StoryEditor
Handel
24.11.2020 00:00

Uziemieni. Katastrofa w travel retail. Czy branża ponownie wystartuje po pandemii?

Międzynarodowe ograniczenia w podróżowaniu okazały się katastrofalne dla branży turystycznej i wolnocłowej, która jest ważną drogą do wprowadzenia na rynek wielu luksusowych etykiet kosmetycznych i zapachowych. 

Można śmiało powiedzieć, że wpływ COVID-19 na podróże międzynarodowe i ważne szlaki handlowe w sektorze wolnocłowym - takie jak sklepy na lotniskach i przemysł turystyczny - był miażdżący. Pod wpływem informacji o szczepionkach, które wzbudziły nadzieję linii lotniczych i sektora travel retail, Cosmetic Business zastanawia się czy obszar ten ma szansę się odrodzić z tak dotkliwego spadku sprzedaży.

Na przykład firma Dufry z siedzibą w Bazylei, największa na świecie firma wolnocłowa, działająca w 65 krajach i obejmująca marki detaliczne, w tym World Duty Free i North America's Hudson, odnotowała sprzedaż netto w pierwszym półroczu 2020 r. na poziomie zaledwie 1,5 mld franków szwajcarskich, w porównaniu z prawie 4,1 mld w tym samym okresie 2019 roku.

Podobnie było z lotniskami - w tym z londyńskim lotniskiem Heathrow (które ma umowę bezcłową z World Duty Free), gdzie odnotowano 63 proc. spadek przychodów ze sprzedaży detalicznej, jeszcze zanim Wielka Brytania w listopadzie ponownie znalazła się w lockdownie.

- Pandemia wywarła katastrofalny wpływ na podróże międzynarodowe, a co za tym idzie na sprzedaż detaliczną bezcłową i turystyczną. Wpływ był globalny i dotyczył wszystkich sektorów, lotnictwa i transportu morskiego - zauważa Sarah Branquinho, prezes globalnego stowarzyszenia branżowego Duty Free World Council.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
11.09.2024 17:04
Drogerie dm wchodzą do Wałbrzycha
Pierwsza drogeria dm w Wałbrzychu zostanie otwarta przy Galerii Victoriafot. dm

Sieć dm Drogerie Markt 14 września otworzy swój pierwszy sklep w Wałbrzychu. Będzie to 34 drogeria sieci w Polsce.

Sieć dm Drogerie Markt w tym roku planuje mieć w Polsce 50 swoich drogerii. Po debiucie na Mazowszu, w centrum handlowym San Park Piaseczno, pierwsza drogeria dm zostanie otwarta w Wałbrzychu. Drogeria w wałbrzyskiej Galerii Victoria będzie 34. Sklepem dm w Polsce.  

Czytaj także: Pierwsza drogeria dm na Mazowszu już otwarta zobacz filmową wycieczkę po sklepie w San Park Piaseczno!

–To będzie pierwsza drogeria dm w regionie wałbrzyskim, wiemy, że klienci, stali bywalcy Galerii Victoria czekają na nas z niecierpliwością – mówi Marek Mączka, kierownik regionalny dm w Polsce.

Powierzchnia sprzedażowa sklepu w Wałbrzychu, przy ul. 1 Maja 64 wynosi 417 mkw. Sklep dm otwarty będzie od poniedziałku do soboty w godzinach od 09:00 do 21:00.  

W pierwszy dzień działania drogerii klienci skorzystają z 15 proc. rabatu na zakupy i otrzymają w prezencie żel pod prysznic Balea – najpopularniejszej marki własnej dm.

Sieć dm jest obecna w Polsce od kwietnia 2023 r. 

Drogerie Markt to największa sieć drogeryjna w Europie. Prowadzi ponad 4 tys. punktów sprzedaży, w których zatrudnionych jest ponad 79 tys. osób  W roku obrotowym 2022/2023 Drogerie Markt osiągnęły sprzedaż w wysokości 15,9 mld euro wygenerowaną łącznie we wszystkich 14 krajach europejskich. W samych Niemczech (około 51 tys. pracowników) sprzedaż sięgnęła 11,4 mld euro.  Dm są największym konkurentem sieci Rossmann, w Niemczech zajmują pozycję lidera.  

W Polsce sieć Drogerie Markt zadebiutowała w kwietniu 2022 r. drogerią w parku handlowym Galaktyka we Wrocławiu i ze sklepem online. 2023 r. polski oddział zakończył z liczbą 21 sklepów i 270 pracownikami. Sieć otworzyła 12 nowych drogerii.

Jeszcze we wrześniu br. dm otworzą pierwszą drogerię w Warszawie w CH Łopuszańska 22. Sieć poszukuje cały czas lokalizacji pod nowe sklepy. Najchętniej w parkach i centrach handlowych, zarówno w centrach miast, jak i na osiedlach. Optymalna powierzchnia placówek powinna wynosić około 600 mkw. 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
11.09.2024 14:02
BaseLinker Index: Cross-border e-commerce rośnie dwukrotnie szybciej niż handel krajowy
Największe wzrosty sprzedaży w internecie w sierpniu 2024 r., według wskaźnika BaseLinker Index, wykazały kategorie: „zdrowie i uroda”, „motoryzacja” oraz „supermarket”fot. Shutterstock

Sprzedaż krajowa w e-commerce w sierpniu br. wzrosła o 13,2 proc. rok do roku, natomiast sprzedaż zagraniczna aż o 23,0 proc. – wynika z najnowszego odczytu BaseLinker Index – wskaźnika pokazującego aktualny stan polskiego e-commerce-u.

W sierpniu br. wartość BaseLinker Index – wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce – wyniosła 143 pkt (wartość wyjściowa, ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił także 143 pkt, a przed rokiem 125 pkt.

Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, że ich sprzedaż w internecie w sierpniu 2024 r. była wyższa od tej przed rokiem aż o 14,8 proc. Na ten wynik składa się 14,5 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 196 zł (+0,3 proc. r./r.).

Największe wzrosty wykazały kategorie: „zdrowie i uroda”, „motoryzacja” oraz „supermarket”.

W relacji do lipca 2024 r. sierpniowy odczyt BaseLinker Index utrzymał się na takim samym poziomie. Jednocześnie, analitycy BaseLinkera zaobserwowali wzrost liczby zamówień o 3,2 proc. przy spadku średniej wartości zamówienia o 3,1 proc.

Sprzedaż krajowa r./r. wzrosła o 13,2 proc., natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła aż o 23,0 proc. Udział sprzedaży zagranicznej w relacji do całej sprzedaży polskich sprzedawców zbliżył się do 18 proc.

– Produkty polskich sprzedawców są coraz popularniejsze poza Polską, a sprzedaż na międzynarodowych rynkach, m.in. dzięki łatwości wejścia na nie z ofertą poprzez rozmaite marketplace’y i automatyzacje, ma coraz większy udział w biznesie polskich przedsiębiorców – komentuje Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.

BaseLinker to system operacyjny dla branży e-commerce, przeznaczony dla firm o dużej skali działalności. Umożliwia sprzedaż za pośrednictwem setek kanałów w Polsce i na świecie poprzez centralizację zarządzania zamówieniami, magazynem i informacjami o produktach. BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Aktualizacja uczestników indeksu nastąpiła w styczniu 2024, tak aby uwzględnić także nowe, duże przedsiębiorstwa, które zaczęły korzystać z systemu w latach 2022 i 2023. Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-border.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. wrzesień 2024 22:49