StoryEditor
Handel
24.06.2021 00:00

Wpływ pandemii Covid-19 na rynek detaliczny leków i kosmetyków był umiarkowany

Dynamiczny rozwój sektora handlu detalicznego w ubiegłej dekadzie został zahamowany w 2020 roku wraz z wybuchem kryzysu spowodowanego pandemią. Jego skutki kryzysu były szczególnie widoczne podczas pierwszej fali pandemii, choć mniejszej skali spadki odnotowano również jesienią. Jednak z raportu "Handel detaliczny" Banku Pekao wynika, że sektor kosmetyczny i farmaceutyczny dotknął on w sposób umiarkowany.

Negatywne efekty kolejnego lockdownu były odczuwalne również w kwietniu 2021 roku (wciąż słabszy niż kwiecień 2019 roku). Trudności związane z epidemią wymusiły na firmach z branży działania dostosowawcze, takie jak m.in. zwiększenie roli zdalnych kanałów sprzedaży, otwieranie dodatkowych punktów odbioru towarów
(tzw. click & collect) oraz wydłużanie godzin otwarcia sklepów.

Ważnym czynnikiem stabilizującym sytuację branży w trakcie pandemii były tzw. tarcze antykryzysowe. Ich efektem było z jednej strony bezpośrednie finansowe wsparcie dla przedstawicieli branży (dopłaty do wynagrodzeń, dotacje, pożyczki), z drugiej zaś uniknięcie silniejszego pogorszenia sytuacji na krajowym rynku pracy (bardzo istotne z punktu widzenia nastrojów i popytu konsumenckiego).

Najsilniejsze uderzenie kryzysu miało miejsce w czasie wiosennego lockdownu, z największym, 23-procentowym spadkiem r/r odnotowanym w kwietniu. W związku z poluzowaniem restrykcji w okresie wakacyjnym sprzedaż detaliczna stosunkowo szybko powróciła do normalnych poziomów (wzrosty r/r w 3Q20).

Branża detaliczna nie uniknęła jednak spadków r/r również w okresie jesienno-zimowym, na co kluczowy wpływ miało ponowne zamrożenie części handlu stacjonarnego.

Jednak w kryzysowym 2020 roku dynamika sprzedaży detalicznej odnotowana w naszym kraju wyróżniała się pozytywnie na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej. Była ona co prawda niższa niż u naszego zachodniego sąsiada, jednak wyższa niż średnia dla krajów Unii Europejskiej oraz niż w pozostałych krajach Europy Środkowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
18.09.2025 15:36
Condé Nast uruchomi platformę handlową Vette; czym będzie się różnić od innych?
W ostatnich latach Condé Nast intensywnie rozwija działalność w obszarach cyfrowych i e-commerce, rozszerzając swoją tradycyjną rolę wydawcy o funkcję dostawcy nowoczesnych usług handlowych i marketingowych.Condé Nast

Condé Nast przygotowuje się do wejścia w segment infrastruktury handlowej, zapowiadając start platformy Vette na początku 2026 roku. Nowe rozwiązanie ma umożliwić twórcom – w tym influencerom i byłym redaktorom – prowadzenie własnych butikowych witryn sprzedażowych bez konieczności posiadania stanów magazynowych. Model zakłada obsługę zamówień przez marki w formule dropshippingu, natomiast procesy płatności i logistykę przejmie Vette.

Projekt rozwija Lisa Aiken, wiceprezeska Condé Nast ds. commerce i jednocześnie dyrektor wykonawcza mody w „Vogue”. Jest on odpowiedzią na dynamiczny rozwój przychodów firmy w tym obszarze – w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosły one o 200 proc. Vette ma również oferować narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, wspierające dobór asortymentu, analizę odbiorców i działania marketingowe, co ma znacząco odciążyć małe zespoły twórców.

Dla marek platforma oznacza alternatywny kanał dystrybucji w sytuacji, gdy tradycyjny model hurtowy zmaga się z problemami, a koszty własnych sklepów internetowych rosną. Vette ma być uzupełnieniem działań sprzedażowych, szczególnie dla firm z sektora mody i dóbr luksusowych, które szukają bardziej elastycznych rozwiązań dotarcia do konsumenta.

Wejście Condé Nast w obszar infrastruktury e-commerce wpisuje się w szerszy trend budowania zaufania do zakupów poprzez autorytet i rozpoznawalność twórców. Fragmentaryzacja rynku social commerce sprawia, że firmy poszukują nowych modeli współpracy, a Vette może okazać się odpowiedzią zarówno na potrzeby marek, jak i na rosnące ambicje influencerów, którzy chcą rozwijać własne projekty handlowe w ramach zaufanego ekosystemu.

Condé Nast to amerykański wydawca prasowy i medialny, należący do największych na świecie w segmencie lifestyle i luksusowych marek. Firma powstała w 1909 roku i jest właścicielem takich tytułów jak „Vogue”, „Vanity Fair”, „GQ”, „The New Yorker” czy „Wired”. Działa globalnie w ponad 30 krajach, docierając do ponad miliarda odbiorców miesięcznie poprzez prasę, serwisy internetowe, media społecznościowe i wydarzenia. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
18.09.2025 12:27
Koncept Douglas Beauty Store – otwarty w Tomaszowie Mazowieckim
GAJDA MARCIN

Pierwsza perfumeria Douglas w regionie Tomaszowa Mazowieckiego działa od niedawna w Galerii Tomaszów. Perfumeria ma 155 mkw., została zaprojektowana w oparciu o nowoczesne, proekologiczne technologie.

Świeżo otwarta perfumeria Douglas w Tomaszowie Mazowieckim na powierzchni 155 mkw. oferuje światowej marki kosmetyki pielęgnacyjne, do makijażu oraz perfumy. Została ona otwarta w najnowszym koncepcie Douglas Beauty Store, który łączy elegancki design z funkcjonalnością i komfortem zakupów. 

W ofercie klienci znajdą m.in. produkty do makijażu od takich marek, jak Dr Irena Eris, Clarins, IT Cosmetics, Anastasia Beverly Hills i Douglas Collection, zapachy Lancome, Armani czy Yves Saint Laurent, a także pielęgnację ciała od Sol de Janeiro. Wnętrze perfumerii zaprojektowano w oparciu o nowoczesne, proekologiczne technologie. 

Możliwe jest też korzystanie z usługi Click & Collect i Click & Collect Express oraz wsparcia konsultantów przy zakupach online. Klienci mogą też korzystać z benefitów karty lojalnościowej Douglas.

image
GAJDA MARCIN

Bardzo cieszymy się, że Galeria Tomaszów jest doceniana jako atrakcyjne centrum handlowe zarówno przez lokalne, jak i światowe marki skierowane do różnych typów klientów, o różnych potrzebach. Dbamy o to, aby odpowiadać na potrzeby mieszkańców naszego miasta, jak również regionu – podkreśla Albert Urbaniak, Shopping Center Director Galerii Tomaszów.

W Galerii Tomaszów poza działalnością komercyjną realizowane są liczne działania społeczne, takie jak np. inicjatywa „Oddajemy Scenę Młodym”, działania proekologiczne, edukacyjne i prozdrowotne.

Galeria Tomaszów to nowoczesna galeria handlowo-rozrywkowa, usytuowana w ścisłym centrum miasta. Znajduje się tu ponad 60 sklepów renomowanych polskich i zagranicznych sieci na powierzchni 18,5 tys. mkw. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 17:51