StoryEditor
Handel
26.03.2021 00:00

Maciej Witucki, Lewiatan: Kolejny lockdown osłabi wzrost PKB w tym roku

Od soboty 27 marca rząd wprowadza ostrzejszy lockdown na terenie całego kraju. Zamknięte będą m.in. duże sklepy meblowe i budowlane, salony fryzjerskie i kosmetyczne. Zdaniem Konfederacji Lewiatan, rząd wciąż podejmuje ważne decyzje dotyczące pandemii bez uprzednich rozmów z biznesem. - Kolejny lockdown obniży tempo wzrostu gospodarczego w tym roku - uprzedza Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.

Jak podkreśla ekspert, trzeci już lockdown to zła informacja dla przedsiębiorców. W jego opinii osłabi wzrost PKB w tym roku. Negatywnych następstw zamknięcia gospodarki nie zrekompensują stosunkowo dobra kondycja przemysłu, który pozostaje odporny na skutki pandemii czy kwitnący handel internetowy.

- Nowe obostrzenia jeszcze bardziej pogłębią trudną sytuację w turystyce, hotelarstwie czy gastronomii. Część branż jest właściwie zamknięta od kilku miesięcy. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak po wprowadzeniu kolejnych restrykcji będzie kształtował się popyt czy jakie bariery administracyjne napotka jeszcze biznes. Nie wiemy, czy na tym obostrzenia się zakończą. To bardzo ogranicza możliwości inwestowania, składania zamówień u podwykonawców. To wspólny problem małych i dużych firm. Mamy nadzieję, że to już ostatni taki lockdown. Niestety, rząd po raz kolejny podejmuje ważne decyzje dotyczące pandemii bez uprzednich rozmów z biznesem - mówi Maciej Witucki.

Jak dodaje, przedsiębiorcy, szczególnie z najbardziej zagrożonych branż, oczekują w najbliższych tygodniach wsparcia i działań osłonowych. Od tego zależy przyszłość wielu firm i tysięcy miejsc prac.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
16.10.2025 13:09
Mateusz Olejniczak, Raben: Kosmetyki to nie farba do sufitu [FBK 2025]
Mateusz Olejniczak, business development manager w Raben Logistics Polskawiadomoscikosmetyczne.pl

- Operatorzy logistyczni są łącznikiem pomiędzy retailerami a konsumentami. Muszą odpowiedzieć na potrzeby odbiorców, naszych klientów i w sposób błyskawiczny reagować, dostarczając odpowiednią elastyczność, zapakować te przesyłki i dostarczyć do finalnego odbiorcy - mówił podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Mateusz Olejniczak, business development manager w Raben Logistics Polska.

- My oczywiście mierzymy się z peakami, z akcjami promocyjnymi generowanymi m.in. przez takie platformy jak TikTok, ale przygotowujemy się na to. Jako operator logistyczny, który ma tutaj w Polsce 19 lokalizacji magazynowych, pracujemy na jednolitym systemie i możemy zasobami "shiftować" między różnymi lokalizacjami. Dzięki temu odpowiadamy na te peaki, na zwiększoną sprzedaż i realizację wysyłek. To kluczowe - mówił podczas FBK Mateusz Olejniczak.

Jak podkreślił, w branży beauty i w kanale e-commerce szczególnie ważna jest jakość zapakowania przesyłek, użycie odpowiednich materiałów. - To nie jest farba do malowania sufitu, którą można wysłać w obojętnie jakim kartonie, na jakiejkolwiek palecie. Mówimy o produktach typu osobistego, więc tutaj każdy detal się liczy - dodał przedstawiciel Raben Logistics Polska.

Prelegent zaznaczył, że operatorzy logistyczni mają ważne zadanie. Jakie? - Aby te pozytywne doświadczenia, tę przyjemność, "dowieźć" - w przenośni i dosłownie - do finalnego odbiory. Bo tak naprawdę na końcu tego całego łańcucha jest kurier, jest kierowca, który tę przesyłkę musi dostarczyć, przekazać to ładnie spakowane pudełko do odbiorcy. I tu jest bardzo istotna rola operatora logistycznego - powiedział Olejniczak.

Raben niczym one-stop-shop

Odnosząc się do tematu tzw. koncepcji one-stop-shop, przedstawiciel firmy Raben stwierdził, że operatorzy logistyczni działają w podobnym modelu. - Możemy to zaaplikować również do operacji logistycznych. Kompleksowy operator logistyczny odbiera towar od producenta, przechowuje go w magazynie, przepakowuje, ale też dostaje wartość dodaną w postaci przygotowania chociażby zestawów promocyjnych. Czy, poczynając już od usług co-designu, gdzie wspólnie z klientem projektujemy opakowania, przygotowujemy promocje, pakujemy te zestawy, kalendarze adwentowe czy sety produktowe; produkujemy, przechowujemy i również możemy dzięki rozbudowanej sieci rozesłać po całej Polsce czy też Europie - powiedział Olejniczak.

I dodał: - Usługa co-designu która polega na tym, że mamy swoich inżynierów, swoich podwykonawców, którzy dla producenta, szczególnie mniejszego, który nie ma rozbudowanego działu marketingu, nie zamawia bardzo dużych palet i serii produktowych, promocyjnych opakowań i standów, są w stanie zaprojektować z nim odpowiednie opakowanie, dostosowane do produktu. Dzięki temu unika nadwyżek w opakowaniach, w materiale, za które kupując produkt gotowy, pudełkowy, musi zapłacić i musi też dostosowywać swoje produkty pod np. stand. My jesteśmy w stanie zaprojektować ten stand, dostosować, zaoszczędzić na materiale, a to są spore oszczędności.

***

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.10.2025 11:37
Dagmara Gołek, Allegro: Co trzeci zakup kosmetyków na Allegro jest spontaniczny [FBK 2025]
Dagmara Gołek, group category manager beauty w Allegrowiadomoscihandlowe.pl

- Aż 45 proc. wszystkich respondentów zaczyna poszukania produktów od platform handlowych. Zapytaliśmy, których konkretnie i trzy czwarte osób odpowiedziało, że właśnie Allegro. Osoby, które wskazały Allegro, stanowią 36 proc. wszystkich badanych. Na drugim miejscu wskazano wyszukiwarkę Google‘a - mówiła podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Dagmara Gołek, group category manager beauty w Allegro.

A gdzie klient konwertuje? - 76 proc. osób, które zaczęły wyszukiwania od Allegro, tam właśnie finalizuje swoje transakcje. Co ciekawe, konsument rozpoczynający od searchu Google‘a aż w ponad 40 proc. przypadków również skonwertuje na Allegro, ponieważ tam się wysoko pozycjonujemy - powiedziała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka największego gracza na rynku e-commerce w Polsce podkreśliła, że Allegro "to nie tylko marketplace, ale również największa wyszukiwarka produktowa w kraju". - Myślę, że w związku z tym warto, aby w pełni skonsumować ten popyt, zabezpieczyć stocki dla naszej platformy, zanim rozpocznie się komunikacja państwa nowości - podpowiedziała.

Dlaczego klienci kupują kosmetyki online?

- W innym badaniu zapytaliśmy, dlaczego klient zdecydował się na zakupy online. Nikogo nie zdziwi, że atrakcyjna cena czy jej obniżka są kluczowe w tej decyzji, natomiast chciałabym zwrócić państwa uwagę na aspekt, który jeszcze kilka lat temu był uważany za największy bloker sprzedaży w internecie, działający na korzyść offline‘u, a dziś jest jedną z top trzech przewag e-commerce‘u. Jest to szybkość dostaw - powiedziała Dagmara Gołek.

Z badań wynika, że aż dwie trzecie zakupów kosmetycznych na Allegro jest planowanych, a największa pragmatyczna motywacja to stock-up i uzupełnienie zapasów, co oznacza, że ponad jedna trzecia transakcji to zakupy spontaniczne. - Jest to oczywiście największy potencjał do wykorzystania dla marketerów - zauważyła przedstawicielka Allegro.

Mężczyźni bardziej przywiązani do marek kosmetycznych

- Co ciekawe, mężczyźni okazali się najbardziej lojalni wobec marek, które okazały się dla nich skuteczne. Mniejszą lojalnością charakteryzują się konsumentki; są one bardziej otwarte na eksperymenty produktowe, na testowanie nowych marek. To ciekawy wniosek w kontekście planowania marketingu spersonalizowanego w obszarze kosmetyków - dodała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka Allegro powiedziała też, że pragmatyczną misję zakupową kosmetyków na Allegro realizuje się przede wszystkim poprzez sprzedaż produktów o większych pojemnościach, refilli i zestawów. Najpopularniejsze kategorie dla takiej misji to mydła, żele pod prysznic, szampony i odżywki.

- Z kolei misja emocjonalna jest adresowana przez marki poprzez materiały inspiracyjne, takie jak "rich content" w opisie oferty - dodała Gołek.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 13:57