StoryEditor
Handel
26.01.2021 00:00

Zaskakujące dane z polskich sklepów. Co w 2020 roku najbardziej potaniało i podrożało?

Na podstawie monitoringu ponad 620 tys. cen produktów w ubiegłym roku w porównaniu do 2019 roku zaobserwowano wzrosty w 4 z 11 kategorii. To wynik raportu, przygotowanego przez Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH - podaje Monday News. Co zanotowało największy wzrost cen a jakie artykuły spadły?

Na 11 sprawdzanych kategorii cztery wzrosły, a siedem zaliczyło spadki - wynika z badania. Jak wskazuje Krzysztof Zych z UCE RESEARCH, w ubiegłym roku w porównaniu do 2019 roku największy skok cenowy odnotowała kategoria Inne produkty – o 21,4 proc. Tu najbardziej widoczna okazała się zmiana w przypadku karmy dla psów – 13,7 proc. i kotów – 10,6 proc. , a najmniej pieluch dla niemowląt – 0,9 proc. 

Najbardziej podrożały jabłka, tj. powyżej 37 proc. . Za nimi było mleko – przeszło 20 proc. Dalej znalazły się pomarańcze – blisko 16 proc. Najbardziej potaniała herbata – aż o proc.  Istotnie zmniejszyły się również ceny ziemniaków – o 38 proc.  a także soli – o ponad 26 proc. Natomiast największy ogólny skok nastąpił w kategorii Inne produkty, obejmującej m.in. karmy dla zwierząt i pieluchy oraz Owoce. Z kolei liderami spadków były kategorie Warzywa i Nabiał.

Julia Pryzmont z agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland wyjaśnia to zjawisko: Wzrost na poziomie powyżej 20 proc. można uznać za znaczny. Po głębszej analizie widać, że głównie karmy dla psów i kotów spowodowały tak duży skok. Na początku pandemii one były jednym z wrażliwych towarów, co skutkowało m.in. brakami na półkach. To wpłynęło na późniejszą tendencję konsumentów do robienia zapasów. Dlatego sklepy podnosiły ceny ze względu na podwyższony popyt i obniżoną podaż.

W przypadku chemii gospodarczej – wzrost o 4,7 proc. Tu z kolei największa zmiana nastąpiła w przypadku pasty do zębów – o 7,8 proc., jak również płynu do mycia naczyń – o 4,2 proc. Natomiast na drugim końcu znalazł się papier toaletowy – 2,4 proc.

Zdaniem Julity Pryzmont, sieci handlowe w czasie pandemii były niezmiernie ostrożne w podnoszeniu cen, szczególnie asortymentu sprzedawanego w promocji, który z założenia ma podnieść traffic. Mogłoby to wpłynąć na zmianę postrzegania całej marki w czasie, kiedy wartość koszyka zakupowego znacznie się podniosła. Do tego ekspert dodaje, że polski konsument jest niezwykle wrażliwy na wiele elementów zakupowych. Dlatego ceny nie mogły iść mocno w górę. 

Badanie pokazuje średnią wartość cenową 11 kategorii (Pieczywo, Nabiał, Mięso, Owoce, Warzywa, Produkty sypkie, Produkty tłuszczowe, Używki, Napoje, Chemia gospodarcza oraz Inne produkty) w 2019 i 2020 roku. Zawierają one w sumie 46 podkategorii. Łącznie zestawiono ze sobą blisko 4,6 tys. marek (w tym ponad 620 tys. różnych cen niemal 348 tys. produktów), pochodzących z prawie 181 tys. gazetek handlowych oraz z ponad 354 tys. promocji sklepowych. Analizą objęto największe na rynku formaty, tj. dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry. 
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
15.10.2025 22:22
LVMH wraca na ścieżkę wzrostu dzięki wynikom Sephory i działowi beauty
Sieć Sephora utrzymała swoją dominującą pozycję, wpływając na poprawę globalnych wyników LVMH Marzena Szulc

LVMH, francuski gigant skupiający w swoim portfolio szereg luksusowych marek, powrócił w trzecim kwartale 2025 na ścieżkę wzrostu. Przyczyniły się do tego wyniki marek kosmetycznych oraz utrzymująca się dynamika Sephory. Po wielu miesiącach globalnego spowolnienia na rynku dóbr luksusowych, grupa LVMH odnotowała 1-procentowy organiczny wzrost przychodów. Zdaniem ekspertów może to stanowić pierwsze symptomy ożywienia.

LVMH odnotował przychody w wysokości 58,1 mld euro w ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku, co oznacza ogólny spadek o 2 proc. Koncern uzasadniał to presją inflacyjna, zmiennymi kursami walut i spadkiem popytu na dobra luksusowe w Chinach i USA. Jednak wszystkie działy odnotowały poprawę w trzecim kwartale, co LVMH odczytuje jako „powrót do dynamiki wzrostu”.

Sytuacja w Europie i USA utrzymuje się na stabilnym poziomie, natomiast na rynkach azjatyckich odnotowano „zauważalną poprawę” w porównaniu z rokiem 2024. Jedynie w Japonii odnotowano spadek w ujęciu rok do roku.

Dział perfum i kosmetyków LVMH odnotował w 3 kwartale wzrost o 2 proc., do czego w dużym stopniu przyczyniły się globalne wzrosty sprzedaży marek Guerlain i Dior Beauty

Sieć Sephora utrzymała swoją dominującą globalnie pozycję, osiągając 3-procentowy wzrost sprzedaży kosmetyków selektywnych w ciągu 9 miesięcy 2025 roku (rosnąc w trzecim kwartale do 7 proc.). Firma odnotowała duży wzrost, zdobywając udziały rynkowe w kluczowych regionach i wzmacniając omnichannel. Najważniejsze premiery tego roku (takie jak marka Rhode Hailey Bieber) spotkały się z rekordowym popytem. Sephora kontynuowała rozszerzanie portfolio swoich marek oraz liczbę fizycznych sklepów.

Dla porównania, w tym samym czasie największy dział grupy LVMH (fashion i akcesoria skórzane) odnotował spadek przychodów o 6 proc.  

Pomimo słabego początku roku, LVMH podkreśla, że pozostaje pewne swojej długoterminowej strategii wzrostu.

W niepewnym otoczeniu gospodarczym i geopolitycznym Grupa pozostaje pewna siebie i będzie kontynuować strategię skoncentrowaną na ciągłym zwiększaniu atrakcyjności swoich marek – poinformowało LVMH w oświadczeniu. Najnowsze dane wskazują, że LVMH (jak i cały sektor dóbr luksusowych) może osiągnąć stabilizację po miesiącach spadków.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
15.10.2025 15:19
DM otwiera drugi sklep w Poznaniu – 67. drogerię w Polsce
Nowa poznańska lokalizacja dm zaprasza nowych klientów i klientki.dm Drogerie Markt

Po wakacyjnym debiucie w Poznaniu sieć drogerii DM kontynuuje ekspansję w stolicy Wielkopolski. Już w czwartek, 16 października o godzinie 9:00, ruszy nowy sklep przy ul. Strzeszyńskiej 25. Będzie to drugi punkt dm w Poznaniu, dziesiąty w województwie wielkopolskim i 67. w skali całego kraju. Otwarciu towarzyszyć będą atrakcje dla klientów – m.in. 15 proc. rabat powitalny na wszystkie zakupy, słodko-słony poczęstunek, porady kosmetyczne, animacje rodzinne oraz darmowe upominki.

Na odwiedzających nowy sklep czeka dodatkowy bonus – w ulotce otwarciowej znajduje się kupon na gratisowy żel pod prysznic marki Balea. Klienci otrzymają także zestawy mini-produktów oraz niespodzianki przy każdych zakupach. W dniach 16–18 października w sklepie działać będzie również „kawiarnia dm”, w której serwowane będą gofry na patyku i pasty warzywne dmBio. Najmłodszych uczestników wydarzenia zabawiać będzie maskotka sieci – miś Czyścioszek (SauBär).

Nowa drogeria zajmuje 471 mkw. powierzchni sprzedażowej i została zaprojektowana z myślą o komforcie klientów. Szerokie alejki, jasna aranżacja wnętrza i dekoracyjne oznaczenia ułatwiają poruszanie się po sklepie. Na miejscu znajduje się bezpłatny dystrybutor wody, ławeczka do odpoczynku, a także stanowiska foto-kiosków z możliwością natychmiastowego wydruku zdjęć, personalizacji naklejek czy wykonania kubka z własnym zdjęciem. W ofercie dostępne są też usługi ekspresowego odbioru zamówień online oraz wykonania zdjęć biometrycznych do dokumentów.

Sklep DM przy ul. Strzeszyńskiej 25 będzie czynny od poniedziałku do soboty w godzinach 9:00–21:00 oraz w niedziele handlowe od 10:00 do 18:00. Na klientów czeka przestronny parking. Z kolei mieszkańcy całej Polski mogą korzystać z oferty sieci za pośrednictwem sklepu internetowego www.dm.pl oraz aplikacji mobilnej DM.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 05:28