StoryEditor
Apteki
19.03.2021 00:00

Sprzedaż apteczna w lutym to niemal 3 mld zł

Rynek apteczny w lutym 2021 roku zanotował sprzedaż na poziomie 2,9 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2020 spadła o 395,1 mln zł (-11,8 proc.). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zwiększyła się o 86,5 mln zł (+3 proc.). Cały rok powinien jednak przynieść sprzedaż na poziomie 38,8 mld zł, czyli o 2,8 proc. więcej niż w roku 2020.

Obrót statystycznej apteki w lutym 2021 wyniósł 221 tys. zł, był to spadek o 9,1 proc. względem analogicznego okresu 2020 roku.

W porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. Wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się dla jednego analizowanego segmentu. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 969,6 mln zł i spadła o 90,3 mln zł (-8,5 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 850,8 mln zł i wzrosła o 107,1 mln zł (+14,4 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,1 mln zł i spadła o 414,1 mln zł (-27,2 proc.).

W porównaniu do poprzedniego miesiąca wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się w dwóch analizowanych segmentach. Sprzedaż leków refundowanych wzrosła o 116,6 mln zł (+13,7 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wzrosła o 193,6 mln zł (+29,5 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej spadła o 221,4 mln zł (-16,7 proc.).

Średnia cena detaliczna leku w lutym wyniosła 23,7 zł i wzrosła o 0,7 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2020 r. cena wzrosła o 7,6 proc. Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 29,6 zł (wzrost o 1.4 proc. vs luty 2020), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 29,9 zł (wzrost o 8,7 proc. vs luty 2020), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 18,5 zł (wzrost o 7,6 proc. vs luty 2020).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w lutym br. wyniosła 24,6 proc. i była niższa o 1,8 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2020 r., a w porównaniu do stycznia marża wzrosła o 1,8 proc.

W lutym refundacja leków osiągnęła wartość 728 mln zł, tj. o 8,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w lutym 24,7 proc. i był wyższy o 2,1 pp. W porównaniu do poprzedniego miesiąca oraz wyższy o 1 pp. w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku.

Prognoza: sprzedaż na koniec 2021 r. całego rynku aptecznego wyniesie 38,8 mld zł, o 2,8 proc. więcej niż w roku 2020. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,6 mld zł (+2,9 proc. w stosunku do 2020 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
09.04.2025 13:38
Zmiany w zarządzie Super-Pharm: nowi członkowie z doświadczeniem w branży FMCG i technologii
Super-Pharm

Zgodnie z najnowszym wpisem opublikowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, w spółce Super-Pharm doszło do znaczących zmian personalnych na szczeblu zarządczym. Ze składu zarządu wykreślono Michała Przybysza, który pełnił funkcję członka zarządu. To oznacza zakończenie jego kadencji i istotne przetasowanie w strukturze kierowniczej firmy.

W miejsce Michała Przybysza do zarządu powołano dwóch nowych członków – Tomasza Mietułkę oraz Tomasza Stryczyńskiego. Tomasz Mietułka posiada wieloletnie doświadczenie w branży FMCG, zdobyte m.in. w takich firmach jak Upfield, Makro oraz Unilever. Z kolei Tomasz Stryczyński związany był wcześniej z sektorem technologicznym, pracując w firmie eFitness, co może wskazywać na kierunek rozwoju kompetencji zarządu Super-Pharm.

Zmiany zostały formalnie zarejestrowane przez sąd, co oznacza ich oficjalne obowiązywanie. Tym samym, struktura zarządu spółki została poszerzona o dwóch nowych członków, co może mieć istotny wpływ na strategię operacyjną i dalszy rozwój sieci. Super-Pharm, jako znana sieć aptek i drogerii, funkcjonuje na rynku polskim od lat, a zmiany w kadrze zarządzającej mogą świadczyć o planowanych nowych kierunkach działania.

Obecna decyzja zarządcza wpisuje się w szerszy kontekst zmian organizacyjnych, jakie zachodzą w branży detalicznej i zdrowotnej. Rosnąca konkurencja i postępująca digitalizacja wymagają od spółek elastyczności i dostosowania kompetencji kadry zarządzającej. Nowi członkowie zarządu Super-Pharm mają doświadczenie zarówno w dużych korporacjach międzynarodowych, jak i w środowiskach technologicznych, co może przynieść firmie nowe impulsy rozwojowe.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zdrowie
11.03.2025 14:58
DOZ inspiruje kobiety kampanią "Zatrzymaj się dla siebie"
Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizycznemat.pras. DOZ.pl

Druga edycja kampanii "Zatrzymaj się dla siebie", która wystartowała z okazji Dnia Kobiet, ma przypominać kobietom o ich własnym dobrostanie oraz być zaproszeniem do refleksji i działania. Twórcy oraz zaproszeni do inicjatywy goście podkreślają, że dbanie o własne potrzeby nie powinno być luksusem, a koniecznością dla zachowania zdrowia i sprawności.

Czas na oddech i regenerację

Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Poprzez różnorodne działania kampania zachęca do regularnego poświęcania czasu na relaks i regenerację, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lepsze zdrowie. 

Głównym źródłem informacji o projekcie jest strona internetowa gdzie oprócz wyselekcjonowanych produktów znajdziemy praktyczne porady dotyczące pielęgnacji ciała i ducha, a także suplementacji. Dzięki krótkim filmom instruktażowym, m.in. z technikami masażu czy prostymi ćwiczeniami, wiedza przekazywana jest w łatwo przyswajalnej formie.

Dla osób szukających doraźnej ulgi od stresu, DOZ.pl przygotował transmisję na żywo na Instagramie z Leną Panczenko, ekspertką mindfulness, która podczas sesji prezentuje proste ćwiczenia oddechowe oraz techniki relaksacyjne. Ich praktykowanie pozwala redukować ból, uspokajać układ nerwowy i mózg, regulować akcję serca, a nawet zmieniać połączenia neuronalne.

Rozmowy, które dodają sił

Czasem wystarczy jedna inspirująca rozmowa, by zainicjować pozytywne zmiany w życiu. Dlatego do udziału w kampanii zostały zaproszone dwie wyjątkowe kobiety: Bogna Sworowska – modelka i bizneswoman oraz Daria Łukowska – popularyzatorka wiedzy o zdrowiu i śnie. W intymnych oraz motywujących rozmowach z Natalią Szymańczyk, znaną podcasterką i dziennikarką, opowiedzą o swoich osobistych doświadczeniach w poszukiwaniu wewnętrznej równowagi i sposobach radzenia sobie z wyzwaniami codzienności.

Święta [jak Dzień Kobiet] to również pretekst, aby powiedzieć stop. Teraz jest mój czas, skoncentruję się na sobie. Na swoim zdrowiu – psychicznym i fizycznym, dobrostanie, własnej przyjemności. Jeśli osiągniemy taki stan, że prawie codziennie czujemy się ze sobą dobrze, to jest to – mówi Bogna Sworowska w rozmowie.

Odcinki specjalne podcastu Natalii Szymańczyk będą dostępne w marcu na platformach Spotify i YouTube.

OZ.pl ma również niespodziankę: konkurs z nagrodami dla użytkowniczek portalu. Aby wziąć udział i mieć szansę wygranej, należy podzielić się swoimi sposobami na dbanie o siebie w wolnym czasie. Odpowiedzi (w formie komentarzy do posta na Instagramie) można publikować do 16 marca 2025 roku na profilu marki. Szczegóły konkursu zawarte są w regulaminie, dostępnym na stronie internetowej DOZ.pl.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 20:07