StoryEditor
Sieci i centra handlowe
27.09.2023 10:57

Gorący wrzesień pokrzyżował plany sprzedażowe H&M - a co z H&M Beauty?

H&M podzieliło się swoimi najnowszymi wynikami finansowymi; upalny wrzesień obniżył wyniki sprzedażowe, zamknięcie sklepów w Rosji, Białorusi i Ukrainie również je zaniżyło, mimo wzrostu ogólnego sprzedaży netto. Zastanawiający jest brak danych dotyczących nowego konceptu - H&M Beauty.

Sprzedaż netto wzrosła o 6 proc. do 60 897 milionów koron szwedzkich w trzecim kwartale, tj. w okresie od 1 czerwca 2023 r. do 31 sierpnia 2023 r., w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W walutach lokalnych sprzedaż netto była płaska w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z wyłączeniem Rosji, Białorusi i Ukrainy wzrost w koronach szwedzkich wyniósł 8 proc. Z dzisiejszego komunikatu prasowego wynika, że prace nad celem spółki, jakim jest osiągnięcie 10 proc. marży operacyjnej w 2024 r., idą we właściwym kierunku. W tym kwartale priorytetem była rentowność i poziom zapasów.

image

Wyniki sprzedażowe H&M za ostatnie 9 miesięcy.

H&M

Oczekuje się, że sprzedaż we wrześniu 2023 r. spadnie o 10 proc. w walutach lokalnych w porównaniu z wrześniem 2022 r. Zaprzestanie działalności w Rosji odpowiada za 4 punkty proc.owe spadku. Dane za wrzesień należy rozpatrywać w świetle wyjątkowo upalnej pogody na kilku europejskich rynkach firmy, co miało istotny negatywny wpływ na sprzedaż w tym miesiącu.  Rozwój w Europie Wschodniej należy postrzegać w świetle faktu, że z dniem 30 listopada 2022 r. działalność grupy H&M w Rosji i na Białorusi została całkowicie zamknięta, natomiast działalność na Ukrainie została wstrzymana od końca lutego 2022 r. Z wyłączeniem Rosji, Białorusi i Ukrainy sprzedaż w Europie Wschodniej przez pierwsze dziewięć miesięcy wzrosła o 17 proc. w koronach szwedzkich i 7 proc. w walutach lokalnych. H&M planuje stopniowe ponowne otwieranie większości swoich sklepów na Ukrainie począwszy od listopada 2023 roku.

image

Wyniki sprzedażowe H&M za ostatnie 9 miesięcy.

Ogólny wynik Grupy H&M wzrósł z zeszłorocznego wyniku w Indeksie Przejrzystości Mody 2023 do 71 proc. (66). Grupa H&M zajęła 6. miejsce na 250 marek. We wrześniu H&M pomyślnie uruchomił swoją działalność na JD.com, jednym z największych chińskich rynków e-commerce.

H&M nie uwzględniło w swoim najnowszym raporcie dziewięciomiesięcznym danych dotyczących sprzedaży produktów urodowych ani wyników sklepów H&M Beauty. Decyzja ta wzbudziła pewne zdziwienie, gdyż te segmenty były traktowane jako ważne elementy strategii rozwoju firmy. Podczas dzisiejszego spotkania online, CEO H&M Helena Helmersson, nazwała te dane "wewnętrznymi" i nie udostępniła ich publicznie ani nie skomentowała, i poinformowała gości i gościnie spotkania, że firma nie udziela obecnie informacji na temat dalszego rozwoju tego projektu ani jego wyników.

Czytaj także: H&M poszerza asortyment kosmetyczny. Przyjrzeliśmy się całej ofercie beauty [FOTOREPORTAŻ]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.11.2025 11:18
Pepco Group zabezpiecza 770 mln euro finansowania i finalizuje emisję obligacji o wartości 2 mld zł
Logo sieci sklepów Pepco.Shutterstock

Pepco Group, ogólnoeuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, zawarła umowę z konsorcjum 10 banków na uruchomienie nowych linii kredytowych o łącznej wartości 770 mln euro. To więcej niż zakładane pierwotnie 750 mln euro, ponieważ zainteresowanie finansowaniem ze strony banków znacząco przewyższyło oczekiwania. Jak wskazał Willem Eelman, dyrektor ds. finansowych Grupy, uzyskane środki mają wzmocnić strukturę kapitałową i zwiększyć elastyczność finansową spółki, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów obsługi długu. Czy to oznacza, że Pepco grozi upadłość, jak sądzi część branży?

Nowe finansowanie obejmuje dwie linie kredytowe oraz 5-letni, wielowalutowy kredyt odnawialny. Pierwsza linia, o wartości 235 mln euro, ma 3-letni okres zapadalności, do 5 listopada 2028 r., i marżę 1,55 proc. powyżej stawki EURIBOR. Druga linia, również o wartości 235 mln euro, posiada okres zapadalności wydłużony do 5 listopada 2030 r., a marża na niej wynosi 1,70 proc. powyżej EURIBOR. Największym elementem struktury finansowania jest 300 mln euro kredytu odnawialnego, którego marża ustalona została na poziomie 1,35 proc. powyżej EURIBOR, z dwiema opcjami przedłużenia o kolejne lata.

Środki z nowych linii kredytowych posłużą do refinansowania istniejącego zadłużenia Grupy. Zostanie nimi spłacony kredyt terminowy o wartości 250 mln euro zapadający w kwietniu 2026 r., kredyt odnawialny o wartości 390 mln euro z zapadalnością w kwietniu 2027 r. oraz 200 mln euro niespłaconej części obligacji zabezpieczonych oprocentowanych na poziomie 7,25 proc. i zapadających w lipcu 2028 r. Nowy kredyt odnawialny pełnić będzie także funkcję rezerwy płynnościowej, zapewniając Grupie stabilność operacyjną w nadchodzących latach.

Organizatorami całego procesu refinansowania były Citibank N.A. (oddział w Londynie), ING Bank N.V. oraz J.P. Morgan Securities Plc, które pełniły funkcje koordynatorów. W konsorcjum znalazło się łącznie 10 instytucji finansowych, z czego siedem – w tym Citi Handlowy, ING Bank Śląski, PKO BP, Santander Bank Polska i Bank Pekao – zostało wskazanych jako główni aranżujący. Pozostałe trzy banki, w tym Barclays Bank PLC i KBC Bank NV, również uczestniczyły jako wyznaczeni główni aranżujący.

Równolegle Grupa Pepco sfinalizowała proces emisji obligacji w Polsce o wartości 2 mld zł, prowadzony przez jej zależną spółkę PEU (FIN) plc. Emisja Serii 1. została zakończona 6 listopada 2025 r., natomiast rejestracja w KDPW ma nastąpić 7 listopada. Środki z emisji wynoszące 600 mln zł, czyli ok. 141 mln euro, zostały przekształcone poprzez instrumenty CCIRS w zobowiązania denominowane w euro, oprocentowane stałą stopą 4,50 proc. w całym okresie trwania obligacji. Dzięki temu Grupa uzyskała spójność walutową i stabilność harmonogramu spłat zobowiązań.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.11.2025 16:37
Zmiany w zarządzie Victoria’s Secret? Przewodnicząca rady nadzorczej "pozbawiona obiektywizmu".
Gigant bieliźniany gorączkowo poszukuje sposobów na przetrwanie rewolucji kulturowej wewnątrz i na zewnątrz firmy.Lagardère Travel Retail

Australijska grupa inwestycyjna BBRC International, posiadająca blisko 12,9 proc. akcji Victoria’s Secret, wezwała do usunięcia z funkcji przewodniczącej rady nadzorczej Donny James oraz domaga się miejsca w zarządzie dla swojego założyciela, Bretta Blundy’ego. W liście skierowanym do spółki BBRC wyraziła zaniepokojenie ładem korporacyjnym i strategią firmy, określając James jako „zbyt długo zasiadającą” i pozbawioną obiektywizmu.

Victoria’s Secret poinformowała, że analizuje kandydaturę Blundy’ego, podkreślając jednocześnie, iż jego udział w radzie może wiązać się z potencjalnym konfliktem interesów. W reakcji na ujawnienie listu akcje spółki spadły o ok. 3 proc. w notowaniach przed sesją giełdową, a w godzinach popołudniowych zniżkowały o kolejne 1,5 proc.. Według danych LSEG BBRC jest drugim największym udziałowcem amerykańskiego producenta bielizny, który od 2021 r. funkcjonuje jako niezależna spółka po wydzieleniu z L Brands.

Blundy, australijski miliarder i założyciel BBRC, argumentuje, że jego obecność w radzie „wypełniłaby kluczowe luki i zwiększyła zaufanie rynku”. Ostrzegł jednocześnie, że jeśli zarząd nie zmieni swojego stanowiska, BBRC zamierza podjąć działania w celu wymiany części dyrektorów podczas przyszłorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy – „jeśli nie wcześniej”.

Victoria’s Secret przyznała, że jest „rozczarowana” brakiem odpowiedzi Blundy’ego na pytania dotyczące jego kandydatury, ale zapewniła o kontynuowaniu rozmów z BBRC w sprawie jego postulatów. W maju 2025 r., po zwiększeniu udziałów przez BBRC, spółka wprowadziła tzw. „shareholder rights plan”, mający chronić przed wrogim przejęciem. W czerwcu z kolei fundusz Barington Capital Group z Nowego Jorku również wezwał firmę do zmian w składzie rady i zniesienia planu ochrony akcjonariuszy.

Spór z BBRC to kolejny sygnał presji, jakiej Victoria’s Secret poddawana jest ze strony inwestorów po spadku wartości akcji od momentu debiutu giełdowego w 2021 r. Firma, której kapitalizacja wynosi obecnie ok. 1,8 mld USD, od dwóch lat zmaga się z osłabioną sprzedażą i próbami redefinicji wizerunku marki. Konflikt z największymi udziałowcami może zadecydować o dalszym kierunku zmian w strategii i strukturze zarządu spółki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. listopad 2025 11:57