StoryEditor
Franczyza
29.06.2020 00:00

Drogeria nad morzem – pomysł na sezonowy biznes

Drogeria otwierana na pięć miesięcy, kiedy nad polskie morze tłumnie przybywają turyści. Taki model biznesu wybrała Magdalena Zieniewicz, która we współpracy z siecią Jasmin prowadzi już dwie sezonowe drogerie i myśli o kolejnej.

Magdalena Zieniewicz nad morzem spędza pół roku. Chociaż dziś mieszka w innej części kraju, bez morza nie wyobraża sobie życia – tutaj się wychowała i tutaj postanowiła prowadzić sezonowy biznes. Otworzyła sklep z książkami i dwie drogerie – już trzeci sezon ma przed sobą drogeria w Niechorzu, w tym roku ruszyła drogeria w Pogorzelicy, a w planach jest kolejna.

Skąd pomysł na drogerie? W okolicy nie było sklepów wyspecjalizowanych w kosmetykach. Właścicielce spodobały się też drogerie Jasmin i to ją zainspirowało. – Skontaktowaliśmy się z organizatorami sieci i na tyle ta współpraca nam się dobrze układa, że w tym roku postanowiłam otworzyć kolejny punkt – mówi Magdalena Zieniewicz.

Właścicielka sklepów miała wcześniej doświadczenie w handlu, ale nie prowadziła sklepu kosmetycznego, więc pomoc praktyków z tej branży była konieczna. Można powiedzieć, że sieć Jasmin w takim przypadku prowadzi przedsiębiorcę za rękę – pomaga rozplanować sklep, rekomenduje określone grupy towarów i współpracę z konkretnymi producentami, pomaga w negocjacjach warunków handlowych. Szczególnie jest to ważne na starcie, z czasem właściciel sklepu nabiera doświadczenia, nawiązuje relacje z dostawcami i zaczyna czuć się pewniej podejmując biznesowe decyzje. – Kiedy otwieraliśmy pierwszy sklep w Niechorzu z pomocą przyszła nam pani Małgosia (Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka, manager ds. franczyzy sieci drogerii Jasmin – red.), która zatowarowała sklep, bo w takim gąszczu produktów faktycznie trudno jest się poruszać. Teraz już staramy się dobierać sami asortyment kierując się specyfiką sprzedaży sezonowej. Polega ona na tym, że mamy tu pełen przekrój klientów, staramy się mieć jak najwięcej jak najbardziej różnorodnego towaru, żeby każdy mógł sobie coś dobrać – tłumaczy Magdalena Zieniewicz.

Na półkach nadmorskich drogerii pani Magdy dominują kosmetyki pielęgnacyjne. Najważniejszą kategorią są produkty do opalania. Na kolejnych miejscach właścicielka wymienia produkty do kąpieli i pielęgnacji ciała. – Oprócz peelingów, nad morzem peelingi się nie sprzedają, bo nikt nie chce uszczknąć ani grama opalenizny – śmieje się właścicielka drogerii. – Najmniej sprzedajemy kosmetyków kolorowych, od trzech lat staram się wyjść z tego asortymentu do absolutnego minimum, typu tusze do rzęs i podkłady do twarzy – dodaje. 

W sezonie nie wszystko udaje się sprzedać. Co zrobić z towarem, który został w sklepie? – Nie wszyscy, ale coraz więcej firm, producentów i hurtowni, idzie nam na rękę i możemy zwrócić towar. Rozliczamy się tylko za to, co sprzedaliśmy. To jest dla nas najwygodniejsza forma. W pozostałych przypadkach możemy wymienić towar na nowy, jeżeli się przeterminuje.

Nadmorski biznes nie jest łatwy, ponieważ jest to działalność sezonowa, w ogromnym stopniu uzależniona od warunków pogodowych. Początek sezonu zazwyczaj zaczyna się długim weekendem majowym, a kończy w połowie września. Bardzo duży udział w kosztach prowadzenia działalności ma najem lokalu. – Koszty dzierżawy są ekstremalnie wysokie, niestety, przez sporą część sezonu pracujemy właśnie na nie. Z tego powodu mamy nieco wyższe marże na produktach niż inne drogerie Jasmin. Klienci już do tego przywykli, że w nadmorskich miejscowościach jest zawsze drożej. Staramy się jednak wypośrodkować ceny, działamy też okazyjnie rabatami – mówi Magdalena Zieniewicz.

Jakie jeszcze są krytyczne punkty prowadzenia nadmorskiej działalności? Kradzieże. – Sklep w Niechorzu ma 50 mkw. a w Pogorzelicy 30 mkw. W ubiegłym roku miałam większy lokal w Niechorzu i wróciłam do mniejszego, ponieważ kradzieże są bardzo częste i personel nie jest w stanie zapanować równocześnie nad wszystkim– tłumaczy.

Kolejny obszar, to pracownicy. – Bardzo trudno jest znaleźć fajnych ludzi do pracy sezonowej, ale w tym roku udało mi się to – dziewczyny dbają o sklep, bardzo dobrze radzą sobie z obsługą klientów. Mam nadzieję, że za rok będziemy znów współpracować – mówi Magdalena Zieniewicz.  

Ile trzeba mieć środków, żeby otworzyć sezonową drogerię? Magdalena Zieniewicz odpowiada otwarcie: – Około 50 tys. zł na urządzenie i zatowarowanie sklepu, ponieważ trzeba kupić towar za gotówkę, hurtownie nie chcą pracować na zasadzie odroczonej płatności z nowymi klientami. Tak było kiedy otwierałam pierwszy sklep. Teraz, gdy uruchamiałam drogerię w Pogorzelicy już dostawcy mieli do mnie zaufanie i nie potrzebowałam tak dużego wkładu finansowego.

Drogeria w Pogorzelicy ma 30 mkw. Właścicielka szuka estetycznych, ale niedrogich rozwiązań. Towar stanął na regałach Ikea i na firmowych POS-ach dostawców

Sklep w Pogorzelicy ruszył kilka dni temu w szczególnych okolicznościach pandemii. Nie wpłynęło to jednak na nadmorski biznes. –  W weekend z Bożym Ciałem, w porównaniu do ubiegłego roku, było więcej klientów i wyższe utargi. Patrząc na poziom rezerwacji w pensjonatach i zapowiedzi, że Polacy zamierzają w tym roku spędzać urlopy w kraju, spodziewamy się, że to będzie dobry rok – stwierdza Magdalena Zieniewicz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
19.05.2025 12:04
Pierwsza franczyza Avon w Polsce już działa. Czy każda konsultantka może otworzyć sklep?
Od 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki Avon mat.prasowe

Avon podejmuje kolejny krok w swojej strategii wielokanałowej, otwierając pierwszy w Polsce punkt franczyzowy. Od soboty 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki.

Punkt franczyzowy, podobnie jak wcześniejsze wejście do sieci Rossmann, to kolejny istotny kanał sprzedaży, który nie tylko wzmacnia działalność prawie 146 tys. konsultantek Avon w Polsce, ale także pozwala realizować im marzenia o własnym biznesie beauty.

Avon, po wejściu do największej w Polsce sieci drogerii, poinformował swoje konsultantki (oraz osoby, marzące o własnym biznesie beauty) o możliwości otwierania własnych punktów na zasadach franczyzy. Teraz w Wola Parku pojawiła się pierwsza taka wyspa, otwierając nowy rozdział działalności marki w Polsce. 

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa  
Avon mat.prasowe

Firma potwierdziła, że planuje dalszą ekspansję modelu franczyzowego w innych lokalizacjach w kraju, oferując przedsiębiorczym partnerom wyjątkową okazję do współpracy z silną i rozpoznawalną marką kosmetyczną.

– Warszawa to nasz pierwszy krok w rozwoju modelu franczyzowego. W planach mamy kolejne otwarcia, aby nasze produkty były dostępne i dawały kobietom siłę – podkreśla Adrian Adamczyk, Head of Omnichannel Avon Polska.

Więcej na ten temat w artykule Adrian Adamczyk, Avon: Wierzymy, że siła naszej marki tkwi w relacjach – a Konsultantki są ich sercem

Z przyjemnością witamy Avon w gronie najemców Wola Parku. Jest to marka doskonale znana naszym klientom, więc cieszymy się, że wraz z nowym otwarciem zyskają oni jeszcze łatwiejszy dostęp do swoich ulubionych kosmetyków. Stale rozwijamy naszą ofertę zakupową o nowe sklepy i zróżnicowane koncepty, aby dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe. Tym bardziej cieszy nas, że możemy przyczynić się do rozwoju konceptu franczyzowego Avon i ugościć w Wola Parku pierwszy tego rodzaju punkt – komentuje Emilia Szkudlarek, dyrektorka centrum handlowego Wola Park.

Właścicielką pierwszego punktu franczyzowego została wieloletnia konsultantka Avon, która zdecydowała się na rozwój w nowej roli.

Avon towarzyszy mi już od wielu lat, zaczynałam jako konsultantka, następnie zostałam Liderem Sprzedaży, a obecnie pełnię rolę Okręgowego Menadżera Sprzedaży. Możliwość otwarcia oficjalnego stoiska Avon w wiodącym centrum handlowym w Warszawie to dla mnie wyróżnienie i spełnienie biznesowych marzeń. Wierzę w tę markę, jej wartości i jakość produktów. Zależy mi, by wyspa Avon była nie tylko punktem sprzedaży, ale przestrzenią spotkań, inspiracji i piękna – mówi Aneta Kopciewicz, franczyzobiorczyni Avon w Wola Parku. – Chcę, aby każda osoba odwiedzająca nasze stoisko czuła się wyjątkowo i mogła odkrywać nowe produkty, które podkreślą jej naturalne piękno. To dla mnie ogromna radość móc wspierać innych w ich codziennych wyborach kosmetycznych i pomagać im czuć się pewniej – dodaje.

Odwiedzający stoisko w warszawskim centrum handlowym mogą wybierać z kolekcji 450 produktów z kluczowych kategorii: zapachy, makijaż, pielęgnacja twarzy oraz higiena. W ofercie wyspy znajdują się zarówno bestsellery marki, jak i nowości. Portfolio zostało zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby różnych grup klientów. Dodatkowo, na miejscu czekają na nich specjalnie przygotowane promocje i niespodzianki.

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa
Avon mat.prasowe

Avon dynamicznie rozwija swoją sieć punktów franczyzowych. Do tej pory otwarto już ponad 70 sklepów w Turcji, dwa w Wielkiej Brytanii i cztery w Rumunii. Oferta franczyzowa skierowana jest zarówno do konsultantek, jak i partnerów zewnętrznych. Każdy, kto jest zainteresowany współpracą z marką w Polsce, może zgłosić swoje zainteresowanie na specjalnie utworzoną skrzynkę mailową: sklepy @avon.com

Franczyzobiorcy mogą liczyć na pełne wsparcie w uruchomieniu biznesu.

Zobacz też: Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
11.01.2024 10:00
Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców
Portal franczyzawhandlu.pl ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijaćmateriały własne
Franczyzawhandlu.pl to portal dla obecnych i przyszłych franczyzobiorców, dla ludzi szukających pomysłu na ciekawy i dochodowy biznes, a także baza wiedzy dla tych, którzy chcą skutecznie rozwijać już prowadzone biznesy. Jesteś przedsiębiorcą? Koniecznie sprawdź, co jeszcze znajdziesz się na stronach portalu franczyzawhandlu.pl.

Projekt franczyzawhandlu.pl dedykowany jest m.in. przyszłym przedsiębiorcom, osobom poszukującym pomysłu na siebie i swoją przyszłość, a także tym, którzy szukają wskazówek, jak efektywnie rozwijać już prowadzony biznes w ramach systemów franczyzowych i partnerskich. Portal ma pomagać im odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych, a także nawigować w poruszaniu się między urzędami.

Serwis ma być platformą wymiany myśli i pomysłów, a nie jedynie miejscem, w którym publikuje się metryczki i oferty. Kluczową misją portalu będzie tworzenie społeczności dla małych i średnich firm detalicznych z sektora FMCG.

 

Przewodnik dla franczyzobiorców

 

Portal ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijać. Na stronach portalu podpowiadamy, jak otworzyć własny biznes i efektywnie nim zarządzać. Nie zabraknie porad dla przedsiębiorców na temat obecnych i przyszłych rozwiązań prawnych, sukcesji, sporządzania umów czy też zatrudnienia cudzoziemców lub osób z niepełnosprawnościami (ale pełnosprawnych w biznesie).

Dziennikarze, eksperci i naukowcy współpracujący w ramach projektu będą chcieli wspierać przedsiębiorców w dokonywaniu właściwych wyborów biznesowych, szkoleniu i doskonaleniu. Będą wskazywać jak skutecznie rozwijać biznes i utrzymać jego konkurencyjność na bardzo wymagającym rynku. Pomogą tworzyć przewodnik technologiczny franczyzobiorcy, który pozwoli wykorzystać obecny potencjał biznesu, a także nawigować w nowej, cyfrowej, pełnej wyzwań rzeczywistości.

Wielu franczyzobiorców polega na własnym doświadczeniu i wiedzy. Portal franczyzawhandlu.pl będzie miał za zadanie przekonanie ich do testowania i wdrażania nowych rozwiązań tak produktowych, jak i komunikacyjnych (social media), ale także technologii i narzędzi pozwalających efektywniej zarządzać placówkami handlowymi (personelem, zamówieniami, asortymentem, itd.).

 

Franczyzobiorcy fundamentem gospodarki

 

Serwis będzie budował prestiż i pozytywny wizerunek franczyzobiorców i niezależnych detalistów. Pokażemy, że sektor małych i średnich przedsiębiorców to fundament polskiej gospodarki i społeczności lokalnej. To ludzie, którzy odnoszą sukces i z których społeczeństwo powinno być dumne.

– Chcemy pokazywać ludzi prowadzących swoje sklepy, bohaterów codzienności, którzy budują siłę lokalnych gospodarek i integrują wokół siebie lokalne społeczności. - Trzeba to pokazać i pomóc im, aby mogli jeszcze szerzej dzielić się swoją energią, wiedzą i inicjatywą. Chcemy, aby byli przykładem i inspiracją dla innych przedsiębiorców – podkreśla Tomasz Kolmasiak, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

 

Poprawiać biznes, edukować przedsiębiorców

 

Franczyzawhandlu.pl ma służyć edukacji, szkoleniu, ale także pracy nad nawykami oraz przyzwyczajeniami właścicieli sklepów franczyzowych i sklepów niezależnych. To wszystko po to, aby lepiej rozumieli oni, dlaczego tak potrzebne są im nowe rozwiązania, technologie, koncepty marketingowe i produktowe oraz w jaki sposób wdrożenie zmian w sklepach będzie w stanie podnieść konkurencyjność i atrakcyjność placówek dla konsumenta.

Jednym z kluczowych zadań portalu będzie pomoc prowadzącym sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe w modernizacji już działających placówek. Platforma ma łączyć doświadczenie i wiedzę weteranów niezależnego handlu z innowacjami i nowościami, które oferują producenci FMCG i dostawcy usług. Będziemy wspierać ich we wdrażaniu rozwiązań i wprowadzaniu nowych produktów, które mogą pomóc nie tylko we wzroście sprzedaży, ale także zdobyciu nowych klientów.

– Wielu właścicieli sklepów z długim stażem mówi: "Handluję od 5, 10, 20, 30 lat i wiem najlepiej, co jest najlepsze dla mojego sklepu i klientów". Naszym zdaniem też tak jest, ale to nie znaczy, że te placówki nie mogą działać jeszcze lepiej i efektywniej, przynosząc korzyści nie tylko właścicielowi, ale także dostawcom. Dlatego na konkretnych przykładach będziemy pokazywać, jak wdrożenia nowych rozwiązań i wprowadzanie dodatkowych kategorii produktowych, czy nowości, jest w stanie zapewnić swoim klientom lepszą ofertę, cenę i jakość obsługi – kreśli wizję portalu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl, którego redakcja współtworzy projekt dedykowany franczyzie.

I dodaje: – Będziemy wskazywać, jak zmienia się otoczenie rynkowe i konsument, jakich zmian wymaga zarządzanie sklepem, a przede wszystkim zarządzanie kategorią. Chcemy to robić we współpracy z najlepszymi ekspertami, w tym dostawcami, ale także detalistami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie zmian skutkujących bardzo pozytywnymi efektami. Będziemy konsekwentnie pokazywać i namawiać do tego przedsiębiorców.

Nowy portal będzie platformą dla największych firm takich jak Unilever, Mondelez, Nestle, Calsberg czy Żywiec, które będą chciały w sposób wiarygodny komunikować się z detalistami, aby pokazać im, że można w stosunkowo prosty sposób pracować efektywniej zwiększając sprzedaż z mkw. i budować marże i czerpać większe zyski z prowadzonego biznesu.

 

Niepełnosprawności nie mogą być barierą

 

Zrównoważona zielona transformacja nie dotyczy tylko największych firm, ale także sektora MŚP. Chcemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes. Kwestie związane z raportowaniem ESG będą miały wpływ na całą gospodarkę, dlatego sektor MŚP także powinien się przygotować do nadchodzących zmian, jak również rozwijać wiedzę i świadomość w kwestii zrównoważonego biznesu i wszystkich jego aspektów. Będziemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes.

Ważną częścią misji naszego serwisu będzie promocja inkluzywności i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Chcemy pokazywać, że biznes mogą prowadzić wszyscy, którzy tego chcą i mają odpowiednią wiedzę. – Niepełnosprawności nie mogą być barierą rozwoju osobistego i biznesowego; chcemy pokazać, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami mogą nie tylko prowadzić sklep franczyzowy, ale także pomagać franczyzodawcom tworzyć placówki przyjazne dla ludzi z niepełnosprawnościami – podkreśla Ewelina Marczukajtis, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

Oprócz tego na portalu nie zabraknie najnowszych informacji ze świata biznesu franczyzowego. Otwarcia kolejnych placówek, przejęcia, zmiany prezesów, wywiady z najważniejszymi osobami z branży, innowacje oraz nowe produkty i usługi – to tylko wycinek tego, co znajdzie na łamach nowego portalu franczyzawhandlu.pl.

Aby ułatwić wybór osobom chcącym otworzyć własny punkt franczyzowy, prezentujemy katalog kilkudziesięciu systemów dostępnych na polskim rynku. Będzie on systematycznie poszerzany o nowe franczyzy.

Obecna wersja portalu jest dopiero pierwszym krokiem w rozwoju tego projektu. W przyszłości planujemy kolejne moduły edukacyjne, a także rozwijanie platformy, która integrowałaby wokół siebie przedsiębiorców prowadzących sklepy, punkty usługowe i gastronomiczne, ale także ekspertów i praktyków oraz franczyzodawców, tak aby zaoferować miejsce dialogu i wypracowania nowych rozwiązań dla sektora MSP.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2025 05:37