StoryEditor
Apteki
26.06.2020 00:00

Czy wzrośnie rola farmaceutów w Polsce?

Aktualnie w 13 krajach europejskich szczepienia przeciw grypie i innym chorobom zakaźnym wykonywane są w aptekach przez farmaceutów lub inny personel medyczny. Pozytywne doświadczenia przekonują kolejne kraje, które planują zezwolenie farmaceutom na wykonywanie szczepień u osób dorosłych. Do wprowadzenia takich usług w polskich aptekach przekonują twórcy raportu “Opieka Farmaceutyczna. Szczepienia przeciw grypie w aptekach”.

– Wzrastające potrzeby zdrowotne starzejącego się społeczeństwa, niedobory kadry medycznej i potrzeba zwiększenia efektywności wykorzystania nakładów, już w niedalekiej  przyszłości wpłyną na ewolucję modelu funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w wielu obszarach – czytamy w raporcie "Opieka Farmaceutyczna. Szczepienia przeciw grypie w aptekach”,

W dalszej jego części Koalicja na rzecz szczepień w aptekach, która jest jego autorem informuje, że farmaceuci są zawodem medycznym, którego kwalifikacje aktualnie nie są w pełni wykorzystywane przez system ochrony zdrowia. Można to zmienić poprzez wprowadzenie tzw. rozszerzonych usług farmaceutycznych, w których zakres weszłyby szczepienia ochronne u osób dorosłych w aptekach ogólnodostępnych.

– Pandemia COVID -19 dowodzi, jak nieobliczalne mogą być choroby zakaźne. W starzejącym się społeczeństwie zapadalność na choroby wirusowe będzie miała coraz  większy  wpływ na zdrowie publiczne i  koszty  zachorowań – przestrzegają twórcy raportu. 

Dalej w dokumencie czytamy, że dzisiejszy  system  nie  promuje  dostępności do szczepień i nie zachęca do szczepienia się. W Polsce wskaźniki wyszczepialności przeciw grypie utrzymują się od lat na niskim poziomie, nawet w grupach podwyższonego ryzyka obarczonych wysokim ryzykiem powikłań w wyniku zachorowań.

Farmaceuci choć są  istotnym  elementem  systemu  ochrony  zdrowia  publicznego, w niewielkim stopniu uczestniczą w zorganizowanych wysiłkach na rzecz zapobiegania chorobom, wydłużania życia oraz promowania zdrowia – czytamy w raporcie.

Koalicja na rzecz szczepień w aptekach, która powstała poprzez zrzeszenie Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy (OPZG), Naczelnej Izby Aptekarskiej (NIA) oraz Związku Zawodowego Pracowników Farmacji (ZZPF) przekonuje, że udział farmaceutów pracujących w aptekach ogólnodostępnych w wykonywaniu niektórych szczepień ochronnych jest rozwiązaniem stosowanym obecnie w 13 krajach europejskich, m.in. w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Grecji, Estonii i Portugalii.  

– Pozytywne doświadczenia przekonują kolejne kraje, które decydują się umożliwiać wykonywanie szczepień w aptekach. Uważamy, że zaangażowanie farmaceutów w wykonywanie szczepień  przeciw  grypie jest ważnym  krokiem  na drodze do osiągnięcia wskaźników wyszczepialności zapewniających odporność zbiorową – czytamy w raporcie.

Zdobycie nowych kompetencji przez farmaceutów i wprowadzenie możliwości przeprowadzania szczepień ochronnych w aptekach musi zostać poprzedzone zmianami legislacyjnymi. Apteki muszą też zostać odpowiednio przygotowane pod względem sanitarnym, organizacyjnym, logistycznym i posiadać wyszkolony personel do immunizacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. listopad 2025 02:23