrzej Przewoźnik
- LEWIATAN OPOLE – Bożena Polakowska
- LEWIATAN ŚLĄSK – Radosław Skowierzak
- PSD – Paweł Litera
- RABAT – Przemysław Kwiecień
- LEWIATAN BIELSKO-BIAŁA – Marek Makowski
- LEWIATAN ŻORY – Bogdan Gorgol
- KUPIEC – Jarosław Dydak
NAGRODY SPECJALNE DLA PRODUCENTÓW
- DRAMERS – Marcin Wyszyński
- COLGATE-PALMOLIVE – Dariusz Lech
- NIVEA – Tomasz Sokołowski
- ICT POLAND - Wioletta Salczyńska
- DR. MIELE – Agata Czubaja
- UNILEVER - Marta Tomaszewicz-Birycka
- HENKEL – Mieczysław Hoffman
- SARANTIS – Krzysztof Lusina
- SOFIDEL - Aleksandra Jasińska
- PHARMA CF – Bogusław Musiał
WSPIERANIE RYNKU NIEZALEŻNEGO
WIADOMOŚCI KOSMETYCZNE – KATARZYNA BOCHNER
Ambra to hurtownia działająca w strukturach Grupy Eurocash. W ramach spółki zaopatruje sklepy rynku tradycyjnego w produkty z kategorii chemia, higiena, kosmetyki (nie ma w ofercie kosmetyków kolorowych) oraz produkty przemysłowe. Firma współpracuje z ponad setką producentów. Ma klientów drogeryjnych, zrzeszonych w sieciach i działających indywidualnie, klientów z sektora spożywczego – supermarkety i małe sklepy oraz instytucje. W partnerskiej sieci Drogerie Koliber skupia blisko 140 placówek. W sklepach spożywczych rozwija program Shelf, czyli zarządzania półką chemiczną. Objętych nim jest ponad 650 sklepów. Ambra ma magazyn główny w Pszczynie oraz cross-docki pod Rzeszowem i w okolicach Wrocławia. Planuje uruchamiać kolejne.
Czytaj więcej: Klaudia Rudewicz, Ambra, Eurocash: Nie mamy w magazynach wszystkiego, co pojawia się na rynku, bo nie o to w tym biznesie chodzi