Słowo „logistyka” nie zostało wybrane słowem 2020 roku, ale z pewnością wszyscy doświadczyliśmy jak ważną role procesy te odgrywają w codziennym życiu. W głównej mierze to właśnie dzięki dobrze prowadzonej logistyce otrzymujemy odpowiedni produkt w odpowiednim czasie. Jest ona ważnym ogniwem w całym procesie produkcyjnym.
Specyfika logistyki w branży kosmetycznej
W przemyśle kosmetycznym łańcuch logistyczny zaczyna się w laboratorium, od dostarczania surowców do produkcji kosmetyków, po etap końcowy, czyli dostarczenie produktu na rynek zbytu. Proces ten jest złożony i zależny w dużej mierze od wielu wymagań prawnych, gdyż każdy nowo powstały kosmetyk przed dystrybucją musi być zgłoszony zgodnie z rozporządzeniem poprzez portal CPNP.
Ze względu na różnorodny skład chemiczny produktów kosmetycznych często wymagają one specjalnych warunków transportu, przede wszystkim związanych z niższą temperaturą. Także sposób zabezpieczenia opakowania jest istotny, aby w nienaruszonym i jak najkrótszym czasie przewozu trafił do klienta. Kolejnym ważnym aspektem jest to, aby produkt nie stracił swoich własności i był bezpieczny dla konsumenta. Dlatego tak istotne jest zorganizowanie odpowiednich warunków transportowych czy magazynowych dla branży kosmetycznej.
Co się stało przez koronawirusa?
Pandemia zmieniła nie tylko procesy logistyczne ale także potrzeby konsumenta. W 2020 roku kosmetyki w intrenecie kupiło ponad 15 proc. Polaków. Ze względu na lockdown sprzedaż przeniosła się do internetu, aż 52 proc. polskich e-konsumentów deklaruje obecnie zakupy produktów kosmetycznych za pośrednictwem e-sklepów. Dlaczego?
Przede wszystkim znaczący wpływ mają media społecznościowe, następnie programy lojalnościowe i aplikacje sieci kosmetycznych oraz rosnąca popularność kosmetyków z małych manufaktur. Nie tracąc czasu na dojazd do centrum handlowego, możemy mieć dowolny produkt nawet w ciągu 24 godzin od zamówienia, pod wskazany adres, często w promocyjnej cenie. Klienci marek kosmetycznych samodzielnie tworzą treści i video o produktach zakupionych online, chętnie także promują kosmetyki w mediach społecznościowych. Strategia marketingowa produktów kosmetycznych w online polega na wizualizacji produktu oraz opisaniu go w taki sposób, aby klient, choć nie trzyma produktu w dłoni, poczuł go wszystkimi zmysłami. Marketing, podobnie jak logistyka, wspiera sprzedaż.
Aby być konkurencyjnym na rynku producenci zostali zmuszeni do tego, aby maksymalnie skrócić łańcuchy dostaw czyli dostarczać produkt do klienta ostatecznego, ale także musieli skrócić proces produkcji poprzez stosowanie surowców znajdujących się w pobliżu zakładu produkcyjnego.
Trendy w logistyce
W branży kosmetycznej kluczową rolę odgrywa logistyka dystrybucji oraz zaopatrzenia, która prowadzi do efektywnej sprzedaży. Nowoczesne rozwiązania, czyli zintegrowany łańcuch dostaw, pozwala na dotarcie do klienta ostatecznego. Fulfillment to jeden z najszybciej rozwijających się procesów logistycznych w 2020 roku. Dzięki użyciu najnowszych rozwiązań informatycznych i technologii, takie działania jak magazynowanie, pakowanie czy dostarczanie po optymalizacji przez operatora logistycznego, mogą przynieść znaczące korzyści: oszczędność czasu, szybszy rozwój firmy, czy zmniejszenie wydatków związanych z dystrybucją.