StoryEditor
Apteki
26.05.2021 00:00

Rośnie liczba farmaceutów mogących szczepić pacjentów przeciw COVID-19

Blisko 9 tys. farmaceutów nabyło uprawnienia do wykonywania szczepień przeciw COVID-19, a niemal 6,3 tys. osób może dokonywać kwalifikacji.

Aby farmaceuta mógł w aptece wykonywać szczepienia przeciw COVID-19, niezbędne jest ukończenie przez niego dwustopniowego kursu złożonego z części teoretycznej i praktycznej.

– Pozytywne zaliczenie części teoretycznej, która prowadzona jest na platformie e-learningowej CMKP, umożliwia przystąpienie do części praktycznej realizowanej w centrach symulacji odpowiednich jednostek szkolących – informuje Naczelna Izba Aptekarska.

Kilkugodzinne zajęcia praktyczne dotyczą m.in.: zasad przygotowywania i podawania szczepionek przeciw COVID-19, prawidłowo przeprowadzonej resuscytacji krążeniowo-oddechowej czy podstępowania w przypadku pojawienia się wstrząsu anafilaktycznego u pacjenta po podaniu szczepionki.

Zaliczenie szkolenia w oparciu o egzamin praktyczny potwierdza zdobycie uprawnień do wykonywania szczepień przeciw koronawirusowi. Do tej pory blisko 9 tys. farmaceutów jest już przeszkolonych w tym zakresie.

Czytaj też: Będą szczepienia w aptekach. Prawdopodobnie już w czerwcu

Farmaceuci nabywają także umiejętności uprawniające do kwalifikacji pacjentów do szczepienia. Kurs trwający ponad 5 godzin realizowany jest w formie e-learningu i obejmuje m.in.: praktyczne aspekty obsługi aplikacji gabinet.gov.pl, w tym wystawienie i realizacja e-skierowania na szczepienie, kwalifikację oraz zasady wypełniania e-karty szczepień.

Ponadto farmaceuci zapoznają się zasadami dystrybucji szczepionek, jak i aktualnymi aspektami prawnymi dotyczącymi szczepień. Ukończenie kursu umożliwia otrzymanie certyfikatu, który uprawnia farmaceutę do kwalifikacji pacjenta do szczepienia. Aktualnie uprawnienia do przeprowadzania kwalifikacji nabyło blisko 6,3 tys. farmaceutów.

Obecnie w całej Polsce trwają nabory personelu medycznego, który zasili Narodowy Program Szczepień. Farmaceuci, którzy nabyli uprawnienia z zasad wykonywania i kwalifikacji do szczepień przeciw COVID-19, dołączają już do kadry medycznej punktów szczepień lub zespołów wyjazdowych.

Aby sprawnie skoordynować nabory personelu medycznego i umożliwić zaszczepienie jak największej liczby osób, Ministerstwo Zdrowia uruchomiło aplikację #SzczepimyRazem dzięki, której chętni do wykonywania szczepień przeszkoleni pracownicy medyczni mogą zarejestrować w aplikacji swój profil oraz znaleźć aktualne trwające nabory do punktów szczepień.

– Tych farmaceutów, którzy mają uprawnienia do szczepienia pacjentów gorąco zachęcam do rejestracji w tej aplikacji, zgłoszenia swojej kandydatury, a tym samym aktywnego włączenia się w realizację Narodowego Programu Szczepień – mówi Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2025 00:46