StoryEditor
Apteki
25.08.2022 00:00

Apteka zapłaci karę za brak cen na kosmetykach

Kara nałożona przez Państwową Inspekcję Handlową dla apteki za brak cen ponad 300 produktach – głównie kosmetykach i suplementach diety – to 4 tys. zł. Właściciel naprawił błąd, tłumacząc go brakami kadrowymi i odwołał się. Zarówno UOKiK, jak i Naczelny Sąd Administracyjny decyzję utrzymały – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej podczas kontroli w jednej z aptek stwierdzili brak oznaczenia ceny na ponad 300 partiach towarów (z czego prawie 270 nie miało w ogóle oznaczenia cen jednostkowych). Były to głównie kosmetyki, suplementy diety i parafarmaceutyki. Brak cen nie dotyczył natomiast leków – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Wojewódzki inspektorat PIH nakazał oznakowanie produktów i zażądał podania przyczyny nieuwidocznienia cen. Kierownictwo apteki wyjaśniło, że był to wynik niedopatrzenia pracowników i braków kadrowych. Poinformowało także PIH o wykonaniu zaleceń pokontrolnych i umieszczeniu cen na towarach zgodnie z przepisami.

Mimo to apteka została ukarana na 4 tys. zł. Jak napisał DGP firma prowadząca aptekę odwołała się od tej decyzji do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale ten ją utrzymał. Sprawa trafiła więc do sądu administracyjnego, gdzie spółka przegrała. Stołeczny WSA oraz NSA oddaliły skargę na decyzję prezesa UOKiK oraz skargę kasacyjną.

Gazeta przypomina, że ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług nakazuje przedsiębiorcy, by w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidocznił cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Kara za niewykonanie tego obowiązku może wynieść nawet do 20 tys. zł.

W opisywanym przypadku NSA nie zgodził się ze spółką, że kara 4 tys. zł jest wygórowana. W uzasadnieniu zwrócił uwagę, że nie było to pojedyncze uchybienie wynikające z pomyłki, ponieważ żaden z oferowanych w aptece produktów niebędących lekami i produktami ściśle medycznymi nie był zaopatrzony w informację o cenie jednostkowej.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
21.05.2024 16:16
IQVIA: Rośnie sprzedaż w aptekach
Zarówno sprzedaż w aptekach stacjonarnych, jak i w e-commerce, rośnie dwucyfrowo fot. envato elements
W kwietniu 2024, w porównaniu do ubiegłego roku, dwucyfrowo wzrostła sprzedaż w aptekach. Dotyczy to zarówno aptek stacjonarnych, jak i e-commerce – pokazują najnowsze dane IQVIA Poland.

Z danych IQVIA Poland wynika, że polski rynek farmaceutyczny cały czas dynamicznie się rozwija.

W kwietniu 2024 apteki stacjonarne osiągnęły sprzedaż na poziomie 4,5 mld zł  i jest to wzrost  o 14,9 proc. w porównaniu do kwietnia 2023.

Średnia wartość sprzedaży w aptekach stacjonarnych w kwietniu osiągnęła 356 tys. zł i był to wzrost o 17,3 proc. w porównaniu do kwietnia 2023.

Dynamika rynku produktów bez recepty sięgnęła 9,6 proc.

Udział e-commerce sprzedaży produktów bez recepty wyniósł 8,2 proc.

Wartość farmaceutycznego rynku e-commerce osiągnęła 178 mln zł i jest to wzrost o 23,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Średnia wartość zamówienia w e-aptekach wyniosła 130,24 zł i jest to praktycznie tyle samo co rok temu.

Firmy farmaceutyczne, które w kwietniu br. osiągnęły największe wzrosty sprzedaży to Polpharma (+11,4 proc.), USP Zdrowie (+7,7 proc.), Aflofarm (+4,6 proc.).

Czytaj także: GUS: Aptek coraz mniej — jedna przypada teraz już na 2 996 osób

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.05.2024 16:49
Brytyjska sieć Boots na sprzedaż?
Jak podaje Bloomberg News, Walgreens, właściciel brytyjskiej sieci Boots, próbuje ją sprzedać i kontaktuje się z potencjalnymi nabywcami.

Bloomberg News opublikował informację, z której wynika, że Walgreens Boots Alliance kontaktuje się z potencjalnymi nabywcami w celu sprzedania brytyjskiej sieci drogeryjno-aptecznej Boots. Ma to być druga próba sprzedaży sieci w ciągu ostatnich dwóch lat.

Według Bloomberg News, firma współpracuje z doradcami w celu przeprowadzenia wstępnych rozmów z potencjalnymi oferentami, a sieć Boots ma być wystawiona na sprzedaż za około 7 miliardów funtów (8,78 miliarda dolarów).

Analityk Leerink Partners, Michael Cherny, stwierdził że wydzielenie ze spółki sieci Boots pozwoliłoby skupić się Walgreens Boots Alliance na jej podstawowej działalności w zakresie prowadzenia aptek detalicznych w USA i jednocześnie zarządzaniem działalnością związaną z opieką zdrowotną w USA.

Boots to brytyjska sieć apteczno-drogeryjna. W 2023 r. detalista otworzył pierwszy sklep oferujący wyłącznie kosmetyki Boots Beauty. Stało się to po tym, jak sieć poinformowała, że w ciągu 12 miesięcy zamknie 300 swoich placówek.

Czytaj więcej: Boots otwiera pierwszy sklep wyłącznie z kosmetykami

Walgreens Boots Alliance, Inc. to amerykański międzynarodowy holding z siedzibą w Deerfield w stanie Illinois, będący właścicielem sieci aptek Walgreens w USA i Boots w Wielkiej Brytanii, a także kilku firm zajmujących się produkcją i dystrybucją produktów farmaceutycznych.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. maj 2024 22:42