Można śmiało powiedzieć, że wpływ COVID-19 na podróże międzynarodowe i ważne szlaki handlowe w sektorze wolnocłowym - takie jak sklepy na lotniskach i przemysł turystyczny - był miażdżący. Pod wpływem informacji o szczepionkach, które wzbudziły nadzieję linii lotniczych i sektora travel retail, Cosmetic Business zastanawia się czy obszar ten ma szansę się odrodzić z tak dotkliwego spadku sprzedaży.
Na przykład firma Dufry z siedzibą w Bazylei, największa na świecie firma wolnocłowa, działająca w 65 krajach i obejmująca marki detaliczne, w tym World Duty Free i North America's Hudson, odnotowała sprzedaż netto w pierwszym półroczu 2020 r. na poziomie zaledwie 1,5 mld franków szwajcarskich, w porównaniu z prawie 4,1 mld w tym samym okresie 2019 roku.
Podobnie było z lotniskami - w tym z londyńskim lotniskiem Heathrow (które ma umowę bezcłową z World Duty Free), gdzie odnotowano 63 proc. spadek przychodów ze sprzedaży detalicznej, jeszcze zanim Wielka Brytania w listopadzie ponownie znalazła się w lockdownie.
- Pandemia wywarła katastrofalny wpływ na podróże międzynarodowe, a co za tym idzie na sprzedaż detaliczną bezcłową i turystyczną. Wpływ był globalny i dotyczył wszystkich sektorów, lotnictwa i transportu morskiego - zauważa Sarah Branquinho, prezes globalnego stowarzyszenia branżowego Duty Free World Council.