StoryEditor
Handel
24.06.2021 00:00

Wpływ pandemii Covid-19 na rynek detaliczny leków i kosmetyków był umiarkowany

Dynamiczny rozwój sektora handlu detalicznego w ubiegłej dekadzie został zahamowany w 2020 roku wraz z wybuchem kryzysu spowodowanego pandemią. Jego skutki kryzysu były szczególnie widoczne podczas pierwszej fali pandemii, choć mniejszej skali spadki odnotowano również jesienią. Jednak z raportu "Handel detaliczny" Banku Pekao wynika, że sektor kosmetyczny i farmaceutyczny dotknął on w sposób umiarkowany.

Negatywne efekty kolejnego lockdownu były odczuwalne również w kwietniu 2021 roku (wciąż słabszy niż kwiecień 2019 roku). Trudności związane z epidemią wymusiły na firmach z branży działania dostosowawcze, takie jak m.in. zwiększenie roli zdalnych kanałów sprzedaży, otwieranie dodatkowych punktów odbioru towarów
(tzw. click & collect) oraz wydłużanie godzin otwarcia sklepów.

Ważnym czynnikiem stabilizującym sytuację branży w trakcie pandemii były tzw. tarcze antykryzysowe. Ich efektem było z jednej strony bezpośrednie finansowe wsparcie dla przedstawicieli branży (dopłaty do wynagrodzeń, dotacje, pożyczki), z drugiej zaś uniknięcie silniejszego pogorszenia sytuacji na krajowym rynku pracy (bardzo istotne z punktu widzenia nastrojów i popytu konsumenckiego).

Najsilniejsze uderzenie kryzysu miało miejsce w czasie wiosennego lockdownu, z największym, 23-procentowym spadkiem r/r odnotowanym w kwietniu. W związku z poluzowaniem restrykcji w okresie wakacyjnym sprzedaż detaliczna stosunkowo szybko powróciła do normalnych poziomów (wzrosty r/r w 3Q20).

Branża detaliczna nie uniknęła jednak spadków r/r również w okresie jesienno-zimowym, na co kluczowy wpływ miało ponowne zamrożenie części handlu stacjonarnego.

Jednak w kryzysowym 2020 roku dynamika sprzedaży detalicznej odnotowana w naszym kraju wyróżniała się pozytywnie na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej. Była ona co prawda niższa niż u naszego zachodniego sąsiada, jednak wyższa niż średnia dla krajów Unii Europejskiej oraz niż w pozostałych krajach Europy Środkowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
15.07.2025 14:30
Claire’s rozważa ponowne ogłoszenie upadłości: problemy z zadłużeniem i spadkiem popytu
Kultowa wśród młodych osób sieciówka biżuteryjno-kosmetyczna ponownie staje wobec ryzyka bankructwa.Eric Glenn

Claire’s Stores Inc., amerykańska sieć sklepów z akcesoriami i kosmetykami, rozważa złożenie wniosku o ochronę przed upadłością dla swojej działalności w USA. Powodem są narastające trudności finansowe wynikające ze słabego popytu, rosnących kosztów importu oraz wysokiego zadłużenia. Firma, która już raz ogłosiła bankructwo w 2018 roku, ponownie znalazła się pod presją ze względu na pogarszające się warunki rynkowe.

Claire’s zatrudniła firmę doradczą Houlihan Lokey do przeanalizowania możliwych scenariuszy restrukturyzacji, w tym ewentualnej sprzedaży całości lub części działalności. Marka działa zarówno w Ameryce Północnej, jak i w Europie, przy czym zainteresowanie potencjalnych inwestorów koncentruje się głównie na europejskich aktywach spółki. Jak dotąd nie podjęto ostatecznej decyzji dotyczącej reorganizacji. Claire’s obecnie zarządza pożyczką terminową o wartości 477 milionów dolarów, której termin spłaty przypada na 2026 rok. W ostatnim czasie firma zdecydowała się na odroczenie płatności odsetek, by zachować płynność finansową.

Problemy Claire’s odzwierciedlają szersze trudności, z jakimi borykają się detaliczne marki działające w centrach handlowych. Spadek liczby odwiedzin w galeriach, rosnąca wrażliwość cenowa konsumentów oraz obciążenia celne i importowe znacząco wpłynęły na rentowność. Claire’s, mimo prób odbudowy po bankructwie sprzed kilku lat, nie zdołała dostosować się w pełni do nowych realiów rynkowych.

Możliwa upadłość w USA mogłaby umożliwić firmie restrukturyzację zadłużenia lub sprzedaż bardziej dochodowych części działalności, co pomogłoby w stabilizacji sytuacji finansowej. Po wcześniejszym bankructwie kontrolę nad firmą przejęli wierzyciele, w tym Elliott Management i Monarch Alternative Capital. Obecne działania mogą zadecydować o przyszłości marki, która niegdyś była jednym z liderów rynku akcesoriów dla młodzieży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
15.07.2025 13:32
K-Beauty World – debiutuje w amerykańskiej sieci Ulta Beauty
Mixsoon to jedna z ośmiu nowych marek z Korei Płd, które trafiły do sieci Ulta Beauty w ramach K-Beauty WorldMixsoon IG

K-Beauty World to pierwsza swojego rodzaju platforma detaliczna, skupiona na odkrywaniu marek kosmetycznych z Korei Południowej. Zadebiutowała właśnie w sklepach sieci Ulta Beauty w USA. Pomysłodawcą tej inicjatywy jest Sarah Chung Park, wspierana przez dystrybutora kosmetyków Landing International. W ramach projektu amerykańscy konsumenci będą mogli poznać osiem koreańskich marek: Chasin‘ Rabbits, I‘m From, Mixsoon, Neogen, Rom&nd, Some By Mi, Sungboon Editor i Unleashia.

Z entuzjazmem nawiązujemy współpracę z K-Beauty World, aby sprostać szybko rosnącemu w Stanach Zjednoczonych zapotrzebowaniu na innowacje kosmetyczne z Korei Południowej – komentuje Kaitlin Rinehart, wiceprezes ds. merchandisingu w Ulta Beauty. – To partnerstwo pozwoli na dotarcie do szerszego grona odbiorców produktów, cieszących się zaufaniem koreańskich konsumentów, sprawdzonych i wydajnych. Dzięki temu miłośnicy beauty w całym kraju mogą łatwiej niż do tej pory doświadczyć mocy K-Beauty. Chociaż już od jakiegoś czasu oferujemy wiele marek K-Beauty w naszym asortymencie, głównie produktów do pielęgnacji skóry, z radością wkraczamy w kolejną fazę rozwoju i ekspansji, oferując jeszcze więcej marek do odkrycia w różnych kategoriach i przedziałach cenowych – dodaje Rinehart.

Aby lepiej zaprezentować platformę amerykańskim klientom, K-Beauty World uruchomiło K-Beauty Mart – mobilny, immersyjny pop-up, inspirowany tętniącą życiem koreańską kulturą sklep typu convenience. Pop-up działał do tej pory m.in. w Los Angeles, Nowym Jorku i podczas festiwalu Coachella. W lipcu pojawi się na kolejnym evencie – Lollapaloozie w Chicago.

K-Beauty World to coś więcej, niż tylko nowości z Korei – to przyszłość w kosmetyce dla konsumentów niezależnie od wieku, koloru skóry i budżetu – podkreśla Sarah Chung Park. Jej zdaniem Ulta Beauty, dzięki swojemu gigantycznemu zasięgowi, zaangażowaniu w inkluzywność i pasji do innowacji, jest idealnym partnerem do urzeczywistnienia tej wizji. 

Wspólnie wprowadzamy amerykańskich konsumentów w nową erę koreańskiego piękna – taką, która łączy w sobie kulturową narrację z najnowocześniejszymi formułami i prawdziwie przystępnymi doświadczeniami zakupowymi – zauważa ekspertka.

Zobacz też: Lato 2025: oto cztery dominujące trendy w makijażu, dominujące w social mediach

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. lipiec 2025 00:07