StoryEditor
Franczyza
17.12.2019 00:00

Kosmeteria poszukuje nowego partnera wśród sieci drogeryjnych

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria poszukuje nowego partnera biznesowego wśród sieci drogeryjnych i dystrybutorów kosmetyków. Zarząd Kosmeterii prowadzi rozmowy z drogeriami Jasmin i PGD Polska oraz z Drogeriami Polskimi i Błyskiem. Decyzja z kim stowarzyszenie się zwiąże ma zapaść na początku przyszłego roku. Kosmeteria nie chce zmieniać szyldu. Liczy na połączenie sił w zakupach i działaniach marketingowych.

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria poszukuje nowego partnera biznesowego wśród sieci drogeryjnych i dystrybutorów kosmetyków. Zarząd Kosmeterii prowadzi rozmowy z drogeriami Jasmin i z firmą dystrybucyjną PGD Polska, która jest organizatorem i operatorem sieci oraz z Drogeriami Polskimi i jej organizatorem oraz głównym dostawcą – firmą Błysk.

Prowadzimy rozmowy na temat wspólnych działań promocyjno-marketingowych. Bierzemy je pod uwagę, oczywiście po spełnieniu określonych wymogami prawnymi warunków – potwierdza Teresa Stachnio, członek zarządu sieci drogerii Jasmin.

Podobnie, jak sieć Jasmin zaprezentowaliśmy nasz pomysł na biznes i na współpracę z Kosmeterią na walnym zgromadzeniu Stowarzyszenia. Obecnie czekamy na decyzję zarządu Kosmeterii – potwierdza Krzysztof Duda, wiceprezes zarządu sieci DP Drogerie Polskie i dyrektor handlowy hurtowni Błysk.

Od marca 2016 r. stowarzyszenie Kosmeteria było związane z firmą Ambra –  dystrybutorem ze Śląska, organizatorem i głównym dostawcą franczyzowej sieci drogerii Koliber. Na mocy zawartego porozumienia Ambra stała się także wiodącym dystrybutorem dla Kosmeterii. W 2018 r. Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria zacieśniło i zmieniło profil współpracy z firmą Ambra. „Do tej pory Ambra była głównym dostawcą dla Kosmeterii i skupiała się na działaniach sprzedażowych. Teraz koncepcja współpracy ze sklepami zmieniła się i Ambra będzie także wspierać detalistów szeregiem działań marketingowych, zachowując oczywiście dotychczasową rolę głównego dostawcy” – informował wówczas zarząd Stowarzyszenia.

Działania te okazały się jednak zdaniem Kosmeterii niewystarczające. ­– Nasze sklepy w większości mają profil kosmetyczny. W sklepach chemiczno-kosmetycznych wyraźnie widać zmiany ewolucyjne w kierunku kosmetycznym. Ambra jest zdecydowanie hurtownią chemiczną i nie spełnia naszych oczekiwań. Nie zostały również wprowadzone działania marketingowe, o jakich rozmawialiśmy. Niestety, dziś wydawanie gazetki reklamowej to w naszym odczuciu za mało – mówi Jerzy Smoczyk, prezes Stowarzyszenia Sklepów Kosmeteria. Firma Ambra nie komentuje sytuacji.

Ponad 100 sklepów zrzeszonych w stowarzyszeniu Kosmeteria potrzebuje zaplecza w postaci magazynu centralnego, który zaoferuje przede wszystkim duży wybór kosmetyków. Niezbędne, zdaniem zarządu sieci, są także nowoczesne narzędzia marketingowe i sprzedażowe – promocje w mediach społecznościowych, atrakcyjne promocje cenowe oraz szczególnie zakupowa aplikacja mobilna. Te potrzeby mogą spełnić zarówno Drogerie Polskie, jak i drogerie Jasmin.

Za Drogeriami Polskimi stoi firma dystrybucyjna Błysk (14,5 tys. SKU, 8,2 tys. mkw. powierzchni magazynowej, marki masowe, na wyłączność i własne). Sieć prowadzi szereg akcji promocyjnych i ma własną sprzedażową aplikację mobilną Klub DP, którą wprowadziła jako pierwsza spośród franczyzowych organizacji drogeryjnych.

Zapleczem dla sieci Jasmin jest firma PGD Polska (18 tys. SKU, 24 tys. mkw. powierzchni magazynowej, marki masowe, na wyłączność i własne). Sklepy mają do dyspozycji szereg akcji promocyjnych i aplikację sprzedażową wdrożoną we współpracy z firmą ZenCard. Obie sieci – Jasmin i Drogerie Polskie zaproponowały Kosmeterii wsparcie we wdrażaniu rozwiązań, które same już zastosowały. 

Franczyzowe sieci drogeryjne deklarują, że dążą do standaryzacji i umacniania swojej marki na rynku, w myśl zasady „nie ilość, a jakość”. Tymczasem Kosmeteria nie chce zmieniać szyldu, nie planuje przekształcania się w inną sieć. – Chcemy połączyć działania marketingowe, razem będziemy mieć większy potencjał zakupowy. Gdyby wszystkie sieci franczyzowe wspólnie negocjowały z producentami, każdy chciałby z nami rozmawiać. Nie chcemy jednak być wchłonięci przez inną sieć – mówi Jerzy Smoczyk. Podkreśla także, że sklepy muszą mieć możliwość zaopatrywania się u różnych dystrybutorów przy zachowaniu wiodącej pozycji głównego operatora.  Wśród hurtowni, z którymi Kosmeteria chciałaby pracować wymienia również rzeszowską Sonię, podkreślając jej bardzo dobrą pozycję na rynku kosmetycznym.

–  W tej branży trudno jest pracować z jednym dostawcą. Jako przykład podam, że mając w swoim sklepie 17 szaf  kosmetyków kolorowych współpracuję z 12 dostawcami. Jeżeli sieć jest oparta na jednej hurtowni to zawsze będą faworyzowane produkty, które są w niej dostępne. Taki model jest bardzo krótkowzroczny i z biegiem czasu sklep staje się mało atrakcyjny – mówi Jerzy Smoczyk. Swoje spojrzenie na biznes uzasadnia także dużymi różnicami pomiędzy poszczególnymi sklepami, które uniemożliwiają ich pełną standaryzację.

 – Członków naszego stowarzyszenia podzieliłbym przynajmniej trzy grupy: sklepy, które handlują produktami selektywnymi, produktami ze średniej półki oraz produktami z niskiej półki, w tym chemią. Inny podział dotyczy lokalizacji, trzeba wziąć pod uwagę, czy jest to sklep osiedlowy, ilu ma mieszkańców dane miasto, jak daleko jest położone od dużej aglomeracji. Rozbieżność wartości koszyka jest tak duża, że trudno wrzucać wszystkie sklepy do jednego worka. W naszej filozofii chcemy zapewnić wszystkim możliwie dobre warunki. Pieniądze muszą wracać do sklepów, które je wypracowały. Wszystkie nasze rozwiązania idą w takim kierunku, aby sklepy zostały pod szyldem Kosmeterii i dalej funkcjonowały w ramach stowarzyszenia przy zachowaniu swojej pełnej niezależności – wyjaśnia.

Co na to sieci, które rozpoczęły rozmowy z Kosmeterią? – Wykorzystując know-how i zasoby personalne drogerii Jasmin jest możliwa współpraca z jednoczesnym poszanowaniem odrębności naszych firm – deklaruje Teresa Stachnio. – Głównym logistą dla drogerii Jasmin jest PGD Polska. Dzięki tej współpracy można zaplanować i zrealizować większość działań promocyjnych. Bezpośrednia współpraca i opieka handlowa ze strony magazynu centralnego gwarantuje szybkie dostawy do sklepów – zapewnia.

–  Zaproponowaliśmy Kosmeterii kilka rozwiązań dotyczących wzajemnej współpracy. Począwszy od pełnego serwisu dla sieci świadczonego przez Błysk po ścisłą współpracę na linii Kosmeteria-Drogerie Polskie, gdzie Błysk występuje jako zaplecze logistyczne. Jak powszechnie wiadomo, standardy sieci DP narzucają konkretne wymogi zarówno w obszarze wizualnym drogerii jak i informatycznym, a to wszystko w celu zapewnienia dobrego postrzegania wizerunku sieci, jak i sprawnego funkcjonowania aplikacji Klub DP. Stąd też, będąc świadomymi finansowych wyzwań związanych z takimi ewentualnymi inwestycjami, zaproponowaliśmy szereg możliwości wsparcia dla zdecydowanych na nie członków sieci Kosmeteria – wyjaśnia Krzysztof Duda.

Prezes stowarzyszenia Kosmeteria zapowiada, że decyzja, z kim sieć się zwiąże zapadnie wkrótce. – Ogłosimy ją na początku nowego roku – mówi Jerzy Smoczyk.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
19.05.2025 12:04
Pierwsza franczyza Avon w Polsce już działa. Czy każda konsultantka może otworzyć sklep?
Od 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki Avon mat.prasowe

Avon podejmuje kolejny krok w swojej strategii wielokanałowej, otwierając pierwszy w Polsce punkt franczyzowy. Od soboty 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki.

Punkt franczyzowy, podobnie jak wcześniejsze wejście do sieci Rossmann, to kolejny istotny kanał sprzedaży, który nie tylko wzmacnia działalność prawie 146 tys. konsultantek Avon w Polsce, ale także pozwala realizować im marzenia o własnym biznesie beauty.

Avon, po wejściu do największej w Polsce sieci drogerii, poinformował swoje konsultantki (oraz osoby, marzące o własnym biznesie beauty) o możliwości otwierania własnych punktów na zasadach franczyzy. Teraz w Wola Parku pojawiła się pierwsza taka wyspa, otwierając nowy rozdział działalności marki w Polsce. 

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa  
Avon mat.prasowe

Firma potwierdziła, że planuje dalszą ekspansję modelu franczyzowego w innych lokalizacjach w kraju, oferując przedsiębiorczym partnerom wyjątkową okazję do współpracy z silną i rozpoznawalną marką kosmetyczną.

– Warszawa to nasz pierwszy krok w rozwoju modelu franczyzowego. W planach mamy kolejne otwarcia, aby nasze produkty były dostępne i dawały kobietom siłę – podkreśla Adrian Adamczyk, Head of Omnichannel Avon Polska.

Więcej na ten temat w artykule Adrian Adamczyk, Avon: Wierzymy, że siła naszej marki tkwi w relacjach – a Konsultantki są ich sercem

Z przyjemnością witamy Avon w gronie najemców Wola Parku. Jest to marka doskonale znana naszym klientom, więc cieszymy się, że wraz z nowym otwarciem zyskają oni jeszcze łatwiejszy dostęp do swoich ulubionych kosmetyków. Stale rozwijamy naszą ofertę zakupową o nowe sklepy i zróżnicowane koncepty, aby dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe. Tym bardziej cieszy nas, że możemy przyczynić się do rozwoju konceptu franczyzowego Avon i ugościć w Wola Parku pierwszy tego rodzaju punkt – komentuje Emilia Szkudlarek, dyrektorka centrum handlowego Wola Park.

Właścicielką pierwszego punktu franczyzowego została wieloletnia konsultantka Avon, która zdecydowała się na rozwój w nowej roli.

Avon towarzyszy mi już od wielu lat, zaczynałam jako konsultantka, następnie zostałam Liderem Sprzedaży, a obecnie pełnię rolę Okręgowego Menadżera Sprzedaży. Możliwość otwarcia oficjalnego stoiska Avon w wiodącym centrum handlowym w Warszawie to dla mnie wyróżnienie i spełnienie biznesowych marzeń. Wierzę w tę markę, jej wartości i jakość produktów. Zależy mi, by wyspa Avon była nie tylko punktem sprzedaży, ale przestrzenią spotkań, inspiracji i piękna – mówi Aneta Kopciewicz, franczyzobiorczyni Avon w Wola Parku. – Chcę, aby każda osoba odwiedzająca nasze stoisko czuła się wyjątkowo i mogła odkrywać nowe produkty, które podkreślą jej naturalne piękno. To dla mnie ogromna radość móc wspierać innych w ich codziennych wyborach kosmetycznych i pomagać im czuć się pewniej – dodaje.

Odwiedzający stoisko w warszawskim centrum handlowym mogą wybierać z kolekcji 450 produktów z kluczowych kategorii: zapachy, makijaż, pielęgnacja twarzy oraz higiena. W ofercie wyspy znajdują się zarówno bestsellery marki, jak i nowości. Portfolio zostało zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby różnych grup klientów. Dodatkowo, na miejscu czekają na nich specjalnie przygotowane promocje i niespodzianki.

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa
Avon mat.prasowe

Avon dynamicznie rozwija swoją sieć punktów franczyzowych. Do tej pory otwarto już ponad 70 sklepów w Turcji, dwa w Wielkiej Brytanii i cztery w Rumunii. Oferta franczyzowa skierowana jest zarówno do konsultantek, jak i partnerów zewnętrznych. Każdy, kto jest zainteresowany współpracą z marką w Polsce, może zgłosić swoje zainteresowanie na specjalnie utworzoną skrzynkę mailową: sklepy @avon.com

Franczyzobiorcy mogą liczyć na pełne wsparcie w uruchomieniu biznesu.

Zobacz też: Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
11.01.2024 10:00
Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców
Portal franczyzawhandlu.pl ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijaćmateriały własne
Franczyzawhandlu.pl to portal dla obecnych i przyszłych franczyzobiorców, dla ludzi szukających pomysłu na ciekawy i dochodowy biznes, a także baza wiedzy dla tych, którzy chcą skutecznie rozwijać już prowadzone biznesy. Jesteś przedsiębiorcą? Koniecznie sprawdź, co jeszcze znajdziesz się na stronach portalu franczyzawhandlu.pl.

Projekt franczyzawhandlu.pl dedykowany jest m.in. przyszłym przedsiębiorcom, osobom poszukującym pomysłu na siebie i swoją przyszłość, a także tym, którzy szukają wskazówek, jak efektywnie rozwijać już prowadzony biznes w ramach systemów franczyzowych i partnerskich. Portal ma pomagać im odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych, a także nawigować w poruszaniu się między urzędami.

Serwis ma być platformą wymiany myśli i pomysłów, a nie jedynie miejscem, w którym publikuje się metryczki i oferty. Kluczową misją portalu będzie tworzenie społeczności dla małych i średnich firm detalicznych z sektora FMCG.

 

Przewodnik dla franczyzobiorców

 

Portal ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijać. Na stronach portalu podpowiadamy, jak otworzyć własny biznes i efektywnie nim zarządzać. Nie zabraknie porad dla przedsiębiorców na temat obecnych i przyszłych rozwiązań prawnych, sukcesji, sporządzania umów czy też zatrudnienia cudzoziemców lub osób z niepełnosprawnościami (ale pełnosprawnych w biznesie).

Dziennikarze, eksperci i naukowcy współpracujący w ramach projektu będą chcieli wspierać przedsiębiorców w dokonywaniu właściwych wyborów biznesowych, szkoleniu i doskonaleniu. Będą wskazywać jak skutecznie rozwijać biznes i utrzymać jego konkurencyjność na bardzo wymagającym rynku. Pomogą tworzyć przewodnik technologiczny franczyzobiorcy, który pozwoli wykorzystać obecny potencjał biznesu, a także nawigować w nowej, cyfrowej, pełnej wyzwań rzeczywistości.

Wielu franczyzobiorców polega na własnym doświadczeniu i wiedzy. Portal franczyzawhandlu.pl będzie miał za zadanie przekonanie ich do testowania i wdrażania nowych rozwiązań tak produktowych, jak i komunikacyjnych (social media), ale także technologii i narzędzi pozwalających efektywniej zarządzać placówkami handlowymi (personelem, zamówieniami, asortymentem, itd.).

 

Franczyzobiorcy fundamentem gospodarki

 

Serwis będzie budował prestiż i pozytywny wizerunek franczyzobiorców i niezależnych detalistów. Pokażemy, że sektor małych i średnich przedsiębiorców to fundament polskiej gospodarki i społeczności lokalnej. To ludzie, którzy odnoszą sukces i z których społeczeństwo powinno być dumne.

– Chcemy pokazywać ludzi prowadzących swoje sklepy, bohaterów codzienności, którzy budują siłę lokalnych gospodarek i integrują wokół siebie lokalne społeczności. - Trzeba to pokazać i pomóc im, aby mogli jeszcze szerzej dzielić się swoją energią, wiedzą i inicjatywą. Chcemy, aby byli przykładem i inspiracją dla innych przedsiębiorców – podkreśla Tomasz Kolmasiak, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

 

Poprawiać biznes, edukować przedsiębiorców

 

Franczyzawhandlu.pl ma służyć edukacji, szkoleniu, ale także pracy nad nawykami oraz przyzwyczajeniami właścicieli sklepów franczyzowych i sklepów niezależnych. To wszystko po to, aby lepiej rozumieli oni, dlaczego tak potrzebne są im nowe rozwiązania, technologie, koncepty marketingowe i produktowe oraz w jaki sposób wdrożenie zmian w sklepach będzie w stanie podnieść konkurencyjność i atrakcyjność placówek dla konsumenta.

Jednym z kluczowych zadań portalu będzie pomoc prowadzącym sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe w modernizacji już działających placówek. Platforma ma łączyć doświadczenie i wiedzę weteranów niezależnego handlu z innowacjami i nowościami, które oferują producenci FMCG i dostawcy usług. Będziemy wspierać ich we wdrażaniu rozwiązań i wprowadzaniu nowych produktów, które mogą pomóc nie tylko we wzroście sprzedaży, ale także zdobyciu nowych klientów.

– Wielu właścicieli sklepów z długim stażem mówi: "Handluję od 5, 10, 20, 30 lat i wiem najlepiej, co jest najlepsze dla mojego sklepu i klientów". Naszym zdaniem też tak jest, ale to nie znaczy, że te placówki nie mogą działać jeszcze lepiej i efektywniej, przynosząc korzyści nie tylko właścicielowi, ale także dostawcom. Dlatego na konkretnych przykładach będziemy pokazywać, jak wdrożenia nowych rozwiązań i wprowadzanie dodatkowych kategorii produktowych, czy nowości, jest w stanie zapewnić swoim klientom lepszą ofertę, cenę i jakość obsługi – kreśli wizję portalu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl, którego redakcja współtworzy projekt dedykowany franczyzie.

I dodaje: – Będziemy wskazywać, jak zmienia się otoczenie rynkowe i konsument, jakich zmian wymaga zarządzanie sklepem, a przede wszystkim zarządzanie kategorią. Chcemy to robić we współpracy z najlepszymi ekspertami, w tym dostawcami, ale także detalistami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie zmian skutkujących bardzo pozytywnymi efektami. Będziemy konsekwentnie pokazywać i namawiać do tego przedsiębiorców.

Nowy portal będzie platformą dla największych firm takich jak Unilever, Mondelez, Nestle, Calsberg czy Żywiec, które będą chciały w sposób wiarygodny komunikować się z detalistami, aby pokazać im, że można w stosunkowo prosty sposób pracować efektywniej zwiększając sprzedaż z mkw. i budować marże i czerpać większe zyski z prowadzonego biznesu.

 

Niepełnosprawności nie mogą być barierą

 

Zrównoważona zielona transformacja nie dotyczy tylko największych firm, ale także sektora MŚP. Chcemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes. Kwestie związane z raportowaniem ESG będą miały wpływ na całą gospodarkę, dlatego sektor MŚP także powinien się przygotować do nadchodzących zmian, jak również rozwijać wiedzę i świadomość w kwestii zrównoważonego biznesu i wszystkich jego aspektów. Będziemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes.

Ważną częścią misji naszego serwisu będzie promocja inkluzywności i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Chcemy pokazywać, że biznes mogą prowadzić wszyscy, którzy tego chcą i mają odpowiednią wiedzę. – Niepełnosprawności nie mogą być barierą rozwoju osobistego i biznesowego; chcemy pokazać, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami mogą nie tylko prowadzić sklep franczyzowy, ale także pomagać franczyzodawcom tworzyć placówki przyjazne dla ludzi z niepełnosprawnościami – podkreśla Ewelina Marczukajtis, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

Oprócz tego na portalu nie zabraknie najnowszych informacji ze świata biznesu franczyzowego. Otwarcia kolejnych placówek, przejęcia, zmiany prezesów, wywiady z najważniejszymi osobami z branży, innowacje oraz nowe produkty i usługi – to tylko wycinek tego, co znajdzie na łamach nowego portalu franczyzawhandlu.pl.

Aby ułatwić wybór osobom chcącym otworzyć własny punkt franczyzowy, prezentujemy katalog kilkudziesięciu systemów dostępnych na polskim rynku. Będzie on systematycznie poszerzany o nowe franczyzy.

Obecna wersja portalu jest dopiero pierwszym krokiem w rozwoju tego projektu. W przyszłości planujemy kolejne moduły edukacyjne, a także rozwijanie platformy, która integrowałaby wokół siebie przedsiębiorców prowadzących sklepy, punkty usługowe i gastronomiczne, ale także ekspertów i praktyków oraz franczyzodawców, tak aby zaoferować miejsce dialogu i wypracowania nowych rozwiązań dla sektora MSP.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 16:36